The White Stripes - White Blood Cells (2001)

Label: XL

1. Dead Leaves and the Dirty Ground (3:04)
  2. Hotel Yorba (2:10)
  3. I'm Finding It Harder to Be a Gentleman (2:54)
  4. Fell in Love with a Girl (1:50)
  5. Expecting (2:03)
  6. Little Room (0:50)
  7. The Union Forever (3:26)
  8. The Same Boy You've Always Known (3:09)
  9. We're Going to Be Friends (2:22)
  10. Offend in Every Way (3:06)
  11. I Think I Smell a Rat (2:04)
  12. Aluminium (2:19)
  13. I Can't Wait (3:38)
  14. Now Mary (1:47)
  15. I Can Learn (3:31)
  16. This Protector (2:10)
vondeich
42 schreef:

Sorry hoor, maar "men" is nu niet bepaald een categorie mensen wiens muzieksmaak ik hoog in 't vaandel heb staan. Diezelfde "men " kopen Britney Spears platen bij de vleet, vinden Kane 's lands beste rock-band en kijken naar Idols. Ik vind niet dat de kwaliteit van een band te meten is aan de populariteit, noch aan mate waarin ze door het grote publiek herinnerd zal worden.

Amen

avatar van danique
Gewoon een waanzinnige band, verder heb ik er weinig over te zeggen. Hoe kom je erop om zo'n krankzinnig nummer te maken als Hotel Yorba? Ik zou het absoluut niet weten, maar bij mij slaat het zeker aan!

avatar van levenvergeten
Hotel Yorba krankzinnig? I Think I Smell A Rat, misschien nog wel krankzinniger!

avatar van Ploppesteksel
We're Going To Be Friends is anders ook wel aanstekelijk.
Expecting & Fell In Love With A Girl zijn ook stevige platen & Hotel Yorba is inderdaad zo goed als geniaal:D
Een score kan ik niet geven aangezien ik enkele nummers niet ken.

avatar van luc011190
levenvergeten schreef:

I Think I Smell a Rat, dat is pas fijn om te spelen op elektrisch gitaar!

Ik was ook behoorlijk trots toen het me lukte.

avatar van levenvergeten

Ik zing het nog wel eens onder de douche, als ik in een goede bui ben

avatar van Facedown
En ik drum het mee, en nee, niet moeilijk

EVANSHEWSON
Had eerst Elephant ontdekt, eigenlijk op aanraden van een Studio Brussel-luisteraar.
Het probleem is dat ik de vijftig nader en sinds een kleine 5 jaar véél meer mijn gading vind op Radio 1 (In België welteverstaan). Helaas hoor je daar weinig White Stripes.
Wist meteen die Elephant plaat erg te waarderen, ondanks mijn hoge leeftijd (47 toen ik ze dus ontdekte !).
Maar zulke muziek houdt me jong, ben ook nogal erg Radiohead fan. Elephant vond ik dus schitterend en ben dan maar terug gaan graven en vond ook deze White Blood Cells zéér goed !
Vind beide platen erg gevarieerd, vaak met weinig franjes toch zeer inventief.
Misschien kan iemand me nog goede platen van dit jonge bandje aanraden ?????
Deze geef ik gerust een vier (4) ****

EVANSHEWSON schreef:

Misschien kan iemand me nog goede platen van dit jonge bandje aanraden ?????

- Van The White Stripes: het titelloze debuut.

- The Raconteurs(waar zanger Jack White in speelt): -Broken Boy Soldiers.

- The Black Keys(wat er op lijkt): Rubber Factory
The Greenhornes(geproduceerd door Jack White): Sewed Souls

- Brendan Benson(vriend van Jack White en The Greenhornes): Alternative to Love

black/bird
deze en de stijl, ofmoet ik nog meer aanschaffen?
No way!

chocoloco
Jack, kom gerust ens een warme choco bij me drinken en laat meg thuis breien!

avatar van The Scientist
We're Going To Be Friends is toch de prachtige omschrijving van alles wat mooi is aan klein zijn zeg.

Wolfgang1975
Dit is en blijft een superplaat die ik nog steeds regelmatig luister. Jack White is absoluut een genie, maar ik vind dat Meg's drums toch ook wel zeer bijdragen aan de sfeer van deze band (nou ja, dit duo). De drumpatronen zijn misschien niet al te moeilijk, maar ze passen wel precies bij de nummers, waarvoor hulde.

Fell in love with a girl deed me net even denken alsof het een Pixies-nummer was... Dringend tijd dat ik deze cd nog eens wat toerkes laat draaien .

pieter-jan
Ik heb deze cd nog eens beluisterd, en het blijft echt een steengoede plaat. Van begin tot het einde genieten. Voor mij blijft het een dikke 5

avatar van KapiteinClaus
Ik heb de cd al jaren en hij blijft goed. Ben het met sommigen hier eens dat het album naar het einde toe minder wordt. Vooral Aluminium vind ik storend en zal voor mij altijd een doorspoel moment blijven. Hotel Yorba en Fell in Love with a Girl blijven favoriet.

avatar van dj maus
Iets prachtigers dan This Protector hebben ze nooit meer gemaakt.

En Aluminium is uiteraard ook meesterlijk.

avatar van midnight boom
Eigelijk is dit gewoon de beste!

avatar van Cor
Cor
Een weer een slagje beter dan 'De Stijl', die weer beter was dan het debuut. Stijgende lijn. De pure klasse druipt er soms vanaf, maar Jack White kan hier en daar ook van die anonieme songs maken die me nauwelijks opvallen. Daarom net geen 4****.

avatar van Leeds
Deftige rockplaat van dit duo.

Aluminium is heel goed. The Union Forever eveneens

Aah, hier staat veel goeds op

avatar van LucM
White Stripes leerde ik pas kennen met hun doorbraakalbum "Elephant" maar hun vorige "White Blood Cells" is niet minder sterk. Rauwe rock met invloeden uit de garagerockbands uit de jaren '60 en in mindere blues. Dit klinkt even energiek en fris als retro en ondanks de elementaire sound zijn de nummers afwisselend en behoorlijk inventief.
Doet niemand de intro van "I Think I Smell a Rat" denken aan "Seasons" van Earth & Fire?

LucM schreef:

Ja, het lijkt me dat het daar gewoon van gekopieerd is. Jack White kent dat vast wel, op Lowlands speelden ze ook al eens een cover van Shocking Blue, een andere Nederlandse band. Volgens mij was dat Send Me a Postcard; in ieder geval niet een heel voor de hand liggende keuze.

Het viel mij gisteren in ieder geval ook op, toen ik Seasons voor het eerst hoorde.

avatar van dj maus
dj maus schreef:

En Aluminium is uiteraard ook meesterlijk.

De cover van dit nummer door jazz-band The Thing is ook gruwelijk goed.

(En check ook vooral eens hun cover van Art Star!)

avatar van beaster1256
zojuist in het november nummer van uncut uitgeroepen tot beste cd van het decennium ( 10 jaar voor de jongeren ) wat volgens mij wel overdreven is !

avatar van Arrie
Vind ik ook wat overdreven ja, maar een leuk album is het wel.

avatar van The Scientist
beaster1256 schreef:

Volgens mij kun je dat over elke cd die ze bovenaan die lijst zouden zetten zeggen..

dit is gewoon erg fijn album... ze hadden veel slechtere keuzes kunnen maken in mijn optiek

avatar van rolandobabel
Ik vind the white stripes wel de band van het decennium, zoveel goede albums uitbrengen plus de klassieker seven nation army...........

avatar van Cor
Cor
Cor schreef:

Soms verrast je eigen quote van een tijdje terug je. Wat anonieme songs? Dit is de ultieme garagerockplaat. 4****

avatar van stef212
Ronduit fantastisch album. De ene grootse riff na de andere , en dat gemengd met telkens een stevig ritme, en je hebt een grootse plaat.

avatar van avdj
Erg lekker album. Ooit luisterde ik Elephant maar enthousiast werd ik er niet van. Dat album dan ook nog maar een kans geven? Deze staat in ieder geval boordevol sterke nummers. Eén nadeel: de speelduur is net te lang. Van de laatste vijf nummers kan alleen I Can't Wait mij echt bekoren. Toch 4*