Agnes Obel - Aventine (2013)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Chord Left (2:29)
  2. Fuel to Fire (5:29)
  3. Dorian (4:48)
  4. Aventine (4:08)
  5. Run Cried the Crawling (4:26)
  6. Tokka (1:30)
  7. The Curse (5:53)
  8. Pass Them By (3:31)
  9. Words Are Dead (3:46)
  10. Fivefold (1:59)
  11. Smoke & Mirrors (2:59)
  12. September Song * (3:24)
  13. The Curse [Instrumental] * (5:53)
  14. Aventine [Instrumental] * (4:08)
  15. Fuel to Fire [Instrumental] * (5:28)
  16. Under Giant Trees * (5:26)
  17. Arches * (3:25)
  18. Run Cried the Crawling [Live] * (5:05)
  19. Chord Left [Live] * (2:33)
  20. Fuel to Fire [Live] * (5:08)
  21. Aventine [Live] * (4:29)
  22. Words Are Dead [Live] * (4:11)
  23. The Curse [Live] * (6:44)
  24. Dorian [Daniel Matz Rework] * (3:53)
  25. Fuel to Fire [David Lynch Remix] * (4:31)
Elegant, ontroerend, sfeervol en vooral bloedmooi. Agnes Obel slaagt er weer in om je te doen belanden in een sprookjeswereld vol serene rust.
De kracht van Aventine is, net als op haar debuut, je het idee te geven dat ze er alleen voor jou is en niemand anders.

In Fuel to the Fire heb je gelijk al een hoogtepunt te pakken: nergens een noot te veel en een ongelooflijk gloedvolle instrumentatie: de zang, pianoklanken en cello vloeien moeiteloos in elkaar over. Een dans tussen 3 schitterende instrumenten want zo mag je haar stem ook wel noemen: geen vocale acrobatiek maar alles in dienst van het liedje.
Elf krijg je er zo van voorgeschoteld. Elf juweeltjes. Elf nummers die je binnen no time ontroeren.

Kan het mooier dan Philharmonics? Dat zal ieder voor zichzelf moeten uitmaken. Ik vind het een vervolg waar je alleen maar van had kunnen dromen en waarvan je hoopte dat het de verwachtingen zou inlossen.
Bij deze doet Obel dat dus. Aventine is een meer dan perfecte tweede langspeler waar veel mensen deze herfst van zullen gaan genieten. De daaropvolgende winter ook nog wel en het zal ongetwijfeld ook lentefris blijken te zijn......

avatar van JoostBo
Aventine van Agnes Obel is geen verrassend album, maar wel een (kleine) stap vooruit ten opzichte van Philharmonics omdat de hele plaat wat professioneler en gelaagder klinkt. Ook fijn dat celliste Anne Müller een grotere rol heeft gekregen.
Vergelijk dit album eens met de livedisc die verscheen bij Philharmonics en het lijkt er verdacht veel op dat Obel ervoor gekozen heeft om een concert van haar zo perfect mogelijk vast te leggen op plaat. Deze gedetailleerde veranderingen zorgen ervoor dat ik deze plaat op dit moment iets beter vind dan het debuut.

avatar van Jurr_on
Agnes en Anne's cello overtreffen hier alle verwachtingen.
Philharmonics goed... Aventine geweldig!