Agnes Obel - Aventine (2013)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Chord Left (2:29)
  2. Fuel to Fire (5:29)
  3. Dorian (4:48)
  4. Aventine (4:08)
  5. Run Cried the Crawling (4:26)
  6. Tokka (1:30)
  7. The Curse (5:53)
  8. Pass Them By (3:31)
  9. Words Are Dead (3:46)
  10. Fivefold (1:59)
  11. Smoke & Mirrors (2:59)
  12. September Song * (3:24)
  13. The Curse [Instrumental] * (5:53)
  14. Aventine [Instrumental] * (4:08)
  15. Fuel to Fire [Instrumental] * (5:28)
  16. Under Giant Trees * (5:26)
  17. Arches * (3:25)
  18. Run Cried the Crawling [Live] * (5:05)
  19. Chord Left [Live] * (2:33)
  20. Fuel to Fire [Live] * (5:08)
  21. Aventine [Live] * (4:29)
  22. Words Are Dead [Live] * (4:11)
  23. The Curse [Live] * (6:44)
  24. Dorian [Daniel Matz Rework] * (3:53)
  25. Fuel to Fire [David Lynch Remix] * (4:31)
avatar van Angelo
Goed nieuws: nieuw materiaal van Agnes Obel in aantocht. En wat een schitterende hoes weer hè?

avatar van Snoeperd
Hopelijk weer net zo mooi als de vorige. Of nog mooier

avatar van Emile93
Ik ben benieuwd! En inderdaad een mooie hoes!

avatar van Lura
Hier verwacht ik erg veel van.

avatar van hjbhjb
19 oktober 2013 in Paradiso. Er zijn nog tickets!

avatar van Snoeperd
Vanochtend hoorde ik een nummer op de radio, wat qua sfeer verdacht veel op Agnes Obel leek. En verrek, het was dan ook de nieuwe single van Agnes Obel. Iets ander instrumentgebruik, maar nog steeds even schitterend. Zeer overtuigend deze single!

beatcluster
Ik kijk hier ontzettend naar uit zeg!

avatar van zaaf
the curse is alvast erg mooi...

avatar van Sunderland
Pfff, ongelofeloos! Ik hoor net Fuel to Fire en dat nummer is zo onwaarschijnlijk mooi... Terwijl The Curse ook al zo fabelachtig schoon was.

Gaat dit album dan nóg mooier worden dan haar debuut?

Het hele album schijnt al te streamen te zijn op itunes. Maar ik wacht nog even. Nagenieten van Fuel to Fire.

Elegant, ontroerend, sfeervol en vooral bloedmooi. Agnes Obel slaagt er weer in om je te doen belanden in een sprookjeswereld vol serene rust.
De kracht van Aventine is, net als op haar debuut, je het idee te geven dat ze er alleen voor jou is en niemand anders.

In Fuel to the Fire heb je gelijk al een hoogtepunt te pakken: nergens een noot te veel en een ongelooflijk gloedvolle instrumentatie: de zang, pianoklanken en cello vloeien moeiteloos in elkaar over. Een dans tussen 3 schitterende instrumenten want zo mag je haar stem ook wel noemen: geen vocale acrobatiek maar alles in dienst van het liedje.
Elf krijg je er zo van voorgeschoteld. Elf juweeltjes. Elf nummers die je binnen no time ontroeren.

Kan het mooier dan Philharmonics? Dat zal ieder voor zichzelf moeten uitmaken. Ik vind het een vervolg waar je alleen maar van had kunnen dromen en waarvan je hoopte dat het de verwachtingen zou inlossen.
Bij deze doet Obel dat dus. Aventine is een meer dan perfecte tweede langspeler waar veel mensen deze herfst van zullen gaan genieten. De daaropvolgende winter ook nog wel en het zal ongetwijfeld ook lentefris blijken te zijn......

avatar van Chameleon Day
"Any change of style" te verwachten?

Niet schokkend. Single The Curse geeft dat ook al aan.
Eerlijk gezegd zou ik dat bij Agnes ook niet echt willen vreemd genoeg. Ik vind vooral de hoofdrol voor de cello erg plezierig.
Haar zang is soms ietwat anders (op Pass Them By bijvoorbeeld... durf het bijna niet te zeggen..... maar heel even deed het me aan Norah Jones denken zoals ze daar zingt). Prachtig nummer trouwens.

avatar van Chameleon Day
'The Curse' is gewoon fraai...heb zin in deze plaat.

mooi!
heb jij hem via itunes binnengehaald eric, nee toch?

Yep, gewoon via iTunes aan het luisteren. Beter dan via b.v. een Luisterpaal of iets dergelijks.
Is geprogrammeerd als 1 lange track (maar niet lastig om m.b.v. MuMe de nummers te volgen natuurlijk).

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat veel mensen dit na een paar nummers wel weer geloven maar die zullen dat ook bij Philharmonics gehad hebben. Het is natuurlijk allemaal wel een beetje van hetzelfde. Heel spannend wordt het nergens maar dat is bij dit soort muziek niet nodig wat mij betreft. Die spanning ervaar ik op geheel andere wijze: het werkt vooral op de emoties en daar moet je denk ik gevoelig voor zijn.
Vond je het debuut niks dan gaat Aventine het ook niet worden vrees ik.

avatar van zaaf
ik liet t net mn dochter horen en die had hetzelfde als ik, deze muziek roept beelden op.
het is achtergrondmuziek (nou ja) voor je eigen film of fotoalbum.

het is zoals je zegt, veel van hetzelfde, maar wel zulk mooi hetzelfde dat ik t niet zat word. ik waan mijzelf in bos, uitgestrekt veld, of bij een haardvuurtje en de wereld is even voor een klein uur bijzaak.

Precies en dat helemaal voor mij alleen (of voor jou, of voor wie dan ook)

avatar van zaaf
voor mij natuurlijk! jij kent agnes toch niet?

avatar van Emile93
En opnieuw levert Agnes een heerlijk album af! Top!

avatar van Bruno_6
The Curse klinkt in ieder geval fantastisch. Een vloek kan dus ook mooi zijn.

Wat is dat toch met het tweede album dat het altijd zo'n ontiegelijke herhalingsoefening moet zijn? Het is gewoon Philharmonics plus: iets gelaagder, iets strakker. Maar vernieuwend? Nee.

avatar van zaaf
ik zit nu al een tijdje te tikken en te wissen; je reactie roept wel wat op bij me.

ik vind het grotendeels flauwekul. wat nou vernieuwend? geef jij me meer dan tien 2e albums die dat wel waren (tov de eerste ook nog eens).
als je dat niet lukt (mij lukt het niet) dan is het zonde van je tijd om die albums te beluisteren als je zo op zoek bent naar vernieuwing.

ik ga mijn meubilair ook niet elke week anders zetten omdat dat nu eenmaal anders is. pas als ik de oude opstelling zat ben doe ik dat.

avatar van keijzm73
Ja, onmiskenbaar Agnes. Nee, geen koerswijziging. En is dat erg als je hebt genoten van haar debuut 'Philharmonics'. Misschien juist niet! 'Gewoon' 11 pareltjes erbij om te beluisteren. En toch klinkt het voor mij toch wel lichtelijk anders. Net iets dieper en meer donker dan haar debuut. Rijp voor herfst, voor de donkere maanden. Knap hoor, het samenspel van piano, viool, cello met daar overheen geplaveid haar delicate zangstem. Met name de cello vind ik prachtig op dit nieuwe album. Ik heb alleen wel regelmatig moeite om Agnes te verstaan.

ohmusica
Weer mooi album. Ik leg bij haar altijd associaties met klassieke muziek. Alles zowel stem als begeleiding is in een perfecte balans met elkaar, boeiend van begin tot het eind.

Words are dead is werkelijk subliem.

avatar van venderkets
Bijna elk nummer had ook op Philharmonics kunnen staan. Dat is niet per se erg, maar zeker ook geen compliment.

avatar van Lura
venderkets schreef:

Zeurpiet

avatar van venderkets
Lura schreef:

Zeurpiet

Een 2e album is altijd moeilijk. Niet te veel gelijk aan het debuut (uitmelkerij), maar zeker ook niet teveel daarvan afwijken (onherkenbaar). Lukt daarom ook niet vaak om debuut al bij cd 2 te overtreffen. (Althans, ik ken weinig bands waarvan plaat 2 beter is dan 1. )

avatar van Linius
willemweetniet schreef:

Maar waarom zou het dan vernieuwend moeten zijn? Sure na vijf platen die op elkaar lijken kan de rek er misschien uit zijn. Maar dit is pas haar tweede. Sowieso kan een artiest het nooit goed doen. Als ze een andere richting was ingeslagen waren er wel weer mensen geweest die dat een minpunt hadden gevonden.

avatar van muziekobsessie
gaat helemaal langs me heen net als haar debuut