Agnes Obel - Aventine (2013)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Chord Left (2:29)
  2. Fuel to Fire (5:29)
  3. Dorian (4:48)
  4. Aventine (4:08)
  5. Run Cried the Crawling (4:26)
  6. Tokka (1:30)
  7. The Curse (5:53)
  8. Pass Them By (3:31)
  9. Words Are Dead (3:46)
  10. Fivefold (1:59)
  11. Smoke & Mirrors (2:59)
  12. September Song * (3:24)
  13. The Curse [Instrumental] * (5:53)
  14. Aventine [Instrumental] * (4:08)
  15. Fuel to Fire [Instrumental] * (5:28)
  16. Under Giant Trees * (5:26)
  17. Arches * (3:25)
  18. Run Cried the Crawling [Live] * (5:05)
  19. Chord Left [Live] * (2:33)
  20. Fuel to Fire [Live] * (5:08)
  21. Aventine [Live] * (4:29)
  22. Words Are Dead [Live] * (4:11)
  23. The Curse [Live] * (6:44)
  24. Dorian [Daniel Matz Rework] * (3:53)
  25. Fuel to Fire [David Lynch Remix] * (4:31)
venderkets schreef:

Een 2e album is altijd moeilijk. Niet te veel gelijk aan het debuut (uitmelkerij), maar zeker ook niet teveel daarvan afwijken (onherkenbaar). Lukt daarom ook niet vaak om debuut al bij cd 2 te overtreffen. (Althans, ik ken weinig bands waarvan plaat 2 beter is dan 1. )

Bijvoorbeeld Nick Drake (hij vond zelf ook zijn tweede de beste), waar jij ook fan van bent en waarvan beide albums bij jou ook hoog scoren. Die eerste twee albums lijken ook wel best op elkaar. Neemt niet weg dat dit een mooi album is.

muziekobsessie schreef:
gaat helemaal langs me heen net als haar debuut

Dan begrijp ik niet goed, dat je nog naar het 2e album bent gaan luisteren, het is waarschijnlijk niet jouw soort muziek, muziekobsessie. Jij bent toch meer van het melodrama en zwaar georkestreerde muziek?!

Ik vind Agnes Obel geweldig, dat voorop gesteld. Haar debuutalbum was helemaal goed. Van het tweede album had ik iets meer verwacht. Er is hier echt minder variatie in de nummers aanwezig dan bij Philharmonics. Wel weer een geweldige sfeer natuurlijk.
Ik krijg bij deze cd een erg Enya-gevoel en ik bedoel dat helaas niet als een compliment.

Mercurio schreef:

Enya-gevoel!? Dat is well heel erg voor je.

avatar van Madjack71
Dit album laat ik maar aan mij voorbij gaan. Haar debuut vond ik nog wel aardig, maar gaanderweg ging de kleur er wel van af. Als ik het hieronder zo lees, is deze opvolger geen verbetering, met nog minder variatie als het debuut? Dat is bijna niet mogelijk. Dus einde verhaal voor mij voor Obel. De hoes is blijkbaar met sticker en al goedgekeurd.

avatar van Broem
Er komt steeds een moment als ik een hele cd naar Agnes luister haar stem mij gaat irriteren. Ze zingt geknepen en hoog. Ook teveel galm in de opname. Onnatuurlijk. De songs en begeleiding zijn gewoon in orde. Ik had/heb ook moeite met Philharmonics. Het kwartje is bij nooit echt gevallen terwijl ik de potentie echt wel hoor. Beetje een verstandshuwelijk en we zien wel waar we uit gaan komen...Agnes en Broem.

avatar van erwinz
Agnel Obel borduurt op haar nieuwe plaat voort op zijn voorganger, maar meer van hetzelfde vind ik het niet. Het klinkt allemaal net wat anders en persoonlijk vind ik het net wat beter. Weer een hele mooie plaat dus. Wel een waar je tegen moet kunnen, maar als je er tegen kunt is het prachtig.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Agnes Obel - Aventine - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Banjo024
LP/CD combi is besteld, aanstaande donderdag kan ik hem ophalen. Bovenstaande recensie maakt me nog nieuwschieriger!

avatar van hidalgo
matig deze cd

avatar van zaaf
sterke tekst

Linius schreef:

Maar waarom zou het dan vernieuwend moeten zijn? Sure na vijf platen die op elkaar lijken kan de rek er misschien uit zijn. Maar dit is pas haar tweede. Sowieso kan een artiest het nooit goed doen. Als ze een andere richting was ingeslagen waren er wel weer mensen geweest die dat een minpunt hadden gevonden.

Vernieuwend is ook wel een zwaar gekozen woord, verkeerd gekozen zelfs. Maar dit album van Agnes Obel is echt een herhalingsoefening. Kijk, zoals Arcade Fire nu opeens een nichterig jaren 80 disco-album gaat maken, dat is ook niet de bedoeling imo. Maar het leuke aan een tweede album maken is dat je net even een andere kant van jezelf laat zien. Al was het maar gebruik maken van andere instrumentatie of net even andere akkoorden of manier van de stem opnemen op de plaat. Behalve de gelaagdheid is gewoon alles exact hetzelfde als op Philharmonics, dat vind ik gewoon saai. Er zijn genoeg artiesten die een tweede album maakte dat herkenbaar was met eerste maar geen stijlbreuk betekende. Zo hoort een tweede album te zijn.

zaaf schreef:
sterke tekst

willemweetniet schreef:

Zoals?

avatar van Martin Visser
wow! wat een binnenkomers met Chord Left en Fuel to Fire zeg! dit album ga ik de komende dagen eens flink veel luisteren.

Lura schreef:

Zoals?
The Doors, Arcade Fire, Muse, Coldplay, Radiohead, Sigur Rós, The Velvet Underground, Metallica, GYBE!. Er zijn legio voorbeelden..

Niettemin vind ik dat er niets mis met met een goede herhalingsoefening. Ook daar zijn genoeg voorbeelden van te bedenken (o.a. Nick Drake, Interpol, Arctic Monkeys, Joy Division).

avatar van JoostBo
Aventine van Agnes Obel is geen verrassend album, maar wel een (kleine) stap vooruit ten opzichte van Philharmonics omdat de hele plaat wat professioneler en gelaagder klinkt. Ook fijn dat celliste Anne Müller een grotere rol heeft gekregen.
Vergelijk dit album eens met de livedisc die verscheen bij Philharmonics en het lijkt er verdacht veel op dat Obel ervoor gekozen heeft om een concert van haar zo perfect mogelijk vast te leggen op plaat. Deze gedetailleerde veranderingen zorgen ervoor dat ik deze plaat op dit moment iets beter vind dan het debuut.

chevy93 schreef:

The Doors? Daar ben ik het al zo niet mee eens.

avatar van Ducoz
Ik moet bij dit album toch ook sterk denken aan Nils Frahm - Wintermusik (2009)
Beide erg mooie, sprookjes achtige instrumentatie waarin je je in een dromerig winterlandschap waart...

Madjack71 schreef:
De hoes is blijkbaar met sticker en al goedgekeurd.

Zou hem graag zien verdwijnen. Correctie ingediend.

avatar van venderkets
willemweetniet schreef:

Eens. Als voorbeeld zou ik bijvoorbeeld Local Natives willen aandragen. 2e cd herkenbaar als Local Natives, maar toch redelijk anders dan het debuut. Is erg lastig en lukt er dus ook maar weinigen. Een band als De Staat heeft bijvoorbeeld wat mij betreft bij hun 3e album pas echt hun eigen sound te pakken.

avatar van Sunderland
aERodynamIC schreef:

Zou hem graag zien verdwijnen. Correctie ingediend.

Bijzondere dame die Agnes. Ze raapt haar tonen bijeen zoals alleen Eric Satie dat kon. En er ook nog eens prachtig bij zingen. Denk dat weinig mensen beseffen welke enorme muzikaliteit schuilt in haar composities. En dan heb ik het nog niet eens over haar live-performance... Top.

DeKoning.
Gisteren de Deluxe Edition opgehaald.

En wat is het prachtig allemaal. Kunst an sich!

avatar van keijzm73
Ik zit het album nog eens te luisteren. Het heeft ook wel de sound van Lost In The Trees. En dan met name het nummer 'Words Are Dead'. Tenminste daar legde ik voor mezelf de associatie.

avatar van overmars89
Ik zeg altijd maar 'Never Change A Winning Team' of 'Je Moet Doen Waar je Goed In Bent' en dat geldt zeker voor deze plaat. Het klopt inderdaad dat het niet heel vernieuwend is en dat de vergelijking met haar eerste plaat snel getrokken wordt. Ik moet zeggen dat ik daar juist heel blij mee ben, omdat ik nog steeds vind dat zij haar unieke eigen sound heeft weten te behouden. De sound waar ik twee jaar geleden ooit door betoverd ben geraakt en datzelfde gevoel herleef ik nu weer.

Ducoz schreef:
Ik moet bij dit album toch ook sterk denken aan Nils Frahm - Wintermusik (2009)
Klopt. Moest zelf ook een beetje aan een minder ambient-versie van Kate Bush - 50 Words for Snow (2011) denken.

avatar van hanskie
Mijn herfst is definitief begonnen, laat de blaadjes maar vallen. Prachtige liedjes en godzijdank niet dat overdreven pathetische en bomabstische gekrijs van Kate Bush, waar mee ze constant en wat mij betreft ten onterechte wordt vergeleken

avatar van chevy93
Ken je dat album van Kate Bush überhaupt wel?

avatar van Jurr_on
Agnes en Anne's cello overtreffen hier alle verwachtingen.
Philharmonics goed... Aventine geweldig!

avatar van venderkets
Drie keer opgezet, drie keer is 'bizar saai' de overheersende gedachte.