Metal Church - Metal Church (1984)

Label: Ground Zero

1. Beyond the Black (6:20)
  2. Metal Church (5:02)
  3. Merciless Onslaught (2:56)
  4. Gods of Wrath (6:41)
  5. Hitman (4:35)
  6. In the Blood (3:31)
  7. (My Favorite) Nightmare (3:11)
  8. Battalions (4:55)
  9. Highway Star (4:36)
  10. Big Guns * (4:15)
avatar van Sir Spamalot
Vandaag de eerste rotdag van het jaar gehad op het werk want werkelijk alles sloeg vandaag tegen. Om een citaat van een film te gebruiken: “I feel like King Midas in reverse, everything I touch turns into shit”. Om een hoop overtollige energie en frustratie te kanaliseren, kun je maar naar twee dingen teruggrijpen in het leven: een ferme Duvel (maar het is nog te vroeg op de avond) of je speurt in je platenkast naar een album om flink op te rocken en te headbangen. Die vuist in de lucht en meedeinen met de muziek, een zalig gevoel.
Mijn keuze was gauw gemaakt: dit debuut-album van Metal Church uit 1984 met volgende line-up: David Wayne (zang), Kurdt Vanderhoof (gitaar), Craig Wells (gitaar), Duke Erickson (bass) en Kirk Arrington (drums). 1984 was toch een goed jaar in de metalwereld: Metallica (Ride the Lightning), Mercyful Fate (Don’t Break the Oath), … Vraag me niet om van deze drie albums een tiercé te maken en je maakt mijn kop zot: ik zou niet kunnen kiezen welke op één te zetten. Wat een atoombom van een album is dit, natuurlijk op een deftig volume gespeeld weliswaar met hoofdtelefoon en de oren gaan weer tuiten vanavond. Voor mij een van de puurste (ik kan het niet anders uitleggen) metal-albums uit die glorieuze jaren tachtig. Die A-kant (de eerste vier nummers) zijn pure metal monsters, zoals door een aantal collega’s hierboven beaamd: ingenieuze songs, wervelende solo’s en nog niet gezegd hier het knallende drumwerk van Kirk Arrington, misschien niet zo bekend, maar daarom niet minder bemind. Ik geniet van dit monsteralbum en ik hoop van jullie natuurlijk hetzelfde. Hitman en Battalions moeten ze voor eeuwig en altijd op een veilige plaats bewaren voor het nageslacht.
Verplichte aanschaf? Ik durf er zelfs niet aan twijfelen. En nu zwijg en geniet ik verder…
Van een (te) enthousiaste veertiger, de Sir.

avatar van wizard
Erg goed album dit. Ik vond The Dark al goed, maar dit is zeker een stapje beter. De 2 eerste nummers zijn knallers. De meeste bands zouden een moord doen om 1 zo'n nummer te produceren. Plus, met 2 zulke goede nummers op het album kan deze plaat voor mij eigenlijk al niet meer stuk. Merciless Onslaught is wel ok, maar eigenlijk ben ik niet zo van dit soort instrumentaaltjes. Meestal komen ze op me over als nummers die nog niet helemaal af zijn. Dat zal niet per se zo te zijn, maar dat is wel mijn associatie. Gods Of Wrath doet me niet heel veel, maar heeft zeker z'n momenten. Ik kan me voorstellen dat de band even gas terug wil nemen na 3 snelle nummers.
De tweede helft begint erg sterk met Hitman, daarna zakt het een beetje in. Maar op deze plaat betekent 'iets minder' nog steeds heel erg goed. Over Highway Star ben ik nog niet helemaal uit. Het origineel vind ik wel een aardig nummer. Deze cover is iets agressiever, maar ik ben niet wild van de zang. Een aardige afsluiter van het album.

Metal Church is een frisse, spetterende plaat waar de agressie van afspat. Je moet een beetje van de hoge zang houden, maar dat is voor mij geen probleem. Gecombineerd met het strakke gitaarwerk is dit een klein meesterwerkje. Heavy Metal van de bovenste plank.

4.0*

avatar van cadaver69
Heerlijke metal. Deze plaat helemaal kapotgedraaid. Zit erg goed in elkaar. Strakke gitaren en drums alsmede een zanger die helemaal bij de muziek past. Juweeltjes als Beyond the black, Hitman, Battalions en het snelle instrumentale Merciless onslaught staan als een huis. Net geen 5 sterren vanwege het saaie In the blood.

cadaver69 schreef:
Heerlijke metal.

Dit neigt voor mij langzamerhand naar de beste metal plaat ooit. Wat een knalhard rockende super strakke gillende metalen sh*t is dit zeg! Ik kan het blijven draaien. De gillende zanger, die strakke gitaren en drums: wat een album!
En alleen maar hele goede tot fantastische songs, die echt goed in elkaar zitten. De eerste vijf nummers zijn geweldig tot geniaal. Van de rest van side B is In the Blood erg goed, (My Favorite) Nightmare is super, Battalions is geweldig en zelfs de Deep Purple cover vind ik lekker klinken. Dit album komt uit 1984, maar is volkomen tijdloos.

avatar van hnzm
Wat een debuutalbum en wat een openingsnummers. Fijne agressieve zangstem van David Wayne en lekker gitaarwerk. Normaal gesproken vallen de kwaliteiten van een drummer me niet zo snel op. Maar in deze plaat zitten zoveel lekkere drumroffels en breaks dat ik Kirk Arrington zeker ook nog even wil noemen.

Op Metal Church | Discogs lees ik dat dit het eerste album is dat Terry Date - Wikipedia heeft geproduceerd. Wat mij betreft kan je een belangrijk deel van het succes van dit album ook aan hem toeschrijven. Ik ben ook een groot liefhebber van de sound die hij bij Pantera heeft vastgelegd.