Metal Church - Metal Church (1984)

Label: Ground Zero

1. Beyond the Black (6:20)
  2. Metal Church (5:02)
  3. Merciless Onslaught (2:56)
  4. Gods of Wrath (6:41)
  5. Hitman (4:35)
  6. In the Blood (3:31)
  7. (My Favorite) Nightmare (3:11)
  8. Battalions (4:55)
  9. Highway Star (4:36)
  10. Big Guns * (4:15)
DutchViking
Meesterwerk, dit. Jammer dat ze dit niveau nooit meer hebben weten te halen.

avatar van glenn53
Die Kant A (1e 4 nrs) is echt top.

avatar van Rinus
Verpletterend debut, van een metal band die nog steeds zeer goede albums maakt. Ook een zeer goede productie.

Joy
vette plaat

the metaaaal chuuuuuurchhhhhhhh

enige gedateerde, de zang, voor de rets kan deze plaat nog gewoon mee anno 2006

super!

avatar van Sir Spamalot
Songs zoals "Hitman" en "Battallions" worden niet meer gemaakt.
Een heerlijk debuutalbum!

avatar van notsub
Metal Church is Unholy! Dit blijft toch een enerverende CD met enkele echte krakers erop. Beyond The Black begint al gelijk heerlijk dreigend en de gitaarpartijen van het titelnummer zijn ook overheerlijk. Het snellere instrumentaaltje Merciless Onslaught maakt de weg vrij voor de (semi)-ballad van de plaat, Gods Of Wrath. Zo worden ze niet meer gemaakt. De rest is wat meer uptempo maar ook minder interessant. Maar inderdaad, die "kant A" blijft memorabel.

avatar van Sir Spamalot
Inderdaad, die "A-kant" kent werkelijk geen enkel zwak moment.
Nu ik er over nadenk: in de jaren tachtig zijn toch heel veel magnifieke debuut-albums uitgekomen en dit is er één van.

avatar van AGE-411
Iemand heeft mij dit aangeraden.
Ik ken alleen highway star, en die heeft voor mij fameus afgedaan in vergelijking met het origineel.

We zien wel wat 't wordt.

bennerd
Met een cover beginnen geeft meestal een vertekenend beeld van een band, imo.

avatar van andnino
Inmiddels 20e stem en #1 van het jaar 1984 ^^

avatar van Sir Spamalot
Voor de mensen die vinden dat Exodus heerlijk vette riffs produceert, zou ik aanranden om deze (en de opvolger) van Metal Church in huis te halen: Hitman en Battallions zijn pure klassiekers!

avatar van andnino
En dan de eerste vier (geweldige) nummers

Sir Spamalot schreef:

Battalions is zo'n ruig nummer. Speed/heavy metal op zijn best.
Die cover van highway star is achteraf gezien ook best geniaal.

Hoe kun je dit album best omschrijven voor diegenen die nog nooit een noot metal church gehoord hebben?
Je kan zeggen dat het is als een 'over the top'-versie van 'Judas Priest.

Alles is zo clichématig. (Klinkt wel pejoratief zeg). Daarom net zo geniaal. Als je zegt HEAVY METAL, is dit hetgeen dat door uw hoofd gaat. Hoge schrepende vocals, agressieve riffs, snelle drums, hoge uithalen, ... en meer zulke ongein.

AGE-411 schreef:
uithalen, ... en meer zulke ongein.

Niet te vergeten:
- de solo's.
- De stukken cleane vocalen die dan worden afgewisseld met stukken zo'n schreperige UDO-stem.
- De cleane vocalen op de achtergrond, zoals op "Gods Of Wrath", of op "hitman"

avatar van James Douglas
De blauwdruk voor het genre ‘heavymetal’. Wat vooral bijblijft aan deze plaat zijn de ingenieuze songstructureren en de productie. Die is niet fantastisch maar het droge sluit zo goed aan bij de sfeer en geven de songs het laatste zetje. Dit schopt wat mij betreft menig plaat van Maiden of Priest, de zogenaamde meesters van dit (sub)genre, tot gruis. Helaas hield deze band het hoge niveau alleen op deze plaat vast.

avatar van Houn
Ik kon de naam metal church wel, de muziek niet.

Maar tering dit album. heerlijk!

avatar van Germ
Germ (crew)
Top album van een top band!

stuart
Ik ken niet alle hoeken van de Metal, maar ik vond dit een aangename verassing; de eerste helft vind ik wel het sterkst, maar voor een debuutalbum mag ie er absoluut wezen.

avatar van Sir Spamalot
Vandaag de eerste rotdag van het jaar gehad op het werk want werkelijk alles sloeg vandaag tegen. Om een citaat van een film te gebruiken: “I feel like King Midas in reverse, everything I touch turns into shit”. Om een hoop overtollige energie en frustratie te kanaliseren, kun je maar naar twee dingen teruggrijpen in het leven: een ferme Duvel (maar het is nog te vroeg op de avond) of je speurt in je platenkast naar een album om flink op te rocken en te headbangen. Die vuist in de lucht en meedeinen met de muziek, een zalig gevoel.
Mijn keuze was gauw gemaakt: dit debuut-album van Metal Church uit 1984 met volgende line-up: David Wayne (zang), Kurdt Vanderhoof (gitaar), Craig Wells (gitaar), Duke Erickson (bass) en Kirk Arrington (drums). 1984 was toch een goed jaar in de metalwereld: Metallica (Ride the Lightning), Mercyful Fate (Don’t Break the Oath), … Vraag me niet om van deze drie albums een tiercé te maken en je maakt mijn kop zot: ik zou niet kunnen kiezen welke op één te zetten. Wat een atoombom van een album is dit, natuurlijk op een deftig volume gespeeld weliswaar met hoofdtelefoon en de oren gaan weer tuiten vanavond. Voor mij een van de puurste (ik kan het niet anders uitleggen) metal-albums uit die glorieuze jaren tachtig. Die A-kant (de eerste vier nummers) zijn pure metal monsters, zoals door een aantal collega’s hierboven beaamd: ingenieuze songs, wervelende solo’s en nog niet gezegd hier het knallende drumwerk van Kirk Arrington, misschien niet zo bekend, maar daarom niet minder bemind. Ik geniet van dit monsteralbum en ik hoop van jullie natuurlijk hetzelfde. Hitman en Battalions moeten ze voor eeuwig en altijd op een veilige plaats bewaren voor het nageslacht.
Verplichte aanschaf? Ik durf er zelfs niet aan twijfelen. En nu zwijg en geniet ik verder…
Van een (te) enthousiaste veertiger, de Sir.

avatar van Kronos
Op mijn vinyl-exemplaar staat onder "Metal Church" Including one extra track 'Big Guns'.

Wikipedia leert ons dat dit nummer enkel op de eerste Europese uitgave stond. Het verpest een beetje de hoes maar het maakt het album lekker wat langer.

Wikipedia leert ook dat het nummer op hun officiële website beluisterd kan worden.

Blijkbaar had niemand het hier gemist bij de tracklist. Bij deze voeg ik het dan maar toe.

De nummers In the Blood, (My Favorite) Nightmare en Battalions vind ik wat minder. Kortom, de b-kant haalt niet het niveau van de onvoorstelbaar ongelofelijk schitterende a-kant. Anders kreeg dit album de volle vijf van mij. Highway Star is een knappe cover die goed op deze plaat past.
De bonustrack voegt niet echt heel veel toe behalve wat tijd. En dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen in het geval van Metal Church anno 1984.

Stijn_Slayer
Na zo'n 3 jaar van uitstel heb ik deze eindelijk eens geprobeerd. De verwachtingen lagen hoog, aangezien iedereen het heeft over een meesterwerk en metal-klassieker.

Als gevolg van deze hoge verwachtingen houd ik toch een beetje een teleurgesteld gevoel over aan dit album. Ik verwachtte een beukende thrash metal plaat, maar het zit meer tussen heavy metal en thrash metal in.

Ik lees dat er veel lof gaat naar de A-kant. Ik vind de A-kant helemaal niet zo sterk, die nummers zijn allemaal erg braaf. Pas vanaf Hitman vind ik de plaat echt klasse. De zanger komt vanaf daar ook beter tot zijn recht. Highway Star is wel duidelijk veel minder dan het origineel, maar niet onaardig. Door de B-kant krijgt dit album van mij toch 3.5*

stuart
Tjsa, dat kan Stijn; ik vind de 2e kant wel behoorlijk, maar wat minder. Ook ligt deze mij wel redelijk omdat het niet zozeer 'thrash' is, maar wat (voor mij) aangenamer. Maar ik begrijp je wel, vooral met zo'n thrashnaam in je nickname....

Stijn_Slayer
Ja, ik heb het over het algemeen liever wat aggressiever en rauwer. Dit is meer als Saxon met een 'evil' randje, maar nogmaals ook dat is leuk.

avatar van Sir Spamalot
Het is ook meer metal dan thrash, maar ik vind de reactie "De B-kant is beter", wel fantastisch. Het bewijst dat Metal Church hier een heel goed album heeft ingespeeld en dat ze een goede groep waren. We moeten het niet altijd eens zijn, zolang we maar aan dezelfde tafel kunnen zitten. Groeten, de Zaag.

Joy
meer dan 26 jaar na dato nog steeds ijzersterk

de zang verraad helaas de produktiedatum, maar instrumentaal is het nog steeds dik in orde

avatar van wizard
Erg goed album dit. Ik vond The Dark al goed, maar dit is zeker een stapje beter. De 2 eerste nummers zijn knallers. De meeste bands zouden een moord doen om 1 zo'n nummer te produceren. Plus, met 2 zulke goede nummers op het album kan deze plaat voor mij eigenlijk al niet meer stuk. Merciless Onslaught is wel ok, maar eigenlijk ben ik niet zo van dit soort instrumentaaltjes. Meestal komen ze op me over als nummers die nog niet helemaal af zijn. Dat zal niet per se zo te zijn, maar dat is wel mijn associatie. Gods Of Wrath doet me niet heel veel, maar heeft zeker z'n momenten. Ik kan me voorstellen dat de band even gas terug wil nemen na 3 snelle nummers.
De tweede helft begint erg sterk met Hitman, daarna zakt het een beetje in. Maar op deze plaat betekent 'iets minder' nog steeds heel erg goed. Over Highway Star ben ik nog niet helemaal uit. Het origineel vind ik wel een aardig nummer. Deze cover is iets agressiever, maar ik ben niet wild van de zang. Een aardige afsluiter van het album.

Metal Church is een frisse, spetterende plaat waar de agressie van afspat. Je moet een beetje van de hoge zang houden, maar dat is voor mij geen probleem. Gecombineerd met het strakke gitaarwerk is dit een klein meesterwerkje. Heavy Metal van de bovenste plank.

4.0*

avatar van Sir Spamalot
Wizard, ik vind het instrumentaaltje Merciless Onslaught een klein juweeltje, gedragen door het betere opgefokte drumwerk van Kirk Arrington. Collega airdrummers, probeer hem maar eens te volgen op dat nummer! 1984, grand cru qua metal. Heerlijke plaat waar je de volumeknop moet tegenhouden of je oren knallen eraf.

avatar van Kronos
Het valt mij zonet opeens erg op hoe goed Helloween naar het nummer Battalions geluisterd moet hebben. Het lijkt wel alsof Metal Church met dat ene nummer die band tot leven gewekt heeft, al hoor je bij hen uiteraard ook nog anderen die tot inspiratie gediend hebben.

avatar van Edwynn
Nu je het zegt..Hansen kopieert het stemgeluid een beetje van Wayne. Zo lijkt het.

Metal Church leent haar teksten van het nummer dan weer uit de eerste Conan film.
Het titelnummer en Gods Of Wrath zijn mijn favorieten van deze klassieker.

Many, many years ago on a distant shore...

avatar van Kronos
Vooral de twee eerste nummers van het album wekken bij mij nog steeds kippevel op. En daarbij komt meteen in herinnering hoe ik er 26 jaar geleden van onder de indruk was toen ik ze voor het eerst hoorde. Ik wist niet wat ik hoorde.