Black Sabbath - Seventh Star (1986)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. In for the Kill (3:40)
  2. No Stranger to Love (4:29)
  3. Turn to Stone (3:28)
  4. Sphinx (The Guardian) (1:21)
  5. Seventh Star (5:19)
  6. Danger Zone (4:25)
  7. Heart Like a Wheel (6:35)
  8. Angry Heart (3:06)
  9. In Memory... (2:37)
  10. No Stranger to Love [Alternative Version] * (4:00)
  11. Mob Rules [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (2:59)
  12. Danger Zone [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (4:44)
  13. War Pigs [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (8:10)
  14. Seventh Star [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (5:02)
  15. Die Young [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (3:57)
  16. Black Sabbath [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (9:33)
  17. N.I.B. [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (1:37)
  18. Neon Knights [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (4:36)
  19. Paranoid [Live the Hammersmith Odeon 1986] * (3:17)
avatar van Edwynn
Ik trek niet in twijfel dat jullie dat gelezen hebben. Ik twijfel wel aan de waarheid ervan. En volgens mij twijfelde DAvid Coverdale daar in 1990 in een Aarschokinterview ook aan. Ik heb ook nog ergens een openhartig interview met Hughes zelf ergens liggen. Van rond de tijd dat Addiction uitkwam. Daar stond iets dat hij ten tijde van die hit met KLF clean was en dat de jaren 80 wat hem betreft compleet vergooid waren. Eens opzoeken.

Uit ervaringen in mijn omgeving weet ik dat je niet zomaar eventjes stopt omdat je een klusje moet doen, Dat bestaat niet.
Hughes deed zijn soloprojecten maar kon gedurende het gehele decennium niet voldoen aan toerverplichtingen. Vanwege zijn verslaving(en).

avatar van AstroRocker
Je zal best wel gelijk hebben Edwynn (en Iggy). Helaas heb ik (familie) ook ervaringen op dat gebied en het is een regelrechte ramp zoiets.

avatar van BlauweVla
Dat van die Mars repen was tijdens zijn tijd met Gary Moore, in Glenn z'n boek (aanrader) verteld ie dat het niet eens om Mars repen ging en dat het een opgeklopt verhaal is van Moore waar ie toen ruzie mee had. Ik geloof het ook nog want in dat boek staan vele ergere dingen waar Hughes de waarheid over verteld, wat dat betreft is het een openhartig boek.

avatar van AstroRocker
Dank blauwe vla, dan zal ik daarmee in de war zijn. Tis alweer zo lang geleden.

avatar van BlauweVla
Neemt trouwens niet weg dat ie toen wel wat zwaarder geworden is

avatar van vielip
Ik heb meer lovende verhalen over dat boek gehoord trouwens. Toch maar eens achteraan gaan...

Edwynn schreef:

Daar is hij toch maar mooi vanaf gekomen en actiever dan ooit. Heeft inderdaad op het randje gelegen

sugartummy
sphinx is stiekum mijn favourite bs track. ja, schiet me maar dood. elk nummer op seventh star staat als een huis, maar de ballads vind ik de beste. hughes zingt toch fantastisch; beter dan die dio-clone tony martin.

sugartummy schreef:

avatar van AstroRocker
Nou, Tony Martin een Dio clone, dat valt wel mee dacht ik zo. Ik mag Sabbath graag horen met zowel RJ Dio of Tony Martin.
Het is jammer dat de albums van Sabbath na RJ Dio zo weinig aandacht krijgen, want de meesten zijn toch van grote klasse.

Hoe vind men hier de de geluidskwaliteit van de nieuwe Deluxe Edition vergeleken met de oude CD uitgave uit 1996? Op het Steve Hoffman forum lees ik verschillende verhalen.

avatar van ozwald
Voegt niks toe. Live CD had ik wel het een en ander van verwacht (goede set en met Ray Gillen een prima zanger) maar is een nogal droevige geluidskwaliteit.

avatar van BlauweVla
Al dat gehermaster en toegevoeg van nummers die gratis zouden moeten blijven (bootleg circuit waar ze horen qua kwaliteit inderdaad) hoeft van mij allemaal niet zo. Maar de CD markt ligt op z'n gat, dus ze moeten natuuurlijk iets...
Ik heb een een hele oude Japanse versie hiervan, klinkt prima.

avatar van vielip
Oké mannen, bedankt voor de tips! Ik was ook wel nieuwsgierig naar die live opnames maar denk dat ik ze nu eerst maar eens ergens ga luisteren om daarna te beslissen of ik ga aanschaffen of niet.

avatar van freakey
vielip schreef:

Ik heb gewoon de enkele plaat aangevuld met een cdr met de live opname... vond het niet echt nodig om hem daarvoor opnieuw aan te schaffen, wel interessant maar niet een musthave...

avatar van vielip
Dat is inderdaad ook nog een optie!

avatar van wizard
Als je ze kan vinden, zou ik trouwens gaan voor de bootlegs van de concerten in San Antonio (18 april 1986) of Nottingham (4 juni 1986). Die vond ik zelf het best klinken.

avatar van vielip
Oké bedankt, ik zet ze op m'n lijstje!

avatar van Deranged
Uitstekend album met een erg sterke zanger weer.

Je zou mij kunnen zeggen dat het Tony M was en ik zou geen verschil horen.

No Stranger to Love daarnaast had volgens mij zo op 1987 gekund.

En wat een coolheid is het riffje van Danger Zone weer.

En uitstekend studiemateriaal ook.

Probeer mezelf al jaren coolheid aan te leren en daarbij komen dit soort dingen goed van pas.

avatar van Deranged
Ok Glenn is toch wel van een net iets hogere klasse dan Tony M.

Dat mag/moet wel even gezegd worden.

Aardig album wat dus geen Iommi solo plaat werd, maar als Black Sabbath werd uitgebracht. Glenn Hughes' zang klinkt goed, maar niet bijzonder. Iommi speelt natuurlijk weer sterk. Het probleem van deze plaat is, dat er eigenlijk maar 4 goede songs op staan. In For the Kill, Stranger To Love, de titelsong & Heart Like a Wheel zijn echt de moeite waard. De rest is wel aardig. De productie vind ik wat schel klinken, waardoor het album nog wat lichter klinkt, terwijl het al geen donker album is. Dat alles past juist weer niet bij de band Black Sabbath. Je kan dan ook de vraag stellen of Iommi dit inderdaad niet beter als soloplaat had moeten uitbrengen.

avatar van Deranged
Die vocalen op Danger Zone blazen je ook elke keer weer uit je sokken. Mij althans.

Monumentaal Sabbath nummer wat mij betreft. Het heeft alle ingredienten op het hoogste niveau.

avatar van Deranged
Heb ook nooit eerder zo'n vette toepassing van het chorus effect gehoord. Maakt de riff echt in deze.

avatar van Edwynn
Danger Zone is echt een vette gespierde rocker met dito vocalen. Op internet zweven nog wat onduidelijke bootlegs met Ray Gillen rond. Ja, daar ben ik gek op.

Edwynn schreef:

Sorry maar Ome Glenn is op alle fronten beter

avatar van vielip
Los van of het waar is; dat beweert Edwynn toch ook niet of vergis ik me??

avatar van Edwynn
Nee hoor. Gewoon een killer track. Zelfs gaaf wanneer Bonnie St Claire het had ingezongen.

Niet helemaal waar.

Glenn levert hier wat mij betreft zelfs zo ongeveer zijn beste vocale performance ooit. Nou staat de man natuurlijk sowieso al bekend om zijn krachtpatserij capaciteiten maar hier weet het zich in het totaalplaatje echt naar zeer verfijnde hoogte te vormen.

Don't try to stop me
just leave me on my own
I'm gonna live or die in the DAANGER ZOOONE

Luister dat stukje maar eens en je weet wat ik bedoel.

Daarna ook nog een aantal heerlijke uithalen die allemaal zeer treffend samengaan met de onsterfelijke killer riff en snoeiharde tekst.

Op zich geen hele zware topper deze plaat maar dat nummer is voor mij echt een Sabbath klassieker.

[quote]Deranged schreef:
Niet helemaal waar.

Don't try to stop me
just leave me on my own
I'm gonna live or die in the DAANGER ZOOONE

Op PHENOMENA ( eerste album) vind ik hem nog beter uit de verf komen

avatar van Von Helsing
Glenn Hughes was in 1986 zwaar verslaaft aan eten, drugs en alcohol. Hij kon nauwelijks touren hierdoor. Hij woog 130 kilo en had moeilijkheden met ademen. Hij hield het dan ook niet lang vol bij Gary Moore (1985) en Black Sabbath. Toch maakt hij nog een goede indruk op dit album.

Eigenlijk is het een klein wonder dat hij zich lichamelijk en geestelijk weer hervonden heeft in 1992 en alsnog een solo carriere heeft kunnen opbouwen.