Billy Joel - The Ultimate Collection (2000)

Alternatieve titel: The Essential

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Just the Way You Are (4:51)
  2. My Life (4:43)
  3. It's Still Rock and Roll to Me (2:57)
  4. An Innocent Man (5:19)
  5. Piano Man (5:38)
  6. You're My Home (3:13)
  7. Everybody Loves You Now (3:11)
  8. The Entertainer (3:40)
  9. Streetlife Serenader (5:17)
  10. New York State of Mind (6:04)
  11. Say Goodbye to Hollywood (4:38)
  12. She's Got a Way (3:01)
  13. Movin' Out (Anthony's Song) (3:30)
  14. She's Always a Woman (3:20)
  15. Honesty (3:49)
  16. You May Be Right (4:13)
  17. Don't Ask Me Why (2:58)
  18. Miami 2017 (Seen the Lights Go Out on Broadway) (5:09)
  19. Uptown Girl (3:17)
  20. Tell Her About It (3:50)
  21. The River of Dreams (4:08)
  22. The Longest Time (3:38)
  23. We Didn't Start the Fire (4:48)
  24. Goodnight Saigon (7:03)
  25. Allentown (3:52)
  26. All for Leyna (4:13)
  27. This Is the Time (5:01)
  28. Leave a Tender Moment Alone (3:54)
  29. A Matter of Trust (4:10)
  30. Modern Woman (3:50)
  31. Baby Grand (4:04)
  32. I Go to Extremes (4:22)
  33. Leningrad (4:04)
  34. The Downeaster "Alexa" (3:43)
  35. You're Only Human (Second Wind) (4:49)
  36. All About Soul [Remix] (5:58)
avatar van musicfriek
Mooi overzicht van wat deze man gemaakt heeft. Met de nodige klassiekers natuurlijk: Goodnight Saigon, Just the Way you are en Piano Man. Persoonlijke favorieten: Leningrad, She's Always a Woman en Honesty. Nummers als Uptown Girl en The Longest Time vind ik overbodig. 4*

shappy1010
Ik kan niks anders doen dan deze verzameling een 5* geven, omdat dit zo'n beetje de manier is hoe ik denk over deze man. Naast een zeer getalenteerde songwriter, is het een fantastische zanger, maar bovenal een waanzinnige toetsenist. De man is een groot voorbeeld voor me. Mooiste nummer : New York State of Mind.

Marcel²
Inderdaad jongens, dit is een zeer mooie verzamelaar. Zelf heb ik deze, maar gelukkig ook de meeste albums van hem. Kan wel een winkel beginnen eigenlijk.

avatar van Hans Brouwer
Op één of andere manier doet die Billy mij dus helemaal niets!

ik vind Miami 2017 toch anders ook wel zeer goed te pruimen!

avatar van rudiger
het meesterlijke goodnight saigon en piano man zijn sterke songs , voor de rest volg ik billy joel niet zo .

avatar van Tribal Gathering
Cd 1 is duidelijk beter dan cd 2. Het probleem met Billy Joel is dat hij albums heeft gemaakt waar hij bijna niets fout doet en albums waar bijna niets goeds op staat. Je mist dus een gigantisch aantal goede nummers en krijgt er relatieve zooi voor terug.

Albums als Piano Man, Turnstiles, the Stranger en 52nd Street zijn op een enkele uitzondering na perfect.

- the Ballad of Billy the Kid
- Vienna
- Only the Good Die Young
- Zanzibar
- Stiletto

10 nummers die zonder moeite in mijn denkbeeldige Billy Joel top 20 zouden komen schitteren door afwezigheid. De meeste jaren 80 nummers zijn verre van essentieel. Al met al niet echt een artiest om een verzamelaar van te kopen. Echte aanraders zijn de 4 bovengenoemde albums.

EVANSHEWSON

- Vienna
- Only the Good Die Young
- Zanziber
- Stiletto

Ik steun je daar geheel in Tribal, ik heb al zijn reguliere albums trouwens tot en met The Nylon Curtain, daarna werd het pijnlijk...

De 4 vooropgestelde elpees/ceedees zijn inderdaad de juiste keuze, ik zou er wel nog An Innocent Man bijvoegen...

Billy Joel heeft een apart plekje in mijn brede muzieksmaak.
Je hebt veel artiesten waarbij de nummers gelijk in het begin lekker klinken, maar waarna de kracht na het sufdraaien langzamerhand afzwakt;

Daarnaast heb je veel goede muziek waar je even letterlijk warm voor moet draaien; dit heb ik bijvoorbeeld bij pinkfloyd, maar wanneer je geleerd hebt ernaar te luisteren, kan mijn waardering ervoor niet meer stuk.
Wat Billy Joel betreft: dit hoort bij geen van de 2 die ik hier heb vermeld; Het is namelijk muziek die bij mij gelijk lekker klinkt, maar tegelijk ook muziek die, hoe vaak ik het ook luister, blijft boeien en waarvan ik juist steeds meer de kwaliteit inzie.
Die kwaliteit zit hem bij Joel echt in het geheel van sfeer die hij kan creëren door het pianospel + stem en afwisseling die ook echt de boodschap van zijn teksten onderstrepen met gevoel dat daar bij hoort. Bij bepaalde nummers komt dit echt perfect naar voren ( Leningrad, She's always a woman ), andere nummers missen dit ( Uptown girl, We didn't start the fire ).
Daarom geef ik hem als artiest, en daarbij dit album dat ik een goede samenstelling vind van wat ik zijn beste werk, een 4.

EVANSHEWSON
Bertmuziekgek schreef:
Billy Joel heeft een apart plekje in mijn brede muzieksmaak.

Maar zoals Tribal het al wist te zeggen ; er ontbreekt ook teveel om er méér dan 4 sterren voor te geven.

Ik geef dus ook 4 * * * *

En Billy Joel heeft ook een apart plekje in mijn brede muzieksmaak hoor!

avatar van ArthurDZ
zeer goeie verzamelaar. piano man, my life, it's still rock n roll to me, just the way you are, uptown girl, tell her about it en say goodbye to hollywood zijn mijn favorieten, maar de rest is ook van zeer hoog niveau.

avatar van kaztor
Heb ik aan m'n vriendin voor haar verjaardag gegeven (als The Essential Billy Joel; Zelfde cover + tracklist). Ze komt uit Amerika en had dus Greatest Hits 1 & 2, maar die zou ze later laten sturen. Ik dacht toen dus 'Laat ik die maar even updaten voor haar verjaardag!'
Ikzelf ben blij verrast. Voorheen ging Billy een beetje langs me, maar bijna alles wat ik hierop hoor vind ik absoluut geweldig! Ik hoor in ieder geval geen enkele misser.

avatar van musician
Ik ben zelf Billy Joel na An innocent man een beetje uit het oog verloren.

Maar deze uitgebreide verzamelaar geeft heel wat weg, ook met wat er is verschenen ná 1983.

Deel twee is dan ook gelijk mijn favoriete 'plaatkant' van deze Ultimate collection. Deel één het meest bekend, omdat je daar al alle cd's van hebt.

Ik blijf bij Billy Joel niet zwelgen bij zijn eerste cd's en heb ook veel respect voor zijn werk uit de jaren '80.

Misschien luister ik te weinig naar zijn albums, het komt te weinig uit je kast, ondanks onmiskenbare kwaliteiten. Op de één of andere manier weet hij je er te weinig met je haren bij te slepen.

Maar mijn waardering is er niet minder om.

avatar van kaztor
Uiteindelijk de volle poet. Deze muziek is duidelijk op me gegroeid. Gewoon pure A-klasse, als je het mij vraagt!

avatar van king_pin
Bij het luisteren van deze verzamelaar ging het zo:"is dit van Billy Joel?, deze oook???, wat? nee, ik dacht... damn wat heeft deze man veel klassiekers op zn naam staan".

avatar van robbrouwer58
Wat glad afgemixt allemaal. Prik eruit, ene oor in en andere eruit. Het geluid van de The Stranger nooit meer geevenaard.

avatar van paulmccuytney
Half december 2000 lag deze cd al in de Nederlandse winkels. Maar aangezien ik toen rond kerst naar mijn ouders in de USA op vakantie ging, dacht ik : dan koop ik hem daar wel, scheelt aanzienlijk in de prijs. Wat denk je? Bleek hij daar pas half januari uit te komen. Terwijl het toch een ras-Amerikaan is. Heb ik hem dus alsnog hier gekocht voor zo'n 30 gulden.
Spijt heb ik er niet van gehad, een heel mooie compilatie met al zijn bekende nummers zoals, Piano man, Goodnight Saigon, Uptown girl, She's always a woman etc.
Maar ook minder bekende liedjes en die zijn ook best te pruimen. Vier sterren heeft dit album wel verdiend.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze voor 5 euro op de kop getikt.
Ik volgde behalve de singles Billy Joel niet zo maar ik moet zeggen dat de meeste ( onbekende ) nummers mij positief verrassen.
Ik heb bij een eerste luisterbeurt nou niet het gevoel dat ik mijn geld
heb weggegooid.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Toch wel aangenaam verrast door deze verzamelaar.
Billy Joel heeft al met al wel een interessant oeuvre bij elkaar gezongen/gespeeld en terwijl ik dit typ twijfel ik nog tussen 3.5 of 4 sterren.
Disc 1 heeft mijn voorkeur, zijn latere werk spreekt iets minder tot de verbeelding.

avatar van james_cameron
Uitstekende verzamelaar met 36 tracks, verdeeld over twee albums. Vrijwel alle memorabele songs van de beste man zijn aanwezig, al mis ik wel het geweldige Pressure. Maar ja, zo zal iemand anders wel weer een andere track missen, dat heb je nu eenmaal met verzamelaars. Het blijven in ieder geval overwegend erg mooie liedjes, met als persoonlijke favoriet het fraaie Leningrad. Dat blijft voor mij toch wel de mooiste song die Billy Joel ooit gepend heeft.

Billy Joel is een fenomeen, al liggen zij hoogtijdagen toch wel gewortelt in de 70 's en begin jaren 80.
Eigenlijk zonde dat Joel na 1992 nooit geen regulier album meer heeft uitgebracht.
Alleraardigst overzicht, al is het minder compleet dan gehoopt. Leningrad inderdaad niet aanwezig en waar is Scenes From An Italian Restaurant ?
Te memorabel om niet te selecteren.

De singer/songwriter met theatrale zijuitstapjes blijft uniek. Later werd hij vooral leverancier van gelikte hits die wel eens van een bedenkelijk nivo waren.
Maar ook op latere werkjes zijn er altijd weer pronkstukjes aanwezig.

Tegenwoordig is hij live nog opmerkelijk actief.
Hij is oud geworden, maar de stem en zijn muzikaliteit laat hem nog niet in de steek.

avatar van Funky Bookie
Leuke verzamelaar waar de verschillende gezichten van deze getalenteerde singer/songwriter goed naar voren komen.
De piano ballads, de AOR, de gelikte hits, maar ook de heerlijke verhalen.
Absoluut een lekker plaatje!