Darkside - Psychic (2013)

Electronic / Rock
Label: Other People

1. Golden Arrow (11:20)
  2. Sitra (1:23)
  3. Heart (4:58)
  4. Paper Trails (4:50)
  5. The Only Shrine I've Seen (7:56)
  6. Freak, Go Home (6:36)
  7. Greek Light (2:55)
  8. Metatron (5:07)
avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Flauw zeg. Vind het toch de betere artiest op het label Other People van Nicolas Jaar. Heeft iets in zich van de sound van Darkside, al is het wel minder.

avatar van Norrage
Doe mij maar Will Epstein ofwel High Water, maar Valentin Stip is ook geniaal ja. Sowieso is dat hele label geniaal, op wat vage DJs na.

avatar van Broem
Prachtalbum. Bij toeval tegen aan gelopen en past prima in de electronic stijl waar ik van houd. Lekkere spanning het hele album lang en onderweg de nodige verrassingen. Erg lekker.

tuktak
En dan is er nu een live dvd van Psychic en die is meesterlijk! Hij valt hier ook gewoon te streamen en doet mij wel even terugdenken aan hoe goed dit was in de Gashouder.

avatar van Ernie
Behoorlijk geniaal plaatje en dat na 1 luisterbeurt.

avatar van Ernie
En sinds een lange autorit gisterennacht over de Belgische velden en verlaten snelwegen met deze schijf als gezelschap weet ik het wel....
Muzikale genialiteit in het grootste kwadraat is wat deze Psychic is.

Duistere en freaky vervormde vocalen gaan hand in hand met subtiel opbouwende electronic.
Bassen en melodieën die vanuit de diepte opduiken ( het loont echt om deze eens goed luid te zetten)

Vooral Heart en het 2de deel van de plaat zijn er nu goed doorgekomen voor mij want ik hoorde hiervoor wel dat alles goed was maar ik was blijven hangen bij de verpletterende goede opener die Golden Arrow heet. Jaar en Harrington bouwen hier een eigen universum waar de rillingen soms over je rug lopen. Prachtige ontdekking deze Darkside en voor mij op dit moment beter dan Jaar zijn nieuwste worp Sirens...

Van 4* naar 4,5* en gemiddelde van 4.07* naar 4,08*

avatar van Minneapolis
Jammer dat ze zijn gestopt. Hopelijk komt er ooit een reünie (liefst live).
Herhaalde oproep. Afgelopen 2 jaar ben ik niet een dergelijke act tegengekomen, maar ik ben dan ook niet heel erg thuis in het genre "electronic" en het is te breed om makkelijk jaarlijks te kunnen uitpluizen. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel house/dance bijvoorbeeld en het wat Nicolas Jaar doet vind ik vaak weer net iets te minimalistisch of i.i.g. minder interessant dan dit.

Dus weet iemand nog tips van de afgelopen a la Darkside?
Floex- Zorya vind ik ook erg goed (vooral de combinatie me een instrument en als klarinet) en Floating points - Elaenia vind ik wel een mooi recent album, ook al is het niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk.

Urrim
Mooi plaatje, dat beter wordt met elke luisterbeurt. Jammer dat ze uit elkaar zijn gegaan.

Urrim
Tot nu toe vind ik Metatron het beste nummer van dit album.

Denk dat dit de beste plaat uit de 10's in.