DARKSIDE - Psychic (2013)

Electronic / Rock
Label: Other People

1. Golden Arrow (11:20)
  2. Sitra (1:23)
  3. Heart (4:58)
  4. Paper Trails (4:50)
  5. The Only Shrine I've Seen (7:56)
  6. Freak, Go Home (6:36)
  7. Greek Light (2:55)
  8. Metatron (5:07)
avatar van (Blacksad)
Golden Arrow

Voor de rest heel benieuwd naar deze!

avatar van Don Cappuccino
Golden Arrow is een prachttrack, ja. Bouwt heel gestaag op met veel spanning.

avatar van Zwammer
Erg benieuwd naar deze plaat! De EP was een van de beste werkjes van 2011 en Golden Arrow laat mij snakken naar meer. Prachtige album cover trouwens.

avatar van CircusSands
Tweede nummer is ook super:
link

avatar van Zwammer
Ik zie dat het album te 'pindakazen' is. Zo lekker in het donker een ongetwijfeld heerlijke luistertrip ondergaan, heb er zin in!

HolyGrail
Wat een héérlijke plaat! Je gaat na Metatron instinctief naar de repeatknop. Dit is er eentje voor in de late uurtjes inderdaad. Jaar en Harrington zijn simpelweg fenomenen. Ik zie ze over een anderhalve week live, ben echt gigantisch benieuwd naar de live-uitvoeringen.

avatar van Norrage
Doe je niet aan ratings, M...HolyGrail?

HolyGrail
Nee, bij muziek vind ik 't echt te lastig om er een cijfer aan vast te plakken.

avatar van Norrage
Maar echt fantastisch album. ik geef het met geen enkele moeite een 4.5 Maar ik ben ergens licht teleurgesteld, want het is nergens zo goed als de overweldigend fantastische darkside EP, op Paper Trails na....

Holy shit, dit is goed!

Volledig te beluisteren op: OTHER PEOPLE - other-people.net

avatar van mauricez
Yes! Vanavond ff luisteren.

avatar van Mctijn
Golden Arrow vanaf 4:45 is geniaal. Heart en Paper Trails zijn ook genieten.

Heeft soms wel wat weg van The Antlers. Paper Trails doet me denken aan Mark Knopfler. Sterk album, dat helaas wel wat verzwakt in het middenstuk. Het eind (Metatron) is wel weer erg sterk.

avatar van mauricez
Wow wat een plaat. Naar mijn mening veel beter van de EP (die ik ookal te gek vond). Maar dit klinkt allemaal veel diverser maar toch consequent. Weer prachtig geproduceerd door Nicolas, genieten!

avatar van philtuper
mauricez schreef:

Dat kán bijna niet want die was subliem, briljant en van ongekend kippenvelniveau naar mijn bescheiden mening. Maar mijn verwachtingen omtrent deze zijn ook erg hoog gespannen. Héél héél benieuwd!

philtuper schreef:

Toch kan het, naar mijn bescheiden mening.

avatar van philtuper
@mauricez

avatar van bram1610
Ik wil niet moeilijk doen, maar is het label waarop dit album uitgebracht wordt niet Nicolas Jaar's eigen Other People? In samenwerking met Matador, dacht ik.

Ik vind dit trouwens een bijzonder interessante albumcover.

avatar van I-do-not-exist
Er zit een correctieknop rechtbovenin. Mooie hoes inderdaad, en minstens zo mooie muziek. Album van het jaar voor mij tot nu toe.

avatar van ohmusica
Pitchfork:
Psychic is rife with extraterrestrial atmosphere and alien texture, but it never strays into pure ambience. Bust out the beanbag chair if you want, but in a record that fits an incredible amount of music into a compact 45 minutes, the silences are moments of active listening, too.

avatar van Rayaccos
Wat een ontzettend warme trip is dit zeg. Duister en funky tegelijk. Ik luister het in het begin van de nacht, maar ik kan me zo voorstellen dat dit de ultieme muziek is voor een mistige ochtend in de auto of trein.

avatar van pet
pet
Dit album is nogal een ver van mijn bed show. Weinig rammelend, weinig rock, geen echte 'Patrick-muziek'. Maar in plaats daarvan rustige electro-beats, donkere sfeer en veel bliepjes. Oh, en af en toe een verdwaalde gitaar… Gelukkig ben ik altijd op zoek naar iets buiten mijn straatje en daar past dit precies in (nou ja… buiten mijn straatje dus, u begrijpt het wel).

Maar misschien moet ik me maar eens wat meer gaan verdiepen in dit straatje. Het is namelijk niet één of andere obscure achteraf-steeg waar ik in eerste instantie bang voor was, maar misschien wel het mooiste straatje van het jaar! Heerlijke lome muziek, ideaal voor later op de avond. Een hele fijne sfeer wordt opgebouwd in het album, maar ook losse nummers zijn goed duidelijke te herkennen. Hoogtepunt van het album is voor mij Paper Trails, waar de gitaar iets meer op de voorgrond treed. Rustige beat, geniaal gitaar spel er overheen en een bijzondere stem. En dat blijft eigenlijk het hele album zo. Ondanks de electro-invloeden voelt het hele album erg organisch, erg natuurlijk. Waar ik vaak nogal een kil gevoel overhou bij electro-albums, is hier juist het tegenovergestelde aan de hand.

Ondanks het gebrek aan rammelende rock-cliche's ben ik hier echt van onder de indruk. Overduidelijk een ver van mijn bed show dus. Maar wat je van ver haalt is lekker, en dit album valt zeker in goede Aarde! Deze is voorlopig met geen stok uit mijn play-list te slaan.

Overgenomen van mijn blog

avatar van klaezman
Ik schreef er ook een blog over.

tuktak
Thanks pet, dat is tenminste informatief, alleen een link naar een blog zoals klaezman dat doet negeer ik natuurlijk gewoon.

Darkside begint een van mijn favoriete albums van het jaar te worden, had dit gemist omdat ik niet echt een Nicolas Jaar fan ben. Op dit album vallen alle elementen onwijs sterk op hun plaats, het baslijntje op Golden Arrow gaat geniaal samen met de melodie. Wellicht zelfs een van de beste tracks van dit jaar, opbouw is ook fenomenaal. De rest van de plaat blijft echt niet heel veel achter. Paper Trails roept idd zo'n Dire Straits gevoel op, zonder dat het irriteert, wat al een prestatie van formaat is.

Yann Samsa
Hier nog iemand die het tot z'n favoriete platen van dit jaar durft rekenen. Wat een geweldige trip zeg. Zeer warm geluid, en een meer funky inslag dan de Jaar solowerken. Vijfenveertig minuten genieten. Blijft boeien. Blij vlagen zeer speels, zonder echt volledig over kop te gaan. Het waagt zich de dansvloer op, maar blijft duister wat ter plekke trappelen. Heerlijk.

Ik heb dit album gekocht. Maar hij doet het niet op mijn cd speler. Hij probeert hem niet eens te lezen. Weet iemand of er iets mis is gegaan met de drukking? Ik had trouwens met Yeezus hetzelfde probleem. Iemand hier bekend mee?

avatar van (Blacksad)
Pfoeh, wat een geniaal album zeg...

avatar van hallo!
Ben echt onder de indruk van dit album. Zal zeker in mijn top 10 komen aan het einde van het jaar. Misschien zelfs op één. Dit doet me denken aan de (weinige) krautrock albums die ik heb. Het album haalt een constant hoog niveau waardoor het moeilijk is favorieten aan te duiden.

avatar van mkrake
The Only Shrine I've Seen