DARKSIDE - Psychic (2013)

Electronic / Rock
Label: Other People

1. Golden Arrow (11:20)
  2. Sitra (1:23)
  3. Heart (4:58)
  4. Paper Trails (4:50)
  5. The Only Shrine I've Seen (7:56)
  6. Freak, Go Home (6:36)
  7. Greek Light (2:55)
  8. Metatron (5:07)
tuktak
Live berichten verplaatst naar Darkside (II)

Nihilisme
Langzaam maar zeker is Psychic onder mijn huid gekropen. Vooral de productie vind ik erg sterk. Golden Arrow, Heart en The Only Shrine I've Seen zijn waanzinnige nummers. Op repeat hier, gaat misschien mijn eindlijst nog wel halen ook.

avatar van -SprayIt-
Iemand nog tips voor meer van deze warme electro. Niet alleen maar soundscapes, niet te dancerig, niet te veel zang. Holden geprobeerd, nee. Moderat, aardig , Trentmoller behoorlijk warm , maar te veel zang.

Nog een kleine aanrader van Nederlandse bodem, mooie EP: YouTube - Weval - Something

Weval - Half Age EP (2013)

Nihilisme
Deze registratie van hun optreden op 't Pitchforkfestival is absoluut fantastisch.

avatar van De Blauw
Na een tijdje Nicolas Jaar gevolgd te hebben ben ik deze een tijdje geleden gaan checken.
Heel goed album dat beter wordt na iedere luisterbeurt!
Vooral het einde met Metatron is fantastisch.
Eerst wilde ik 4 sterren geven maar na hem gisteren nog een keer gehoord te hebben toch een 4,5!

avatar van Nicolage Rico
Op dat gekke gezang na, overigens. Wat een freak.

avatar van -SprayIt-
Ze mogen die opname van Pitchfork wat mij betreft op cd uitbrengen. Wat een beest van een set. Belachelijk, staat elke dag op. Nog beter dan de cd. De beleving van de cd weerhoudt me nog van het geven van 5*.

avatar van pet
pet
Sinds het geniale concert afgelopen woensdag in de Melkweg staat deze bijna continue op. Wat blijft die geniaal zeg. Halfje er bij, en nu dus 5 sterren!

Misterfool
Heerlijke muziek. Aan de ene kant die duistere sfeer die eer doet aan de bandnaam, aan de andere kant die heerlijk broeierig warme sfeer. Hier en daar doet Darkside me aan burial denken. No matter, ik loop wel warm voor dit soort organische electro.

avatar van -SprayIt-
Met terugwerkende kracht hét album van het jaar 2013 voor mij. Wat een heerlijke trip. Zit geweldig in elkaar. Nicolas Jaar is sowieso een held.

front242
en eindelijk terug op vinyl beschikbaar

avatar van Mjuman
Staan zondag 13/7 op NSJ, begin v.d. avond.

Stijn_Slayer
Psychic is een schitterend album. Vrij rijk gearrangeerd voor ambient (of downtempo, het beestje heeft blijkbaar weer een nieuwe naam) en de productie is net even dynamischer dan bij veel andere platen in het genre het geval is. Daardoor komt de muziek intenser binnen. Het licht experimentele karakter doet de muziek veel goeds.

Cured
Nog maar eens beluisteren dan, ben nog niet helemaal om. Momenteel op zo'n 3,5 ster.

avatar van popstranger
Dit is zo'n zalige slowburner van een plaat, langzaam raakte ik helemaal in de ban van deze plaat. Opener Golden Arrow is, met z'n 11minuten, voorbij voor je het weet wat al een goed teken is. Paper Trails is gewoonweg schitterend en The Only Shrine I've Ever Seen is zo bezwerend als de pest. Dit is gewoon zo'n album waar je naar terug kan blijven grijpen en telkens nieuwe zaken in ontdekt.

Heerlijke plaat.
Het is altijd een beetje een zoektocht voor mij in dit genre, omdat er naar mijn smaak ook een hoop wat saaier of wel erg abstract spul tussen zit.
Spannend (bezwerend zoals boven al eens genoemd) en lekker groovy/ funky op z'n tijd. Als iemand meer van dit soort tips kent, houd ik me aanbevolen!

avatar van Mindscapes
Minneapolis schreef:
Als iemand meer van dit soort tips kent, houd ik me aanbevolen!
Iets melodischer en misschien nog dromeriger en opzwepender: Bonobo (Black sands), Emancipator (Soon it will be cold enough), Moderat (II). Geniet ervan!

avatar van Norrage
De beste tip die ik (overigens in dit topic) kreeg was Studio (Yearbook). Ik vind bovenstaande bands eerlijk gezegd nauwelijks lijken, dat is veel sfeervoller en smoother (in de goede zin van het woord) dan Darkside.

avatar van Mindscapes
Je hebt een punt, dan zou ik inderdaad eerder Trentemoller - The Last Resort aanraden, topgerief!

avatar van -SprayIt-
Had hier laatst met een vriend een discussie over. Op zich is dit een unieke sound, een uniek album. Enig in zijn soort door de combinatie van instrumenten en sfeer. Een nieuwe stroming eigenlijk. Knap dat het zo hoog scoort, maar toch enigszins 'underground' blijft, niet gehyped. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe magistraal dit album live is. Ik luister, in deze lijn, graag naar het laatste album van Nils Frahm en The Field.

avatar van Minneapolis
Bedankt Mindscapes en Norrage.

Op Moderat's eerste (die ken ik al een poosje) vond ik 2 nummers erg sterk (Rusty nails en met name no.22). Net zag ik bij Moderat II hier op MM ook nog een aantal tips staan. Ik heb even wat te luisteren.

avatar van Minneapolis
Ik heb er maar even een apart forum topic van gemaakt.

Genres >> Electronic >> Groovy/ funky/jazzy/spannend en niet te minimalistisch

Wellicht dat er hier nog mensen zijn met tips.

avatar van dons
Inmiddels 3x live gezien. In de melkweg, op pitch en daarna in de zomer nog eens op Dour. Kan er eigenlijk geen genoeg van krijgen.

Heb inmiddels redelijk wat optredens gezien maar het optreden in de melkweg was zonder twijfel het beste optreden dat ik in mijn leven heb meegemaakt. De visuals waren betoverend, de sfeer was euforisch en het dak ging eraf. Ik had niks op maar toch leek het alsof ik gewoon hard ging en iedereen daaraan meedeed. Echt één grote trip. Kan het moeilijk in woorden vatten. Mijn metgezel was ook blown away.
Overigens waren de optredens daarna minstens zo goed, het effect van het eerste optreden valt alleen niet te evenaren wanneer je al weet wat je kunt verwachten. Toch nog hartstikke van genoten en vooral bij pitch was het weer een massale space met z'n allen.

Wilde ik even kwijt over deze bazen Oordeel over het album lijkt me inmiddels duidelijk. Samen met Immunity van Jon Hopkins (die ook steengoed was in de Trouw) de beste albums op elektronisch gebied van 2013, in mijn ogen.

avatar van -SprayIt-
Ik heb ze op Pitch gezien, verreweg de beste show waar ik bij ben geweest. Inderdaad wat je beschrijft, één grote high, euforisch ten top. De lichten, de diepe bass, heerlijk. Door dit optreden verhoogt naar 5* en een plekje in mijn top 10, gewoon omdat ik dit nooit meer zal vergeten.

avatar van dons
Amen

brel
Ik ontdekte deze muziek door de nummers Heart en Paper Trails. Twee lekkere bluesy nummers met afwisselende vocals die direct prettig in het gehoor liggen. Golden Arrow sloeg ik aanvankelijk over, in elk geval tot het stuk waar de beat binnenkwam. Toch bleef de plaat interessant genoeg om steeds maar weer op te zetten en langzaam aan ontpopten zich de andere parels op deze plaat. Met Metatron bevestigt Darkside hoe goed blues en electro kunnen samenwerken. Net als Freak, Go Home en The Only Shrine I've Seen, die weer experimenteler en donkerder zijn. Uiteindelijk valt dan ook het kwartje bij Golden Arrow. Mijns inziens een van de meeste gewaagde openingtracks voor een album. De opbouw voor het 'nummer' duurt bijna vijf minuten, maar daardoor heeft de grande finale des te meer impact. Sitra is zelfs even nodig als cooldown om vervolgens weer een luisterbeurt te voltooien.

De boys hebben een plaat afgeleverd die perfect in balans is, werkelijk elk nummer is op zijn plaats. Het lijkt niet alsof ze zich hebben ingehouden, maar het experiment overheerst nergens een goed nummer. Zoals al velen hebben gezegd wordt live duidelijk dat de cd slechts één interpretatie is van hoe de muziek zou kunnen klinken. Vijf sterren!

avatar van -SprayIt-
Voor alle liefhebbers: oef!
Valentin Stip - Correlation - YouTube

avatar van Premonition