Blue Murder - Blue Murder (1989)

Label: Geffen

1. Riot (6:22)
  2. Sex Child (5:59)
  3. Valley of the Kings (7:52)
  4. Jelly Roll (4:44)
  5. Blue Murder (4:55)
  6. Out of Love (6:44)
  7. Billy (4:11)
  8. Ptolemy (6:30)
  9. Black-Hearted Woman (4:47)
Super rock album met fantastische fretloos baswerk van Tony Franklin..............Super bassist!!!!!

avatar van ozwald
idd geweldige plaat; mn ptolemy en valley of the kings

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ik heb deze de laatste jaren ietwat uit het oog verloren en onlangs nog eens oplegd: een glimlach ontstond op mijn gezicht, want .... dames en heren: dit is een prachtalbum. John Sykes stelt nooit teleur.

Een dikke 4,50 en wellicht komt er nog meer!

Net naar Valley of the kings geluisterd wegens de drie aanbevelingen hierboven. Niet slecht, maar ook niet bijzonder. De heren hebben goed geluisterd naar Rainbow van de Blackmore/Dio combinatie. Alleen is het spijtig dat Blackmore geen gitaar speelt bij Blue Murder, Dio niet zingt en Powell niet drumt.
Best mogelijk dat de rest anders is natuurlijk.

avatar van Edwynn
John Sykes zet zijn muzikale lijn die hij begonnen is op Whitensnake's 1987 gewoon lekker door.
Derhalve klinkt dit debuut ook heel erg als 1987. Dat is absoluut niet erg natuurlijk.
Prima album.

avatar van Kronos
Het zalige aan dit album zijn de vet klinkende gitaarrifs.

Out of Love is echt een heerlijke tearjerker.

Het enige nummer waar ik eigenlijk nooit wat aan gevonden heb op dit album is Jerry Roll.

De opvolger Nothin' But Trouble had nog een leuke opener maar was over het geheel heel wat minder.

avatar van ozwald
Maar weer eens uit de kast gehaald. Gebeurt toch nog wel een paar keer per jaar. En weer genieten geblazen!

Jelly Roll is ook zeer wel te pruimen hoor. Vind persoonlijk Blackhearted Woman het enige mediocre nummertje van deze plaat (had beter op de idd veel mindere opvolger gepast).

Rest perfect, klasseplaat!

eens uitzoeken wat Sykes sindsdien heeft uitgevreten. Naast zn Lizzy project ben ik 'm aardig uit het oog verloren. Als er mensen tips hebben houdt ik me aanbevolen.

Ozric Spacefolk
Je gaat het verdikkeme gewoon niet geloven, maar ik heb deze plaat pas vandaag ontdekt...

Mijn god, wat is Sykes een goed zanger... Zijn gitaarspel kende ik al van Whitesnake en Thin Lizzy...

Drums van Appice, ook altijd lekker....

Wat een donderende rock/metal plaat... Supergoed... Heeft een beetje dezelfde feel/agressie als Headless Cross van Black Sabbath...

avatar van Edwynn
Zeker een klapper van een hardrockplaat. Ik moet juist vanwege het geluid heel erg denken aan het 1987 album van Whitesnake. Deze sluit daar naadloos, ook kwalitatief gezien op aan.

Ozric Spacefolk schreef:

En dan te bedenken dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Kelly Keeling deze plaat van Blue Murder ging inzingen.

Sykes is qua vocalen ook heel erg beïnvloed door Phil Lynott. Zelfde timing, zelfde intonatie. Als je One Night Only van Thin Lizzy erbij pakt, hoor je dat nog eens extra goed.

Direct even de stem verhogen. Die 3,5 moet een foutje geweest zijn van me.

Edwynn schreef:

Maar kan natuurlijk niet tippen aan de meester....

Lekkere plaat dit, ook de opvolger Nothing but trouble draai ik geregeld. Er is ook nog een live plaat van Blue Murder met Whitesnake en Thin Lizzy nummers als ode aan Lynott. Daar heb ik helaas tot op heden mijn handen nog niet op kunnen leggen.

avatar van Metal-D78
O, die live plaat staat er ook op. Anyway, nergens te krijgen.

avatar van ozwald
mis je weinig aan hoor. erg karig geproduceerd.

deze schijf is eigenlijk de enige die er echt toe doet.

avatar van Metal-D78
Jammer, de keuze van nummers spreekt mij wel aan.

Ozric Spacefolk
Toch was 1989 wel een knaller van een jaar, als ik zo terugkijk... Ik als 12jarige, heb er niet zoveel van meegekregen...

Maar ik noem: Headless Cross, Gutter Ballet, Blue Murder, Dr. Feelgood, The Miracle, Cocked and Loaded...

Ik wou dat ik er meer van had meegekregen toentertijd...

avatar van Metal-D78
Het enige wat ik rond die tijd meekreeg was Vara's vuurwerk met Henk Westbroek op dinsdagavond naar ik meen. Dat was even andere koek dan Past to present van Toto dat ik daarvoor als het summum beschouwde. Judas Priest, Iron Maiden.....wow. Kan me herinneren dat ik mijn vader toen heb gevraagd eens een cd uit de bibliotheek te lenen. Kwam hij aan met Priest Live. Helemaal grijs gedraaid op casettebandje.

avatar van Von Helsing
Weet me het artikeltje in de Aardschok over de four B's nog te herinneren, Badlands, Mr. Big, Bad English en deze Blue Murder werden in dezelfde maand uitgebracht.

Blue Murder is een instant classic en staat nog steeds als een huis.

avatar van Edwynn
Toen dit uitkwam, vond ik dit veel te soft.

Metal-D78 schreef:

dat waren nog eens tijden...

Vara's vuurwerk (toch ook met Hanneke Kappen?), Countdown cafe, Betonuur.. en nu? Eigenlijk helemaal niks meer...

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Edwynn schreef:
John Sykes zet zijn muzikale lijn die hij begonnen is op Whitesnake's 1987 gewoon lekker door.
Prima album.

Terechte opmerking, nu nog maar gezien twee jaar na datum dan nog. Kan het nog worden ontkend dat John Sykes de grote bepalende factor was op 1987 van Whitesnake? Blijft een geweldig album.

Ozric Spacefolk
6* voor deze godsgruwelijk vette plaat.

John Sykes is god, en Carmine Appice nog zo'n lekker ouderwetse beuker (zoals Cozy Powell, John Bonham en Bobby Rondinelli)

Nummers zijn verre van radiovriendelijk en de video van Valley of the Kings is verschrikkelijk, (Carmine met zn hangsnor, Sykes in een soort judopak en Tony Franklin in een hammertime-housebroek)...

avatar van AstroRocker
Dit album kwam eind jaren 80 uit en is voor mij een regelrechte klassieker. Ik was altijd al gek van het gitaarwerk van John Sykes (Tygers of PanTang, Thin Lizzy en Whitesnake), maar Blue Murder zie ik nog steeds als zijn ultieme album. Het zware Riot, Valley of the Kings en Ptolemy zijn mijn favorieten, de fraaiste gitaarsolo staat echter op Sex Child.. die knalt er verschrikkelijk in....

Na het uitstekende (maar toch iets mindere) Nothing But Trouble was het helaas gebeurt met Blue Murder. John Sykes heeft later in eigen beheer een aardig aantal cd's gemaakt, maar alleen 20th Century en Nuclear Cowboy uit 2000 zijn echte aanraders en halen nog enigszins het niveau van Blue Murder.
Overigens werkt John Sykes inmiddels samen met ex Dream Theater Mike Portnoy: hopenlijk herleven de tijden van Blue Murder????

avatar van AstroRocker
Helaas is de samenwerking tussen Portnoy en Sykes alweer verleden tijd

avatar van viking1
Prachtig album uit de late 80s.heerlijk melodieuse gitaar metal/rock.
Super band met meester gitarist sykes zang en gitaar,appice op drum,franklin bass.
Allemaal hun muziekale sporen verdiend sykes thin lizzy,tigers of pang tang,appice black sabbath.
Lekkere gitaar solos en riffs,strak drum werk,goeie bas.hier en daar wat keyboards net niet te veel.
Top plaat verveeld geen seconde.

Ozric Spacefolk
Ik heb er niet veel verstand van, want ik zit er altijd naast, als ik anderen moet geloven.

Maar is Sykes nu wel of niet een goede zanger? Ik vind hem te gek. Lekker schreeuwerig en rauw. Pure oerkracht.

avatar van Metal-D78
Ik vind het een prima zanger.

Als je zowel Thin Lizzy als Whitesnake nummers live ten gehore kan brengen en ook nog de lead giaar voor je rekening neemt ben je gewoon een prima zanger.

Je hoeft niet per ze van zijn klankkleur te houden, maar dat laat onverlet dat hij wel degelijk kan zingen.

avatar van Edwynn
Inderdaad. Geen werelds bereik maar wel controle en de nodige expressie. En dat laatste is eigenlijk het belangrijkste. Heel duidelijk is dat hij goed geluisterd heeft naar Phil Lynott. Ook geen zanger met een groots bereik maar wel een goede timing en een geweldige dictie. Af en toe meen ik ook wel wat Bono-invloeden te horen, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ze het zelfde accent bezigen.

Ik zit het te tikken en zie dat ik het al eens eerder getikt heb. Ik ben nog steeds dezelfde mening toegedaan.

Ozric Spacefolk
Ik houd wel van dit soort zang in hardrock en metal. Ik ben niet zo gek van zang als Halford en Dickinson.

Nieuwstad
De titeltrack kwam een keer voorbij in Vara's Vuurwerk. Ik vond het toen een erg gaaf nummer. Helaas viel de rest van het album me nogal tegen. Het haalt nergens het niveau van het "1987" album. Samen met David Coverdale werden de nummers blijkbaar toch naar een hoger plan getild.

avatar van AstroRocker
De stem van Sykes vind ik vooral erg prettig om naar te luisteren.
@Nieuwstad: ik vind dat dit Blue Murder album de vloer aanveegt met 1987, als zijnde de "wraak" van John Sykes op Coverdale voor zijn ontslag destijds bij Whitesnake. Whitesnake's 1987 album is ook geweldig, maar Blue Murders debuut staat wat mij betreft een flinke stap hoger....

avatar van Kronos
Ik vind beide albums goed. Maar Blue Murder is ongeveer 10 keer zo heavy.