Blue Murder - Blue Murder (1989)

Label: Geffen

1. Riot (6:22)
  2. Sex Child (5:59)
  3. Valley of the Kings (7:52)
  4. Jelly Roll (4:44)
  5. Blue Murder (4:55)
  6. Out of Love (6:44)
  7. Billy (4:11)
  8. Ptolemy (6:30)
  9. Black-Hearted Woman (4:47)
avatar van AstroRocker
@Kronos: juistem! Dat bedoel ik.

1987 is ook een prima album, maar nummers als Give me all your love, Is this love en Here I go again vind ik niet zoveel aan. Ja, op Blue Murder staat er ook één (Out of Love), maar dat is dan meer een rustpuntje tussen het andere muzikale geweld

avatar van Kronos
Out of Love zou ik zeker geen rustpuntje noemen alleen maar omdat het tempo een pakje lager ligt. Emotioneel gezien is dit nummer misschien juist wel het spannendste moment van het album. De tekst ziet er vrij banaal uit, maar zo doorvoeld als Sykes het zingt wekt het bij mij steeds weer kippenvel op. En hoewel een ballad, muzikaal is het ook gewoon even heavy als de andere nummers.

avatar van gigage
Heerlijke over geproduceerde hard rock album. Hoeveel gitaardubs staan er wel niet op? Samen met Thunder & Lightning van Thin Lizzy de beste Sykes plaat. Riot, Jelly roll en Billy vind ik de toppers. Alleen is 1989 misschien al een beetje laat voor dit soort hardrock. Heeft iig niet het succes opgeleverd als gehoopt en Geffen records was er waarschijnlijk dan ook snel klaar mee. Maar het album staat als een huis.

avatar van Rinus
De band heeft maar 2 albums mogen maken, en dit is de beste van de 2, Alhoewel opvolger Nothin but trouble ook sterke nummers kent. knalt dit albumt, met die hele specifieke gitaarsound van John Sykes. Lekker vet knalt dat uit de speakers. Beide albums gekocht toen ze uitkwamen, en soms zitten ze nog wel eens in de speler. Tegnwoordig redelijk "hard to find".

Inderdaad dit is hun beste album. De band wordt uiteraard gedragen door John Sykes. Ik vind hem een gitaargigant (al in Lizzy, Tygers of Pan Tang en Whitesnake laat hij zijn klasse horen). Zijn stemgeluid vind ik (veel) minder. Als hij op deze plaat een goede zanger had gehad was het een wereldproduct geweest

avatar van Kronos
Een wereldzanger is John Sykes niet maar voor dit album vind ik hem perfect.

avatar van gigage
Zijn verdere solo albums zijn altijd onder de radar gebleven (lees Japan). Daarvan draai ik alleen Bad Boy Live (2004) nog wel eens en dat vanwege de Blue Murder songs hahaha. Hij zal toch niet met pensioen zijn? Bij de doorstart van Thin Lizzy onder de noemer Black Star Riders is hij ook niet betrokken.

avatar van gigage
Oh, er komt een nieuw album volgens zijn eigen site. Niks pensioen dus.

avatar van AstroRocker
Ben ook een grote fan van hem, ik hoop dat hij de muziek onder de naam Blue Murder uitbrengt en dat de muziek een vervolg van deze periode is.

Ozric Spacefolk
Deranged En deze!

avatar van gigage
Nog voordat Ray Gillen zich voegde bij Jake E Lee's Badlands nam hij twee demo songs op met Blue Murder. Maar Sykes besloot uiteindelijk zelf de vocalen te doen. Bij Black Sabbath was Gillen opgestapt (zie eternal Idol) en vervangen door Tony Martin. En die Martin heeft op deze Blue Murder writing credits bij Valley of the Kings. Klein wereldje.

avatar van Faalhaas
1 fantastisch nummer: Blue Murder. De rest kan me gestolen worden. Qua geluid wordt er regelmatig aan het succesvolle "1987"album gerefereerd maar nergens wordt dat niveau gehaald. Black-Herated Woman recycled zelfs het Children of the Night riffje. Wat een zwaktebod van Sykes.

Echt een groeiplaat. Heb hem sinds hij uit is gekomen en iedere keer dat ik hem draai is ie beter dan de keer ervoor. De solo in Riot is Lizzy zoals het klonk in The sun goes down. Soms klinkt het als Whitesnake of Lizzy maar altijd heavier en meer complex. Het is geen toegankelijke plaat geworden. Voor mensen die heel regelmatig nieuwe albums aanschaffen is de kans groot dat je snel overstapt op een ander album. Was het uitgekomen in de tijd dat ik slechts geld had voor zo nu en dan een cd/lp was dit een knaller van jewelste geworden. Vraag me af wie er meer onder heeft geleden de muzikanten of toch ikzelf??

avatar van MetalMike
Voor mij krijgt deze elpee de volle 5 sterren. Het volle smerige geluid van de gitaar, de krachtige vrij rauwe zang (en toch melodisch), de knallende drums, de fretloze bas (man wat een heerlijk geluid). Het is geen wereldzanger, maar zijn prestatie hier is daarom juist des te imponerender. En dat alles samen met werkelijk top composities. Één van de allerbeste platen van de jaren tachtig voor mij.
Enigste nummer waar ik een beetje moeite mee had, was Sex Child. De titel van het nummer alleen al. Maar toch grooved die ook heel lekker.
De opener greep me meteen vast, net als het heerlijke Jelly Roll. Titelnummer is weergaloos, Bily geeft je een schop onder de kont, terwijl Ptolemy gewoon walgelijk vet en smerig is. De plaat rondt af met een geweldige kraker die je ademloos achterlaat... wat een fantastische rit!

avatar van AstroRocker
Metal Mike of anderen hier. Heeft iemand ooit iets gehoord over de plaat die Sykes zou uitbrengen enkele jaren geleden. Nooit meer iets van gehoord. Er is wel een nieuwe song uit 2018 op YouTube:
John Sykes - "Gates Of Hell" | Sy-Ops (2018) - YouTube

MetalMike schreef:

Baby, girl, child; het zal wel niet letterlijk bedoeld zijn hè.

AstroRocker schreef:
John Sykes - "Gates Of Hell" | Sy-Ops (2018) - YouTube

In de Sykes artiest updates heb ik wel wat gemeld destijds, maar veel nieuws is er niet. Laatste wapenfeit staat op Moore Blues for Gary (2018) zover ik weet.

avatar van AstroRocker
Jammer.... Zou nog wel eens een stevig Blue Murder/John Sykes album willen horen....

avatar van gigage
Ja, maybe, ik kan niet zeggen dat ik voor zijn solo albums nog erg warm loop heden ten dage. Met deze Blue Murder en de opvolger is eigenlijk alles wel gezegd ( naar mijn mening).