Blue Murder - Blue Murder (1989)

Label: Geffen

1. Riot (6:22)
  2. Sex Child (5:59)
  3. Valley of the Kings (7:52)
  4. Jelly Roll (4:44)
  5. Blue Murder (4:55)
  6. Out of Love (6:44)
  7. Billy (4:11)
  8. Ptolemy (6:30)
  9. Black-Hearted Woman (4:47)
avatar van AstroRocker
@Kronos: juistem! Dat bedoel ik.

1987 is ook een prima album, maar nummers als Give me all your love, Is this love en Here I go again vind ik niet zoveel aan. Ja, op Blue Murder staat er ook één (Out of Love), maar dat is dan meer een rustpuntje tussen het andere muzikale geweld

avatar van Kronos
Out of Love zou ik zeker geen rustpuntje noemen alleen maar omdat het tempo een pakje lager ligt. Emotioneel gezien is dit nummer misschien juist wel het spannendste moment van het album. De tekst ziet er vrij banaal uit, maar zo doorvoeld als Sykes het zingt wekt het bij mij steeds weer kippenvel op. En hoewel een ballad, muzikaal is het ook gewoon even heavy als de andere nummers.

avatar van gigage
Heerlijke over geproduceerde hard rock album. Hoeveel gitaardubs staan er wel niet op? Samen met Thunder & Lightning van Thin Lizzy de beste Sykes plaat. Riot, Jelly roll en Billy vind ik de toppers. Alleen is 1989 misschien al een beetje laat voor dit soort hardrock. Heeft iig niet het succes opgeleverd als gehoopt en Geffen records was er waarschijnlijk dan ook snel klaar mee. Maar het album staat als een huis.

avatar van Rinus
De band heeft maar 2 albums mogen maken, en dit is de beste van de 2, Alhoewel opvolger Nothin but trouble ook sterke nummers kent. knalt dit albumt, met die hele specifieke gitaarsound van John Sykes. Lekker vet knalt dat uit de speakers. Beide albums gekocht toen ze uitkwamen, en soms zitten ze nog wel eens in de speler. Tegnwoordig redelijk "hard to find".

Inderdaad dit is hun beste album. De band wordt uiteraard gedragen door John Sykes. Ik vind hem een gitaargigant (al in Lizzy, Tygers of Pan Tang en Whitesnake laat hij zijn klasse horen). Zijn stemgeluid vind ik (veel) minder. Als hij op deze plaat een goede zanger had gehad was het een wereldproduct geweest

avatar van Kronos
Een wereldzanger is John Sykes niet maar voor dit album vind ik hem perfect.

avatar van gigage
Zijn verdere solo albums zijn altijd onder de radar gebleven (lees Japan). Daarvan draai ik alleen Bad Boy Live (2004) nog wel eens en dat vanwege de Blue Murder songs hahaha. Hij zal toch niet met pensioen zijn? Bij de doorstart van Thin Lizzy onder de noemer Black Star Riders is hij ook niet betrokken.

avatar van gigage
Oh, er komt een nieuw album volgens zijn eigen site. Niks pensioen dus.

avatar van AstroRocker
Ben ook een grote fan van hem, ik hoop dat hij de muziek onder de naam Blue Murder uitbrengt en dat de muziek een vervolg van deze periode is.

Ozric Spacefolk
Deranged En deze!

avatar van gigage
Nog voordat Ray Gillen zich voegde bij Jake E Lee's Badlands nam hij twee demo songs op met Blue Murder. Maar Sykes besloot uiteindelijk zelf de vocalen te doen. Bij Black Sabbath was Gillen opgestapt (zie eternal Idol) en vervangen door Tony Martin. En die Martin heeft op deze Blue Murder writing credits bij Valley of the Kings. Klein wereldje.

avatar van Faalhaas
1 fantastisch nummer: Blue Murder. De rest kan me gestolen worden. Qua geluid wordt er regelmatig aan het succesvolle "1987"album gerefereerd maar nergens wordt dat niveau gehaald. Black-Herated Woman recycled zelfs het Children of the Night riffje. Wat een zwaktebod van Sykes.

Echt een groeiplaat. Heb hem sinds hij uit is gekomen en iedere keer dat ik hem draai is ie beter dan de keer ervoor. De solo in Riot is Lizzy zoals het klonk in The sun goes down. Soms klinkt het als Whitesnake of Lizzy maar altijd heavier en meer complex. Het is geen toegankelijke plaat geworden. Voor mensen die heel regelmatig nieuwe albums aanschaffen is de kans groot dat je snel overstapt op een ander album. Was het uitgekomen in de tijd dat ik slechts geld had voor zo nu en dan een cd/lp was dit een knaller van jewelste geworden. Vraag me af wie er meer onder heeft geleden de muzikanten of toch ikzelf??

avatar van MetalMike
Voor mij krijgt deze elpee de volle 5 sterren. Het volle smerige geluid van de gitaar, de krachtige vrij rauwe zang (en toch melodisch), de knallende drums, de fretloze bas (man wat een heerlijk geluid). Het is geen wereldzanger, maar zijn prestatie hier is daarom juist des te imponerender. En dat alles samen met werkelijk top composities. Één van de allerbeste platen van de jaren tachtig voor mij.
Enigste nummer waar ik een beetje moeite mee had, was Sex Child. De titel van het nummer alleen al. Maar toch grooved die ook heel lekker.
De opener greep me meteen vast, net als het heerlijke Jelly Roll. Titelnummer is weergaloos, Bily geeft je een schop onder de kont, terwijl Ptolemy gewoon walgelijk vet en smerig is. De plaat rondt af met een geweldige kraker die je ademloos achterlaat... wat een fantastische rit!

avatar van AstroRocker
Metal Mike of anderen hier. Heeft iemand ooit iets gehoord over de plaat die Sykes zou uitbrengen enkele jaren geleden. Nooit meer iets van gehoord. Er is wel een nieuwe song uit 2018 op YouTube:

MetalMike schreef:

AstroRocker schreef:
John Sykes - "Gates Of Hell" | Sy-Ops (2018) - YouTube

In de Sykes artiest updates heb ik wel wat gemeld destijds, maar veel nieuws is er niet. Laatste wapenfeit staat op Moore Blues for Gary (2018) zover ik weet.

avatar van AstroRocker
Jammer.... Zou nog wel eens een stevig Blue Murder/John Sykes album willen horen....

avatar van gigage
Ja, maybe, ik kan niet zeggen dat ik voor zijn solo albums nog erg warm loop heden ten dage. Met deze Blue Murder en de opvolger is eigenlijk alles wel gezegd ( naar mijn mening).

Kronos schreef:

Baby, girl, child; het zal wel niet letterlijk bedoeld zijn hè.

Uh hahaha, nee joh zo bedoelde ik dat ook niet! Ik vond het toen nogal reuze kazig, da's alles.
AstroRocker schreef:
John Sykes - "Gates Of Hell" | Sy-Ops (2018) - YouTube

Geen idee, laatst (afgelopen) weer gelezen dat die plaat gaat uitkomen, maar tot op heden: niks nakkes nada helaas...

Ik krijg trouwens geen bericht over dat er gereageerd is op post na mij, is dat in te stellen ergens!?

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:

Baby, girl, child; het zal wel niet letterlijk bedoeld zijn hè.

Toen kon dat nog gewoon. Whitesnake had destijds ook van dat soort teksten die nu als dubieus bestempeld zouden worden.

MetalMike schreef:

Geen idee, laatst (afgelopen maanden) weer gelezen dat die plaat gaat uitkomen, maar tot op heden: niks nakkes nada helaas...

avatar van gigage
Kijk via menu bij mijn updates albums en indien gequote dan bij uitroepteken bovenaan de pagina.

Top dankjewel !

avatar van Mssr Renard
Video is niet erg goed, maar audio wel:

Blue murder live in tokyo 1989 full - YouTube

Waanzinnige livevideo met veel spul van deze plaat!

avatar van MetalMike
Cool ik ken 'm, lekkere opname inderdaad!

avatar van Dirkrocker
Geweldige hardrock plaat. Bij uit komen van deze plaat was ik 8 dus toen heb ik heb hem gemist , maar gelukkig later ontdekt. Ik ben het met Edwynnhelemaal eens, sykes zet hier de whitesnake trend door. Maar niet alleen hij , want vooral als ik naar het nummer Billy luister , zou je zweren dat je whitesnake hoor. Niet alleen de muziek maar ook de stem van coverdale komt verdomd dicht in de buurt, en de manier waarop.

avatar van milesdavisjr
Een prima plaat van de heren waarbij Sykes de blikvanger is. Ondanks enkele negatieve kritieken op zijn zang vind ik het allemaal enorm meevallen. Weliswaar is de beste man geen Coverdale in zijn beste dagen maar hij kwijt zich prima van zijn taak.
Hoewel de hardrock vrij conventioneel van aard is, ook al in 1989 klinkt de plaat fris, energiek en staat er genoeg fraais op om er een keurmerk op te plakken.
Vreemd genoeg doet het gitaarwerk van Sykes mij af en toe denken aan het spel van Zakk Wylde, of is het juist andersom, maakt ook niet uit.
Blue Murder is een zeer degelijk plaatje af waar maar weinig op valt af te dingen.

avatar van vielip
Ja dit is wel een klassiekertje hoor! Sykes verlaat met slaande deuren Whitesnake. De band die hij hoogstpersoonlijk aan de grote doorbraak helpt. Althans, zo heb ik het altijd ervaren. Na twee jaar komt hij terug met Blue Murder. Het album gaat verder waar 1987 op houdt. Dezelfde sound, feel en bravoure. En ja, ook de nummers kunnen zich meten met die op 1987 wat mij betreft. Verder gaan de overeenkomsten niet want waar 1987 miljoenen keer over de toonbank vliegt daar moet Blue Murder het met iets bescheidener aantallen genoegen nemen. Nogmaals; aan het materiaal ligt het niet want het ene hoogtepunt volgt het andere moeiteloos op.