Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

Label: Top Notch

1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)

met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger

4. Gekkenhuis (6:07)

met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte

5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

met Maurits Boreel

7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)

met Duvel

9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)

met Dries Bijlsma

11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)

met Raymzter

met Fred Zomer

21. Park (4:15)

met Bert Vrielink en Dries Bijlsma

avatar van kobe bryant fan
Dit dan ook maar een verdiende top 10 plaats gegeven.
Ik blijf deze maar draaien.

avatar van Slowgaze
Bij het beluisteren van Eigen Wereld moet ik steeds denken aan een anekdote over It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back van Public Enemy. Terwijl die formatie op tour waren brouwde het productieteam, de legendarische Bomb Squad, beats die eer moesten doen aan de enorme vocale kracht van Chuck D. Het resulteerde in zinderende collages van James Brown-beats, piepende saxofoons en noise die qua intensiteit en zeggingskracht absoluut niet achterbleven op voorganger Chuck D. Naast die Public Enemy-klassieker ken ik eigenlijk maar weinig albums die zowel op gebied van beats als rappers zo’n hoog en zo’n evenwichtig niveau bereiken; vaak is één van de twee toch net wat sterker, om maar te zwijgen van platen waarop alleen de rapper deugt, of juist alleen de begeleiding.

Bij ‘Hoedenplank’ weet ik het eigenlijk al. Hoe Delic dat gedaan heeft, geen idee, maar de beat klinkt zo ruimtelijk, alsof er een enorme ruimte tussen de drumslagen zit. En zulke prachtige vondsten blijven opduiken: melancholische zigeunerinstrumentatie, steeldrums, zwaar vervormde synthesizers, tekenfilmsamples die als het ware op de gerapte tekst reageren (als Rico ‘Kijk uit, malloot, een kokosnoot’ rapt, volgt er een sample uit Ovide en zijn vriendjes), heerlijk. In elk liedje blijf ik kleine details ontdekken, van die geluidjes die me eerst helemaal niet opvielen. Maar toch, die rijke gedetailleerdheid en inventiviteit van de muziek viel me wat later pas op.

Eerst waren het namelijk vooral de teksten die me bleven boeien. Overal woordspelingen, punchlines die ik daarvoor niet gehoord had, of ik had ze al wel gehoord maar ze bleven leuk. Het is en blijft één grote explosie van taal, elk hoekje en gaatje wordt als het ware volgestopt. Bij sommige rappers krijg je om de tien regels eens een leuke punchline, hier wordt originele vondst op originele vondst gestapeld. Deze tekst wordt ook nog eens verdeeld over twee rappers waarvan beiden over een karakteristiek, donker stemgeluid beschikken. Daarnaast wordt er ook ongezouten en terechte maatschappijkritiek geleverd, zoals in het heerlijke ‘Elektrostress’ waarin Rico een bibberstemmetje opzet en paranoïde samenzweringstheorieën koppelt aan kritiek op de verdigitalisering van de samenleving. Het is wat minder leuk als het een beetje ouwezakkerig herinneringen ophalen wordt aan toen hiphop nog underground was, Extince nog helemaal te hip was en dat The Chronic uitkwam; dan wordt het soms zelfs wat belerend. Gelukkig wordt daar vaak opgevolgd door strakke punchlines waardoor het toch niet al te storend is. Daarnaast fungeren ook seksualiteit (‘Passievrucht/Bosmuis’) en de wereldpolitiek (‘Gekkenhuis’ met een fantastische bewerking van het Onze Vader) als onderwerpen.

De muziek is zelf is ook zo godsgruwelijk vet dat ik me geregeld van blasfemische taalgebruik bedien om aan te geven hoe goed het allemaal in elkaar steekt. Die zoef aan het begin alleen al en die drums, dat is al onbetaalbaar, maar er zijn ook nog veel meer prachtige muzikale vondsten terug te vinden. Ook op muzikaal vlak bleef ik details ontdekken zoals de Nas-sample in ‘Ogen Open’ of de in ‘Gekke Gerrit’ binnenvallende synthesizer die me om de een of andere reden eerst niet opviel. In de tweede alinea van dit stuk heb ik al ruwweg opgesomd waaruit het geluid op dit album bestaat, maar ook qua stijl is het album mooi uiteenlopend, van grimeachtig tot melancholisch in afsluiter ‘Park’. Toch vormt het album duidelijk één geheel waarin zwakkere punten moeiteloos wegvallen. Ik hou niet zo van het adjectief ‘organisch’, maar elk adjectief is potentieel inzetbaar om Eigen Wereld te beschrijven. Eigen Wereld is naast caleidoscopisch ook absoluut organisch: het is een orgasme dat geregeld boos is en zijn tanden laat zien, maar dat ook over een gevoel voor humor beschikt en zo af en toe ook knap melancholisch uit de hoek komt in deze imponerende hiphopsuite die moeiteloos zeventig minuten lang de aandacht vasthoudt.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooi stuk.

avatar van niels94
Goed stuk inderdaad. Nu hebben we allemaal iets anders behandeld zowat, ik meer de lyrics en jij meer de muziek Als de mensen nou nóg niet weten wat hier zo geweldig aan is...

avatar van P.O.W.
niels94 schreef:

Duidelijk dat dit gewoon een classic is dus.

Slowgaze.

avatar van ðe waan
Is "orgasme" een freudiaanse verspreking of bedoel je even daarvoor orgastisch in plaats van organisch?

avatar van Slowgaze
Nu voel ik me net dat jongetje bij die tv-quiz voor brugklassers die op de vraag of hij een ander woord voor levend wezen kon noemen ook het verkeerde woord gebruikte.

avatar van ðe waan

Wel een flauwe reactie van me trouwens, want je hebt er een mooi verhaal van gemaakt.

avatar van Slowgaze
Maakt niet uit. Van een beetje flauwheid ben ik ook nooit vies geweest, maar ik ben al blij dat je het een leuk stuk vond.

avatar van Chrispy
Ik zie bij 'Gekkenhuis' naast Jawat! nog een aantal andere gastartiesten (Dries Bijlsma). Zou iemand mij kunnen vertellen wat hun rol in het nummer was? Ik ben wel benieuwd

avatar van niels94
Zij worden genoemd voor het inspelen van een instrument.

dion_odinot
gietaar, accordeon en zingende zaag zo uit mijn hoofd. achter op de cd staat het gewoon

avatar van Dociz
Is gietaar een gieter met snaren, die geluid produceert wanneer men de plantjes bewaterd?

Het zou me van Delic, de MacGyver van de beats, niet eens verbazen

*gitaar

avatar van Glaciers of Ice
Tekstueel helemaal niks bijzonder, sterker nog; het niveau is best laag vergeleken met Spuugdingen of Brandstof. Delic is met afstand de beste op deze plaat, maar op Fakkelteit vind ik hem nog interessantere beats maken, alleen is Sticks daarop slechter dan op Eigen Wereld. Beats 4*, Rap 3*

avatar van nclo
Hoewel mijn voorkeur toch naar gitaren met distortion gaan, heb ik noot moeite gehad met opgezwolle. Waar ik rap meestal toch over een kam scheer heeft opgezwolle een revolutionaire impact gehad op de hedendaagse rap. Ook ben ik stiekem ook wel trots dat ik de al eerder benoemde Overijsselse hoofdstad ben geboren, opgegroeid en daar hopelijk nog lang zal wonen. Geweldig album die mij weer ff trots maakt dat ik een blauwvinger ben.

Glaciers of Ice schreef:

Toch grappig. Jij en ik kijken duidelijk naar andere dingen als het gaat om het niveau van teksten

avatar van Glaciers of Ice
niels94 schreef:

Haha, kan gebeuren. Ik zie gewoon die 'geniale dingetjes' niet op Eigen Wereld, misschien ligt dat aan mij. Ik vind ze sowieso een stuk hongeriger op Spuugdingen en Vloeistof (en Brandstof). Ik vind het album indrukwekkend, maar het blijft voor mij het slechtste Opgezwolle album. In mijn ogen wordt het wel te erg opgehemeld hier. Ook hoor ik vaak dat dit Delic's beste productiewerk is, maar dan denk ik al gauw aan Fakkelteit en misschien Vloeistof. Op dit album staan geen beats van het niveau Utopia, Slangeleer, Water/Vuur en ga zo maar door. Eigen Wereld behoort nog wel tot de top hiphop albums in Nederlandse hiphop.

avatar van The Masterplan
Whoah, deze site gaat mij toch niet wijsmaken dat deze paar wannaberappertjes een betere plaat hebben gemaakt dan The Rolling Stones, Oasis, The Beatles etc. ? Rank 36, wat een bullsh*t.

Ulfat-e-Zulmat
The whiteness is strong in this one.

avatar van Arrie
The Masterplan schreef:

Nee hoor, het is een grote grap. We doen maar alsof, eigenlijk vindt iedereen dit gewoon waardeloze muziek. Hiphop vinden we afschuwelijk, en al helemaal als het door blanken wordt gemaakt. Blanken moeten gitaar spelen.

Even serieus, heb je al iets van dit album gehoord? Luister je überhaupt naar andere muziek dan blanke rock? Of vind je dat hip-hop geen muziek is en nooit in een toplijst zou mogen staan?

The Masterplan schreef:

Misschien moet jij eens wat meer openminded worden, en wat andere genres naast rock gaan luisteren. er zal een wereld voor je opengaan. En dan bedoel ik niet alleen hiphop, maar alle andere genres. Elk genre heeft zijn eigen toppers, en het is moeilijk te zeggen welk album beter is, als het uit verschillende genres komen, (zelfs binnen hetzelfde genre is dat soms al lastig)

Wat wel met zekerheid kan worden gezegd, is dat de heren uit Zwolle hier een meesterwerk hebben neergezet!

Rene1979
The Masterplan schreef:

Sommige mensen vinden Rolling Stones etc niet tof en luisteren naar Hip Hop en voor die mensen (ons) is dit een meesterwerk. Ik vind bijna alle Hip Hop beter dan de Stones.

avatar van niels94
Ach kom nou, René. Dan heb je gewoon niet goed geluisterd. Hoe kunnen rappers, van die mensen die een beetje snel praten over herhalende muziek, ooit beter zijn dan The Beatles, The Rolling Stones en andere van dat soort helden? Denk na man! Dan heb je gewoon nooit goed naar muziek geluisterd. Leo Blokhuis is het vast met me eens. Dit zijn de feiten gewoon.

avatar van Eveningguard
Ik dat dat polarisatie van genres allang was afgelopen op deze site, maar hillarisch genoeg denken sommige gebruikers nogsteeds dat ze een soort van superiore smaak hebben. Wat een ontzettend kortzichtige opmerking van iemand die nog duidelijk zijn muzieksmaak moet ontwikkelen (in de zin van wat je luisterd). En nee, ik zeg hier niet me mee dat ik een betere smaak heb dan jij.

The Masterplan schreef:

Op een gitaar de hele tijd een riff herhalen, dat is het eindpunt van de evolutie van de muziek. Loops zijn van des Duivelsch, maar zodra je de hele tijd hetzelfde patroontje blijft herhalen op je gitaartje (ik noem bijvoorbeeld 'Satisfaction') is het in principe ook een loop, maar omdat er echt wat met vingers en handen en snaren en hout gebeurt, dan mag het. En dan is het echt en zoveel verder ontwikkeld dan zich organische ontwikkelende beats, want die zijn niet met echte muziekinstrumenten gespeeld. Schandalig!

Ulfat-e-Zulmat schreef:
The whiteness is strong in this one.

Slowgaze schreef:

Het geniale van Delic vind ik juist dat zijn beats juist niet de hele tijd hetzelfde patroontje blijven herhalen. Natuurlijk maakt hij gebruik van loops, maar bijna nergens blijft een loopje de hele track aanwezig.

Ook weet Delic gesamplede loops perfect te combineren met zelf ingespeelde synthesizers.

Daarnaast zijn er veel verschillende live ingespeelde instrumenten te behoren op 6 van de tracks.

avatar van Slowgaze
Dat zeg ik: zich organisch ontwikkelende beats. Maar bedankt voor je verdere aanvulling op mijn berichtje, dat scheelt mij zelluf weer typen.

avatar van niels94
Maar... het is Nederlandstalig! Mijn wereld stort ineen.

avatar van The Masterplan
Arrie schreef:

Ja, eigenlijk ben ik gewoon stiekem de lijst afgegaan, op zoek naar de eerste de beste (blanke) hiphop-plaat om deze even eens lekker te trashen. Psst. Niet doorvertelllen hé?

Eveningguard schreef:

Superieur is een beetje laag gegrepen niet?

Nee, het is wel erg gemakkelijk om te gaan zeggen dat ik mijn smaak nog moet ontwikkelen, ik heb tevens nog nergens duidelijk gemaakt wat deze precies inhoud.

Slowgaze schreef:

Ik heb niks tegen loops, integendeel zelfs, enkel als ze op de verkeerde manier worden gebruikt (misbruikt). En het is gewoon onzin dat loops enkel iets van de hiphopscene is, de grootste pioniers van deze techniek waren tevens The Beatles, ik neem aan dat je nog nooit naar Revolver hebt geluisterd?