MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

mijn stem
4,17 (1303)
1303 stemmen

Nederland
Hip-Hop
Label: Top Notch

  1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)

    met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger

  4. Gekkenhuis (6:07)

    met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte

  5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

    met Maurits Boreel

  7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)

    met Duvel

  9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)

    met Dries Bijlsma

  11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)

    met Raymzter

  13. Volle Kracht (3:12)

    met Winne

  14. Gerrit (2:15)
  15. Ukkie (2:01)
  16. Vroeger / Nu (3:04)

    met James

  17. Regendans (3:17)
  18. Ogen Open (4:07)
  19. Tunnelvisie (2:28)
  20. De Jug (1:55)

    met Fred Zomer

  21. Park (4:15)

    met Bert Vrielink en Dries Bijlsma

totale tijdsduur: 1:09:26
zoeken in:
avatar van BoordAppel
4,5
Wat zit er in godsnaam niet professioneel in elkaar?

avatar
4,0
Veel beter dan Lange Frans en Baas B en leuker om naar te luisteren!

avatar
3,0
BoordAppel schreef:
Wat zit er in godsnaam niet professioneel in elkaar?


Na ja, als muzikant luisterend.... Het is niet heel erg duurr geproduceerd... Het klinkt gewoon een beetje rommelig... Niet dat het niet fijn om te luisteren is, maar het klinkt niet super verfijnd en uitgebalanceerd allemaal..

avatar van Conway Twitty
4,0
Kaik schreef:
(quote)


Na ja, als muzikant luisterend.... Het is niet heel erg duurr geproduceerd... Het klinkt gewoon een beetje rommelig... Niet dat het niet fijn om te luisteren is, maar het klinkt niet super verfijnd en uitgebalanceerd allemaal..


De overgang in Passievrucht/Bosmuis, de perfecte tempowisselingen in Gekkenhuis. Slechts twee voorbeelden van het Nederlandse rapalbum met de beste producties.

avatar
3,0
Qua niveau is het gewoon niet erg bijzonder.. Dan kunnen de overgangen enzo wel goed zijn, ik luister gewoon over het geheel, en dan constateer ik dat het allemaal niet heel ""verstandig" in elkaar zit.. Blijf er bij trouwens dat ik het toffe lui vind en graag naar hun muziek luister.. Ik wil ze niet afkraken.. Het is meer mijn persoonlijke indruk.

avatar van Gyzzz
4,5
Kaik schreef:
Qua niveau is het gewoon niet erg bijzonder.. Dan kunnen de overgangen enzo wel goed zijn, ik luister gewoon over het geheel, en dan constateer ik dat het allemaal niet heel ""verstandig" in elkaar zit..


Verstandig? Hoe bedoel je dat precies? Waar stoor je je precies aan (voorbeelden)?

avatar
3,0
Die vraag had ik verwacht, heb het allemaal ook niet beargumenteerd...

Ik vind dat er een bepaald gewicht en proffesionaliteit aan de nummers ontbreekt... Het klinkt een beetje gruizig en niet heel erg serieus.. Ik denk dat ze vrij instinctitief te werk zijn gegaan en de nummers niet vaak doorgenomen hebben.. Kijk, ik ben natuurlijk geen Rapper, maar ik kan wel vrij veel verschil horen tussen iemand als Eminem en Sticks.. Tuurlijk, je kan ze niet met elkaar vergelijken, maar als ik naar een Album van Eminem luister dan hoor ik een bepaald "proffesioneel gewicht", en dat hoor ik bij Opgezwolle niet.. Ik kan het niet echt concreet uitleggen, want ik weet niet hoe ze te werk zijn gegaan, maar op een of andere manier klinken de Raps en samples van Opgezwolle "licht".. Zweverig, ongepolijst.. Kortom, gebrek aan niveau..

avatar van Kos
4,5
Kos
Ongepolijst vind ik iets anders dan gebrek aan niveau maar dat terzijde.

Ik snap wel wat je bedoelt en was het er aanvankelijk ook mee eens. De eerste 2 keer dat ik het luisterde klonken de producties mij ook wat rommelig en te afgeraffeld, niet echt heel goed doordacht.

Maar na een maandje luisteren sloeg dat opeens om en had ik het idee dat er juist wel heel veel over nagedacht was, qua bepaalde overgangen en structuren.

Misschien is dat geluk, geen idee, maar het klinkt wel knap .

avatar
Melle K
Delic doet juist heel erg lang over z'n beats, als iemand z'n producties niet afraffelt is hij het wel.

En beats van Eminem zijn kwalitatief echt veel slechter dan die van Opgezwolle, over afgeraffelde beats gesproken.

avatar van Vizzle
4,0
Kaik schreef:


Ik vind dat er een bepaald gewicht en proffesionaliteit aan de nummers ontbreekt... Het klinkt een beetje gruizig en niet heel erg serieus.. ....Kijk, ik ben natuurlijk geen Rapper, maar ik kan wel vrij veel verschil horen tussen iemand als Eminem en Sticks.. Tuurlijk, je kan ze niet met elkaar vergelijken, maar als ik naar een Album van Eminem luister dan hoor ik een bepaald "proffesioneel gewicht", en dat hoor ik bij Opgezwolle niet.. ..... Kortom, gebrek aan niveau..


Volgens mij ontbreekt er bij jou ook een bepaald niveau?? Dit kan ik echt niet serieus nemen. Excuseert u mij

avatar
3,0
Mmmm, ja ja, dat klopt wel.. Ik ben niet echt concreet, praat in vage termen, toch? Dat klopt wel, maar ik vind Opgezwolle ook niet echt recht en clean.. Begrijp wat je bedoelt, zeg niet dat ik het beter kan, maar ik wordt toch ook bepaald niet overspoeld door proffesionaliteit.. Weet ik veel waar het aan ligt.. Ik hoor het gewoon..

avatar
Pauper
Ik ga er niet op in, je reactie is misplaatst en zonder enige vorm van "verstandigheid" geplaatst. Ga nog maar keer luisteren en huiswerk maken.

avatar
4,0
Ookal begrijp ik Kaik hier ook niet volledig, verschil in mijn mening mag er gelukkig wezen, let daar op...

De eerste 3x dat ik het album luisterde, deelde ik zijn mening. Naarmate ik me beter verdiepte, werd het steeds beter. Ookal ben ik helemaal geen Eminem fan, zoals je al zei, daar kun je het niet meer vergelijken. Achter de beats van Em zitten nogal wat andere/meer gozers, met heel veel ervaring enz. Voor NL'se begrippen is dit serieuze top. En als het Amerikaans was (en het dus te vergelijken was, met echte grootheden), zat het nog goed in mekaar dit album.

4* voor mij.

avatar
5,0
5* punt. Album zegt genoeg

avatar
5,0
Fornaciari schreef:
Ookal begrijp ik Kaik hier ook niet volledig, verschil in mijn mening mag er gelukkig wezen, let daar op...

De eerste 3x dat ik het album luisterde, deelde ik zijn mening. Naarmate ik me beter verdiepte, werd het steeds beter. Ookal ben ik helemaal geen Eminem fan, zoals je al zei, daar kun je het niet meer vergelijken. Achter de beats van Em zitten nogal wat andere/meer gozers, met heel veel ervaring enz. Voor NL'se begrippen is dit serieuze top. En als het Amerikaans was (en het dus te vergelijken was, met echte grootheden), zat het nog goed in mekaar dit album.

4* voor mij.


Qua beats vind ik delic niet onderdoen voor onze Americaanse vrienden, echt heerlijke beats 4.5 sterren

avatar van Niek
4,0
Het zegt veel over het album, dat ik maar geen selectie van de 5 beste nummers kan maken. Dan vind ik die weer vetter, dan die weer... Wordt er gek van.

avatar
5,0
Me hometown(L)

avatar
4,5
Dit is een top album.

Ik ga geen vergelijking maken met Amerikaanse hiphop, maar voor NL Hiphop begrippen is dit een top album.

Geen gerap over hoe gangster ze wel niet zijn, hoe ze de club laten bounchen, maar gewoon recht voor je raap rap en geen gammele rijms zoals bijv. Ali B etc.

4,5*

avatar
4,5
Dit album is vele malen beter dan de meeste nieuwe albums uit amerika.

avatar van Osiris Apis
4,5
Ivg met de mainstream amerikaanse hiphop wel ja.
Maar underground hiphop uit Amerika is prima.

avatar
5,0
Buitengewoon goed album.
5*

avatar van luc011190
5,0
Ik voel het als mijn taak om mijn favoriete album te verdedigen, maar het is bijna niet nodig, al die positieve berichten

avatar
5,0
blijft een geniaal album, dit verveelt gewoon niet! Dikke 5* waard. Ik kan ook moeilijk favoriete tracks hieruit halen, dat veranderd constant. Wat me wel steeds meer opvalt zijn de toch matige gastoptredens (behalve Duvel), maar dat ligt ook meer aan de kwaliteit van R&S;)



ps: 1 Dec. Fakkelteit??

avatar van luc011190
5,0
whooster schreef:
blijft een geniaal album, dit verveelt gewoon niet! Dikke 5* waard. Ik kan ook moeilijk favoriete tracks hieruit halen, dat veranderd constant. Wat me wel steeds meer opvalt zijn de toch matige gastoptredens (behalve Duvel), maar dat ligt ook meer aan de kwaliteit van R&S;)



ps: 1 Dec. Fakkelteit??

Niet dat ik weet, zou wel erg snel zijn. Ik ben wel heel nieuwschierig. Kan iemand trouwens vertellen waarom Rico niet meedoet? Volgens mij staat zijn solocarriere op eeen laag pitje.

avatar
5,0
luc011190 schreef:
(quote)

Niet dat ik weet, zou wel erg snel zijn. Ik ben wel heel nieuwschierig. Kan iemand trouwens vertellen waarom Rico niet meedoet? Volgens mij staat zijn solocarriere op eeen laag pitje.



was geloof ik de laatste datum die genoemd was. maar goed lijkt mij ook te snel, ook al werd ie al begin dit jaar aangekondigd...

avatar
Dr.Greenthump
De nederlandse scène neemt de laatste jaren erg toe, maar of dat ook iets om trots op te zijn is een ander verhaal. Naast een aantal dope en opmerkelijke artiesten bestaat er ook een handjevol nietszeggende sukkels die maar wat door de mic lopen te ''representen''... zucht. Gelukkig valt Opgezwolle onder de eerste categorie, al moet ik zeggen dat de hele hype onder de ''Zolle-familie'' - Typhoon, Blabla, Jawat en Blaxtar, om maar wat te noemen - ook weer overdreven en jammer is.

Het album zelf zit allemaal erg slick in elkaar. Nergens zakt het album in of begint het te vervelen en voelt aan als één geheel. Opgezwolle volg ik sinds de release van Vloeistof en hoewel dat album nog doper is kan ik hier niet klagen. Rico en Sticks zijn twee getalenteerde mc's die diverse teksten kunnen schrijven en erg scherp uit de hoek kunnen komen. De ene lekkere rijm na de andere en dat, terwijl ze ook nog een aantal dope gastartiesten hebben meegebracht. Veel mensen zeggen wel dat deze heren niet kunnen meedraaien in de Amerikaanse scène, maar daar denk ik toch anders over.

Wat houd mij dan tegen het geven van de volle pond? Tja de producties zijn niet overal even dope en is de sound gewoon niet helemaal geslaagt. Was wel verrast door een aantal ''donkere'' nummers zoals Hoedenplank, Eigen Wereld en Park wat ik ook erg sterk vind. Lekkere snerpende samples en harde beats, maar ook tekstueel valt er te genieten. Damn wat een word play, rijmschema's en dat allemaal met zo'n flow. Shit nu ben ik toch weer bezig met postief te zijn. Misschien moet ik toch maar een 4,5 uitdelen. Naja het was niet overal even spannend en soms kreeg ik een gevoel van overbodig samplegebruik. Voorlopig een mooie 4.

edit: daarnaast nog even een shout-out naar de gastartiesten die het allemaal erg goed hebben gedaan. Winne zie ik hier als een nieuw talentje die overigens ook al goed presteerde op Rotterdam de Mixtape. Raymzter kwam zeer verassend en de rest spreekt voor zich!

avatar van Niek
4,0
Wat een fantastische plaat is dit. Ik krijg er echt geen genoeg van. Waar ik Vloeistof op sommige momenten nog wat saai vond, verveelt Eigen Wereld echt geen moment. Het verschil tussen beide platen is denk de vooruitgang van Delic. Op Vloeistof maakte hij gruwelijke beats en draaide die af. Nu maakt hij gruwelijke beats en speelt daarmee op dit album. Krijg bijna het RZA gevoel, ondanks het feit dat ze qua stijl natuurlijk nauwelijks op elkaar lijken. Zoals de beat van Balans dik verzwaard bij de rap van Shyrock, kippenvel! Én natuurlijk, De Jug, briljant!
Dan naar de welbekende Rico & Sticks. Daar is niet zoveel nieuws over te melden. Op Vloeistof waren ze super en nu ook weer (op het begin van Rico's vers op Gekkenhuis na: Het is een gekkenhuis, wat zeg ik ziekenhuis, ik leg het uit, zeg het zelfs in gebrekkig Duits: "es ist ein Krankenhaus" ). De gastartiesten zijn wel verbeterd ten opzichte van vroegere tijden. Raymzter komt als eerder gezegd heel goed. Zijn rap maakt van 'Ut is Wat het Is' een van mijn favorieten.
De onderwerpen zijn ook veelzijdig en kritisch. Er wordt gedisst, ook al is het niet persoonlijk (toch?), gerepresent, sex komt voorbij, kritiek geuit op de maatschappij en soms gaat het nergens over... pure hiphop dus.
Om toch maar enige kritiek te geven, merk ik op dat er wat punchlines missen. Veel zinnen blijven wel hangen, maar meer omdat het gewoon super lekker klinkt, niet omdat het fantastische woordspelingen zijn ofso. Maarja, perfect bestaat niet.
Voorlopig 4,5*, omdat ik slechts bij hoge uitzondering een 5 geef. Alleen Illmatic, Ready to Die en -uiteraard- Enter The Wu-Tang hebben die eer tot nu gekregen, en daar past dit album (nog) niet tussen. Mijn top10 komt hij binnen, maar ik moet hem nog ongeveer 100 keer luisteren voordat ik weet op welke plek precies. Beetje vaag allemaal, daarom sluit ik af met 1 overduidelijke conclusie:

Beste Nederlandse Hiphopplaat ooit!

avatar van jeroenman
5,0
Niek schreef:
1 overduidelijke conclusie:

Beste Nederlandse Hiphopplaat ooit!


Mee eens. Die Binnenlandse Funk is wel lijp en Def P is natuurlijk niets minder dan een pionier, maar dit is toch echt het beste Nl Hip Hop album ooit. T is allemaal wat harder en duisterer dan Vloeistof, echt een plaat om in te wonen. (K kom zelf ook uit Zwolle, heeft er vast ook mee te maken)

avatar van luc011190
5,0
jeroenman schreef:
(quote)


Mee eens. Die Binnenlandse Funk is wel lijp en Def P is natuurlijk niets minder dan een pionier, maar dit is toch echt het beste Nl Hip Hop album ooit. T is allemaal wat harder en duisterer dan Vloeistof, echt een plaat om in te wonen. (K kom zelf ook uit Zwolle, heeft er vast ook mee te maken)

Ik vind Def P absoluut geen pionier. Nu NL hiphop erg bekend is, beginnen mensen inneens weer over hem. Nou, hij heeft nooit zo'n groot publiek als bijvoorbeeld Extince of Opgezwolle aangesproken. Volgens mij was de hele scene precies hetzelfde geweest zonder Osdorp Posse. Overschatte troep. En Def P is praatziek.

avatar van jeroenman
5,0
luc011190 schreef:
Ik vind Def P absoluut geen pionier. Nu NL hiphop erg bekend is, beginnen mensen inneens weer over hem. Nou, hij heeft nooit zo'n groot publiek als bijvoorbeeld Extince of Opgezwolle aangesproken. Volgens mij was de hele scene precies hetzelfde geweest zonder Osdorp Posse. Overschatte troep. En Def P is praatziek.


Begrijp me niet verkeerd: Ik hou ook niet van Def P. Wat hij en z'n OP deden/doen is gewoon het kopieren van de Amerikaanse Gangster Rap. NL Hiphop had ergens moeten beginnen, nietwaar? Artistiek gezien niet zo geslaagd, maar toch echt wel een pionier.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:43 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.