MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)

mijn stem
4,17 (1303)
1303 stemmen

Nederland
Hip-Hop
Label: Top Notch

  1. Hoedenplank (3:17)
  2. Werk aan de Winkel (3:10)
  3. Balans (3:36)

    met Josje, Shyrock en Reuben Hamburger

  4. Gekkenhuis (6:07)

    met Jawat!, Dries Bijlsma, Onno Wieten en Reinder van Raalte

  5. Nagemaakt (1:57)
  6. Eigen Wereld (4:48)

    met Maurits Boreel

  7. Elektrostress (2:08)
  8. Passievrucht / Bosmuis (6:16)

    met Duvel

  9. Made in NL (3:35)
  10. NL Door (2:00)

    met Dries Bijlsma

  11. Gebleven (2:52)
  12. Ut Is Wat het Is (3:06)

    met Raymzter

  13. Volle Kracht (3:12)

    met Winne

  14. Gerrit (2:15)
  15. Ukkie (2:01)
  16. Vroeger / Nu (3:04)

    met James

  17. Regendans (3:17)
  18. Ogen Open (4:07)
  19. Tunnelvisie (2:28)
  20. De Jug (1:55)

    met Fred Zomer

  21. Park (4:15)

    met Bert Vrielink en Dries Bijlsma

totale tijdsduur: 1:09:26
zoeken in:
avatar
Relax
Lees het bericht gewoon goed, ik vergelijk niet, ik zei, alleen omdat Opgezwolle andere inhoud heeft DAN Ali B valt OPGEZWOLLE op.

Moeilijk?

avatar van levenvergeten
4,5
Ze zijn volgens mij vooral doorgebroken omdat dit album zo lovend ontvangen werd door een groot deel van de muziekpers. TMF is over het algemeen geen station dat vooruitloopt op de trends, maar hobbelt altijd een beetje achter de feiten aan. Lijkt me onzin dat hun doorbraak door TMF komt, TMF draaide het immers pas toen die definitieve doorbraak een feit was.

avatar
P-DawG
Relax schreef:
Lees het bericht gewoon goed, ik vergelijk niet, ik zei, alleen omdat Opgezwolle andere inhoud heeft DAN Ali B valt OPGEZWOLLE op.

Moeilijk?
Wat heeft Ali B met Opgezwolle te maken? Er zijn meer dan genoeg groepen/rappers in NL die een totaal andere inhoud hebben dan Ali B. Dit is 1 van de weinge albums van rap artiesten dat niet alleen hoog wordt gewaardeerd door de Hip-Hop heads onder ons, maar ook populair is bij muziekliefhebbers die in totaal andere genres geïnteresseerd zijn. Dat maakt het toch vrij duidelijk dat dit album vooral muzikaal dik in orde is.

Persoonlijk vind ik hun vorige album, Vloeistof, misschien wel beter, terwijl dat eigenlijk muzikaal een stuk minder te bieden heeft dan dit album, maar ik vind de raps en hun flow op dat album veel beter. De onderwerpen op dit album ogen een stuk volwassener, daarom zal Vloeistof dus minder snel gewaardeerd worden door mensen die vrijwel niks met het genre hebben.

Het geeft eerder aan, omdat Opgezwolle de enige zijn die doorgebroken zijn mede dankzij hun videocips en omdat hun lyrics niet zo kinderachtig zijn (Ali B e.d.) zijn ze gaan opvallen. Het is dus ook veel te toegankelijk.. en de lyrics zijn daarentegen niet eens zo speciaal als je het gaat vergelijken met Amerikaanse rap.

Dat ze niet zo kinderachtig zijn als Ali B heeft in mijn ogen niks te maken met de populariteit van Opgezwolle; als ze muzikaal niet goed waren zouden ze nooit interesse kunnen wekken bij mensen buiten het genre om.

Er waren al rappers populair lang voordat Ali B het daglicht zag en die rapten ook niet over de bekende "Ali B onderwerpen". Iets anders dan Ali B was dus allang bekend, dat Opgezwolle is doorgebroken heeft puur met de kwaliteit te maken, dat jij die kwaliteiten niet kan waarderen is dan jammer. Een vergelijking met Amerikaanse rap lyrics is sowieso erg ver gezocht, rap is daar begonnen en is daar dus al veel verder ontwikkeld.

Met Opgezwolle is het ook meer een kwestie van; je vind het heel erg goed of je vind het helemaal niks, een tussenweg bestaat meestal niet.

avatar van Niek
4,0
Relax schreef:
Lees het bericht gewoon goed, ik vergelijk niet, ik zei, alleen omdat Opgezwolle andere inhoud heeft DAN Ali B valt OPGEZWOLLE op.

Moeilijk?
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen. Excuus.

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
Relax schreef:
Hoedenplank op TMF e.d.


Klinkklare onzin natuurlijk. Toen hoedenplank werd uitgebracht lag Eigen Wereld al lang in de winkels en hadden de mannen er al 2 albums opzitten.

Daarnaast is hoedenplank volgens mij ook maar mondjesmaat gedraaid, en al zou dit hebben bíjgedragen hebben aan naamsbekendheid, hun doorbraak is het absoluut niet te noemen, want die hadden ze al lang.

avatar
Social_Mask
Waar ik dit eerst het beste van de 3 albums vond, vind ik het nu juist het minste.. Zou het haast verlagen. De vorige albums klinken wat rauwer en Rico en Sticks halen daar ook hier en daar een hoger niveau dan op deze plaat. Blijft natuurlijk een uitstekend album dat een sterk geheel is. Maar in sommige nummers heb ik nooit zin. Zo'n nummer als Ut Is Wat het Is bijvoorbeeld.. Zelfs in mijn gedachtes is het een skipnummer. Het middenstuk heeft wel meer van dat soort tracks. Maar dat ik alledrie de albums een 4,5* heb gegeven zegt genoeg wat ik van deze groep vind. Geweldig zijn ze. Helaas komt aan alles een eind.

avatar van MAS
5,0
MAS
Social_Mask schreef:
Waar ik dit eerst het beste van de 3 albums vond, vind ik het nu juist het minste.. Zou het haast verlagen. De vorige albums klinken wat rauwer en Rico en Sticks halen daar ook hier en daar een hoger niveau dan op deze plaat. Blijft natuurlijk een uitstekend album dat een sterk geheel is. Maar in sommige nummers heb ik nooit zin. Zo'n nummer als Ut Is Wat het Is bijvoorbeeld.. Zelfs in mijn gedachtes is het een skipnummer. Het middenstuk heeft wel meer van dat soort tracks. Maar dat ik alledrie de albums een 4,5* heb gegeven zegt genoeg wat ik van deze groep vind. Geweldig zijn ze. Helaas komt aan alles een eind.


De fakkelbrigade is misschien weer een nieuw begin....

avatar van Lucanova
5,0
tssjaaa..wat kan ik hier over zeggen..gewoon supersupersuperDOPE..trots op nederland als ik deze hiphop hoor ipv die kempi troep.

OPGEZWOLLE FTW

avatar van Boris91
3,5
Dat ik hier nog niet op had gestemd, luister deze al sinds ie uitgekomen is. in het begin heel veel, daarna af en toe. Regendans blijft geweldig, net als Vroeger/nu.

avatar van Mu_sic_bre_ker
3,5
gewoon lekkere hiphop

avatar van 'State Of Mind'
5,0
Op ''Volle Kracht'' komt Winne echt zo gruwelijk goed eh

avatar van Carolaah
3,0
Niek schreef:
Relax, je maakt jezelf erg ongeloofwaardig als je de teksten van Opgezwolle gaat vergelijken met die van Ali B. Ik ga niet eens beginnen uit te leggen waarom, want als je dat niet ziet, dat is uitleg ook aan je verloren...


Lijkt mij dat als hij het wel ziet, die uitleg ook verloren is..
Dus in wat voor situatie ook, zou je het niet gaan uitleggen.

*kuch*

avatar van Niek
4,0
Jonge dame. Sommige schrijvers hebben een boodschap, één kern. De importantie van andere dingen als het taaltechnische gedeelte van een tekst, schrijfregels of zelfs spelling vervagen dan in vergelijking met die boodschap. Door deze dingen af en toe lichtjes aan je laars te lappen, verschaf je jezelf de mogelijkheid ergens extra de nadruk op te leggen. Het ging me er in mijn commentaar op Relax niet om duidelijk te maken wanneer ik iets uit zou gaan leggen, maar om wat ik van Relax zijn vergelijking vond (althans veronderstelde vergelijking; ik had het verkeerd gelezen). Ik hoop dat ik je niet overschat als ik veronderstel dat je dat eigenlijk best wel wist. Daarom zou ik je willen vragen niet over elke incorrecte zinsnede te vallen maar slechts in te gaan op datgene ik beweer of duidelijk wil maken met mijn post. Bij voorbaat dank.

avatar van Carolaah
3,0
Jongeheer!! (grijns..)

"Ik hoop dat ik je niet overschat als ik veronderstel dat je dat eigenlijk best wel wist."

Je slaat de plank hier raak, natuurlijk had ik wel door wat je bedoelde. En stiekem had ik ook al verwacht, dat je hierop in zou gaan. Niet wat betreft de inhoud, maar defensief qua schrijfstijl, zinsopbouwen, bladiebla..


"Daarom zou ik je willen vragen niet over elke incorrecte zinsnede te vallen maar slechts in te gaan op datgene ik beweer of duidelijk wil maken met mijn post. Bij voorbaat dank."

Gaap, joh, je hoeft niet zo formeel te gaan doen. Je post komt eerlijk gezegd wat geforceerd over. Alsof je mooi wilt praten, en je inhoud probeert zo goed mogelijk te verpakken. Vergeef me als ik fout zit, maar zo komt het op mij over.


Verspilde moeite, want zoals ik zeg, tuurlijk snapte ik je wel. Neem het met een korreltje zout en lach erom, i.p.v. dat je hier serieus op probeert in te gaan.

"Relax, je maakt jezelf erg ongeloofwaardig als je de teksten van Opgezwolle gaat vergelijken met die van Ali B. Ik ga niet eens beginnen uit te leggen waarom, want als je dat niet ziet, dat is uitleg ook aan je verloren... "

De essentie van mijn post, sloeg op je attitude in here. Waarom zou je zoiets zeggen? Wat is je statement? Alsof je graag de vloer aanveegt met mensen van 'dit kaliber'. Vooral de laatste zin.. Some things are better left unsaid.

Grappig hoe mensen in defense-mode schieten zodra een (commercieel) artiest vergeleken wordt met iets wat zij kwalitatief beter waarderen. Alleen de manier waarop.. vind ik soms een beetje lak aan respect tonen alsof je je verheven voelt boven menig (Ali B-)liefhebber..

Als iemand Britney Spears met Tori Amos gaat vergelijken, geef ik toe, zal ik ook best in de lach schieten. Maar hey,.. ieder z'n ding. Moeten we dan onszelf in niveau verlagen door zulk soort uitlatingen te doen?

Vind ik dus niet .


Maar goed, ik zie nu pas de post dat je je excuus hebt aangeboden. Kijk, dat toont iets wat ik liever zie.

avatar van Niek
4,0
Wellicht reageer ik iets te geprikkeld. Dr heerst hier en daar op de site een tendens om elkaars posts af te troeven terwijl het om meningen gaat en niet over de grote van je vocabulair of literair vermogen. Daarmee kom ik meteen op wat jij als geforceerd beschouwd. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te formuleren wat ik duidelijk wil maken. Dat daar soms wat minder gangbare woorden voor aangeroerd moeten worden is dan onvermijdelijk. Ik zeg liever iets in 1 zin dan in 3. Vrij logisch lijkt me dat.
Verder, wat is defensive-mode? Als iemand iets zegt waar jij het niet mee eens bent, dan is het toch logisch dat je daarop ingaat door de artiest die jij beter vind te verdedigen? Daar zijn fora toch voor? Klaarblijkelijk herkent degene waarop je reageert de kwaliteit in een artiest niet. Als jij die kwaliteit wel herkent dan zou het lullig zijn dat niet te delen. In omgekeerde rol zijn mijn ogen meer dan eens geopend door iemand in de 'defensive-mode'.
Daarnaast vind ik het vreemd dat je eerst verwijtend stelt dat ik (of anderen die mensen aanvallen op Ali B-adoratie) me boven die Ali B-fans verheven zou voelen en je een alinea verder woorden in de mond neemt als: 'onszelf in niveau verlagen'. De pot verwijt de ketel dat ie zwart is..
Wat mij betreft mogen mensen best zeggen dat ze Ali B leuk vinden om naar te luisteren, maar stellen dat ie poetisch of muzikaal veel kwaliteit heeft is een leugen en dus te bestrijden.

avatar van Carolaah
3,0
"Daarnaast vind ik het vreemd dat je eerst verwijtend stelt dat ik (of anderen die mensen aanvallen op Ali B-adoratie) me boven die Ali B-fans verheven zou voelen en je een alinea verder woorden in de mond neemt als: 'onszelf in niveau verlagen'. De pot verwijt de ketel dat ie zwart is.. "

Dat zie je dus verkeerd, het is trouwens "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.." maar dat terzijde want zoals je zelf zegt, gaat het niet om juist gebruik van de Nederlandse taal. Je interpreteert het helemaal verkeerd, wat ik bedoel met in niveau verlagen slaat op dat ik het laag vind als je jezelf verheven boven iemand voelt en dan stompzinnige uitspraken/grootspraken gaat doen om met iemand anders de vloer aan te vegen/een andere artiest af te kraken. Dit heeft niks te maken met het niveau van de ander. En hier heb ik dan ook met geen woord over gerept.


"Wat mij betreft mogen mensen best zeggen dat ze Ali B leuk vinden om naar te luisteren, maar stellen dat ie poetisch of muzikaal veel kwaliteit heeft is een leugen en dus te bestrijden."

Is een leugen?? volgens mij is dit alles gebasseerd op een kwestie van mening. Kwaliteit is hier veelal een subjectief begrip, natuurlijk zit er een verschil in de teksten van Ali en Opgezwolle, ook kwalitatief als je het mij vraagt. Alleen de manier waarop jij tegen Relaxed reageerde stond me niet aan, ik begrijp wel wat je bedoelt, ik waardeer het alleen niet erg als mensen zo, naar mijn mening, 'stoer' beginnen te praten.

Ik vind het zelf lichtelijk show-off gedrag. Tuurlijk mag je je artiest verdedigen, dat doe ik ook vaak genoeg. Zo kan ik Typhoon en Opgezwolle erg waarderen en ja als iemand aan komt zetten met een Frans Bauer zou ik, als diegene de discussie opent, ook zeggen dat ik Frans 10x niks vind en mijn mening beargumenteren.

Wat jij hier doet is in mijn ogen uit de hoogte doen, omdat je het een soort van lachtertje vindt en het niet eens waard vind om te beargumenteren, alsof je er ver boven stond. Goed je zult het niet zo bedoeld hebben gok ik, en dit hele gesprek is inmiddels ver uit z'n verband gerukt, maar dat is de reden waarom ik in ging op jouw reactie. Waar jij dan vervolgens weer op in ging en ik ben dan niet te beroerd om daarover te discussiëren, al geloof ik dat we elkaars standpunten hier wel begrijpen.

Ghehe

---


Terug naar Opgezwolle, ik vind dit opzich wel een fijne plaat. Maar om eerlijk te zijn ben ik meer fan van Vloeistof, misschien heeft het iets te maken met de beats/lyrics, of gewoon het geheel. Moet er nog wat meer luisterbeurten aan geven om goed te kunnen oordelen.. voor nu vind ik dit gewoon een ok plaat. Opgezwolle is ten minste Nederhop waar we trots op mogen zijn wat mij betreft.. kwaliteit en klasse.

avatar van Niek
4,0
Tsja, zo gelezen was dit alles het gevolg van wat miscommunicatie, misinterpretatie, een gebrek aan nuance en (moet ik toegeven) mijn koppigheid. Dat de ongelukkige combinatie van al deze fouten resulteerde in een post die 'uit de hoogte' overkwam spijt me. Volgens mij zijn wij tweeen het slechts op een enkel detail hartstikke eens met elkaar. Correct me if I'm wrong (maar afgaande op vandaag hoef ik je dat niet te zeggen ).

Wel blijf ik erbij dat kwaliteit van muziek voor een groot gedeelte feitelijk is en een relatief grote marge subjectiviteit heeft. Maar die marge staat bijvoorbeeld niet toe (om maar bij dezelfde vergelijking te blijven) Ali B kwalitatief boven Opgezwolle te plaatsen. Neemt niet weg dat mensen Ali leuker kunnen vinden.
Enfin, dat is mss een discussie die op een andere plek thuishoort.

avatar van em-dee-em-aa
5,0
Favoriete Nederhop album. Wat heb ik deze platen veel geluisterd
Album zit erg goed in elkaar en producties zijn erg sterk. Verder vind ik zowel Sticks als Rico erg goed uit de hoek komen.

4,5*

avatar
dion_odinot
Ik wil toch even kwijt dat dit album, met 777 stemmen, het album is waarop het meest gestemd is. binnen de hiphop dan.

avatar van Stapler
5,0
Uit Nederland, dan wel ja.

avatar
Dj2Jelle
Nee hoor, in het algemeen.

avatar van Stapler
5,0
O ja is waar ook, maar Eminem komt aardig in de buurt

avatar van Houn
4,5
Net zoals wat hier al wat staat geschreven wil ik ook even mijn mening geven.
Het merendeel vindt ik erg goed, daar kan geen liefhebber om heen, maar nummers als ElektroStress en het is wat ut is zie ik gewoon als opvulling!!

Het nummer Park is natuurlijk geniaal!

avatar van MAS
5,0
MAS
whaaaat? elektrostress opvullling? Dat vind ik juist een dikke track. Een typische Rico-track.

avatar van Stapler
5,0
Elektrostress als opvulling?
Hoor en beleef die inhoud van dat nummer en voel de aparte beat.

avatar
4,5
Stapler schreef:
Elektrostress als opvulling?
Hoor en beleef die inhoud van dat nummer en voel de aparte beat.


Nee , dat nummer gaat nergens over, mijns inziens veel te geforceerd door die computerstem van Rico. Doe mij maar rauwe tracks als Regendans, Park en Vroeger/Nu. De perfecte beats gecombineerd met de lyrics die de echte levensgenieters vertegenwoordigen. Na een kutdag zet ik deze CD op en alles wordt genuanceerd tot 'het leven is mooi.'

avatar van BoordAppel
4,5
Nu kan je van alles over Elektrostress beweren maar dat het nergens over gaat is complete onzin.

avatar van Arrie
Dries Bijlsma is toch een producer? Wat doet hij bij de featurings?

avatar van Kill_illuminati
4,5
Arrie schreef:
Dries Bijlsma is toch een producer? Wat doet hij bij de featurings?


Hij staat er bij mij op de tracklist van het album genoteerd.

avatar van Arrie
Ah oke, maar wat is precies zijn rol bij de nummers dan?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.