Mew - Frengers (2003)

met Damon Tutunjian

3. Snow Brigade (4:24)
  4. Symmetry (5:41)

met Becky Jarrett

5. Behind the Drapes (3:42)
  6. Her Voice Is Beyond Her Years (2:50)

met Stina Nordenstam

7. Eight Flew Over, One Was Destroyed (4:50)
  8. She Came Home for Christmas (3:57)
  9. She Spider (4:46)
  10. Comforting Sounds (8:53)
avatar van Paalhaas
Nou, het spijt me verschrikkelijk, maar dit is een beetje een koude douche na alle lovende reacties. Het enige wat me een beetje kan boeien is de adequate ritmesectie die nummers als 'Snow brigade' nog interessant maken. Verder is dit nogal triviale power-pop die volledig steunt op leuke melodietjes. De ballads zijn helemaal slaapverwekkend. En de lange afsluiter 'Comforting sounds' is een schoolvoorbeeld van 'over the top' bombastische toeters-en-bellenmuziek. De zang is bovendien ondermaats en ook nog eens vervelend hoog. Nee, ik kan helaas niet delen in de euforie rond dit album. 2/5

avatar van wizard
Frengers is een buitenbeentje in mijn muzikale menu, maar wel eentje die me erg goed bevalt. Een verzameling pakkende liedjes met mooie melodiën en een zanger die over een opvallende, maar prettig wegluisterende stem beschikt.
Het album opent sterk met Am I Wry? No, en het wat lichter klinkende 156. Snow Brigade komt met een refrein dat naar mijn mening een van de mooiste refreinen van het album herbergt. Toch is niet alles op Frengers fantastisch: de wat ingetogener nummers als Symmetry en She Came Home for Christmas bevallen me wat minder. Tot slot is het einde van Comforting Sounds wat teleurstellend: het nummer lijkt heel lang naar een context toe te werken, maar die komt niet en dan is het nummer, en het album, opeens afgelopen. Het is niet slecht, hoewel er hier veel meer had ingezeten.

Dit soort minpuntjes domineren gelukkig niet. Frengers is als geheel een behoorlijk sterk album.

4.0*