Nightwish - Showtime, Storytime (2013)

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Dark Chest of Wonders (4:32)
  2. Wish I Had an Angel (4:48)
  3. She Is My Sin (4:55)
  4. Ghost River (6:04)
  5. Ever Dream (5:21)
  6. Storytime (5:37)
  7. I Want My Tears Back (6:44)
  8. Nemo (4:45)
  9. Last of the Wilds (6:31)
  10. Bless the Child (7:06)
  11. Romanticide (5:39)
  12. Amaranth (4:25)
  13. Ghost Love Score (10:30)
  14. Song of Myself (7:53)
  15. Last Ride of the Day (4:34)
  16. Outro (Imaginaerum) (6:15)
avatar van Metalhead99
Een DVD/Blu-ray/CD/LP (volgens mij allen los te koop en er zal ook een DVD/2CD versie komen) release van een Nightwish concert met Floor Jansen. Het gaat om het Wacken concert van afgelopen 3 augustus.

avatar van Edwynn
Helemaal niets van Oceanborn in de setlist? Schande. Maar ja, Floor is een goede reden om toch het eens te checken.

avatar van Metalhead99
Inmiddels zijn de vermoedens waarheid geworden: Floor is als vaste zangeres aangenomen bij de band. Het volgende studio werk gaat dus naar alle waarschijnlijkheid ook met haar worden opgenomen.

avatar van Metalhead99
Afgaande op de beelden van "Storytime" zal mijn voorkeur naar puur de audio uitgaan. Ik vind van die live dvd's waarbij ze om de paar seconden (vaak onnodig) van camera of camerastandpunt wisselen altijd wel erg irritant om te bekijken. Helaas zijn er binnen het metal genre ook veel te veel optredens die op deze manier vastgelegd zijn.
Floor lijkt zich wel als een vis in het water te voelen in Nightwish. Het lijkt weer een band te zijn geworden waar ik toch wel eens graag naartoe zou willen.
De vorige keer dat ze in NL stonden waren ze echter wel erg overpriced...

CorvisChristi (crew)
Op basis van de live-beelden van "Storytime", kan ik alleen maar concluderen dat ik hier enorm nieuwsgierig naar ben.

Er zijn maar weinig bands die overeind blijven staan, zodra ze er om wat voor reden dan ook, een voornaam bandlid uitknikkeren. Of als een bandlid om eigen redenen, de band verlaat.
Als voorbeeld noem ik het vertrek van Bruce Dickinson toentertijd bij Iron Maiden begin jaren '90. Een Maiden zonder Bruce? Dat kon toch niet??
Op een gegeven moment gebeurde zo'n beetje hetzelfde bij Nightwish: Tarja weg! De vocaliste met haar kenmerkende sopraan-stem werd door de overige bandleden de laan uitgestuurd.

Tarja weg, Anette ervoor in de plaats. Maar ondanks dat, wist de band het uiteindelijk toch te maken, ondanks dat Anette een totaal andere zangeres dan Tarja is. Het zorgde zelfs voor zo'n beetje het pronkstuk op het werk van Nightwish, namelijk het alomgeprezen Imaginaerum.

En dan valt uiteindelijk ook het doek voor Anette. Anette weg, Floor ervoor in de plaats. Floor is op dat moment geen onbekende voor de heren van Nightwish. Met haar band After Forever stond ze ooit al eens in het voorprogramma van Nightwish. Toch kan je je op een gegeven moment afvragen of de geloofwaardigheid van de band er op den duur niet aan gaat geloven. Antwoord: niet dus!!
Nightwish komt er mee weg en hoe ze dit voor elkaar krijgen, is vrij bijzonder. Maar tegelijkertijd ook weer niet. Is het raar dat Floor Anette spontaan doet vergeten? Is dit niet een beetje ondankbaar? Ergens wel, maar who cares? Floor heeft namelijk de zangkwaliteiten van Anette én Tarja. Sterker nog, ze blaast ze met gemak allebei omver. Dit overigens zonder afbreuk te willen doen aan de vorige 2 zangeressen, maar i.m.o. is het wel zo. Het lijkt voor de band ook alleen maar zijn vruchten af te werpen, want volgens mij is Floor wereldwijd met open armen ontvangen. Nogal wiedes, met zo'n overtuigende en indrukwekkende podiumpresentatie (en Floor is van zichzelf al vrij opvallend mede door haar behoorlijke lengte), krijg je het publiek wel mee!

Dus om terug te komen bij het begin: ja, ik ben hier zeer nieuwsgierig naar. En laat het volgende studio-album nu maar komen.

En oh ja, hierbij een tip voor de jongens van Nightwish: wees héél zuinig op Floor. Een betere kan je niet krijgen.......of het moet Tarja weer zijn.

avatar van Metalhead99
Pff, die vertolking van "Ghost Love Score" is wel erg sterk zeg. Nightwish en Floor zijn een goede combinatie als ik dat zo hoor.

Metalhead99 schreef:

"Ghost Love Score" is met afstand één van de beste nummers van Nightwish. Deze uitvoering is inderdaad héél sterk. Let eens op die laatste uithaal van Floor !

avatar van Darkzone
CorvisChristi schreef:

Understatement van het jaar mag ik wel zeggen! Wat een optreden en tijdens de laatste 3 minuten van GLS hoor je mij alleen 'WTF' en 'Neeee!' van verbazing zeggen. En ik ben niet snel onder de indruk. Ge-wel-dig wat Floor in dit nummer heeft weten neer te zetten. Mijn aandacht voor Nightwish is weer helemaal terug.

avatar van DargorDT
Floor is inderdaad fantastisch!!

zojuist gedownload, maar nog niet beluisterd.

avatar van Dr.Pat
Zooohhh, Floor is echt ijzersterk op Ghost Love Score

Toch het allersterkste nummer van Nightwish!

CorvisChristi (crew)
Heb ondertussen de Blu Ray/CD-editie besteld (2 Blu Rays en 2 CD's). Dit gaat meer dan een geweldig zoethoudertje worden tot het volgende studioalbum het levenslicht ziet.

avatar van Darkzone
Vroeger groot fan van Nightwish en ze ook een keer live gezien. Toen het tijdperk Tarja over was en de nieuwe zangeres bij mij nou niet echt in de smaak viel, was mijn interesse in Nightwish ook weg, ook al klinken ze muzikaal nogsteeds goed. Maar ja, dat kleine krachteloe stemmetje van Anette...

Tot ik pas sinds heel kort op de hoogte ben dat Floor de nieuwe zangeres is geworden, is mijn interesse weer helemaal terug en is het vergelijken geblazen. En dat doe ik dan graag deze show met End Of An Era. En daarbij valt op dat Tarja live graag haar opera-stem opzet en haar Engelse uitspraak niet lekker uit de verf komt, en dat Floor niet alleen een erg sterke stem heeft, zowel krachtig als klassiek (luister maar eens naar haar gastoptredens tijdens Epica's Retrospect van dit jaar), maar ook dat ze een pudiumbeest pur sang is. Ze maakt de songs van Anette een stuk beter, eigenlijk zoals ze in mijn oren horen te klinken.

Benieuwd hoe dit op hun nieuwe studio album uit gaat pakken en in de verdere toekomst, aangezien Floor ook nog gewoon ReVamp't.

CorvisChristi (crew)
Als voorproefje op de Blu Ray-registratie, heb ik vanochtend de eerste CD maar eens opgezet in de auto om in de stemming te komen.
Wat meteen opvalt, zijn de werkelijk fenomenale uitvoeringen van de diverse nummers. Stuk voor stuk spat de dynamiek ervan af. Komt overigens mede door de spetterende productie.
En Floor...tja mensen, die behoeft natuurlijk geen introductie meer. Ik ben loodzwaar onder de indruk van de uitvoering van "Ever Dream" en ben tot de conclusie gekomen dat God bestaat !

Binnenkort volgt mijn definitieve mening over dit live-pronkstuk die ik op basis van de eerste nummers nu al bestempel als meesterlijk!

avatar van Edwynn
Wat een vuurwerk. Dat moet gezegd. Showtime, Storytime klapt er overheen als een scudraket tussen een stel astronautjes. Met veel enthousiasme werd op spetterende wijze Wacken platgespeeld en daar mogen we deelgenoot van zijn. En dan heb ik het nog niet een over de glorieuze entree van Hollands trots: Floor Jansen.

Want deze mevrouw steelt de show met haar innemende en krachtige stem. Of het nu het recente Storytime of publiekslieveling Ghost Love Score is, ze kan het gewoon allemaal. Theatraal waar het moet en poppy waar het kan. Precies wat Nightwish nodig heeft. Zeiken dat ze tijdens Amaranth een beetje verzuipt in de mix, zou niet eerlijk zijn. Voor de fan moet het allemaal niet stuk kunnen.

Zelf blijf ik wat peinzend achter met de ietwat teleurstellende setlist. She Is My Sin is het oudste nummer dat erop staat. Angels Fall First en Oceanborn bestaan niet meer in het hoofd van Tuomas Holopainen. Daar had ik graag nog iets van teruggehoord. Waar ik ook niet goed over uit kan is de voorgrondrol van de bassist met Pippi Langkousbaard: Marco Hietala. In zijn eigen band bewees hij weliswaar dat hij best kan zingen, maar de partijen die binnen Nightwish voor hem bedacht zijn, komen op mij nogal geforceerd over. Dat gebulder in Ghost River bijvoorbeeld was op plaat al fantasieloos, live is het net even erger. Kennelijk hoort dat bij de Nightwish van tegenwoordig. Ik heb me erbij neer te leggen.

Voor de rest niets dan lof voor deze tot in de puntjes verzorgde release. Ik kan niet wachten totdat de band met Floor de studio in duikt.

avatar van Necremanthorn
Geweldig geproduceerde live-DVD. En Floor vergeet snel de vorige zangeressen. Ghost Love Score is magnifiek. Ook heel aardig is de grunt van Floor in Ghost River.
Ik heb na een paar keer de DVD te hebben geluisterd nog eens End Of An Era opgezet en de versies van Floor klinken echt veel beter dan de continue opera stem van Tarja. Floor is veel gevarieerde en Nightwish kan met haar met gemak Imaginaerum overtreffen. Maar daar moeten we nog even geduld voor hebben...

avatar van IJH15
Nightwish´ eerste live-materiaal van betekenis sinds End of an Era.

Omdat dit de eerste release van Nightwish met Floor Jansen als zangeres is, gaat de aandacht logischerwijs grotendeels naar haar. Zij slaagt met vlag en wimpel! De enorme variatie die zij in haar stem weet te leggen (van opera (hoewel hier nauwelijks aanwezig) tot grunts) is echt ongelooflijk. ‘Ghost Love Score’ in deze uitvoering is een grote kandidaat voor beste Nightwishnummer ooit. Daarnaast is Floor ook nog eens een geweldige aanwezigheid op het podium: een betere frontvrouw kan Nightwish zich niet wensen. Ook ´bassist met Pippi Langkousbaard´ Hietala is goed bij stem (er zijn opnamen uit bijvoorbeeld 2008 waar hij een heel stuk slechter klinkt), maar of je zijn stem kunt hebben is natuurlijk weer wat anders. Ik verdraag hem in ieder geval goed.

Mijn kritiekpuntjes zijn eigenlijk louter op de setlist gericht. Zoals hierboven al opgemerkt: helemaal niets van Angels Fall First en Oceanborn. Van Wishmaster alleen She is my Sin en maar twee nummers van Dark Passion Play. Van Once en Century Child vooral nummers die ook al op End of an Era stonden (al moet ik toegeven dat ze met Floor weer heel anders klinken dan met Tarja). Veel Imaginaerum, maar dat is niet meer dan logisch. Verder zou ik, gezien de gelijkenis tussen Nemo en Amaranth, opteren voor slechts een van beide in de setlist (en dan bij voorkeur Nemo, omdat ik Floors stem minder geschikt vind voor Amaranth).

De tekortkomingen van de setlist doen natuurlijk niets af aan de geweldige uitvoeringen van de nummers die hier wel op staan, dus van mij krijgt Nightwish met Floor 4,5 sterren. Wat mij betreft mogen ze de studio zo snel mogelijk in.

avatar van Edwynn
Ik vind Amaranth een te gekke song. Heel poppy, maar ook erg aanstekelijk. Floor varieert wat met de melodie waardoor de puntigheid ietwat verloren gaat. Het is gezien de overblijvende kwaliteit een beetje spijkers op laag water zoeken, maar ik hoor hem uiteindelijk wel liever dan Nemo.

CorvisChristi (crew)
Eigenlijk hoef ik m'n enthousiasme betreffende deze live-release niet meer uit de doeken te doen, gezien ik in mijn eerdere commentaar al op basis van datgene wat ik al gehoord en gezien had, zwaar onder de indruk was. En dat is nog steeds zo.

Alles klopt aan deze weergaloze live-set: de show-presentatie, de uitvoeringen, de productie en als aparte vermelding natuurlijk Floor Jansen die met haar indrukwekkende stemgeluid a la windkracht 15 spontaan de vorige zangeressen doet vergeten.

De meeste Nightwish-fans zullen deze live-set verslinden als zoete koek, waardoor je bijna zou vergeten dat er 2 kleine kanttekeningen aan het gehele gegeven zitten:
- tijdens de live-registratie wordt er net iets te vaak de nadruk gelegd op het crowd-surfende publiek, inclusief een shot van een crowd-surfer die net iets te enthousiast is geweest en half versuft vooraan bij de reling weg wordt getrokken. Op een gegeven moment weet je 't wel.
- de setlist (al uitvoerig hierboven aan bod gekomen). Alhoewel de uitvoeringen perfect zijn, ontbreekt er materiaal van de eerste 2 releases. Tevens komen vooral Wishmaster en in mindere mate Century Child en Dark Passion Play matig aan bod. Dat de nadruk ligt op Imaeginarum is logisch, echter wordt er ook flink van het materiaal van Once gesnoept.

Maar dat dit voor de rest gewoon ontzettend goed is, staat buiten kijf. Nightwish met Floor draait als een geoliede machine, wat eigenlijk alleen maar kan resulteren in een daverend nieuw studio-album. Dat ie maar gauw mag komen!

avatar van Sinner
Ik vind het vooral verrassend dat de band op de proppen komt met een live dvd/cd met Floor ipv eerst een studio album te maken. Haar vuurdoop bij Nightwish heeft ze in ieder geval ruimschoots doorstaan. Ik vind het best een goede beslissing om de nadruk te leggen op de laatste twee cd's - maar inderdaad, een 'Elvenpath', 'Wishmaster' of 'Stargazers' had er nog best bij gemogen. Ben in ieder geval ook erg benieuwd naar een nieuw studio-album. Tot het zover is ben ik hier in ieder geval erg blij mee.

avatar van notsub
Floor is natuurlijk de grote mevrouw op deze live-registratie. Schijnbaar moeiteloos zingt ze de nummers aan elkaar. De folky inslag in een nummer als I Want My Tears Back is niet nieuw bij Nightwish en werkt perfect. Dat aspect lijkt soms wel onder de grote hoeveelheden bombast onder te sneeuwen. Ik vind het juist een erg leuk element in hun muziek. Verder mis je altijd een paar favorieten, maar de verwachtingen voor het nieuwe album worden er niet minder om.

avatar van The_CrY
Deze voor vijf euro zien liggen in de uitverkoop bakken in Duitsland. Dat verbaasde me omdat deze relatief nog nieuw was. Goed, voor dat bedrag kon ik dit dus niet laten liggen. En maar goed ook. Wát een show! Energie, publiek en een geweldige manier om de nieuwe zangeres Floor Jansen te introduceren. Zelf ben ik groot liefhebber van de moderne Nightwish, dus de setlist stoort me geenszins. Wel valt me op dat ze de nummers van Tarja over het algemeen mooier zingt dan de nummers van Anette, hoewel ook die erg goed worden vertolkt. Vooral de versies van 'Ever Dream' en 'Ghost Love Score' vind ik fenomenaal. Het zou inderdaad erg interessant zijn om deze lineup wat oudere nummers te zien spelen, al is het maar om Floor de voormalig zangeres Tarja even flink af te horen troeven, want dat doet ze wat mij betreft.

The_CrY schreef:

Ja hoor!!

Hhhmmm, misschien ligt de nieuwe Nightwish (die van het voorjaar uit gaat komen), ook wel in diezelfde uitverkoopbak over een jaar voor € 5,-. Ridicuul natuurlijk!!

Of ze hadden gigantische over-voorraden waar ze vanaf moesten óf het album wordt daadwerkelijk bijna niet verkocht (wat ik me nauwelijks voor kan stellen...). Of men haalt het album op de illegale manier binnen, wat weer een aankoop scheelt .

avatar van Metalhead99
Wat een geweldig live album is dit zeg. Floor is natuurlijk wel een heel andere zangeres dan Tarja, maar ze laat op haar manier horen dat ze de nummers vocaal makkelijk aankan.
Wat een enthousiasme en energie! Jammer dat bij die Wacken registraties het publiek er voor een groot gedeelte uitgefilterd wordt, want ik kan me niet anders voorstellen dan dat het publiek uit hun dak ging. Persoonlijk vind ik dat altijd wel tof om te horen om meer dat live gevoel te krijgen.
Maar nu ga ik eigenlijk klagen en dat is verder wel helemaal onterecht, want hier horen we een erg goede band spelen met een krachtig en vol geluid. Daarnaast schittert Floor tussen al die bombast en weet ze alle nummers overtuigend te brengen. Mijn persoonlijke favoriet van deze release blijft "Ghost Love Score", maar de rest is ook erg sterk.
Een live registratie waar ze (de band) trots op kunnen zijn.

avatar van f2sputnik
Een geweldig live album.
De stem die Floor Jansen ten gehore brengt is echt waanzinnig. Altijd onder de indruk geweest van Tarja, maar dit is naar mijn mening een stuk krachtiger.
Floor Jansen was met After Forever al heel goed bezig, maar dit is even iets wat ze neerzet.
Genoten van dit live album.

avatar van buckingham
Ghost love score!!!

Shame on me.......weer zo'n voorbeeld van Hollands glorie die ik nu pas heb ontdekt, wat een fenomenale zangeres is Floor Jansen..poeh zeg!

avatar van HammerHead
Grappig, als je me 20 jaar geleden had verteld dat ik nog eens 4 sterren kwijt zou kunnen aan een Nightwish plaat had ik je voor gek verklaard. Destijds wel eens wat beluisterd met die vreselijk potsierlijke operazang erbij en toen besloten dat ik voor eens en altijd heel ver van dit genre vandaan ging blijven.

Toen ik een jaar terug wat meer tijd om handen had ben ik eigenlijk bij toeval op Youtube tegen wat nummers van dit concert aangelopen. Sinds een paar weken heb ik ook het hele concert een aantal keer bekeken/beluisterd en ik moet zeggen: Nightwish is gewoonweg een hele goede liveband. Geweldige podiumpresentatie (niet alleen van Floor Jansen, maar de hele band), strak spel en wat mij betreft een prima setlist. Ik ken het oeuvre van de band verder toch niet, dus heb ook geen last van ontbrekende essentiële nummers.

Moet wel zeggen dat de stijl die ik hier hoor op de laatste 2 studioplaten van Nightwish eigenlijk totaal niet uit de verf komt. Die klinken mij nogal stukgeproduceerd in de oren.

avatar van MeesBowieFan1
Heerlijk live album!
Floor Jansen helemaal in haar element en schittert in haar rol, prachtig!

avatar van MeesBowieFan1
En Ghost Love Score maarliefst meer dan 1000 plaatsen gestegen in de top 2000 !
Uiteraard zeer verdiend

avatar van paulmccuytney
Misschien moet ik me wel schamen maar mijn eerste kennismaking met Floor was haar fantastische bijdrage aan de kijkcijferkanon Beste Zangers in 2019. Met dat inmiddels legendarische duet met Henk Poort, nl. Phantom of the opera. In dat programma bleek hoe veelzijdig Floor wel niet is. Aangezien ik van nature niet zo'n heavy metal-fan ben, maar meer van mainstream hou kwam ik eigenlijk behoorlijk laat achter dat ze al vanaf 2013 in Nightwish zingt. Tijdens de laatste editie van de top 2000 maakte ik door puur toeval ook kennis met de muziek van Nightwish namelijk het echt geweldige Ghost love score die in die lijst op plek 272 staat. Vervolgens op YouTube ook hiervan de live-clip van Storytime (Wacken 2013) gezien en mijn waardering voor deze Finse wordt alsmaar groter. Ik ken helaas nog niet alle nummers op deze DVD maar voorlopig geef ik ze om te beginnen 3,5 ster.

avatar van paulmccuytney
Ik heb inmiddels enkele nummers meer beluisterd op YouTube waar de klasse vanaf druipt, waaronder Ever Dream, Romanticide en Song of myself. En ik doe er een puntje erbij, dus in totaal 4,5. Maar Ghost love score blijft voor mij de allerbeste live-performance die ik ooit heb gezien.

avatar van ABDrums
Een x-aantal jaar geleden kwam ik per toeval een nummer tegen van de band Nightwish. Het bleek om een live-registratie te gaan, en wel van dit album. Ik durf niet te zeggen welk nummer dat toen precies was, maar ik meen me te herinneren dat het om Ghost Love Score gaat. Tevens is dat nummer m'n favoriete Nightwish nummer, zowel om de hierboven genoemde reden als om het feit dat het werkelijk een briljante compositie is. Het mag dan geen verrassing heten dat dat mijn favoriete nummer van deze schijf is.

Linksom of rechtsom; dit is een heel puik live-optreden van de band. Het leuke is dus dat al deze songs zich een weg richting mijn geheugen hebben gebaand middels een live registratie. Wanneer ik dus een regulier album van Nightwish draai (wat ik eigenlijk nooit doe), dan moet ik altijd even switchen tussen deze live-registraties en de albumversies.

Het knappe van dit album vind ik dat Nightwish de subtiliteiten en complexiteiten van de studio-versies live ook goed weten te vertolken. De songs klinken niet als een halfbewerkt, geknipt en in elkaar geflanst stukje tape, maar gewoon als hoe ze ook op de reguliere albums staan (dat kan ook best te maken hebben met het feit dat de band studio-effecten live gebruikt, maar dat weet ik niet). Daarnaast is dit album productioneel ook tiptop in orde. Het is overigens aan te bevelen om niet alleen de muziek te luisteren, maar ook de DVD / YouTube-film te bekijken. Het concert is namelijk prachtig gefilmd en de band heeft een echte 'stage-presence'.

Kort na mijn kennismaking met Nightwish (dit moet de tweede klas zijn geweest, dus dat is al een tijdje geleden) kregen we een nieuwe docent voor economie. Hij bleek een enorm fan van Nightwish te zijn, en vond het dus des te leuker dat ik bekend was met de band die hem zo dierbaar was. Zo moet ik bij dit live-album altijd terugdenken aan die tijd van mijn schoolloopbaan / leven. Ik moet wel eerlijk bekennen Nightwish een beetje ontgroeid te zijn, maar destijds maakte deze band toch een behoorlijke indruk op me. Daarom toch een mooie 4.5*, want dat gun ik dit album wel.

Ohja, had ik al gezegd dat Floor Jansen wel aardig kan zingen? Bij deze.

4.5*