Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zerø Kanada (1999)

Canada
Label: Kranky

1. Moya (10:51)
  2. BBF3 (17:46)
Dit was de eerste CD van Godspeed die ik kocht, zomer 2000 volgens mij. Vind hem nog steeds erg goed en misschien zelfs wel hun beste release. Was voor mij een eye-opener naar de rest van het Constellation-label, dat nog genoeg meer interessants (zij het vaak wat ontoegankelijker) herbergt.

Moya is in ieder geval een prachtige track, met een opbouw die aan Gorecki's 3rd Symphony ontleend lijkt te zijn. Ik denk niet dat Godspeed ooit subtieler naar een climax heeft toegewerkt. BBF is een nog duisterdere tracks met een rant van een man die zo van straat lijkt te zijn geplukt (verhalen gaan dat ie op Providence in New York staat en wel vaker van dit soort tirades houdt). Het uiteindelijke gedicht dat ie voorleest is overigens een songtekst van Iron Maiden, geloof ik.

avatar van Lukas
Voorzichtig ben ik de laatste tijd begonnen mij wat in postrockkringen te begeven. Dan kom je - naar het schijnt - nogal snel uit bij Godspeed You Black Emperor!. Moya. Wauw! Wat een opbouw!

Slint, Talk Talk en Explosions in the Sky hebben wat meer tijd nodig om te bezinken. Misschien het verschil tussen strijkers en gitaarflarden. GYBE! klinkt soms harmonieus, soms onheilspellend. Ik vind het heel moeilijk echt een zinnig verhaal bij dit soort muziek neer te kalken. Luisteren werkt doorgaans beter

Ik maak me wel heel makkelijk van een recensie af hier, zo lijkt het, maar dat is het niet... Het genre is denk ik nog te vers voor mij om er hele verhalen over kwijt te kunnen. Laat ik dat dan ook maar niet doen. 4.5* staan in elk geval duidelijk genoteerd.

avatar van kobe bryant fan
Godspeed You Black Emperor! - Slow Riot for New Zerø Kanada

Deze fantastische groep heeft ons jammer genoeg maar 3 albums bezorgd en één fantastische EP dit: Slow Riot for New Zerø Kanada. Er staan hier twee schitterende songs op die samen 28 minuten duren.

Deze EP start ook met mijn favoriet van de twee -en trouwens ook een van mijn favoriete GYBE! songs- : Moya. Een song van 11 minuten die je geen seconde uit zijn greep laat.
Hij is net zoals mijn favoriete album ooit: F♯A♯∞ zeer donker.
We horen de fantastische violen, ze klinken samen met de donkere ruis op de achtergrond zeer dreigend en wanhopig tegelijk.

Na 4 minuten stoppen de violen en ook klinkt het nu niet meer zo donker.
De gitaar begint te spelen en na een minuutje komen ook de drums erbij, de opbouw van iedere song die Godspeed You Black Emperor maakt zijn geniaal ze behoren naar mijn mening tot de beste. Ook Moya bouwt zich fantastisch op de violen keren terug en je raakt in de war klinkt dit nu hartverwarmend en lief of klinkt dit eigenlijk wanhopig.

Wat ik wel weet is dat dit een van de mooiste composities is die ik ooit gehoord heb, de drums versnellen maar ze gaan daarna gewoon weer door aan eens sneller tempo.
Een fantastische melodie, waar iedere muzikant zijn instrument geweldig bespeelt.

Het grote voordeel aan deze EP is dat je ze in tegenstelling tot de volledige platen je deze EP snel eens kunt draaien. De violen bouwen de song af en Moya eindigt.

Dan gaan we naar de tweede song, ook een geweldige song maar moya is toch beter op ieder vlak. We horen een man de tekst van Virus van Iron Maiden opzeggen in de vorm van een interview. Terwijl de man spreekt horen we natuurlijk een schitterende composite die opvallend rustiger is dan Moya. Maar het past perfect bij de stem.

De man stopt met spreken en de violen nemen het even over. Daarna horen we een gitaar die volgens mij ook op de plaat F♯A♯∞ voorkomt. Ook dit stuk bouwt zich mooi op allemaal wat sneller dan op de platen maar het blijft geweldig gedaan. De gitaren worden luider en ook hier komen er weer meer en meer isntrumenten bij.

Het stuk bouwt zich af en in de verte horen we het interview(?) terug. De stemmen worden duidelijker. Op de achtergrond horen we een piano. De viool keert ook terug.
Ik blijf me verbazen hoe mijn mening over de viool door GYBE! is veranderd.
Ik vond het eerste een verschrikkelijk instrument maar door de composities van GYBE! met de viool erin ben ik het instrument meer en meer gaan waarderen.

Maar ik blijf erbij dat een viool nog nooit zo mooi klonk als in een song van Godspeed You Black Emperor! Ook Blaise Bailey Finnegan III versnelt op de 12de minuut de drums klinken harder. De afwisseling tussen het gesprek en de snellere muziekstukken zijn zeer goed gedaan.

Ook het laatste muziekstuk eindigt en na een korte stilte horen we opnieuw violen.
We zijn deze EP begonnen met donkere violen en deze EP eindigt met violen die klinken also ze verdriet hebben. En ieder moment in tranen kunnen uitbarsten.

Conclusie: dit is en blijft nog altijd mijn favoriete EP, Moya is een van de betere GYBE! songs en Blaise Bailey Finnegan III is toch ook wel een pareltje.

avatar van pim556
Deze ep is mijn eerste kennismaking met post-rock, en het bevalt erg goed.
De prachtige soms wat oosterse composities zijn gewoonweg fantastisch.

Wat me vooral aanspreekt is de vaagheid van dit album.
Er wordt heel veel aan de eigen verbeelding overgelaten. Nu is dat natuurlijk niet nieuw, maar door het (grotendeels) ontbreken van tekst is het op dit album meer dan op andere albums die ik ken.
Dat je het plaatje voor het grootste gedeelte zelf in kan kleuren, is heel fijn. Je kunt lekker zelf bepalen wat die violen impliceren, of wat die climax betekent. Je eigen verbeelding is vaak toch het mooist, of dat is bij mij in ieder geval vaak het geval.

Maar aan die vaagheid kleeft ook een klein nadeel: Godspeed gaat wat mij betreft iets te ver. Het is onduidelijk wat de bandnaam betekent, wat de albumtitel betekent, wat de titels van de nummers betekenen, op de hoes staan een aantal ondefineerbare tekens (voor mij dan) en wat Godspeed nu precies met het interview in het tweede nummer wil zeggen blijft me ook wat onduidelijk.
Af en toe wordt het mijn verbeelding een beetje te veel.
Maar ach, dat heeft ook wel weer iets mysterieus.