Blood Orange - Cupid Deluxe (2013)

Label: Domino

1. Chamakay (4:20)
  2. You're Not Good Enough (4:21)
  3. Uncle Ace (4:16)
  4. No Right Thing (4:11)
  5. It Is What It Is (5:07)
  6. Chosen (6:44)
  7. Clipped On (3:10)
  8. Always Let U Down (5:13)
  9. On the Line (5:07)
  10. High Street (2:58)
  11. Time Will Tell (5:38)
avatar van mauricez
"You're Not Good Enough" is echt een geweldige single! Nu de rest nog luisteren. Dit smaakt naar meer!

avatar van kemm
Meteen op de back cover staat per nummer al te lezen wie wat heeft bijgedragen aan het album. Zelfs het idee dat Adam Bainbridge (Kindness) blijkbaar had voor de break in Chamakay staat als dusdanig gecrediteerd. Het zegt veel over het soort album dat Cupid Deluxe is geworden: Devonté Hynes als de pater familias van een self-made family die zijn living room jams in een aantal sterke liedjes heeft gegoten. Het resulteert in een warm bad van aalgladde R&B met een rauwe rock & roll attitude en een vettige funkinslag.

Zelden verantwoord, zijn omgeving absorberend vindt Blood Orange de weg in zijn glossy gedachten en guwelijke gevoelens. Een breakupsong als Chamakay een rijk tropisch karakter meegeven, het lijkt meer iets voor de eighties, maar bij Hynes steekt het allerminst af. In het vervagen van cheesy keyboardsounds met de hemelse uitslaken van gastzangeres Caroline Polacheck (Chairlift) versmelt een sound tot een gevoel. De ietwat naïef romantische saxofoon tegenover de vage drums en bassen versterkt deze illusie. Een avontuurlijke aanpak die zijn effect niet mist, en toch nergens vreemd of plastiek overkomt. De kleur die eigenlijk het hele album uitslaat.

De zangeressen, met naast Polacheck ook Samantha Urbani (Friends), spelen een even grote rol als Hynes’ zangpartijen. Ze openen de dialoog die verschillende nummers in richtingen brengen waar ze anders nooit waren geraakt. Hetzelfde geldt voor de twee nineties-rappers, die recht uit een in ‘91 ingevroren clausule lijken te zijn ontsnapt om Cupid Deluxe extra te kruiden. Om van de sporadisch terugkerende Kindness nog maar te zwijgen; hij deed duidelijk meer dan een break verzinnen en laat met zijn funky post-post(en ja doe nog maar één)-postdisco sound de nodige sporen na. Met verschillende individuen die hun moment krijgen om een stempel drukken, verliest het album al zijn voorspelbaarheid. Het resulteert juist in spannende, organische composities die onder het oog van Dev Hynes tot een verstaanbaar album worden gekneed.

Time Will Tell is de ideale afsluiter. Het vat niet alleen verschillende elementen binnen het album samen, het dubbel onderstreept nogmaals de warme en eigenzinnige DIY-WALHFF sound die Cupid Deluxe zo kenmerkt, de Do-It-Yourself-With-A-Little-Help-From-Friends sound.

avatar van Dakduivel
Erg mooie clip van Chamakay, maar ik moet wel steeds enorm lachen om de manier waarop Hynes (?) steeds in het beeld schuift.

avatar van Kos
Kos
Inderdaad, klinkt zeker niet onaardig die video. Maar die gast lijkt rechtstreeks uit L.A. 1990 te zijn gerend.

avatar van feebl
"You're Not Good Enough'' is echt een heerlijk nummer, beetje retro, normaal niet helemaal mijn genre maar het pakte me meteen! Ben benieuwd naar de rest.

Fijn albumpje met een flink jaren 80 pre-house sausje. Het is ook goed te horen dat hij bijvoorbeeld deze track heeft geproduceerd: YouTube - SOLANGE - LOSING YOU

avatar van gherdt
Naar aanleiding van de berichten had ik hier wat meer van verwacht. De muziek bevat leuke (retro) elementen maar een boeiende compositie of desnoods een lekkere hook is nergens te vinden. En wat duren die nummers lang zeg. Vermoeiende plaat.

avatar van GrafGantz
You're Not Enough doet me qua zangmelodie erg denken aan No Reply van The Beatles, hoe vreemd dat ook mag klinken.

avatar van Nikoleski
Heerlijk album met een lekkere retro sound.

avatar van De-noir
Vond Chamakay al een tijdje fantastisch, maar om de een of andere reden nooit toegekomen aan de rest van de plaat. Zwaar verkeerd natuurlijk... Verslavend goede plaat. Zo'n nummer als Uncle Ace had van mij nog wel een paar minuten op het zelfde tempo door mogen gaan, heeeerlijk. Het is allemaal ontzettend smooth, maar tegelijkertijd klinkt het allemaal oprecht en authentiek. Vind de retro jaren 90 vibe ook heel tof. Topper. Gemiddelde is een beetje aan de lage kant hier op MuMe.

Droevig, raar plaatje met alternatieve grooves. Erg origineel.

avatar van popstranger
Een goeie smooth klinkende plaat, net niet soms op de rand van cheesy maar ik vermoed dat dit volledig de bedoeling is. You're Not Good Enough is dé uitschieter op dit album. Alleen Clipped On en High Street halen wat mij betreft de sfeer wat uit de plaat.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Live is hij gewoon hilarisch (en nog steeds steengoed)