Picture - Diamond Dreamer (1982)

Rock / Metal
Label: Backdoor

1. Lady Lightning (3:56)
  2. Night Hunter (3:26)
  3. Hot Lovin' (4:49)
  4. Diamond Dreamer (3:53)
  5. Message from Hell (3:19)
  6. You're All Alone (3:53)
  7. Lousy Lady (3:23)
  8. The Hangmen (3:17)
  9. Get Me Rock and Roll (3:38)
  10. You're Touching Me (5:23)
avatar van Rinus
Nog steeds een zeer behoolijk niveau, met door de bank heen traditionele hardrock. Met de nieuwe zanger Smoulik Abigal, die later ook in Horizon zat. Op vinyl.

avatar van wizard
Gewoon lekkere heavy metal. Dreunt bijna 40 minuten door als een stoomtrein. Niks vernieuwends of hemelbestormends, maar gewoon inpluggen en gaan. Maar dat is helemaal niet erg, want als ik vernieuwende dingen wil horen zoek ik wel een andere plaat op.
Heb ooit in een oude Aloha ofzo gelezen dat deze zanger een beetje een Dio-achtige strot had. Dat blijkt bij het beluisteren van deze plaat inderdaad te kloppen, zij het dat Abigal niet met zoveel kracht als Dio zingt.

3.5*

avatar van B.Robertson
Nederlands eerste echte heavy metal band. Diamond dreamer is de bekendste plaat. Voor de productie werd Saxon producer Pete Hinton ingeschakeld. De lp heeft dan ook een snoeihard geluid Favorieten zijn Lady lightning, Message from hell en The hangmen.

Als tiener was ik ooit helemaal weg van deze groep en vooral van die ballad You're touching me, op dit album. Nu is het een stuk minder, maar soms draai ik deze plaat nog wel.

avatar van naaitsabes hcab
Wat mij betreft toch wel een klassieker van [grotendeels]eigen bodem die door Smoulik naar een hoger plan word getild.
Natuurlijk ben ik er niet meer zo gek van als in de jaren 80,maar nog steeds hoor ik de klasse in de nummers terug na zoveel tijd,het titelnummer en Message from hell zijn echt te gekke nummers en het geluid is inderdaad snoeihard te noemen.
Helaas heeft Smoulik de ook nog geneens onaardige Eternal dark niet ingezongen vanwege meningsverschillen met de bandleden,[had daar destijds iets over gelezen in de AMH.]
Maar Diamond dreamer word hier nog met regelmaat gedraaid.

*Niet dat je er heel veel aan mist,maar ik kwam bij de lijst Marathon uit'86 hier niet tegen.

avatar van Barfly
Stampende, loodzware hardrock uit de tijd van het radioprogramma Stampij met Hanneke.
Kwalitatief staat dit wat mij betreft nog als een huis overeind.

Smoulik levert hier een wereld prestatie. Plaat klinkt ook geweldig heavy.
Het snelle Message from Hell en You're All Alone zijn mijn favorieten.
Smoulik heeft net een nieuwe CD uit, kan hem alleen nog nergens downloaden, ben benieuwd hoe zijn stem nu is.

avatar van jailhouserocker1
Zeker geen slechte plaat, maar kan me niet tot het einde blijven boeien. Daarvoor vind ik met name de stem van Shmoulik Avigal toch niet goed genoeg (hoewel hij m.i. wel de beste Picture zanger was). Wel een van de beste Nederlandse heavy metal platen van die tijd.

Meneer Bungel
@ die recente stemmen van brederordie; is daar sprake van een oude vete tussen Helloïse/Highway Chile versus Picture of zo? Met de beste wil van de wereld kan je hier toch geen 0,5* aan kwijt...

Ik moet deze nog even uitluisteren, maar het moet gek lopen wil dit geen 4,0* (minimaal) halen...

avatar van Barfly
Nogal kinderachtig stemgedrag inderdaad en het lijkt precies op wat je zegt; een oude vete.

avatar van Ebby
De eerste 4 albums worden in februari op 2 cd's opnieuw uitgebracht.

avatar van Lonesome Crow
De minimalistische uitvoering van de nogal heavy songs zorgen voor een constante spanningsboog die ik qua sfeer vrij uniek noem. Tot op het bot ontkleed, vrijwel geen toegevoegde franje of toeters en bellen.
Het draait om coupletten en reffreinen en zanglijnen, de rest is ondergeschikt. Zelfs de gitaarsolos zijn spartaans.
Is ook het enige album waarbij een groepslid boven de andere uitsteekt en dat is natuurlijk Sammy Shmoulik Avigal, alsof alles om zijn zang gecomponeerd is. Natuurlijk zijn er gitaarsolos maar de vaak moddervette riffs vallen meer op.
Pas bij "Message from Hell" komt er enig tempo in, wat mij opvalt is ook de productie die het verschil maakt. Zo goed heeft die Saxon producer een Saxon plaat nooit laten klinken. Dat zorgt ervoor dat mindere songs toch boeiend blijven omdat het puur genieten is hoe de instrumentatie afzonderlijk klinkt.
"The Hangman" wijkt af, het instrumentale avontuur wordt daar opgezocht zonder de sfeer van het geheel te veranderen. Er zitten bij wijze van spreken meer tempowisselingen in als in de rest van het album.
Zelfs de verplichte ballad op het eind past naadloos in het geheel.

Voor mij de beste hardrockplaat uit Nederland uit de eerste helft van de jaren '80. Samen dan met het debuut van Vengeance uit 1984 die qua sfeer en opbouw van composities wel wat op deze lijkt.

avatar van B.Robertson
Wat mij betreft ook de beste hardrock/heavy metal plaat van Nederlandse bodem en sinds gisteren in mijn collectie, op LP welteverstaan. Moest er enigszins voor in de buidel tasten maar heb dan ook een smetteloos gaaf exemplaar; alsof het nooit gedraaid is! Het heeft Picture nooit aan goede zangers ontbroken, wijlen Sammy Shmoulik Avigal was echter wel de beste. Album opent meteen al weergaloos met Lady Lightning en het ietwat lompe Night Hunter gaat er ook in als koek. Picture heeft zelf wel in de gaten wat hier de mooiste nummers zijn; bij de reünieshows van de originele bezetting speelde men zes nummers van Diamond Dreamer. Hot Lovin', Lousy Lady, Get Me R'n'R en de ballad kwamen niet aan bod, al kunnen die songs er ook ruimschoots mee door. "I heard a message from hell" - je zou er toch nooit genoeg van krijgen. Die sobere en spartaanse aanpak werkt goed en zelfs het bandlogo zonder enig franje sluit daar op aan.

avatar van spinout
Shmoulik Avigal nog met Horizon zien optreden bij het jeugdcentrum WOW. Verrekte lang geleden. Op dit album klinkt ie bijzonder sterk en ook de meeste nummers zijn goed. De Harley op de hoes is trouwens een Wide Glide, die volgens mij een jaar eerder geïntroduceerd was.

avatar van ProgMetal
OK, jeugdsentiment verwerkt in de score.
Vergelijk met Dio gaat me net te ver maar zeker voor NL-begrippen wel heel goede zanger. Zanger/band/producer was hier een gouden mix en geeft hier tijdloos resultaat.