Ghostface Killah - Fishscale (2006)

Label: Def Jam

1. The Return of Clyde Smith (Skit) (1:04)
  2. Shakey Dog (3:44)
  3. Kilo (4:00)

met Raekwon

4. The Champ (4:09)
  5. Major Operation (Skit) (0:06)
  6. 9 Milli Bros. (4:14)

met Wu-Tang Clan

7. Beauty Jackson (1:32)
  8. Heart Street Direction (Skit) (0:54)
  9. Columbus Exchange (Skit) / Crack Spot (2:21)
  10. R.A.G.U. (2:39)

met Raekwon

11. Bad Mouth Kid (Skit) (1:10)
  12. Whip You with a Strap (2:51)
  13. Back Like That (4:02)

met Ne-Yo

14. Be Easy (3:19)

met Trife

15. Clipse of Doom (3:09)

met Trife

16. Jellyfish (3:50)

met Cappadonna, Shawn Wigs en Trife

17. Dogs of War (4:04)

met Raekwon, Trife, Cappadonna en Sun God

18. Barbershop (1:56)
  19. Ms. Sweetwater (Skit) (0:14)
  20. Big Girl (3:35)
  21. Underwater (2:03)
  22. The Ironman Takeover (Skit) (0:05)
  23. Momma (4:49)

met Megan Rochell

24. Three Bricks (4:58)

met The Notorious B.I.G. en Raekwon

avatar van Reijersen
Ghostface Killah is altijd lastig. De ene keer als ik het opzet kan hij me ongelooflijk boeien, de andere keer vind ik het niet zoveel aan. Er is eigenlijk vrij weinig mis met dit album, wat ik alleen mis zijn echte uitschieters en over het algemeen vind ik skits overbodig. Ik hou het maar op een 3,5.

Fishscale is een album met 2 gezichten. Aan de ene kant vind je nummers waar Tony Stark zichzelf overschreeuwt en / of de productie matigjes is, zoals Shakey Dog. Of er is gekozen voor een matige sample die door de MC heen gaat, zoals op Big Girl. Dan heb je ook songs die daar tussenin zitten, zoals the Champ: een mindere productie en iets teveel geschreeuw, maar wel een geweldige echte band met een lekkere tune en een toffe gitaarbreak. En je hebt een aantal tracks die wel (echt) geslaagd zijn, zoals alle nummers samen met Raekwon: Kilo, R.A.G.U. & Dogs of War.

Een andere topper is 9 Milli Brothers met the Wu Tang Clan, jawel! Andere goede songs zijn Crackspot, Back Like That & Be Easy met Trife. Verder is Jellyfish nog een goed nummer wat 'aansluit' bij de titel en het geinige artwork. Het slotnummer is ook een hoogtepunt: Three Bricks, ook met Raekwon & met Notorious B.I.G. himself. Jammer is de tekst op Whip You With A Strap: volgens Ghostface Killah zou dit 'ouderwetse' geweld DE manier zijn om kinderen ook nu op te voeden. Verzin wat beters man!

Dit is een plaat geworden met een behoorlijk onderscheid tussen prima producties en beats en een paar matige producties en mindere beats / samples. Ook is er kwaliteitsverschil tussen de 'schreeuw'-raps en de rest. Toch hou je een meerderheid aan goede tot erg goede nummers over en kan ik het door de slottrack net naar boven af ronden.