Ghostface Killah - Fishscale (2006)

Label: Def Jam

1. The Return of Clyde Smith (Skit) (1:04)
  2. Shakey Dog (3:44)
  3. Kilo (4:00)

met Raekwon

4. The Champ (4:09)
  5. Major Operation (Skit) (0:06)
  6. 9 Milli Bros. (4:14)

met Wu-Tang Clan

7. Beauty Jackson (1:32)
  8. Heart Street Direction (Skit) (0:54)
  9. Columbus Exchange (Skit) / Crack Spot (2:21)
  10. R.A.G.U. (2:39)

met Raekwon

11. Bad Mouth Kid (Skit) (1:10)
  12. Whip You with a Strap (2:51)
  13. Back Like That (4:02)

met Ne-Yo

14. Be Easy (3:19)

met Trife

15. Clipse of Doom (3:09)

met Trife

16. Jellyfish (3:50)

met Cappadonna, Shawn Wigs en Trife

17. Dogs of War (4:04)

met Raekwon, Trife, Cappadonna en Sun God

18. Barbershop (1:56)
  19. Ms. Sweetwater (Skit) (0:14)
  20. Big Girl (3:35)
  21. Underwater (2:03)
  22. The Ironman Takeover (Skit) (0:05)
  23. Momma (4:49)

met Megan Rochell

24. Three Bricks (4:58)

met The Notorious B.I.G. en Raekwon

avatar van o zo duits
Hij is weer lekker hoor!
Dit album komt overigens wel in rang onder:
1. Iron man
2. Supreme clientele
3. Pretty tony

Wat betreft de wackheid van latere Wu albums. The W was inderdaad meer dan triest, wu-tang onwaardig. Iron flag vond ik daarentegen een lekker album met een paar knallers (Rules, Ya'll Been Warned).

avatar van MJ_DA_MAN
The W was echt niet triest. Ongewaardeerd album is dat die je gewoon wat vaker moet luisteren. Maar dit album is wel beter dan The W, dat wel.

MJ_DA_MAN schreef:

Ook dat niet. The W is een heerlijk album met heel veel toptracks. Chambermusic, Carefull, Hollow Bones, Redbull, Conditioner, Protect Ya Neck (the Jump Off), Do Ya Really en Gravil Pit zijn stuk voor stuk heerlijke nummers. Aangevult met mooi geëxperimenteer zoals op I Can't Go To Sleep wordt het een topalbum. Dit album voegt niks toe aan het Wu-Tang materiaal. Ghostface's stem klinkt niet zo bijzonder meer nu er geen typische RZA-beats meer onder staan. Misschien moeten de Wu-Tang-leden er maar mee kappen en op de '36 Chambers-tour' gaan . Lekker al het oude materiaal laten horen en wegdromen naar die goede oude tijd. Tegenwoordig is Wu-Tang niet meer waard dan de doorsnee (serieuse) artiesten...

Niek schreef:

geëxperimenteer zoals op I Can't Go To Sleep

Dat is een cover van Isaac Hayes - Walk On By van dit album . Sorry offtopic. Maar ja als het niet meer die RZA sound heeft hoeft het nog niet minder te zijn, dit album bewijst dat.

MJ_DA_MAN schreef:

Vind ik dus niet. Sterkste punt aan de Wu-Tang was altijd dat de beats zou goed bij de rappers pasten. Maarja, smaak he...

avatar van Conway Twitty
Tja maar het is nu 2006, ze zouden ook afgezeken worden als ze 13 jaar op dezelfde fiets door zouden gaan. Ik vind het goed dat Ghostface veel verschillende producers gebruikt, niet-Wutang features en daarmee een redelijk fijne stijl te pakken heeft. Voor de Wu-tang stijl grijp ik 'Enter The Wu-tang', 'Liquid Swords' of 'Only Built For Cuban Linx' wel.

avatar van MJ_DA_MAN
Wu-Tang rappers kunnen ook gewoon goed klinken op ander soort beats...

Conway Twitty schreef:

The Roots ontwikkelen zich ook steeds verder, maar behouden toch hun eigen stijl en juist dát is wat ze zo groot maakt...
Maar aan de andere kant heb je gelijk; er zijn zat albums uit midden jaren 90 met de echte wu-tang sound.

avatar van Niek
Zeker lekker album dit. The Champ vind ik persoonlijk de beste Just Blaze-productie die hij gemaakt heeft. Dat nummer geeft echt bijzonder veel energie. Waardering komt denk ik tussen 3,5 en 4,5 te liggen, maar ik moet hen eerst nog paar keer luisteren. Vind Back Like That overigens niet zo'n sterke track...

Raekwon the chef
Back Like That vind ik zonde dat die de plaat heeft gehaald.
Verrassend goed album voor de rest (het wisseld zich allemaal erg goed af) niet teveel Wu-Tang features maar het pakt toch errug goed uit!
Mensen, mensen, Rae is erg veranderd qua stemgeluid.

Mijn favorieten:
Shakey Dog, The Champ, 9 Milli Bros, R.A.G.U. en Underwater.

avatar van Harco
MJ_DA_MAN schreef:
Wu-Tang rappers kunnen ook gewoon goed klinken op ander soort beats...

Die beat van Doom op "Clipse of Doom;" past helemaal niet bij Ghostface, maar toch doet hij het goed klinken. Grimm en Megalon samen klonken wel beter op die beat, toegegven, maar het blijft dope.

Album duurt toch wat te lang, en teveel skits. Net een 4.

THE CHAMP!

Relax
http://img.photobucket.com/albums/v302/kris_stivers/ghostface.jpg dit zou de cover eerst worden, vind die ook beter dan deze helaas

hoeveel tracks heeft MF Doom geproduceerd voor dit album.

avatar van Osiris Apis
4 tracks (tracks: 6, 15, 16, 21)
http://www.discogs.com/release/652346 Het zijn wel 2ehands beats, DOOM heeft ze zelf al een keer gebruikt.

ok,bedankt

Pauper
GraftonHolband schreef:
Die staat geloof ik op special herbs van Doom. Die beat is meer wu-ish dan 90% van rza's beats, mijn favotrack van dit album. Whip you with a strap word ik ook erg blij van, al is dat niet echt de bedoeling geloof ik. En kilo krijg ik echt niet uit mijn kop. Jammer van die kut rnb die erop staat. Back like that had ook bij de laatste nummers moeten staan. Dan haden we lekker kunnen stoppen met luisteren na Underwater, nu verbreekt het de sfeer van het album. Toch nog 4*

Whip You With a Strap stond ook al op een album van J Dilla, One for Ghost heete hij daar. Beetje jammer dat al die beats van dat Donut album nu opeens allemaal van rap worden voorzien.

Bovendien is een groot deel van die album al eerder uitgebracht, ook de andere Dilla track kende we al, de MF Doom producties zijn oud maar zijn ivm de aankomende callabo tussen de twee waarschijnlijk gebruikt. Al met al een beetje matig, wel blijf ik Ghost waarderen omdat hij een brug slaat tussen mainstream en underground door het commerciele gebeuren te brengen maar daarnaast wel samenwerkt met een aantal van de grootste underground producers.

De leukste dingen aan dit album zitten hem toch wel in de details, zoals Inspectah Deck die even een oude citaat bovenhaalt op 9 Milli Bros. "Wild like rock stars who smash guitars" bekend van Above the Clouds en later weer door Premier gebruikt in Rockstars van Non Phixion.

Ach het album is wellicht niet heel goed, maar slecht is ook anders, teveel skits, teveel R&B en enkele telleurstellende tracks, daar tegenover zitten er ook weer wat tegengewicht op deze plaat. Gelukkig maar, 3*

avatar van MJ_DA_MAN
Wow, ik wist niet dat MF Doom en Pete Rock zóveel hadden geproduceerd op deze plaat .

eazyfan
9 Milli Bros. is toch veruit de beste Ghosttrack die ik ken, damn ODB is daar echt geweldig in:

[ODB]
Yo, 1, 2...Dirt McGirt!Solid tone
smith with 5th shots, lick shotsLeave your head like a
Shaolin monk with 6 dotsBrooklyn, Zoo, Zoo (Yo)Brooooklynnnnnnn....ZOO! (Yo!)

(RIP)

Na ODB vond ik Cappadonna ook erg sterk, GZA en Inspectah (die hier anders klinkt) mogen er ook best zijn, maar ODB niet te overtreffen, kort maar ongelooflijk krachtig.

eazyfan
Net volledig geluistert, 2006 was voor veel rappers een minder goed jaar. Nas, The Game, Mobb Deep,etc... kwamen dit jaar minder goed uit. Zelfde voor Ghostface Killah, op 2 tracks na niet echt uitzonderlijk goed, en nog eens al die irritante skits. 9 Milli Bros. is veruit de beste Ghostfacetrack ooit vind ik. Ik geef nog net 2,5*, want 3* geef ik altijd voor gewoon goed album maar dit vind ik net niet gewoon goed. Goede producties, Ghost rapt wel leuk, gastartiesten voeger niet zoveel toe (behalve dan op 9 Milli Bros.).

avatar van FunkyMonk
Vind het album goed opgang komen met Shakey dog en kilos (meteen een favoriet). totaan Back like that (vind ik 1 van de minstgoede nrs)de scip-button niet moeten gebruiken. Daarna volgen een aantal tracks die me niet kunnen boeien: Clipse of doom, Big girl, Momma en Three bricks. De nummers daartussen vind ik wél goed (underwater, be easy, dogs of war) en de skits vind ik niet irritant. De featers voegen idd niet al teveel toe, maar Raekwon (op Kilos, RAGU en Dogs of war) vond ik (as usual) wel leuk spitten.Ongeveer evengoed als zn opvolger. 3,75*

Raekwon the chef
helemaal vergeten hierop te stemmen
goed album, 4,0

|Joël|
Ik weet niet waaraan het ligt maar ik heb dit album nu al heel lang en nog steeds luister ik deze niet graag en ik heb deze nog nooit in zijn geheel beluisterd.
Vandaar dat ik deze ook nog altijd niet heb beoordeeld.

KSPR
Redelijk album. Weinig uitschieters (9 Milli Bros is veruit de beste) en voor de rest voornamelijk redelijke tracks. Echt groot minpunt vind ik de aanwezigheid van 7 (!) skits en sommige 2 minuten tracks. Maakt het gehele album toch een beetje onsamenhangend heb ik het gevoel. Voor nu een 3.5.

Mezelf
Goed album hoor, al die skits passen gewoon bij het geheel. Mensen die de skits hinderlijk vinden, snappen het concept van de cd niet.

Maarja, die denken ook vast dat de lyrics van Whip You With A Strap op een bepaalde manier bedoeld zijn, terwijl Ghostface er eigenlijk mee duidelijk maakt dat de jeugd van tegenwoordig alles mag en krijgt en voor bijna niks of niemand meer respect hebben enzo.

Vind het beetje overdreven en ben het ook niet mee eens maar is wel grappig om die track te luisteren.

Be Easy vind ik het beste nummer, Pete Rock heeft echt een goede productie neergezet.

Ik geef dit album een 4,5. Zeker als je het vergelijkt met de rest van de album die rond die tijd uitkwamen, valt op dat deze toch echt een bovengemiddeld niveau haalt.

Nog 1 ding, stop alsjeblieft met die Biggie tracks te recyclen, ik ken die lyrics nu onderhand wel, en zo goed zijn ze ook weer niet...

avatar van Reijersen
Ghostface Killah is altijd lastig. De ene keer als ik het opzet kan hij me ongelooflijk boeien, de andere keer vind ik het niet zoveel aan. Er is eigenlijk vrij weinig mis met dit album, wat ik alleen mis zijn echte uitschieters en over het algemeen vind ik skits overbodig. Ik hou het maar op een 3,5.

avatar van Dilla
Errug fijn album dit weer van Starky Love. Maar hij staat dan ook in mijn rijtje 5 favoriete MC's. Heb daarom Fishscale toch maar gewoon aangeschaft voor 8 E en wordt nog steeds beter elke draaibeurt moet ik zeggen... Shakey Dog is persoonlijke favoriet hier. Man, man wat kan deze man toch heerlijke verhalen vertellen! Deze en More Fish ontlopen elkaar weinig naar mijn mening, dus beide daarom 4*

avatar van The SS
Ik heb alleen the champ gehoord en dat klinkt zeker wel lekker: lekkere beat en goed gedaan met samples uit rocky.

avatar van sentner
Een van mijn favoriete albums, ik heb het album sinds het net een paar weken uitwas, ik vond toen alleen 9 milli bros en the champ vet, inmiddels vind ik alle nummers geniaal, op back like that en whip you with a strap na. de skits heb ik eigenlijk niet echt problemen mee, alleen ik sla ze nu wel altijd over. ik vind vooral de mf doom beats erop dope! maar dat komt denk ik ook omdat mf doom mijn favoriete producer is

X-man
MJ_DA_MAN schreef:

Inderdad. Sluit ik me helemaal bij aan. Dit album klinkt totaal niet Wu-Tang-achtig, maar is gewoon zeer goed. Jammer van de 'gejatte' beats, maar Ghostface heeft sinds Ironman weer een topper op zijn naam staan, en wat voor één!

Vind trouwens wel dat het midden van de cd wat minder is dan het begin en einde, maar dit terzijde.