Soup - The Beauty of Our Youth (2013)

Noorwegen
Label: Aspen

1. The Spirit Lodge (6:21)
  2. Our Common Ground (4:14)
  3. This Place Is a Dream (3:43)
  4. Transient Days (5:05)
  5. Memoirs of an Imaginary Friend (6:41)
  6. Loralyn (And the River Lady Within) (7:04)
  7. Clandestine Eyes (8:14)
  8. A Life Well Lived (7:32)
mooie hoes. ik ben hier erg benieuwd naar maar waar is het te vinden ?

avatar van clayhill
Ook dit derde meesterwerkje heb ik in Noorwegen besteld......

avatar van clayhill
Nou Kevin....inderdaad dit bandje is al drie jaar ons geheimpje. Dat schreef je bij hun vorige release....Verder dus geen reacties... Deze is ook weer werkelijk wonderschoon. (in Noorwegen besteld, vier dagen later in huis !)

Nooit eerder van Soup gehoord totdat er plotseling een verrassing in de brievenbus lag..... een bedankje.

Dit zijn nog eens de bedankjes. Verwende muziekliefhebbers waar ik wel toe behoor zijn moeilijk te verrassen met iets nieuws denk ik, daar ik het zelf meestal wel ontdek, dus een cd als kadootje is 'tricky business'.

Niet in dit geval want Soup maakt muziek die wel in mijn straatje past. Bij dit album staat rock/electronic... die kan ik dan weer niet volgen want wat 'electronic' hier doet? Ik hoorde dat wel in oudere nummers van de band maar niet op dit album (vooruit: op Loralyn (And the River Lady Within) is de rol van enige betekenis maar zeker niet dominant).
Het doet me hier en daar denken aan de spanning die Sigur Rós soms kan opbouwen en Clandestine Eyes heeft een gitaarloopje dat me sterk doet denken aan Radiohead. Het klink wat aardser allemaal maar de band weet met de grote orkestraties, piano inclusief crescendo opbouw een heerlijke sfeer neer te zetten. Koortjes maken het geheel dan helemaal af.

Ik lees user clayhill het hebben over een bandje dat ie al 3 jaar zijn geheimpje noemt.
Geheimpjes zijn leuk maar moet je eigenlijk niet verklappen en aan de andere kant hoop je stiekem toch ook dat het navolging krijg.
Mag ik dan de eerste zijn want ik vind dit heel erg goed en het mag met recht een waanzinnig kadootje genoemd worden.
Ik ga helpen om dit meer bekendheid te geven en ben gestart dit te laten horen aan Revere zanger Stephen Ellis. Waarom? omdat zijn eigen muziek ook in dit straatje past.

Wat een zeer fijne ontdekking zeg!

avatar van Bardt1980
Je omschrijving klinkt als iets wat ik volgens mij (wederom) goed moet gaan vinden aERo! Toch maar eens gauw gaan luisteren dit album.

Mocht het nodig zijn dan weet je me te vinden

Ja dit was echt een zeer aangename verrassing zeg!

avatar van Ducoz
Mooie hoes

avatar van clayhill
Ook nog steeds leverbaar : Soup - Demos and Sketches (deel 1 en deel 2). Bovendien heeft Erlend nog een solo cd onder de naam Duun uitgebracht (in het Noors). Absoluut de moeite waard ! Ik probeer Soup dus ook al een paar jaar onder de aandacht te brengen. Dat is slechts op zeer beperkte schaal gelukt....Ook bij Vera....en andere podia. Helaas niet met het gewenste resultaat. The Beauty of Our Youth was mijn nummer 1 van 2013. Children of E.L.B. was dat in 2010.

Misschien dat ik je er bij kan helpen

avatar van DargorDT
Gelukkig staat het ook gewoon op Spotify, waar ik met een muisklik de muziek uit mijn speakers kan laten stromen. De eerste dertig seconden beloven veel!

Noorwegen heeft veel onbekende pareltjes volgens mij. Het land, de leegte in het landschap en het klimaat laat soms overduidelijk sporen na. Sowieso wemelt Scandinavië van de metalbands, maar genoeg mensen vertalen de leegte en de wilde natuur in stemmige sfeermuziek vol warmte en schoonheid. Ik ga er aandachtig naar luisteren.

Kijk: in zeer korte tijd een paar zeer fijne (bekende) luisteraars erbij. Een aantal zullen zich hier nog wel melden en/of stemmen

avatar van DargorDT
Het beviel me! Lastige muziek om even snel te omschrijven. Daar heb ik wat meer luisterbeurten voor nodig. En er staat meer soup op Spotify, ze bestaan dus al een tijdje...

avatar van Tha)Sven
Dan meldt ik me ook maar eens, naar aanleiding van Aero's berichtje bij Alcest - Shelter.
Klinkt mooi op het eerste gehoor inderdaad. Deze week eens rustig voor gaan zitten op een rustig avondje. Jullie horen nog van me!

Nu ook allemaal nog stemmen.....

avatar van snarf349
aERodynamIC schreef:

Nu ook allemaal nog stemmen.....

Dat niet, maar ik wil hem wel aanschaffen. Alleen al voor het nummer 'Clandestine Eyes'.

Het is gewoon een ongelooflijk mooi album dat bijna iedereen (ik ook) over het hoofd heeft gezien vorig jaar (en de jaren daarvoor).
Daar mag wel verandering in komen nu.

avatar van snarf349
Ik zit nu helemaal in Soup - Children of E.L.B. (2010) en vindt het geweldig, wat een ontdekking! Vandaag op zoek naar het nieuwe album. Goeie!

Voor wie nog niet helemaal overtuigt is (kan het me niet voorstellen, maar soit) doe jezelf een plezier en kijk en luister hier naar YouTube - Soup - Northern Patriarch

Kijk het begint ineens te lopen hier: mooi zo. Heel terecht!

Wat gebeurt hier allemaal ? Children of e.l.b. - zonder twijfel het album van 2010 - kreeg gemiddeld één stem per jaar, en nog minder berichten. En nu plots in de rotatieljst (ok nog wel onderaan) en het ene bericht na het andere.
Overigens volledig terecht: dit is bij het mooiste wat ii ken. Voorlopig vind ik children of e.l.b. iets sterker (meer variatie - de toevoeging electronic komt ongetwijfeld van de tweede cd van dat dubbelalbum), maar meer luisterbeurten zouden dan kunnen veranderen Doe zo verder, users hier. Doe zo verder, Soup!

avatar van strebge
Wow, prachtig dit inderdaad! doet me een beetje denken aan:
Aereogramme - My Heart Has ...

Dreamdiary schreef:
Wat gebeurt hier allemaal ?

[arrogantiemodus aan]Tja, zodra ik me er mee ga bemoeien gebeurt dat wel vaker.....[/arrogantiemodus uit]

Nee hoor.

Maar ik besef wel dat als ik echt erg enthousiast over ben dat nog wel eens wil aanslaan. Van mij mogen er nog veel meer liefhebbers volgen.
Proggy2 had me geen beter kado kunnen geven dan dit.

Daarbij: goede muziek vindt uiteindelijk linksom of rechtsom z'n weg wel en blijkbaar is het voor Soup nu het moment.

avatar van siepie
[arrogantiemodus aan] Hebben jullie, suffe Nederlanders, dit bandje nu pas in de gaten? [arrogantiemodus uit]

[eerlijkemodus aan] Hoewel ik in Noorwegen woon heb ik hier nog niet van gehoord. Klinkt goed! wel een beetje over de top soms, doet me denken in het ergste geval een band iets met Mars in de titel(?). Cresendo-koortjes enzo. En die Band-naam werkt ook niet mee. Nog een keer luisteren dan maar voor een cijfer [eerlijkemodus uit]

avatar van Fathead
Luister hem nu op Spotify. Eigenlijk het eerste wat mij opvalt is dat het op Revere lijkt en dat het label 'electronic' onzin is.

Fathead schreef:

Electronic is op de vorige albums wat meer hoorbaar (maar ook dan vind ik die toevoeging te veel van het goede). Revere? Wie zijn dat?

Eerste indruk Fathead?

avatar van Fathead
Revere? Wie zijn dat?

Da's een bandje die hier op de site wel eens een bumpje kan gebruiken...

Eerste indruk Fathead?

Een beetje hetzelfde euvel wat mij bij Revere ook parten speelt: mooi maar soms nét even te veel. Veel nummers kennen een forse climax - op zich tof, maar ook een beetje eenzijdig. Maar wat niet is kan nog komen hè?

Transient Days en Memoires voorlopig de favoriet hier...

Fathead schreef:
Da's een bandje die hier op de site wel eens een bumpje kan gebruiken...

Leuk

Nou succes daar dan mee!

Misschien kan je wat meer met het vorige album van Soup (ja die bandnaam doet het 'em niet echt).

avatar van Outlaw104
Het doet zeker wat aan Revere en Aereogramme denken.
Maar vanaf de eerste draaibeurt was ik meteen overdonderd door dit album.
Om toch één van alle hoogtepunten te noemen: Clandestine Eyes.

Ga gauw 'ns op zoek naar wat ouder materiaal van deze Noren.

avatar van siepie
Vooruit, 4 sterretjes.
Clandestine Eyes is erg mooi maar het eerste waar ik aan dacht was Vortex Surfer van Motorpsycho. Plaatsgenoten en misschien iets te vaak in Byscenen gezien.

Heel mooi allemaal: daar mogen nog heel wat stemmers bij komen!

Liefhebbers van Radical Face moeten trouwens goed uit de voeten kunnen met Loralyn (And the River Lady Within).