Dif Juz - Extractions (1985)

Label: 4AD

1. Crosswinds (7:43)
  2. A Starting Point (3:39)
  3. Silver Passage (3:55)
  4. The Last Day (4:00)
  5. Love Insane (3:11)

met Elizabeth Fraser

6. Marooned (4:02)
  7. Two Fine Days (And a Thunderstorm) (2:28)
  8. Echo Wreck (4:36)
  9. Twin and Earth (4:29)
  10. Gunet * (5:18)
  11. Soarn * (5:47)
  12. Hu * (2:54)
  13. Re * (4:27)
avatar van raymondkeuters
Leuke, hoofzakelijk instrumentele cd; leuk weetje misschien is dat
Elizabeth Fraser van de Cocteau Twins het nummer Love Insane heeft ingezongen. Die stem herken je natuurlijk meteen!

avatar van Mjuman
N.a.v. de verschijning van Lost Horizons - In Quiet Moments (2021) vorige week, dit album weer eens op de draaitafel gelegd. Eerlijk is eerlijk, dit is een typisch 4AD album, eigenzinnig en een beetje arty, maar zowel muziek als artwork ragfijn uitgevoerd. Sommige albums zijn echt verankerd in de tijd waarin ze zijn ontstaan, maar dat kan je van dit album niet zeggen, net zo min als je dit album als typisch post-punk kunt aanmerken.

Ivo Watts-Russell is iemand die vooral zijn eigen keuzes maakt, daarbij wel eens mispeert - kijk naar de catalogus van 4AD (Scheer, Liquorice bijv) - maar de albums zijn veelal - I hate to say it - artistiek verantwoord en getuigen van een goede smaak.

avatar van luigifort
Richard Thomas mag een stukje meeblazen op Lazy Calm van Victorialand van ons aller Cocteau Twins.

luigifort schreef:

Dit album is geproduceerd door Robin Guthrie en ze hebben ook wel samen getourd.

4AD

Aanrader is ook Out of the Trees, op 4AD (uit '86), niet hier op de site; combineert de twee 12"s uit '81.

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:

Grappig. Ik moest bij het beluisteren van de nieuwe Lost Horizons op momenten ook meteen denken aan dit album van Dif Juz. Bijzondere plaat met een mooie sound. Best eclectisch. Zeker geen standaard post-punk album. Heel veel meer dan dat. Een jazzy sfeer - vooral ook door het fraaie drumwerk. En met klassiek aandoende elementen - de blazer in de opener 'Crosswinds'. Al een beetje post-rock avant la lettre. Deze wil ik wel op vinyl hebben.

Jammer dat het fraaie Dif Juz - No Motion hier niet op staat.

En is de drummer uiteindelijk niet naar TJaMC vertrokken om de shoegaze voor te bereiden? Ik ben het even kwijt.

Chameleon Day schreef:

Jammer dat het fraaie Dif Juz - No Motion hier niet op staat.

Richie Thomas is als drummer met TJaMC op tournee geweest, gedurende twee jaar en heeft 1 track gedrumd op het derde album van die band, maar dat is een beduidend minder album.

Al beluisterend zag ik op sommige momenten wel een link met bands als 'O' rang en Bark Psychosis - post-rock. Maar die term blijft lastig (en vaag); zowel Besnard Lakes als GYBE worden als zodanig beschouwd, maar met de laatsten heb ik minder - alhoewel die dan wel weer regelmatig hebben samengewerkt met Besnard Lakes --- life is never easy

avatar van Rainmachine
Prachtig sfeervol album, ik zal altijd een zwak houden voor deze band. Er zit altijd iets magisch/dromerigs in hun instrumentale nummers. Voor mij een favoriet op regenachtige dagen, dan is het net alsof de tijd even stopt. Gelukkig heb ik 'm weer op vinyl kunnen vinden voor een leuke prijs...

avatar van Premonition
Rainmachine schreef:
Gelukkig heb ik 'm weer op vinyl kunnen vinden voor een leuke prijs...

Je hebt wss ook nog een voorraad liggen van de RSR-erfenis?

avatar van Chameleon Day
Als er nog een exemplaar van dit album in de "erfenis" zit (near mint/ mint) dan ontvang ik hem uiteraard graag - tegen een leuke prijs dan wel (d.w.z. "leuk" voor mij).

Premonition schreef:

Je hebt wss ook nog een voorraad liggen van de RSR-erfenis?

Haha nee, ik heb Dif Juz inderdaad verkocht via RSR maar dat was op CD. Ik heb voorheen de hele oude 4AD catalogus op vinyl (200 LP's en maxi's) gehad en dit met mijn stomme kop begin 2000 verkocht in een opwelling omdat ik alles al op CD had. Als ik nu zie wat er voor prijzen voor deze titels gevraag wordt heb ik mijzelf voor een klein vermogen in de vingers gesneden. Dumb en dumber...

Chameleon Day schreef:

Ik zou je graag helpen maar heb helaas niets liggen. Wat betreft de prijzen deel ik je mening, ook ik koop alleen nog dingen als het normaal geprijsd is, ik denk dan een NM/M Dif Juz LP al snel richting de 40-50 euro gaat en dat ga ik er ook niet voor betalen.

Rainmachine schreef:

You're not the only one - na de aanschaf van een Philips CD200 - een half jaar na verschijning van dat model (wanneer het bij Philips gebruikelijk was dat de prijzen gingen 'droppen') heb ik de gehele vinylcollectie geruimd, uit moderniteitswaanzin.

Daarbij zat o.m. FACT 14, say no more, en twee kisten vol met singles (o.a. Kinks in kartonnen enveloppe, veel Atlantic, Beatles, Stones e.p'.s). Inmiddels heb ik weer een redelijke collectie opgebouwd (ook deze Dif Juz) - al ging dat de eerste jaren (vanaf 2007) makkelijker dan de laatste tijd. Toen kon je nog wel eens veelgeperste albums (Depeche Mode, Bowie, OMD) voor 1 of 2 euro vinden. Gaat nu niet meer lukken.

Het schunnigste maakte ik mee op de grote platenbeurs in Utrecht, 2017 (dacht ik). Vond ik een perfect exemplaar van Dead Can Dance - Toward the Within (1994) voor 50,- Da's veel geld, maar hoes perfect, en dubbelaar ('94) zeldzaam. Toen ik een van de beide lp's bekeek zag ik dat over de b-kant een enorme diepe kras liep - die kant was dus echt ondraaibaar.

Twee jaar geleden verscheen die dubbelaar opnieuw - met andere hoes - in een door MOFI geremasterde versie, voor 24,- Guess what? Oja, Mobile Fidelity Sounds Labs staat bekend om zijn uitmuntende, verzorgde heruitgaves van albums - zijn doorgaans niet goedkoop.

avatar van Rainmachine
Ja, als je er echt over nadenkt dan is het zeker zuur. DCD heb ik ook allemaal gehad maar die zijn opnieuw uitgebracht en die zie je nog wel voor 15 euro voorbij komen, prima prijs voor nieuw vinyl. Of dat 180g vinyl zoveel beter is daar heb ik nog wel mijn twijfels over, ik heb het liefst het origineel in goede staat.

Ik heb vorige week een zwikje 4AD titels (Cocteau Twins, Dif Juz en Clan of Xymox) op de kop getikt voor gemiddeld 5-6 euro per stuk. Kwaliteit is prima, VG+ dus daar ben ik niet aan bekocht. Was wel een mazzeltje, maar dat mag soms ook wel eens.

avatar van Rainmachine
Vandaag de Dif Juz vinyl collectie ook compleet gemaakt met Out Of The Trees, die wou ik ook een aantal sterren geven maar staat nog niet op de MuMe website zie ik? Dat kannie waar zijn... alleen om de hoes al de moeite waard! Kan ik dit zelf ook ergens toevoegen?

avatar van Poles Apart
Rainmachine schreef:
Kan ik dit zelf ook ergens toevoegen?

Voeg een album toe

Rainmachine schreef:

Waarom zou je de moeite (soms lastig) doen? De twee afzonderlijke 12"s (uit 1981) staan wél op de site - die plaat is - voorzover ik weet (ik heb 'em ook) - een exacte kopie van die 12"s (elke 12"een eigen kant). Bij andere compilaties van 4AD (bijv Lush - Gala) kan je wel eens stuiten op andere versies, omissies of juist aanvullingen.

avatar van Rainmachine
Klopt die staan inderdaad op de site, maar volgens mij is dit toch wel een bijzondere toevoeging. Alleen al om het fraaie artwork en omdat dit later ook op CD is uitgebracht en de beide EP's afzonderlijk niet. Ik heb het album zojuist toegevoegd, bedankt voor de tip Poles Apart!