The Wailers - Burnin' (1973)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Get Up, Stand Up (3:19)
  2. Hallelujah Time (3:33)
  3. I Shot the Sheriff (4:41)
  4. Burnin' and Lootin' (4:18)
  5. Put It On (4:00)
  6. Small Axe (4:02)
  7. Pass It On (3:35)
  8. Duppy Conqueror (3:47)
  9. One Foundation (3:43)
  10. Rastaman Chant (3:48)
  11. Reincarnated Souls * (3:45)
  12. No Sympathy * (3:11)
  13. The Oppressed Song * (3:26)
avatar van Ronald5150
Na "Catch a Fire" komen the Wailers met "Burnin' ". Ook deze plaat staat weer vol met bezwerende en hypnotiserende reggae ritmes. Met "Get Up Stand Up" en "I Shot the Sheriff" staan er ook op "Burnin' " weer een aantal klassiekers. Toch grijpt de plaat me in zijn geheel niet zo als "Catch a Fire". Nummers van het kaliber "Concrete Jungle" en "No More Trouble" mis ik een beetje. Mijn gevoel zegt dat de maatschappijkritische noot niet zo diep is geworteld als op zijn voorganger. En juist die combinatie van donkere teksten over het bestaan op Jamaica en de typische reggaemuziek vond ik op "Catch a Fire" zo fantastisch. Dat doet verder niets af aan deze prima plaat van Bob Marley en kornuiten. Ik wil deze plaat zeker niet wegzetten als minder goed, maar gevoelsmatig heb ik hier wat minder binding mee. Want dit is een plaat die met gemak met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt. Gewoon reggae van de bovenste plank.