Sweet Smoke - Just a Poke (1970)

Label: Harvest

1. Baby Night (16:36)
  2. Silly Sally (16:31)
avatar van platedraaier
Een hele goeie psychedelische hippieplaat met veel solowerk. Onder andere een heel lange drumsolo.
De lp was 1 nummer per kant en vond ik altijd echt genieten.

avatar van jurado
Ik heb dit plaatje al heel wat jaren (12) in mijn bezit...blijft lekker om te horen.
Kom ik nog geregeld tegen op rommelmarkten,platenbeurzen en in kringloopwinkels.

Must have voor alle psychedelica liefhebbers.
Latere werk stuk minder,helaas.

fredpit
gezellig tripplaatje..

avatar van Sig Ramsmouth
Sillly Sally is hun enige goede nummer maar dat is dan ook wel weer meteen heel erg goed.

Harald
Ineressante plaat, een mixture uit psycedelic Rock, Jazz en Soul. Een van de beste live acts in 1970

avatar van jeko
Drumsolo's zeggen mij nooit zoveel was wel typisch jaren 70, voor mij daarom kant 1 toch wel wat beter, desondanks 4 sterren.

avatar van sq
sq
Ik vind de drumsolo juist heel functioneel bij deze; het is meer een ´break´dan een solo; lekker ritmisch, met zo´n ouderwets ´spacy´effect. Mooi hoor!

avatar van jeko
Zo zie je maar weer, smaken verschillen.

avatar van Gert P
Hij is nu te koop met veel nummers en de opvolger staat er ook helemaal op. Dus 2 lp's en nog wat bonus nummers voor 7,99. Heb deze lp ook gehad en vond het altijd wel goed maar de cd heb ik nooit zien liggen tot nu toe. Misschien dat ik hem wel meenem, vond het eerste nummer altijd wel mooi met die fluit. Kan niet eens mijn 2 favoriete nummers aanklikken.

avatar van Stijn_Slayer
Geniaal album van deze topmuzikanten.

Ontiegelijk gevarieerde plaat. Het album is een lange trip dat onderweg psychrock, progrock, jazz, funk en bluesrock passeert. Van lieflijk en rustig tot venijnig en wild, voortdurend ondersteund door ontiegelijk fijne drumritmes. De drumsolo uit 'Silly Sally' is haast hypnotiserend. Net als de manier waarop de leadgitaar gemixt is, dat wisselende effect tussen de speakers zorgt voor een aparte luisterervaring.

Ook niet onbelangrijk: genoeg rustmomenten om even op adem te komen.

Helemaal mee eens Stijn. Dit is toch wel een van mijn favoriete psychedelische albums.

In Baby Night wordt overigens uit de tekst van het nummer The Soft Parade van The Doors geciteerd.

avatar van pim556
platedraaier schreef:

De lp was 1 nummer per kant en vond ik altijd echt genieten.

Maar nu is de LP niet meer één kant en is het niet meer genieten?

avatar van platedraaier
De Lp is nooit één kant geweest, maar één nummer per kant. En aangezien ik de LP niet meer in bezit heb is het voor mij geen genieten meer.

avatar van pim556
Oeps, dat bedoelde ik ook natuurlijk

Zonde dat je hem niet meer hebt! Ik ben wel benieuwd of deze plaat nog ergens te vinden is, ik had namelijk gelezen dat de vinyl-versie nogal moeilijk te krijgen zou zijn...

avatar van captain scarlet
Klassieke hippieplaat die je destijds moest hebben om mee te tellen. Zag ze nog live in Paradiso in 1970. In mijn herinnering 'n behoorlijk spaced-out concert, wat destijds diepe indruk maakte, mede door het waanzinnige vervormde geluid van de van de electronische drums, waardoor je als het ware de illusie kreeg te gaan leviteren.
Binnenkort weer eens draaien als ik in de juiste stemming ben.
De vinylversie is overigens nog betrekkelijk eenvoudig te bemachtigen op platenbeurzen etc.
Niet meer dan 10 tot 15 euri voor neertellen.

avatar van reptile71
rollingbeatle schreef:
Nee, The Soft Parade wordt gewoon gecoverd in een deel van dat nummer.

Héérlijk album. Een soort van mix tussen jazz fusion, psychedelic en prog. Echt knap.

rico24
Lekkere plaat. Hoes ondersteunt de lp weergaloos.Lp overigens voor 4 euro op de kop getikt.Wel effe zoeken maar dan heb je ook wat.

Alleen al voor die intrigerende drumsolo vind ik dit een wereldplaat

avatar van Leptop
Dank voor het melden van dit album gents. Ik had dit album heeeel vroeger op een tape staan, maar was vergeten hoe de band en het album heette (alle tapes zijn weggegooid).
Nu weet ik het weer! Nu nog aanschaffen

avatar van Leptop
Aangeschaft en geluisterd. Heerlijk album uit de goeie ouwe tijd. Tijdloos gedateerd.

Ik denk dat ik,een jaar of 14/15 was toen een klasgenoot (Herman) met deze plaat op,de proppen kwam. Die moest ik horen en zeker de drumsolo was iets revolutionairs. De plaat gekocht (heb deze nog steeds op vinyl) en deze muziek heeft me altijd bekoord. Twee lange stukken muziek met jazz, funk, pop invloeden.
Tweedehands heb ik toen ook elpee nr 2 aangeschaft, maar ik wist absoluut niet wat ik aan moest met deze 'Hara Krishna' elpee. Waarschijnlijk nog wat te jong en veel nummers waren niet al te gemakkelijk in het gehoor.
In het cd tijdperk kwam ik de live cd tegen en later de twee eerste lp's op een cd gevonden. Het is jammer dat de band niet meer muziek heeft gemaakt, het was een mooie synergie tussen oost en west en tussen verschillende stijlen. Echter deze eerste plaat Just a poke blijft voor mij de belangrijkste. Benieuwd wat er verder is gebeurd met de leden van de band en ook benieuwd wat met Herman gebeurd is die toen basgitaar speelde in een plaatselijk bandje.

avatar van jeromach
Pas relatief laat leren kennen, maar toen wel grijs gedraaid, een - helaas - one of a kind album, ik had er graag meer zo gehoord.

avatar van Analoog
Al vanaf de release luisterde ik naar Sweetsmoke.Met de tijd is de lp verloren gegaan sinds vandaag weer op cd binnen gekregen.Nog steeds een top album.
Mijn beoordeling een 4,5

avatar van BoyOnHeavenHill
Het is hier allemaal al gezegd: een heerlijke trip vol jazz, psychedelica, rock, funk, soul en bluesrock, alles soepel aan elkaar gebreid met lekkere solo's en gedrenkt in een sfeer van vrijheid, improvisatie en spelplezier, met alle muzikanten goed op dreef maar wat mij betreft een speciale vermelding voor drummer Jay Dorfman. Hoge draaibaarheidsfactor.
        Toch wel merkwaardig dat er nergens een vermelding van Jim Morrison staat, terwijl er (zoals hierboven al eerder gezegd) in Baby night toch een flinke lap tekst en muziek van The soft parade wordt gebruikt, net zoals het eerste deel van Baby night een cover is van In the world of glass teardrops van Jeremy & the Satyrs, een album van de Amerikaanse fluitist Jeremy Steig uit 1968. En het idee om bij de drumsolo een phasing-effect te gebruiken kende ik eigenlijk al van In-a-gadda-da-vida van Iron Butterfly, eveneens uit 1968. (Beluisterd via de remaster van EMI uit 2000, met daarop beide studioplaten van Sweet Smoke, prima geluid, aardig boekje, complete credits... behalve dus de genoemde omissies.)