Ark - Burn the Sun (2001)

Noorwegen
Label: FaceFront

1. Heal the Waters (6:39)
  2. Torn (3:51)
  8. Noose (5:04)
  9. Feed the Fire (3:56)
  10. Bleed (4:03)
  11. Missing You (9:04)
  12. Silent Is the Rain (2:46)
Supervette powermetal/progrock-kruising. Maar ze nemen zowat elk muziekgenre onder handen. Voor wie houdt van complexe stevige rock een absolute aanrader. Zanger Jorn Lande is een ware sensatie en klinkt als een op hol geslagen Dio.

Kingsnake
Songs zijn standaard maar het spel is zo ontieglijk vet en virtuoos dat het een genot is om te luisteren.

Power/pop-metal meets fusionmetal.

Bassist komt uit de band van Steve Vai en de de toetsenist uit de band van Yngwie Malmsteen.
Fretloos baswerk op de plaat is subliem en zo ook de gitaarriffs en solo's (Tore Ostby)
Drumpartijen zijn ingespeeld door John Macaluso.

Stem van Jorn Lande vind ik ook wel een beetje weg hebben van Ian Parry (Elegy en Consortium Project).

avatar van notsub
Deze CD is een mooi voorbeeld van een klasse CD die veel te weinig aandacht krijgt. Qua sound liggen ze tegen de latere Symphony X aan, maar The Ark voegt veel meer ingrediënten aan haar soep toe. Zo ontstaat er een enorme variatie in sfeer en hardheid van de nummers onderling. Top of the bill is zanger Jorn Lande, die de sterren van de hemel zingt. Instrumentaal en productioneel is het allemaal dik in orde en maakt dit een aanrader voor iedereen die van kwalitatief goede en avontuurlijke metal houdt.

Ozric Spacefolk
Productie is droger... Productie is ook helderder en vetter....
Wat een stap omhoog....

Zelfde band, zelfde muzikanten, zelfde soort songs... Wat een productie toch kan uitmaken, om een plaat hoger te waarderen...

avatar van ChrisX
Ozric Spacefolk schreef:

Zelfde muzikanten? Dit is toch de plaat waar Randy Coven op bas mee doet? Deed hij dat dan ook op hun eerste plaat?

Ik ben helemaal geen progmetal type maar zo heel af en toe vind ik het lekker om even met iets te knallen. En dus hoop ik altijd dat er ieder jaar op z'n minst 1 origineel progmetal album komt dat echt met een originele insteek komt. Nou, in 2001 zat ik dus mooi gebakken met dit album want dit vliegt alle kanten op zonder de basis uit het oog te verliezen.

avatar van sinkthepink
Pffff....heerlijke progressieve plaat is dit, produktie is ook "spot on". Van mij had Jorn nog meer platen met deze band mogen maken, ik had zijn soloplaten er waarschijnlijk zo voor ingeruild.

avatar van jasper1991
Iets te gewoontjes allemaal, maar Lande zingt erg prettig vind ik. Het album kent ook een aantal fijne muzikale momenten. Het drumwerk vind ik erg sterk en doet soms wat jazzy aan.

avatar van Dream Theater
Wat een heerlijke complexe progressieve metal cd. Niet van die standaard muziek maar lekker afwijkend en gespeeld door zeer goede muzikanten. De zang is van topniveau, maar ja dat is logisch met Jorn lande als zanger, wat een strot heeft die man! Heal the waters inclusief geluid van tollende munt is geniaal.

avatar van jasper1991
En wat te denken van Torn met zijn gescat?

jasper1991 schreef:

Ben dan toch wel benieuwd wat je hier gewoontjes aan vindt.

Ozric Spacefolk
Eén van de kortste nummers van de plaat 'Feed the Fire' is voor mij ook gelijk de beste song van de plaat.

Ozric Spacefolk schreef:

Ben dan toch wel benieuwd wat je hier gewoontjes aan vindt.
Poeh, volgens mij vond ik het muzikaal gezien een beetje standaard progmetal. Misschien weer eens tijd om te herbeluisteren.

Top album zoals Jorn Lande cs zo vaak maakt

avatar van Desert
Neal Peart
geplaatst op 28 augustus 2014, 18:50 uur, permalink
Top album zoals Jorn Lande cs zo vaak maakt

Ik dacht dat het Russel Allen was toen ik het voor de eerste keer hoorde, maar nu ik je de naam van Lande zie neerpennen, valt het beter op zijn plaats. Verwarrend, die twee stemmen vind ik.

avatar van Edwynn
Progessief en meezingbaar tegelijk. Een smeltkroes aan stijlen zonder de rode draad uit het oog te verliezen. Burn The Sun is zoveel urgenter dan het wat warrige, maar niettemin gave debuut van een paar jaar eerder. Geen ruimte voor solo-spots maar alleen maar functionele partijen. Heal The Waters en het titelnummer zijn heel fijn maar nog wel wat standaard. Nummers als Absolute Zero en Torn daarentegen zijn ronduit zinderend.

De mediterrane sfeer laat zich middels Crazy ook gemakkelijk vermengen met de droge maar drukke metal. Feed The Fire is weer heel melodieus en welhaast lichtvoetig. Het schiet alle kanten op maar nooit krijg je het idee dat je met een sonische kameleon die aan schizofrenie lijdt, te maken hebt.

Het cement van dit album wordt gevormd door Jorn Lande. Singer for hire. Tore Østby, het brein achter dit project liet hem tot het uiterste gaan. In die zin vond ik hem toen beter dan nu. Dan denk ik ook even aan zijn werk voor Beyond Twilight of Mundanus Imperium. Lande durfde destijds uit zijn comfort zone te komen. De zanglijnen van Absolute Zero lijken wel van een Björkplaat te zijn geplukt. Dat is nog eens wat anders dan altijd maar weer Dio of Coverdale vereren.

Burn The Sun is zo'n album die mij me direct bij de strot had en me nooit meer losliet. Een album met vele gezichten een beest van een zanger.

Mooi betoog Edwynn

avatar van vielip
Vandaag sinds jaaaaaren dit album weer eens opgezet. Pfoeh, wat een klasbak zeg! Niks gewoontjes (zoals hierboven ergens wordt beweerd) maar juist niet voor de hand liggende wendingen en fratsen. Op het eerste gehoor niet heel toegankelijk maar toch klinkt het gelijk lekker. Zal zeker komen door de fantastische zang van Lande (heeft ie weleens beter gezongen dan op dit album?). De productie laat alles ook lekker open en transparant klinken. Zal ook mee helpen. Formidabel album derhalve!

avatar van Mssr Renard
Absoluut één van de beste progmetalplaten ooit. Het hangt echt heel lichtjes tegen het aanstellerige aan. Maar door de spierballen komt het toch wel goed met ze. Het is stoere progmetal zeg maar. Zo'n refrein als Heal the Waters is wel er fistpumpwaardig, zeg maar.

De hele plaat luistert ook best lekker weg, wat niet veel progmetalplaten hebben. Erg fraai en erg knap, dit.

(Soms doet Jorn Lande op deze plaat me wel wat denken aan Ian Parry).

Resurrection is hoe je een goede metalballad schrijft (let op de flamencogitaar in het couplet). Dat flamencogitaarspel komt helemaal mooi tot uiting in Just a Little. Waar Jorn trouwens meer klinkt als Seal (een beetje dan).
En uiteraard is Absolute Zero wel het absolute prijsnummer op de plaat. Dat samenspel tussen de manische fretloze bas, de d&b achtige drums, simpele gitaartokkel en maniakale vocalen werkt echt verslavend.

Feed the Fire vind ik persoonlijk ook een verslavende powermetalsong.

Jorn Lande was daar op z'n best!!

avatar van Edwynn
Ja, die gedijt het beste als hij door andere componisten geregisseerd wordt. Check ook The Devil's Hall Of Fame van Beyond Twilight als je de kans krijgt.

ik heel veel waar Jorn op mee speelt. Ik waardeer zijn strot, maar moet nu kappen met covers van DIo etc.

avatar van habada
Desert schreef:

Stem doet ook aan david coverdale denken

Mssr Renard schreef:

(Soms doet Jorn Lande op deze plaat me wel wat denken aan Ian Parry).

Feed the Fire vind ik persoonlijk ook een verslavende powermetalsong.

Beste, ik mis je waardering nog hun vorige album.....

avatar van MetalMike
jasper1991 schreef:
En wat te denken van Torn met zijn gescat?

Niccce

avatar van Mssr Renard
Voor een metalplaat staan hier best vreemde songs op, zoals Just a Little Crazy, wat in de kern een popsong is, dat zo een hit had kunnen zijn. Ware het niet dat de heren er een bizar kunststukje van maken met over-the-top technisch spel. Wel een meezinger van jewelst.

Andere favorieten van deze plaat zijn Feed the Fire (Vanden Plas had ook een uptempo song met die titel) en het absoluut weirde Absolute Zero.
De zang op Feed the Fire geeft mij echt kippenvel. Dit is zo ontzettend krachtig en goed gezongen.