Golden Earring - N.E.W.S. (1984)

Alternatieve titel: North East West South

Label: Red Bullet

1. Clear Night Moonlight (3:23)
  2. When the Lady Smiles (5:39)
  3. Enough Is Enough (3:42)
  4. Fist in Glove (3:25)
  5. Orwell's Year * (4:20)
  6. N.E.W.S. (5:16)
  7. I'll Make It All Up to You (5:22)
  8. Mission Impossible (5:58)
  9. It's over Now (4:08)
avatar van spoiler
Ook maar weer eens de LP uit de kast getrokken. Voor mij ook echt een van de beste Earring platen hoor. Net als Lennon ben ik geboren in de 70's en ben ik dus opgegroeid met de 80's sound, die ik erg kan waarderen.

Er was toch wel wat N.E.W.S. onder de zon toen Golden Earring deze plaat uitbracht. De sound is duidelijk meer 80's georienteerd. De productie klinkt wat gladder, gepolijster en er doet soms een synthesizer mee. Maar is dat erg? Nee, helemaal niet. Daarvoor staat er weer veel te veel moois op deze plaat, alleen klinkt het dus net anders.
Allereerst de grote hit, met de beruchte clip, die heel wat stof deed opwaaien: When the Lady Smiles. Ik moet zeggen dat de non in de clip toch wat over the top was. Het nummer daarentegen vond en vind ik nog steeds geweldig. Net als opener Clear Night Moonlight, echt een lekker nummer is dat.
Een ander erg goed nummer is I'll Make It All Up to You, ook Mission Impossible mag er meer dan wezen. De rest aardig tot best goed, waardoor het geheel helemaal niet zo slecht is als soms gezegd.

avatar van edje1969
Plaat waar je instapt is vaak de graadmeter. Kende natuurlijk als jonge tiener wel menig Earringnummer. Maar met When The Lady Smiles en bijhorend album stond deze band voor mij definitief op de kaart. Naast de 3 singles zijn vooral Enough Is Enough en I'll Make It Up To You nummers die ik graag hoor. Enkel First In Glove valt wat tegen. Samen met Moontan en Switch mijn favoriete Earringalbums.

avatar van Germ
Germ (crew)
De clip van N.E.W.S. kwam laatst voorbij tijdens een jaren 80 special van het tv-programma Andere Tijden. Mooie clip die inderdaad goed het tijdsbeeld weergeeft.

avatar van little lion man
Germ schreef:

Ja

avatar van Germ
Germ (crew)

Gaaf, dankjewel!

avatar van Metalhead99
Vooral het moment waarop Barry Hay creepy lachend de non nadert is hilarisch. Wat een foute bedoeling.

avatar van kaztor
Verrassend sterke Earring-plaat. Ik heb deze met een aantal andere Earring-cd's van m'n schatje gekregen en ik had hier iets lagere verwachtingen van. Maar over de gehele linie is het songmateriaal sterk en de productie klinkt hier verrassenderwijs ook niet gedateerd.
Toffe Earring-plaat!

Germ schreef:

Ik vond het altijd wat eng met die maskers en die draaiende letters.

avatar van Gerards Dream
Weet iemand of er ooit een verzamel DVD is uitgebracht met daarop alle videoclips van de Earring? [/quote]

Golden Earring - The Devil Made Us Do It - 35 Years - 27 Clips: Amazon.de: Golden Earring: DVD & Blu-ray

avatar van Metalhead99
^Daar moet wel even bij gezegd worden dat het om de gekuiste versies gaat. De video van When the Lady Smiles hadden ze moeten knippen, wegens de schokkende inhoud.

Heer Hendrik schreef:
Dit album bevat 6 sterke songs. Helaas ook 2 dissonanten: It's over en Fist in Glove zijn niet geslaagd.

Orwell's year stond destijds niet op de LP, maar was de B-kant van When the lady smiles.

Leuk dat die er nu ook op staat (cd). Ik vind het een van de hoogtepunten. Lekker gretig. Over de twee eerder genoemde nummers: Fist In Glove heeft een lekker zware groove. Klinkt verrassend en gewaagd, maar ze komen er m.i. mee weg. It's Over Now pastte misschien beter op een album als Prisoner Of The Night of No Promises, No Debts. Op dit album valt het in vergelijking met de andere nummers, en zeker als afsluiter, iets te licht uit.

Maar, en hier komt het, When The Lady Smiles vind ik het minste nummer. Te vaak gehoord misschien, ik weet het niet, maar het gaat wat aan me voorbij op dit album. Clear Night, Moonlight vind ik uiteindelijk een betere single (goede album-opener), zo ook het lekker eigenwijze titelnummer. Mission Impossible, Enough Is Enough en Make It All Up To You, dat ik al kende als b-kant van de single Something Heavy Going Down, gaan er ook in als Wieger.
Zeker een sterke plaat!

avatar van loneranger
De opvolger van 'Cut' die ik toch net ietsje beter vind dan deze 'N.E.W.S.'. Zoals ik 'Twilight Zone' beter vind dan 'When the lady smiles'. Misschien komt dat ook omdat met dezelfde producer, Shell Schellekens, wordt gewerkt. Meer van hetzelfde en minder spannend. Het titelnummer klinkt wel experimenteel, toch hoor ik de Earring liever rocken. De jaren tachtig Earring werd gedomineerd door elektronica, pas in 1991 bij 'Bloody Buccaneers' rockten ze weer de pannen van het dak.

avatar van Heer Hendrik
Vandaag nog eens goed naar het titelnummer geluisterd en gelijk rijst de vraag. Hoe zou het klinken als het nummer later opgenomen was. Ik bedoel tussen 1995 en pakweg 2005. Nu klinkt het erg experimenteel maar helaas wel gedateerd. Maar de intentie van dit nummer is wel van een goede inslag. Een latere opname had wellicht meer body gehad en zou langer houdbaar zijn, omdat de technieken weer veel beter waren dan toen. Want het blijft in mijn ogen toch wel 1 van de meest interessantste nummers van de Earring

Heer Hendrik schreef:

NEWS is inderdaad een van de betere nummers van de plaat.
Gedateerd of niet, heerlijk om luid af te spelen

avatar van Funky Bookie
Een album met een heelijke 80s sound. Voor mij de kennismaking met de heren met When The Lady Smile en die heerlijke videoclip. De rest is ook weer een teken hoe goed de band zich aanpaste aan de tijdsgeest met behoud van het eigen geluid

avatar van B.Robertson
Had allemaal wel wat steviger gemogen op N.E.W.S., klinkt een beetje soft voor een rockalbum. De eerste helft blijft voor mij de betere gezien het feit dat ik nooit vrede met het titelnummer heb gesloten en dat refrein van die afsluiter in mijn optiek wat zeurderig gezongen wordt (It's o-wo-wo-wo-over - of zoiets). I'll Make It All Up to You en vooral Enough is Enough zijn vrij aardige composities, maar voor de rest leunt dit album me teveel op When the Lady Smiles.

avatar van Tozifra
Ik vind het titelnummer erg goed. Doet me denken aan de muziek van De Staat.

Tozifra schreef:
Ik vind het titelnummer erg goed. Doet me denken aan de muziek van De Staat.

NEWS Was niet bepaald een succesvolle single destijds. Ik vond en vind het nog steeds een geweldig nummer.

avatar van Saldek
B.Robertson schreef:

Het is inderdaad vrij soft allemaal. Maar wel relaxed vind ik..., op twee exemplaren na: de titelsong en Fist in Glove. De titelsong heb ik aanvaard, maar sla ik nog altijd over. Fist in Glove vind ik echt 3x niets. In het kader van stimulerende rockmuziek heb ik er altijd over gefantaseerd hoe het album zijn zou als de rocker Orwell's Year ervoor in de plaats zou zijn gekomen: het zou mij net die ene bevestiging zijn om de luisteraar te laten weten dat de Earring een róckband is. Want inderdaad, hoe relaxed ik het album ook maar vinden mag, voor een rockband is het allemaal wel erg mild.
Desniettemin vind ik het nog altijd een relaxed album..., met de nodige nostalgie natuurlijk.

avatar van gaucho
Ik kan hem goed hebben, dat titelnummer, al vind ik die lala-laatjes op den duur wel wat dreinerig worden. Maar het is wel even wat anders dan we van de Earring gewend waren. Te experimenteel waarschijnlijk voor de trouwe rockfans. De single (die volgens mij ook nog eens een andere versie was dan de albumtrack) flopte dan ook genadeloos, nadat When the lady smiles en clear night moonlight wel hits waren geworden. De videoclip doet me een beetje denken aan clips van Peter Gabriel.

N.E.W.S. (het album) is in veel opzichten een voortzetting van de succesvolle voorganger Cut, die eveneens werd geproduceerd door Shell Schellekens. Een veel elektronischer geluid en minder rock. Toch vind ik het een goede plaat. Met twee minpunten, en ik lees hierboven dat ik daarin niet alleen sta: in Fits in glove pakt het elektronica-experiment verkeerd uit, wat het tot een regelrechte skipper maakt. En de afsluiter It's over now wordt op een gegeven moment ook een beetje vervelend en langdradig.

Ik ben net als anderen hier wel blij dat Orwell's year op alle CD-versies staat (het B-kantje van When the lady smiles, dat ontbrak op de LP-versie). Ik vind dat toch wel een waardevolle toevoeging, omdat het rock-aspect van dit album er inderdaad wat meer door in evenwicht gebracht wordt. Ik heb zelf een vroege CD-versie van dit album, op het Castle-label, maar daar staat-ie gelukkig ook al op.

avatar van vielip
Volkomen eens met de Orwell's year bewering. Lekker nummer!

avatar van Dirkrocker
When the lady smiles haha kan er niks aan doen , maar als ik dit nummer hoor moet ik altijd aan onze voetbalkantine denken van ons dorp. Elke zaterdagmiddag was het wel prijs en kwam hij voorbij en ook al zat je gewoon thuis en zat je niet bij ons op de voetbal, was de kans groot dat je het als nog kon horen. Vaak stond de volume op standje : het hele dorp kan mee genieten. Afijn terug komend op de plaat, goede plaat. Fist in glove vind ik dan wel echt en draak van een nummer en is misschien vloeken in de kerk hier, maar met titelsong : N.E.W.S. heb ik ook helemaal niks. Gelukkig met het andere materiaal wel. I'll Make It All Up to You en mission impossible vind ik geweldige nummers. Maar ook opener clear night moonlight en Orwell's Year mag ik graag horen.

N.E.W.S was de opvolger van Cut uit 1982. Natuurlijk staat het album bekend om de rockklassieker When The Lady Smiles, wat zelfs een nummer 1-hit werd in Nederland. Maar kan N.E.W.S. het vrij hoge niveau van Cut evenaren of misschien zelfs overtreffen?

Het album begint i.i.g. erg sterk met een gave opener en uiteraard When The Lady Smiles. Ook met nummers als Fist in Glove en Orwell's Year is niks mis mee. Echter, de nogal chaotische titeltrack doet niks met mij (net als bij vele forumleden). Toch herstelt Golden Earring zich goed en eindigt het album nog best goed met de afsluiter It's Over Now.

Op de titeltrack na, is dit dus een goed album met een aantal heerlijk rockende nummers. Hoewel de synthesizerklanken van Cut mij nog meer aanspreken, is dit nog steeds een erg goed album voor een Nederlandse band en verdient dit album zeker vier sterren.