Golden Earring - N.E.W.S. (1984)

Alternatieve titel: North East West South

Label: Red Bullet

1. Clear Night Moonlight (3:23)
  2. When the Lady Smiles (5:39)
  3. Enough Is Enough (3:42)
  4. Fist in Glove (3:25)
  5. Orwell's Year * (4:20)
  6. N.E.W.S. (5:16)
  7. I'll Make It All Up to You (5:22)
  8. Mission Impossible (5:58)
  9. It's over Now (4:08)
avatar van vielip
Clearnight moonlight is live anders wel mega! De versie op Something heavy going down vind ik echt te gek! Live speelt Kooymans de blazerpartijen die de studioversie zo bedenkelijk maakt, op gitaar en daar wordt het een veel betere song van naar mijn bescheiden mening!

Lekkere plaat van De Golden Earring niet eentje die ik vaak draai, vooral de nummers: When the Lady Smiles, Clear nite Moonlight en I``ll make it all up to you. Minder vind ik Orwells Year en Fist in Glove *4.0

vincentcorjanus schreef:
Minder vind ik Fist in Glove *4.0

Fist in glove vind ik juist waanzinnig!

avatar van spoiler
Ik denk dat ik één van de weinigen ben die het nummer N.E.W.S. geweldig vindt

Samen met mij dan

avatar van Heer Hendrik
News is een album wat op mij meer gedateerd overkomt dan de voorganger Cut. Dit album bevat 6 sterke songs. Helaas ook 2 dissonanten: It's over en Fist in Glove zijn niet geslaagd.

Orwell's year stond destijds niet op de LP, maar was de B-kant van When the lady smiles.
Maar het is een goed nummer en een leuke verwijzing naar George Orwell's boek: "1984"
Overigens had Tina Turner op Private dancer ook al een nummer opgenomen dat verwijst naar dit jaartal. Een nummer dat geschreven was door David bowie in 1974

Maar goed terug naar NEWS. Ik begrijp niet goed dat Clearnight moonlight hier en daar wordt neergesabeld. Zo slecht is dit nummer niet en bekijk de clip er nog maar eens van. Volledig in de stijl van When the lady smiles en Twilight Zone. Ook deze clips waren geregisseerd door Dick Maas( turn the world around en nog veel later Burning Stuntman ook)
Over Twilight Zone gesproken. Ik blijf Mission Impossible altijd een soort vervolg vinden op Twilight Zone. Het is het langste nummer van het album. De tekst sluit aan op het thema van twilight Zone. Het nummer heeft muzikaal ook dezelfde opbouw.De Bas van Gerritsen heeft ook een prominente rol. Het enige nadeel van de studioversie is dat ik altijd het gevoel krijg dat er nog meer had moeten komen na 5.58 min. Mission impossible geeft NEWS dat beetje extra waardoor ik het album toch nog regelmatig opzet.
I'll make it all up to you is in mijn ogen een vergeten pareltje en enough is enough is ook zo'n sterke song. Over When the lady smiles kan ik heel duidelijk zijn. Dat dit nummer al 2x bij Veronica's top 880 van de jaren 80 bovenaan is geeindigt zegt al genoeg.

Leuk om te melden is dat ik ooit over de bijbehorende clip een presentatie heb gehouden. Deze presentatie mocht maar 10 minuten duren , maar na een half uur werd mij vriendelijk verzocht om er een eind aan te breien. Er was namelijk zoveel over te vertellen dat ik ruimschoots over de 10minutenpresentatietijd heen ging. Maar mijn toehoorders vonden dat geenszins storend.

Hier de link van de clip clearnight moonlight
YouTube - Golden Earring - Clear Night Moonlight

avatar van haythijs
Leuke recensie Heer Hendrik, grotendeels komt het overeen met hoe ik dit album ervaar en waardeer. Na Twilight Zone en Cut was dit mijn defintieve bekering tot de Earring.
Overigens vind ik First in Glove en ook It's over toch wel te pruimen. Mission Impossible is idd een TZ deel 2. Het basloopje, de verdeling van zang en coupletten/brug/refrein plus het middenstuk doen idd erg sterk aan TZ denken. Lady heb ik nu wel te vaak gehoord, ondanks dat dit voor mij de reden was om me op het drumwerk te storten. De klappen van Cesar en zijn geweldige drumkit die ik in de video zag, deden me besluiten om te gaan sparen voor een drumstel. Helaas niet zon flitsende set als hij destijds had met die kubussen en stellingen waar de bekkens in gehangen waren. aar inmiddels heb ik het nummer te vaak gehoord, zelfs met concerten mag het wat mij betreft overgeslagen worden. De band is natuurlijk ook een soort jukebox, en dan hoor je zon megahit te spelen natuurlijk.
Wat ik wel opvallend vind is dat het nummer Orwell's year alsnog op de cd is gekomen, en niet op de LP destijds. Ik vind het een prima song, strak, gejaagd en heerlijk dreigend :Big Brother is watching you! Alleen jammer dat hetzelfde niet is gebeurd met het nummer King Dark op Cut ( B kantje van Twilight zone) wat ik ook een prima nummer vind.
De clip van Clearnight heb ik ook altijd om kunnen lachen, maar is ondergesneeuwd door de mega exposure voor Lady Smiles en ook Twilight zone, beiden zijn natuurlijk klassiekers geworden, mede door die gave clip. Als single was Clear night wel een leuke opvolger, hoewel de live uitvoering veel meer ballen heeft zoals Vielip al meldde.
I'll make it all up tou you blijft ook lekker, en op Live form te Twilight zone vind ik hem zelfs nog beter klinken, met de fluit van Barry erin. Dit nummer mogen de heren best wel weer eens proberen vind ik, misschien is het zelfs unplugged nog prima te doen.
Qua sound is het idd iets gedateerder denk ik, daarin is Cut toch iets fijner. Maar verder een prima plaat uit hun jaren 80 periode.

avatar van Heer Hendrik
Mooie Aanvulling Haythijs. En leuk om te lezen dat je het grotendeels met me eens bent

avatar van musician
De Golden Earring komt naar mijn smaak hier iets beter voor de dag dan op het voorgaande album Cut, over de hele linie bekeken.

1984 was nog niet zo gek lang na de creatieve hoogtijdagen van de Golden Earring, laat ik dat voor mij afronden naar de periode 1969-1979. Vooral die eerste jaren van de 70's. Beter heb ik ze daarna nooit meer gehoord. Albums als Golden Earring, Seven Tears en Moontan.

En toch zouden ze een eind hebben kunnen komen, als ze de tijd hadden genomen om een mooie mengeling te maken van het beste werk van Cut en van News. Dat had een mooi album geweest voor het begin van de jaren '80. Beide albums hebben aardige, goede momenten. Maar die worden dan weer afgewisseld door mindere.

En als de verhouding dan 50/50 wordt of minder, dan wordt een album er niet beter op. Inmiddels zijn ze qua geluid met Tits 'n ass (2012) eigenlijk weer helemaal terug naar het oude rock-idioom van weleer en hoor je pas goed hoe 80's Cut en News eigenlijk klinken.

avatar van haythijs
Ik vind de uitschieters op Cut van een hoger niveau dan de betere nummers op NEWS, als geheel is NEWS een 'beter' album voor mij. Toch staat op dit Album geen uitschieter als Twiligt Zone of Future bv welke voor mij obven het niveau van News uitsteigen.
Wat dat betreft ben ik het wel met je eens als je stelt dat de 4/5 beste songs van ieder album een erg goed album hadden kunnen opleveren. Maar geldt dat eigenlijk niet voor elke reeks van een artiest, zet de beste nummers van een aantal albums achter elkaar en je hebt een 'meesterwerk'.

Cut had overigens nog wel iets 'beter' mogen klinken vind ik, soms vind ik hem een beetje stoffig uit de speakers komen. Misschien ligt het aan de versie die ik heb en zijn de latere versies die Red Bullet uitbracht van een iets betere kwaliteit. News klink iets meer 80's, maar nog steeds aardig fris.

avatar van Ronald5150
Met alle respect voor Golden Earring, ik vind "N.E.W.S." niet zo'n bijster sterke plaat. Zeker niet als ik het vergelijk met bijvoorbeeld "Moontan" of hun concertregistratie "Live". Die nummers zijn stuk voor stuk beter. Op "N.E.W.S." haalt alleen "When the Lady Smiles" nog enigszins dat niveau. "N.E.W.S." klinkt wat poppier en minder rock naar mijn smaak. "N.E.W.S." zal ik zeker niet slecht noemen, maar het raakt mij een stuk minder. Wat dat betreft bevat "N.E.W.S." te weinig goede liedjes om echt te beklijven, laat staan me te boeien.

avatar van vielip
Tsja zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Persoonlijk hoor ik tig keer liever NEWS dan Moontan. Nummers als Mission impossible, I'll make it all up to you, Clear night moonlight, Orwell's year, Enough is enough en uiteraard When the lady smiles kan ik niet snel genoeg van krijgen eerlijk gezegd. Moet ik wel toegeven dat ik van die typische jaren 80 sound hou.

avatar van LucM
Eén van de mindere albums van Golden Earring, ik vind de productie te steriel en vlak en Clear Night Moonlight het slechtste nummer dat ze op single hebben uitgebracht, een banaal afkooksel van Twilight Zone. Ik begrijp dan niet waarom juist dit album door sommigen als klassieker wordt beschouwd terwijl albums als Moontan en Switch kwalitatief veel hoogstaander en evenwichtiger waren. Is het vanwege de grote hit When the Lady Smiles dat het vooral moest hebben van de controversiële clip (zeker een goed nummer maar Golden Earring had zoveel betere)? Gelukkig staan er nog een aantal sterke nummers tussen zoals de titelsong en Mission Impossible die bewezen dat Golden Earring nog niet uitgebust was.

LucM schreef:
When the Lady Smiles dat het vooral moest hebben van de controversiële clip (zeker een goed nummer maar Golden Earring had zoveel betere)? .

Wat mij betreft is het nummer ook zonder die clip een dijk van een song! Absoluut één van hun beste nummers wat mij betreft.

avatar van bikkel2
Eens met Luc over Clear Night Moonlight. Draak van een nummer. Die song belicht echt het slechtste uit de soms tenenkrommende jaren 80.
Terwijl When The Lady Smiles wel één van hun klassiekers is. Net niet zo goed als Radar Love en Twilight Zone, maar zonder twijfel een pareltje uit hun brede oévre.

Tja, N.E.W.S....... 3 toppertjes staan er op wat mij betreft. Naast When The Lady Smiles, zijn het aparte titelnummer en natuurlijk Mission Impossible uitstekende songs.

avatar van LucM
Zoals ik eerder zei, When The Lady Smiles is zeker een sterk nummer maar Radar Love, Bombay, Buddy Joe, She Flies on Strange Wings en Twilight Zone (om er enkele te noemen) vind ik toch wat beter. Dit nummer, de titelsong en Mission Impossible steken er bovenuit en weten het album nog enigszins te redden (al mag Enough Is Enough er ook nog zijn) Maar het is te weinig voor een band als Golden Earring.

bikkel2 schreef:
Eens met Luc over Clear Night Moonlight. Draak van een nummer.

Zoals ik al in een eerdere post aangaf vind ik Clear night moonlight in principe een gaaf nummer. Het swingt als een tiet en het refrein is rete-catchy. De instrumentatie vind ik echter ronduit zwak. Live komt dit nummer veel beter uit de verf.

Clear Night Moonlight is jaren 80.
Blazertje erbij, wat veel New Wave bandjes deden, klein beetje Ska, klein beetje Rock & Roll.
Clip waarbij Golden Earring de stoere variant van Grease uithangt, en het swingt best aardig.
Prima keuze van single, gezien het tijdsbeeld.
Clip doet mij ook denken aan die van Welcome To The Pleasuredome van Frankie Goes To Hollywood.

avatar van bikkel2
Het is een prima singlekeuze, en het hoort inderdaad bij het tijdsbeeld, maar daarom nog geen goed nummer in mijn optiek. De produktie is flets, steriel, geen soul te bekennen en het heeft een irritatie-factor. (vooral het wat obligate refein.)
Ik heb het niet snel bij The Earring, maar dit is zo'n nummer die bij mij oor in oor uit gaat.

Ik vind Something Heavy Going Down een mindere single, die kwam wat later uit.

Veel minder album, waar wel een wereld singel op staat.

avatar van Heer Hendrik
Jullie gaan allmaal voorbij aan I'll Make it all up to you, Jammer dat jullie dit nummer niet meer waardering geven

Lees mijn post van 30 mei j.l. nog ff Hendrik

Goed zo Vielip
Het ging mij meer om de discussie vanaf 17 sept, maar dat begreep je volgens mij al

LucM schreef:

Juist Mission Impossible is een aftreksel van Twilight Zone. Beluister en vergelijk beide nummers maar eens, MI is duidelijk een poging om TZ deel 2 te maken. De opbouw, zangverdeling tussen Barry en George, couplet, door naar brug( herhalend) en refrein, middenstuk wat drijft op het basloopje, de soundjes halverwege waarna de gitaarsolo volgt. Zelfs de titels van beide songs verwijzen naar een voormalige tv serie, de onderwerpen van beide songs hebben ook overeenkomsten ( suspense en misdaad)
Overigens geen verkeerd aftreksel want dit nummer kan ik prima verteren. Clear night Moonlight is op dit album idd een van de minsten, live is het wel behoorlijk te doen vind ik. Zeker in de 2e helft van de jaren 80 was het een prima afsluiter tijdens hun concerten, totaal anders gespeeld dan het hierop klinkt.

avatar van nlkink
Heb N.E.W.S. ooit een keer aangeschaft omdat ik 'm zag liggen voor € 5,--. Afgezien van de twee hits vond ik het album tegenvallen. Het titelnummer doet me nog het allerminste. Samen met 'Keeper Of Tge Flame' mijn minst gedraaide Earring albums.

avatar van lennon
Het zal vast komen door het feit dat dit het 1e werk van de GE was waar ik mee in aanraking kwam, maar ik vind dit echt een super plaat.

Ik kocht als jochie de singles van When te lady smiles, en later Clearnight Moonlight, en de b-kant van die laatste is Fist in glove, en wat heb ik die grijs gedraaid zeg! Zo'n heerlijk agressief nummer, ik kon er geen genoeg van krijgen (mijn vader wel overigens hahah)

Later de LP gehad van iemand, en ik kon mijn geluk niet op, want het magische "jajajajajajaja" in het titelnummer met het mooie stemgeluid van Kooymans vond ik echt betoverend!

En dan ontdekte ik op deze plaat ook nog eens Misscion Impossible.. wat een heerlijkheid zeg!

Ik ben geboren in de 70's, maar opgegroeid (ook muzikaal) in de 80's en daarom vind ik de sound van deze plaat geweldig! Ik vind dit eigenlijk de beste Earring plaat die ik ken!

avatar van bikkel2
Ik zou het weer eens moeten horen. Da's heel lang geleden. Maar dit is bepaald geen favoriete periode van mij.
Titelnummer is cool. Lekkere funkrock.
Mission Impossible is sterk. Lady Smiles wat veel gehoord, maar deugt.
Betreft de rest...... is mij weinig van bij gebleven.
Clearnight Moonlight.........uiterst zwak en nu hevig gedateerd werkje.

avatar van haythijs
Orwells year was destijds het B kantje van Lady smiles en stond niet op het album zelf. Pas bij de cd release werd het toegevoegd. Heb het altijd wel een lekker stampnummertje gevonden. En vooral de tekst, Barry die het jaar 1984 bezingt vanuit het boek van George Orwell ( big brother is watching you) , Orwells year is here!

avatar van vielip
Gaaf nummer inderdaad! Eén van de betere op het album vind ik. Ik had de cd eerder dan de lp. Dus toen ik later de lp kocht mistte ik iets. Bleek Orwell's year te zijn. Toch wel een gemis wat mij betreft. Gelukkig heb ik de cd ook nog