OutKast - Speakerboxxx / The Love Below (2003)

Hip-Hop / R&B
Label: LaFace

1. Intro (1:29)
  2. Ghetto Musick (3:56)
  3. Unhappy (3:19)
  4. Bowtie (3:56)

met Sleepy Brown en Jazze Pha

5. The Way You Move (3:54)

met Sleepy Brown

6. The Rooster (3:57)
  7. Bust (3:08)

met Killer Mike

8. War (2:43)
  9. Church (3:27)
  10. Bamboo (Interlude) (2:09)
  11. Tomb of the Boom (4:46)

met Konkrete, Big Gipp en Ludacris

12. E-Mac (Interlude) (0:24)
  13. Knowing (3:32)
  14. Flip Flop Rock (4:35)

met Killer Mike en Jay-Z

15. Interlude (1:15)
  16. Reset (4:35)

met Khujo Goodie en Cee-Lo

17. D-Boi (Interlude) (0:40)
  18. Last Call (3:57)

met Slimm Calhoun, Lil' Jon en Mello

19. Bowtie (Postlude) (0:34)
  20. The Love Below (Intro) (1:27)
  21. Love Hater (2:49)
  22. God (Interlude) (2:20)
  23. Happy Valentine's Day (5:23)
  24. Spread (3:51)
  25. Where Are My Panties? (1:54)
  26. Prototype (5:26)
  27. She Lives in My Lap (4:27)

met Rosario Dawson

28. Hey Ya! (3:55)
  29. Roses (6:09)
  30. Good Day, Good Sir (1:24)
  31. Behold a Lady (4:37)
  32. Pink & Blue (5:04)
  33. Love in War (3:25)
  34. She's Alive (4:06)
  35. Dracula's Wedding (2:32)

met Kelis

36. My Favorite Things (5:13)
  37. Take Off Your Cool (2:38)

met Norah Jones

38. Vibrate (6:33)
  39. A Life in the Day of Benjamin André... (5:11)
avatar van Weirdo Wizzy
Nou ja ik heb dit album al behoorlijk lang dus ik denk niet dat dit album nog echt gaat groeien ofzo. Ik vind het verder ook wel een redelijk goed album maar toch altijd een stuk of wat vullertjes naar mijn idee. Ik bedoel zo'n nummer als Vibrate zit je toch niet op te wachten? Maar goed wordt nodig tijd dat ik het oudere werk van OutKast ga checken want dat lijkt me wel vet

avatar van Kill_illuminati
Ik kan het je zeker aanraden. Het is van een zeer hoog niveau.

Nogmaals, A Life in the Day

avatar van Ampivinni
3 voor Speakerboxxx, 4 voor Love Below

avatar van SvV
SvV
Vind het overgrote deel niet veel maar Roses en vooral Unhappy zijn geweldig

avatar van tsjong
Ik moet het toegeven dat ik helemaal niet bekend ben in het Rap/Hip-Hop wereldje. Daarom vond ik The Love Below eerst ook beter. Voor mij groeide juist Speakerboxxx steeds meer.
De vele lagen van dit album maken het geweldig en het doet me steeds denken aan Eigen Wereld. Outkast en Opgezwolle zitten met deze albums precies in hetzelfde genre.

avatar van MAS
MAS
Subgenre bedoel je? In het zelfde genre zitten ze wel maar tussen deze albums en Eigen Wereld zijn ontzettend veel verschillen.

avatar van Ernie Ball
Ben absoluut geen hip hop liefhebber. Door Hey Ya heb ik toch dit dubbelalbum aangeschaft. En ik moet eerlijk zeggen. Het is wel onderhoudend. Waar ik dan wel weer eerlijk bij moet vermelden dat ik het niet een heel album achter elkaar volhoud. Maar dat is dan weer een duidelijke smaakkwestie. Voor zover ik het kan beoordelen is dit, voor het genre een heel aardige plaat.

avatar van Robbie Keane
Hier staan gewoon heel veel goede nummers op.

avatar van Nr.4
Lange tijd vond ik Love Below een stuk doper dan Speakerboxxx, maar door de solo van Big Boi van afgelopen jaar ben ik deze plaat van hem ook weer meer gaan waarderen. Wat een king. Beide gaan flink andere richtingen op op deze, maar kan het allebei goed aanhoren, 4 sterren.

avatar van Niek
The Love Below blijft een heerlijke eigenzinnige plaat. Wat zou het geweldig zijn als André dit niveau nog eens zou halen.

You could have been born a little later but I don't care
So what if your head sports a couple of grey hairs
Same here, and actually I think that's funky
(In a Claire Huxtable type o' way)

avatar van Ice Cream Man
Wat een lage waardering weer.

Héérlijke plaat.

avatar van Demolisher
Hij is inderdaad opeens wel érg laag gezakt. Wat mij betreft een van de toppers van het laatste decennium.

avatar van Niek
Wat een wereldplaat is die Love Below toch zeg! Het slotstuk met My Favorite Things, Take Off Your Cool, Vibrate en A Life in the Day of Benjamin André... is echt fantastisch. Ik ben Speakerboxxx dankbaar dat ik door die plaat acht favorieten bij the Love Below aan kan vinken

avatar van Arrie
Maar gezien je vijf sterren vind je Speakerboxxx dus ook erg goed?

avatar van Slowgaze
Speakerboxxx is anders ook verdomd gaaf; minstens zo eigenzinnig en excentriek als The Love Below wat mij betreft.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik vind het jammer dat Speakerboxxx geen soloplaat van Big Boi is geworden (dus dat je het los van dit geheel kunt verkrijgen). Voor dit meesterwerk zou ik namelijk minimaal een 4,5 willen geven terwijl ik The Love Below heel wat minder interessant vind en soms zelfs niet heel veel meer als wat muzikaal geneuzel.

Opmerkelijk dat het beste album van Outkast hier de laagste waardering krijgt...
Overigens heeft The Love Below wel mijn voorkeur!

avatar van Shelter
Dat komt omdat het niet het beste album is

avatar van KILLERBEE99
2 uur en 15 minuten, het is heel wat. Er staan zeker sterke nummers op. Maar ik vind het te veel van het goede.

Arrie schreef:
Maar gezien je vijf sterren vind je Speakerboxxx dus ook erg goed?
Ja, al moet ik bekennen dat ik dit werk (het geheel) vooral zie als The Love Below met een bovengemiddeld vette bonusdisc in de vorm van Speakerboxxx. De vijf sterren gelden wel echt vooral voor The Love Below. Ik zou het stom vinden het gemiddelde naar beneden te halen omdat ze er vette extra cd bij hebben gestopt als je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Rhythm & Poetry
Ja, ik heb dat dus andersom. Het begint ook met de plaat van Big Boi, dus het materiaal van Andre 3000 is een extraatje.

avatar van Robbie Keane
Ik vind Hey Ya! echt lekker, de rest zie ik als een extra'tje.

avatar van Michael_1980
Speakerboxxx 3,5 en The Love Below 4,5.

avatar van Weirdo Wizzy
Ook op dit album laat het duo weer horen over een flinke dosis talent te beschikken, maar het jammere is wel weer dat ze niet meer echt als duo opereren. Beide albums bevatten een aantal zeer sterke nummers, maar er staan ook wel aardig wat fillers op. Toch een euvel waar een dubbelalbum snel last van heeft. Niet zo verwonderlijk dat het hierna wel zo'n beetje gedaan was met Outkast. Favoriete nummer van deze verzameling is toch wel het fantastische Prototype. Heerlijk wegdromen. Stank you very much.

avatar van Cor
Cor
Heer.lij.ke.plaat. Wat een staalkaart van kunnen. Al die smaken, stijlen, invallen. Het gaat maar door.