Sade - Promise (1985)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Is It a Crime (6:22)
  2. The Sweetest Taboo (4:38)
  3. War of the Hearts (6:49)
  4. You're Not the Man * (5:11)
  5. Jezebel (5:31)
  6. Mr. Wrong (2:53)
  7. Punch Drunk * (5:27)
  8. Never as Good as the First Time (5:01)
  9. Fear (4:11)
  10. Tar Baby (4:20)
  11. Maureen (4:21)
avatar van Bolev
Het eerste bericht bij dit geweldige album van Sade! Het is niet de beste, maar toch zeker de moeite waard. Toen ik Sade ontdekte was de eerste cd die ik kocht ook hun eerste "Diamond Life". Dat is de beste en de rest is minder en eigenlijk allemaal van hetzelfde niveau. Gewoon heerlijke relax-muziek voor de zwoele avonden!! 4 **

Sade vind ik persoonlijk schitterend.

avatar van c-moon
Weerom een zwoel en sensueel album van la Sade....

Met hoogvliegers zoals sublieme "Jezebel" en het niets aan de verbeelding overlatende "Never as good as the first time", en natuurlijk... de openingstrack... "Is it a Crime"...'my love is deeper/ deeper then victoria lake/ taller then the empire state... is it a crime.. i still want you....' heelrlijk muziek.. die piano, die kreunende bas..... die sax... en dan begint het album nog maar pas...

o ja.... en "The Sweetest Taboor" !!!!!!

Heerlijke funky jazzpop.....

avatar van Madonna
"The Sweetest Taboo" is echt een schitterend nummer....(everyday is christmas and every night is newyearseve) en "Never as good as the first time" is ook een briljant liedje. Ik heb ooit in een interview gelezen dat het nummer "Maureen" is opgedragen aan een overleden vriendin.

-4-

avatar van kaztor
Ken het album niet, maar wat een heerlijke hoes, wat een heerlijke meid!

avatar van Droombolus
Zwakke opvolger van Diamond Life. Alleen Is It A Crime is prachtig daarna stort de zaak inelkaar............

EVANSHEWSON
Is it a Crime en The Sweetest Taboo waren de hitsingles, maar de plaat is NEVER AS GOOD as the first time, ze had het niet beter kunnen omschrijven, ik vond het debuut toch sterker.

***1/2

avatar van Reijersen
In vergelijking met de fantastishe Diamond Life en Lovers Rock is dit album inderdaad wat minder. Evengoed staat het boordevol prachtige songs en wat het bij Sade vooral is: die stem!

avatar van LucM
Dit album ligt helemaal in het verlengde van het debuut en de eerste twee nummers hierop zijn erg goed, maar als geheel vind ik haar debuut iets beter.

avatar van Rinus
Iets minder dan het debuut, maar het bevat wel haar beste nummer Is it a crime. Album verkocht goed in Nederland, hierna werd het wat minder. Ook weer een mooie open produktie. Op vinyl.

avatar van FunkStar
Van Jezebel krijg ik ECHT tranen van in mijn ogen. Het is zo ontroerend gezongen en met zoveel passie! Top!

avatar van Snakeskin
stukken beter dan het overschatte, maar verslonden, debuut.

avatar van principal2000
Erg lekker 2e album van de band Sade met het gelijknamige vrouwelijke gezicht als zangeres. Is It A Crime is mijn favo, maar The Sweetest Taboo en Never As Good As The First Time kunnen mij ook flink bekoren. Eigenlijk vind ik het sterke punt van Sade dat alle nummers dezelfde sfeer uitademen en nummers daarom nooit echt slecht zijn. Lekker zwoele pop met jazzy invloedjes is ook op dit album gegarandeerd.

Lekkere plaat, toen maakte ze ze nog snel achter elkaar Nu duurt het een jaar of 10

Leuk detail is dat Prince voor zijn song New Orleans, the sweetest taboo als inspiratie heeft gebruikt (het ritme, en hij verwijst er ook naar in de song)

avatar van Madjack71
Van Sade had ik alleen een compilatie op cd, nu dus dit Promise op Lp en wat een mooie plaat het is.
Naast de bekende nummers, het nachtelijke Is it a Crime, het zwoele The Sweetest Taboo en het 'swingende' Never as good as the First Time, bevat het ook nog Jezebel, misschien een van de mooiste nummers van Sade. Maar ook Mr. Wrong en War of the Hearts geven dit album kleur.
Daarbij is het muzikaal dik in orde en heeft de bas een belangrijke rol in dat geheel. De hoes is natuurlijk prachtig alsook Sade zelf en zou wat mij betreft prima passen bij Blue Note in de glorietijd daarvan.
Ik vind dit een relaxte plaat met warme klanken, samen met de zwoele stem van Sade en de uitstekende composities is dit m.i meer waard dan het huidige gemiddelde.

avatar van musician
Droombolus schreef:

Vind je? Misschien mis ik iets maar ik vind beide albums vooral veel van hetzelfde, nummers compleet uitwisselbaar.

Alles van een redelijk hoogstaand niveau, begrijp me niet verkeerd. Het is leuke achtergrond muziek, uitermate geschikt voor de kleine uurtjes. Sade heeft er veel succes mee gehad, ik heb zelfs Stronger than pride ook nog gekocht, ten slotte een Greatest hits. Daarna vond ik dat Sade onmogelijk nog in staat mocht worden geacht om ooit nog eens met iets te komen dat als zinvolle aanvulling mocht worden gezien.

Ik geloof ook niet dat dat later inderdaad is gebeurd. Maar ik laat Sade volledig in haar waarde: drie goede albums.

musician schreef:

Dan mis je met Lovers rock toch echt een juweeltje van een album

avatar van iggy
Het is deel 2 van het eerste album. Er zit gewoon niet meer in het vat bij sade. Ze heeft eigelijk maar 1 stijl en kan/wil daar niet van afstappen. Maar is dit daarom slecht. Ik dacht het niet. Het is gewoon lekkere zwoele muziek. De nummers zijn over het algemeen goed te pruimen vind ik. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat muziek liefhebbers na deze of de volgende afhaken enz. Ik blijf trouw elk plaatje kopen mij bevalt deze muziek nu eenmaal. Plus dat er weer sterke nummers opstaan niks mis mee. En muzikaal klopt het gewoon een beetje gelikt dat wel. Maar vooral die toeter samen met de stem van sade prima hoor. Toch een halve pingel minder dan het debuut. Dit omdat de verrasing er een beetje vanaf was. Maar toch een lekker plaatje

avatar van reptile71
iggy schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vind dit tweede album gevoelsmatig wat meer diepgang hebben. Het klinkt allemaal iets gevoeliger en kwetsbaarder, meer vanuit het hart. Het is ook ietsje meer jazzy en ietsje minder poppy dan het debuut. De nummers zijn mooi, echt wel kippevelopwekkend hier en daar. Mooie opvolger wat mij betreft.

Als liefhebber zal je alleen maar blij zijn met mijn conclusie.

avatar van iggy
Ik heb er geen enkel probleem mee reptile.

Ozric Spacefolk
Erg gave plaat. Goede muzikanten. Typisch jaren-80 geluidje, maar je hoort hoe goed en strak de band is. Met name Sweetest Taboo kent toch echt een erg vette groove.

Zangeres Sade is natuurlijk het belangrijkste bandlid en zij geeft de nummers veel kleur, soul en erotiek mee.

Gave muziek om te spelen, maar ook om te luisteren.

avatar van Broem
Al was het maar voor Is it a crime en Sweetest Taboo. De zwoele stem van Sade blijft boeien. Prachtplaat die veel te lang in de kast heeft gestaan. Bijna al weer 30 jaar geleden. Als de dag van gisteren. Time flies.

avatar van Cor
Cor
Zoals zo vaak het geval, de eerste plaat baart opzien, bij de tweede weet je het wel weer. Geen slecht album, maar ik heb alleen de eerste twee van Sade (op vinyl nog) en dat is precies genoeg.

buizen
Broem schreef:
Time flies.

Pas je een beetje op daar in Praha, Broem.
Denk dat ze daar nog wel Sade draaien in de smooth bars.
En verder veel rock en metal.

avatar van Broem
Paar mooie dagen gehad in dat openluchtmuseum dat Praha is Buizen. Zorgvuldig mevr. Broem langs een aantal obscure vinylwinkels geleidt...waren ze dicht op zaterdag Uiteindelijk wel deze Bontonland.cz - filmy, hry, hudba megastore tegengekomen met alleen nieuw vinyl. Hard weer naar buiten gelopen toen ik de prijzen zag. Bizar gewoon. Niks nie gekocht nie. Wel een paar fijne dagen gehad, dat dan weer wel.

Mssr Renard
Bij het luisteren van deze plaat bekruipt mij het gevoel dat Roland Orzabel ook zoiets wilde en hij zodoende van die gelickte faux-jazz zijn band insneakte.

Hoedanook is deze plaat wel goed gevangen in dat jaren 80 smoothjazz-idioom waar zo een beetje iedereen in meeging, met wisselende resultaten.

Sade lukt het (wat mij betreft) toch authentiek en goed te klinken zonder belachelijk over te komen. Deze plaat heeft echt lekkere grooves, een goede mix, een fijne sfeer en is terecht een klassieker.

Is It a Crime is fantastisch natuurlijk, maar Sweetest Taboo vind ik de beste song van deze plaat.