Mink DeVille - Coup de Grâce (1981)

Label: Atlantic

1. Just Give Me One Good Reason (3:14)
  2. Help Me to Make It (Power of a Woman's Love) (4:15)
  3. Maybe Tomorrow (2:50)
  4. Teardrops Must Fall (4:10)
  5. You Better Move On (3:00)
  6. Love and Emotion (3:37)
  7. So in Love Are We (3:46)
  8. Love Me Like You Did Before (3:13)
  9. She Was Made in Heaven (2:57)
  10. End of the Line (2:46)
DutchViking
Leuke, eigentijdse plaat. Met deze muziek ben ik (door de platencollectie van mijn pa) min of meer opgegroeid. Een verademing tussen zijn platen van The Bee Gees, Dire Straits en andere artiesten waar ik totaal niets mee had/heb.

Vooral het up-tempo Just Give Me One Good Reason en Maybe Tomorrow kan ik nog steeds wel waarderen. Ik zal 's mans latere werk eens gaan checken.

EVANSHEWSON
Love and Emotion, Teardrops must Fall, You better Move On, dit album bulkt van de prima melodiëen, prima songs, van een biezonder originele en getalenteerde songsmid, maar hier helaas stiefmoederlijk behandeld, want geen kàt schijnt hem hier te kennen of te appreciëren.

Moet het hier altijd GITAARROCK zijn dan ?

Je zou het gaan geloven!

Klassieker van formaat, 4.5 sterren ****1/2

avatar van Oldfart
Love & Emotion

( en een kruimeltje Brood)

avatar van pintjebier
Mink DeVille op zijn hoogtepunt. De groei naar deze plaat was interessant. Een perfecte combine van de voorgaande 3 platen, met geweldige muzikanten, een totaal uniek geluid in die tijd. Bruine café muziek ook. Warme klank, eerlijke recht toe recht aan emoties. Jack Nitzsche zal daar ook wel voor iets tussen hebben gezeten.

avatar van Droombolus
Geweldige plaat, maar toch enigszins tegenvallend na zijn verpletterende optreden op Rockpalast waar het geluid van de band veel meer body had. Gelukkig heb ik dat concert destijds op reel tape vastgelegd ........ Als het nou ook nog een keer op DVD uit zou mogen komen ............

Droombolus schreef:
Als het nou ook nog een keer op DVD uit zou mogen komen ............

Kreeg van de week de Live At Montreux 1982 DVD binnen en da's de next best thing. Zo te zien zijn die opnames ook van de Coup De Grace tour want de setlist is nagenoeg hetzelfde al doen ze hier maar een heel korte uitvoering van Harlem Nocturne . De beelden niet zo sfeervol als wat ik me van Rockpalast herinner, maar de muziek is even intens en Louis Cortalezzi toetert ook hier de kalk van het plafond.

avatar van pintjebier
Droombolus, ik heb dat concert van Rockpalaßt in Essen van VHS naar DVD omgezet. Laat maar weten of je interesse hebt.

avatar van Gert P
Mooie plaat 3,5 ster omdat hij zo kort duurt.

avatar van LucM
Van deze helaas pas overleden zanger bezit ik zijn eerste 4 albums waarvan ik "Coup de Grace" de beste vind.
Prima songs en zang, warm, eerlijk en emotioneel. "Love & Emotion" werd hier wel geen hit maar is een terechte evergreen geworden, "Teardrops Must Fall" is even prachtig, de cover van "You Better Move On" (Arthur Alexander) is eveneens erg geslaagd.

avatar van George
DeVille is niet meer.
Hoewel bijvoorbeeld zijn debuutplaat ijzersterke songs als Cadillac walk en niet te vergeten Spanish Stroll telt , is Coup de Grace ook mijn favoriete album .
Jammer , dat ik het wederom met LucM eens ben, want zo geraken wij nooit in een discussie.

Father McKenzie
Ja George, Love & Emotion is prachtig, zoals de rest van dit album.
En het is waar. Die LucM heeft gewoon een veel te goede smaak, daar raak je nu eens NOOIT mee in de clinch!

Sheplays, mijn allerbeste vriendin, redt me!

rico24
Mooie plaat, de enigste die mijn vrouw draait. Echt waar ! Heeft ze toch wel smaak.

avatar van bertus99
Weer een klassieker inmiddels. Een absolute must in de verzameling van Willy Deville. Hij laat hier een zeer volwassen geluid horen. Het begint de Willy te worden, met zijn typische ballads, die we later van zijn solo-albums zo fantastisch zijn gaan vinden.
Onsterfelijk is Love and Emotion, het geweldig gecoverde You better move on, Help me make it en van de snellere songs vooral Maybe Tomorrow.
De scheurende sax is ook hier weer volop aanwezig en creëert dat broeierige geluid dat zo bij zijn stem past.

avatar van T8T
T8T
DutchViking schreef:

Vooral doen want het is een top muzikant. Zijn discografie is best ruim met mooie albums.
Mijn eerste album wat ik ooit als eerste kreeg was Sportin Life. Ik heb Will (Willy de Ville) zo noem ik Mink de Ville ontdekt door mijn moeder inplaats van mijn vader die Coupe de Grace eens kocht en begon te draaien op de pick-up. Van mijn pa dan heb ik de Dire straits waar wij beide overigens nu een andere mening hebben. Saai, te glad, en te mainstream, maar af en toe eens lekker weer om water of love en in the gallery te luisteren.

Helaas is hij niet meer onderons. Willy de Ville is jammerlijk overleden op zijn 57 jaar.

Bedankt voor je goede en mooie muziek.

Deze plaat moet je eens luisteren @DutchViking La Chat blue.

Na lang zoeken op internet, eindelijk eens geheel kunnen downloaden.
In de jaren 80 was een vriend van me helemaal gek van deze plaat, ik als
"hardrocker" kon op deze plaat vooral het upo-tempo Just Give Me One Good Reason waarderen. Later vooral Love and Emotion en Maybe Tomorrow, snap niet dat L&M zo weinig
op zijn latere setlists stond. Hoogtepunt.

avatar van bertus99
Met je eens Kepi. L&M is een Deville Classic. Ook vanwege die accordeon en dat leuke pianoloopje. Je weet wel wat ik bedoel. Coup de Grace is denk ik toch wel het beste uit de Mink Deville periode.

avatar van Tony
HE, nog geen stem uitgebracht op deze klasse plaat? Ook niet na z'n dood hier geweest? Kan haast niet waar wezen. Snel 4,5 ster voor deze topper van Mink DeVille.

avatar van Mille Vinyl
Pure klasse voorlopig 4.5 wordt misschien wel 5 na enkele luisterbeurten !

kistenkuif
Zijn beste? Vind ik van wel. De band is net zo scherp als de vouw in hun broek en DeVille is in topvorm. Lekker melodramatisch album.

avatar van viking1
Pracht plaat heb deze en nog 3 op lp en een verzamel cd van de man.
Vindt deze de mooiste deze lp vroeger veel gedraaid.

Heb de dvd live berlin(dubbel dvd) en live paradiso ook prachtig.
Maar deze cd/lp straalt een heerlijk sfeer uit.

Moet deze maar es op cd er bij hebben kost haast niets meer.
Goede muziek van ook deze helaas veel te vroeg overleden topper.

Top nummers 1,3,4,5,6,8,9.

avatar van blaauwtje
Heb deze plaat ooit gekocht , en leren warderen, inmiddels grijs gedraaid, tijd dus om een nieuwe te bestellen, zojuist gedaan en dan opnieuw leren kennen, is trouwens een prima vrijetijdsbesteding, ff je lp kast doorspitten , platen opzetten en genieten maar!!

avatar van Chungking
Fijne plaat van deze op MuMe toch wat ondergewaardeerde artiest. Misschien ligt het aan zijn wat vreemde image met dat dandy-cowboy gedoe: dat haar, die paarse kostuums, veel te grote cadillacs en bijbehorend flitren met Franse titels?
Ik zie ook wel wat vergelijkingen met Tom Petty: dit is ook zo'n oeramerikaanse artiest met rechttoe-rechtaan muziek en dat slaat hier toch blijkbaar minder aan. Ze durven allebei ook wel behoorlijk zoetsappig uit de hoek te komen.

Maar als je daar doorheen kijkt en je oren opent hoor je gewoon een album vol enorm kwaliteitsvolle songs, steekt echt goed in elkaar. Warm geluid en je hoort de overtuiging erin. Ik ben zoals een aantal anderen hierboven ook wel meer fan van zijn up-tempo nummers als Just Give Me One Good Reason en Maybe Tomorrow (Cadillac Walk zal niet toevallig altijd mn favoriete nummer van Mink DeVille blijven).

Enig minpuntje: de ballads So in Love We Are en Help Me to Make It vind ik wel echte stinkers.

Chungking schreef:

Fijn dat je Willy Deville weet te waarderen. Dit is natuurlijk wel een oudere plaat van hem. Nog als Mink. Dat imago wat jij beschrijft heeft hij later toch wel veranderd en hij werd een soort indiaan (wat niet gek is want dat is zijn afkomst) De albums uit de late jaren '90 en 00 beschouw ik als zijn beste. De laatste twee die hij gemaakt heeft voor hij overleed zijn mijlpalen.

avatar van Chungking
Ja dan ben ik nog meer fan van zijn oude imago, in zijn 'oudere dagen' als indiaan ziet hij er wat akelig uit (maar dat zal ook wel met zijn drugsverleden te maken hebben neem ik aan...).

Ken enkel Miracle van zijn werk als Willy DeVille, en vind ik echt een heel goede plaat dus ik ga zeker zijn latere platen ook nog beluisteren!

avatar van Dibbel
Na 3 al goede LP's was deze vierde nog een stukje beter.
Ook opgekomen met de punkgolf, maar de muziek had er uiteraard niets mee te maken.
Volstrekt uniek eigen geluid dat wel, had deze band.
Romantisch, soulvol en rockend en met die knauwende stem.
In 1981 ook op Pinkpop gezien.

Beste nummers het prachtige Love And Emotion, Maybe Tomorrow, de mooie cover van You Better Move On, Love Me Like You Did Before, Just Give Me One Good Reason en She Was Made In Heaven.
Geen zwakke nummers.

Tijdloos en prachtig album en het wordt echt tijd dat ik mijn cassettebandje ga vervangen nu.
Overigens is het Rockpalast concert uit 1981 makkelijk zat te vinden op het strand van Johnny Sparrow .

avatar van bertus99
Fijn Dibbel. Iedereen die ervoor zorgt dat deze fantastische man en zanger niet in de vergetelheid raakt ben ik dankbaar.
Helaas heb ik Pinkpop 1981 gemist. Ga die Rockpalast-video zeker opzoeken. Onlangs nog de DVD Live in Montreux uit 1992 bekeken. Daar was hij ook erg goed op dreef

avatar van Droombolus
Amen, maar de beelden zijn zo sfeerloos. Bovendien komt hij niet op met Tootsie en ( daardoor ? ) is Harlem Nocturne veeeels te kort ...........

Het klinkt misschien wel vreemd, maar ik luister nu een paar oude Mink DeVille albums, en juist hierdoor ga ik Bruce Springsteen & the E Street Band meer waarderen.
Mink DeVille klinkt als de zigeuner variant van deze band; inclusief de nodige drugs.
Willy DeVille heeft een beetje dezelfde stem als Little Steven, en waarschijnlijk komen ze uit een soortgelijk milieu.
De E Street Band blinkt uit in de variatie van culturen, waar elk bandlid de nodige inbreng heeft.
Bij Mink DeVille heb ik dat gevoel ook, alleen is het hier Willy die duidelijk de touwtjes in handen lijkt te hebben; de dirigent van het geheel.
Hij heeft in zijn stem ook het klagende van een Bob Dylan, en indirect gaat Mink DeVille verder op de weg die Dylan een jaar voor hun debuut had ingeslagen.
Dit alles met de nodige emoties, en je ziet op de hoes van Coup de Grâce dat de heroïne ook al zijn intrede doet.
Bij zigeuner georiënteerde muziek moet ik vaak aan een hoofdrol van de viool denken, welke hier ontbreekt, maar daarvoor komen mooie subtiele saxofoonpartijen in de plaats.
Vreemde band, vond ik altijd, ze werden genoemd met Talking Heads, Blondie, Ramones en Patti Smith, omdat ze gelijktijdig in New York in CBGB optraden.
Het hol waar de verrotte kern ligt van de Amerikaanse New Wave en Punk, terwijl een Mink DeVille totaal anders klinkt, nog steeds snap ik dit niet helemaal.
Ik hoor wel dat een Joe Jackson met zijn Night and Day duidelijk hiernaar geluisterd heeft, en begrijp ook wel waarom hij deze in New York opnam.
Blijkbaar is Coup de Grâce een soort van verslag van het straatbeeld van de zelfkant van New York, rond 1980.

avatar van Droombolus
Kwa stemgeluid kan ik je vergelijking nog wel volgen maar Willy DeVille heeft meer melodies gevoel in z'n pink dan Little Steven in z'n hele lijf.

Ik sprak een jaar of 10 geleden een gitarist die met z'n bandje ook op die klassieke CBGB 70s verzamelaar ( waar de naam me even van ontschoten is ) staat en die honderd uit vertelde over alles wat hij daar met die andere bands meegemaakt had, maar toen ik over Mink DeVille begon klapte hij helemaal dicht. Ik denk dat ze niet echt goed lagen bij de rest van het tuig .............

Maar de stemmen lijken aardig op elkaar, toch?
Forever van Little Steven vind ik wel de moeite waard.

Mink DeVille, maar ook een band als The Shirts passen niet goed tussen de rest van de CBGB gang.
Willy DeVille had voor hij inNew York terecht kwam blijkbaar ook al in Londen en San Francisco geprobeerd om een band te beginnen, maar met weinig succes