Celtic Frost - Monotheist (2006)

Zwitserland
Label: Century Media

1. Progeny (5:01)
  2. Ground (3:55)
  3. A Dying God Coming into Human Flesh (5:39)
  4. Drown in Ashes (4:23)
  5. Os Abysmi Vel Daath (6:40)
  6. Temple of Depression (4:59)
  7. Obscured (7:04)
  8. Domain of Decay (4:38)
  9. Ain Elohim (7:33)
  10. Triptych: Totengott (4:27)
  11. Triptych: Synagoga Satanae (14:24)
  12. Triptych: Winter (Requiem, Chapter Three) (4:32)
avatar van Kronos
Dit album is wel wat anders dan het oudere werk.

Hoewel onder een andere naam, deze verdient op zijn minst dezelfde aandacht als Monotheist. Ik vind zelfs dat Tom Warrior hierop in nog betere doen is.

avatar van Sinnerman
Tja, nu heb ik álle CF-albums binnengehaald, duurt nog even voor ik wat over Monotheist kan zeggen, want ben nu vooral Emperor's Return aan het herontdekken...!

(ben trouwens ook met Triptykon bezig, ook veelbelovend..)

avatar van Fake_world
Net weer opgelegd en een prachtige zwarte nacht daalt neer.

avatar van the crook
Fokking HELL! Ik wist niet eens dat CF nog actief was, echt een band die ik compleet uit het oog verloren ben. De eerste albums heb ik ooit wel op cd gehad, maar vond ik op een of andere manier nooit interessant genoeg en zijn denk ik eind jaren 90 bij De Plaatboef terecht gekomen.

Afgelopen week kwam ik dit album hier op MM tegen en heb 'm maar eens gedownkocht. Gelukkig moet ik zeggen, want WAT EEN PLAAT! Je hersenpan wordt tot pulp gehakt met dit authentiek Zwitsers gebeuk! En wat kan die Tom Warrior opeens een strot opzetten zeg! Vet hakwerk afgewisseld met gothisch aandoende stukken, laat dit nou net mijn favoriete genre zijn!!!!!

Samen met Alcest mijn (her)ontdekking van 2010!

avatar van Kronos
Ik zal je dan ook even van deze (uit 2010) op de hoogte brengen. Tom Warrior zag zich door omstandigheden genoodzaakt Celtic Frost te ontbinden en ging verder onder de naam Triptykon.

avatar van the crook
Kronos schreef:

Bedankt voor de tip Kronos! Die plaat ben ik de laatste week aan het beluisteren, maar toch ben ik op de een of andere manier meer onder de indruk van Monotheist.

avatar van wizard
Na Eparistera Daimones van Triptykon ben ik bezig dit album te leren kennen. Ligt het aan mij, of klinkt deze plaat veel scheller? De muziek klinkt zo bij de eerste keer luisteren enigszins vergelijkbaar overigens.

avatar van Edwynn
Dat herken ik niet zo. Het geluid is iets minder zwaar dan Eparistera Daimones, maar veel scheelt het niet.
Stilistisch staat er naast eenvoudiger werk als Progeny en Ground ook veel avontuurlijk werk op a la Tryptikon.
Het hoogtepunt Synagoga Satanae doet mij dan weer veel denken aan Triumph Of Death van Hellhammer.

avatar van exodus
Zeer lompe shit dit...lijkt wel nóg heaviër dan de legendarische oude platen voor velen... Het heavy gebeuren op dit album werkt inspirerend, dat zeker! Verder is Celtic Frost altijd maar tot op zekere hoogte mijn band geweest...Aantal nummers vind ik tof van vroeger, maar meer heb ik deze band nooit kunnen geven. Pure smaak kwestie denk ik. Toch heb ik veel, waaronder dit album, van hen op vinyl en ben af en toe in de Frost stemming. En als het wat hysterischer en krankzinniger moet, dan zet ik het wat simpeler maar vaak doeltreffende Hellhammer op....oer Rock & roll, noem het Black!

avatar van epicusdoomicus
De ongevenaarde productie van dit album doet t m voor mij. Domain of Decay bijvoorbeeld.
Het afsluitende Winter is trouwens ook bloedstollend mooi.

avatar van wizard
Monotheist is het enige album van Celtic Frost dat ik ken. Ik ben begonnen het te luisteren omdat het in de lijn lag van Eparistera Daimones, het album van Triptykon. Misschien niet gek aangezien Tom Gabriel Fischer/Warrior die band oprichtte nadat Celtic Frost uit elkaar viel.
Van wat ik van Frosts oudere werk gehoord heb, was ik niet meteen onder de indruk.
Overigens was ik ook niet onmiddellijk onder de indruk van dit album. Met name nummers als Totengott en Winter vond ik lastig om doorheen te komen.

Waar het was, weet ik niet meer, maar ergens las ik dat Celtic Frost met dit album streefde naar een zo donker mogelijke sfeer.
Daar zijn ze in geslaagd. De belangrijkste elementen die bijdragen aan de duisternis zijn wat mij betreft zowel het veelvuldige gebruik van herhaling in de teksten als de spaarzaam gebruikte vrouwelijke vocalen die contrasteren met Fischer’s stem, en de zware productie die de instrumenten (en de distortie) goed tot hun recht laat komen en de bas bijna voelbaar maakt. Dat uiteraard nog even los van de uitstekende nummers.
Daarnaast vind ik het album mooi opgebouwd. De twee openingsnummers Progeny en Ground zijn niet de meest complexe nummers op het album. Via steeds intenser wordende nummers als Os Abysmi Vel Daath en Ain Elohim wordt naar de climax van Monotheist toegewerkt: Triptych, waarin met name Synagoga Satanae zo zwaar is dat het onder zijn eigen gewicht lijkt te bezwijken.

Voor mij is dit meer een ervaring dan zomaar wat muziek. Ik ben niet altijd in de stemming voor Monotheist, maar als ik dit luister, is het meer dan de moeite waard.

avatar van Edwynn
Celtic Frost behoort tot een zeer select clubje bands dat na een wederopstanding met hun beste werk ooit komt. De band koos al nooit voor de gemakkelijkste weg, maar dit keer pakte het ook echt weergaloos uit. Het is zware kost. Je moet er even induiken, maar het loont zich elke keer alle moeite.

avatar van Thin Air!
Het is goed maar wel wat langzaam

avatar van Kronos
Het is mooi om te zien dat Celtic Frost voor Monotheist meer en hogere waardering krijgt dan voor hun oudere werk, maar als fan van het eerste uur blijft mijn voorkeur daar toch naar uit gaan.

avatar van Edwynn
Hoe zeer het oude werk mij dierbaar is, vind ik Monotheist het beste Frost-album ooit.

avatar van Kronos
Ik mis de rock-'n-roll hier een beetje. Maar verder heeft mijn voorkeur alles met nostalgie te maken.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Als de herfst in het land is... dan is dit een overdonderende (maar vermoeiende) plaat. Ik weet niet goed wat ik hierover kan zeggen maar het bevalt mij en prachtig is het klassieke slotakkoord en kijk je rond en besef je dat je weer in de gewone wereld staat. Jawadde, tamelijk unieke sfeer.

avatar van ASman
"In darkness, thou shalt WORSHIP MEEEEEEEEEEE!!!"

Dit album "swingt" misschien niet zoals het oudere Celtic Frost werk dat deed, maar de allesverstikkende en angstaanjagende duisternis waarin de Zwitsers je met Monotheist meesleuren is een "once in a lifetime experience". Het enige wat ik over dit album kan zeggen, is: bereid je voor om in een godsgruwelijk parallel universum gezogen te worden voor de komende 73 minuten.

Celtic Frost hield ermee op, maar gelukkig voor mijn oren ging Tom G. Warrior op de sound van Monotheist verder (hoewel iets minder schrikbarend) met Triptykon.

avatar van AOVV
Vreemd dat ik dit album nog nooit in zijn geheel heb beluisterd. De albums van opvolger Triptykon heb ik wel erg gretig opgepikt. Dankzij het succesvolle optreden van 'Synagoga Satanae' in het Favoriete Metal Song (op alfabet)-topic is daar een tweede, zeer dringende reden bijgekomen. Binnenkort dus toch maar 'ns gaan beluisteren!

avatar van Kronos
Zeker doen, AOVV. Maar eigenlijk moet je beginnen bij deze.

avatar van AOVV
Die zal ook nog wel aan bod komen, Kronos!
En de overige werken van Warrior eveneens.

avatar van ASman
De Hellhammer demo's, Morbid Tales, To Mega Therion en deze Monotheist - alsook de voortzetting van deze stijl in Triptykon - zijn mijn inziens allemaal wel een must.

avatar van Lau1986
Wat een heerlijke zware duistere plaat. Knap dat deze de volle speeltijd boeiend blijft, nergens verslapt het eigenlijk. Blijft genieten deze plaat.

Op de één of andere manier kwam ik vorige week bij wat rondneuzen op spotify uit bij Celtic frost. Het laatste jaar luister ik weer meer naar metal en Celtic frost is een band die ik nog heel goed kende van m'n jeugd. Ik zag een nieuw schijfje staan uit 2006 (Monotheist) en werd gelijk nieuwsgierig. Bij de eerste tonen sprongen bijna de barsten in het stucwerk. Wat een ongelooflijk zwaar geluid en zo passend bij de muziek. Wel jammer dat de drums daardoor een beetje op de achtergrond gedrukt worden. Ground is vanaf de eerste luisterbeurt in m'n hoofd blijven zitten met door een malende gitaarrif, geweldig. Voor Ain Elohim geld hetzelfde. En er valt steeds meer te ontdekken na meerdere luisterbeurten. Het heeft niet heel veel te maken met het oudere werk maar het vreemde ervan is dat het wel echt als Celtic frost te herkennen is. Lichte tot zwaardere stijlwisselingen zijn we immers wel gewend van hun. Dat toont dat ze lef hebben en grenzen te durven doorbreken. Dat is zeker niet het hardste wat er qua metal bestaat maar het is zo intens duister. Ik blijf er nog even van genieten.

Icon E
En daarna snel door naar Triptykon. Tom Fischers officieuze voortzetting van Celtic Frost. Met twee albums die in het verlengde liggen van Monotheist maar dan nog een tikkie zwaarder en duisterder.

Ga ik deze week maar eens mee beginnen Icon E . Heb de vinyl versie van Monotheist inmiddels al thuis!

avatar van Kronos
Hier vind ik nu eigenlijk niks meer aan. Een langdradig saai album met drammerig geproclameerde teksten die zielig overkomen. Duister en zwaar is oké en van Celtic Frost verwacht je niet dat ze luchtige hap brengen, maar dit album is gewoon deprimerend. Ik beluister het zelden en het viel ook nu weer niet mee.

65/100

avatar van HammerHead
Ik blijf Dying God Coming into Human Flesh echt een 'feest' vinden om naar te luisteren. Deprimerend? Jazeker. Geproclameerde teksten hoor ik ook, maar niet zozeer drammerig. Er is eerder sprake van maniakaal naar binnen meppen. Ook is de plaat erg stroperig, alsof je langzaam in een teerput verdwijnt. Blijft m'n favoriete CF album (hoewel qua stijl is het eigenlijk gewoon de eerste Triptykon).

avatar van Kronos
Het ligt natuurlijk gewoon aan mij. Ik ben over het algemeen niet zo'n liefhebber van het trage doom spul. Vooral de drive en dynamiek vond ik zo geweldig aan Celtic Frost en daar is hier niet veel meer van te horen.

avatar van ASman
Het klassieke Celtic Frost (Morbid Tales en To Mega Therion) en Hellhammer spul - hoewel gitzwart - had natuurlijk nog veel meer die rockende "schwung" erin die ze van inspiratiebronnen Motörhead en Venom hadden overgekregen. Hellhammer was natuurlijk helemaal primitief, maar bij Celtic Frost waren al de licht experimentele trekjes te horen.

Monotheist is, zoals hier al reeds werd aangegeven, eigenlijk gewoon een voorbode van Triptykon; wat wil zeggen: dronende doom met een avant-garde kwinkslag. Op vlak van de riffs ging het "oude" werk wat snediger van slag, maar het "nieuwe" spul staat bol van ideeën en is eveneens op zijn eigen manier een staaltje vakwerk in de sfeerschepping.

Mij kunnen beide opvattingen wel smaken.

ASman schreef:
[...] maar bij Celtic Frost waren al de licht experimentele trekjes te horen.

In het geval van Into the Pandemonium was het experiment zelfs nadrukkelijk aanwezig. Als ze die lijn eens hadden verder gezet. Maar in plaats daarvan kregen we Cold Lake.

Kronos schreef:

In principe ben ik van Into the Pandemonium eigenlijk niet zo weg. Geen slecht album, maar het vloeit toch niet zo lekker samen naar mijn mening.
Nu ja, de complete miskleun die Cold Lake was...zo diep zijn ze gelukkig op geen enkel moment meer gevallen.