Curtis Mayfield - Curtis (1970)

Soul / Funk
Label: Curtom

1. (Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (7:50)
  2. The Other Side of Town (4:01)
  3. The Makings of You (3:43)
  4. We the People Who Are Darker Than Blue (6:05)
  5. Move on Up (8:54)
  6. Miss Black America (2:58)
  7. Wild and Free (3:16)
  8. Give It Up (3:49)
  9. Power to the People [Demo Version] * (2:47)
  10. Underground [Demo Version] * (3:11)
  11. Ghetto Child [Demo Version] * (5:10)
  12. Readings in Astrology [Demo Version] * (3:31)
  13. Suffer [Demo Version] * (2:31)
  14. Miss Black America [Demo Version] * (2:22)
  15. The Makings of You [Backing Tracks, Take 32] * (4:35)
  16. [Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (Backing Tracks, Takes 1 & 2] * (9:34)
  17. [Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (Edited Single Version] * (3:26)
avatar van joyce19791
Ik trap, na 4 x geluisterd te hebben, af met 4****, maar dit zou zeker nog meer kunnen worden.
Vooral de stem van Curtis bevalt mij zeer goed.
Van deze man wil ik nog meer horen! En dat ga ik zeker ook doen.
Te beginnen met Superfly, die ik ook aangeschaft heb.

avatar van hank2
Ja, wat kan je nog toevoegen? Dit is een magistrale plaat.
Maar ik vond het eerst moeilijk dit leuk te vinden. Move on up en de geniale opener zijn gelijk lekker. Maar de rest kon me wat minder boeien.
Tot dat moment dat je de cd erin gooit en helemaal kippenvel krijgt bij zowat elk nummer, heerlijk.
Wat was deze man een geniale muzikant!

avatar van Outblasty
beruk schreef:
Briljante plaat, hoort thuis in iedere collectie van mensen die iets te melden menen te hebben over r 'n B en hiphop.
Nummer 1 feelgood nummer aller tijden: move on up.
Maar eens downloaden en beluisteren dan .

Zalige plaat, heb om één of andere onverklaarbare reden nog nooit de extra demo's beluisterd.

Op vinyl, brandnew - net als andere Mayfield-releases, slechts 12 - 13 euro, geen last van bonuses en meer van die ongein.

Yo Curtis, Move on up - down here hell's loaded with dimwits!

avatar van Droombolus
He says: Don't worry ..........

avatar van principal2000
Muziekgeschiedenis. Les is nog nooit zo fijn geweest. Curtis's fijne stem gecombineerd met uitstekende productie leidt tot een klassiek soulalbum dat zelfs zijn genre overstijgt en binnen muziek een klassieke status moet hebben / heeft.

avatar van Boris91
Ik begin voorzichtig met 3.5*, maar ik hoorde tijdens mijn luisterbeurten zeker dat er meer in zit. Langzamerhand begin ik soul en toch ook wel funk steeds interessanter te vinden, en deze plaat is daar zeker een schitterend voorbeeld van. Wordt waarschijnlijk vervolgd...

avatar van Soulistic
Een "Classic" album voor de soul liefhebber!
De lange versie van Move on Up is geweldig.
"The Makings of You", "Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go", "The Other Side of Town", We the People Who Are Darker Than Blue" 't zijn allemaal prachtnummers.
Ook "Wild and Free" is lekker funky en swingt lekker weg.
4,5 ster!

avatar van Stijn_Slayer
Vandaag dan eindelijk aangeschaft, en nog maar eens herbeluisterd.

Essentiele funky soulplaat, en een terechte klassieker. Ongelofelijk hoe fris deze plaat vandaag de dag nog klinkt, schitterende productie.

Kleine twijfel of ik nog eens verhoog naar 4,5*, eerst nog maar wat vaker beluisteren de komende tijd, dan zien we wel weer verder.

avatar van iggy
Tjee de pee wat kan ik genieten van deze man. Voor mij een van de betere soul mannen ever. Dit soort muziek word vandaag de dag toch niet meer gemaakt. Hoewel de man ook enkele missers heeft gemaakt heartbeat oa wat een flut plaat. Maar deze is een echte klassieker prima songs en vaak heeft hij ook nog iets te vertellen. Luister maar eens goed naar de mans texten.Als je een soul fan bent kopen die cd ook nog eens geremasterd 5 sterren

avatar van jeroentjuhh
Curtis is zeker een van de beste soulmannen ever. De lange versie van "Move On Up" vind ik zo vreselijk briljant, zeker 1 van mijn favoriete tracks aller tijden.
Deze cd mag eigenlijk in geen enkele verzameling ontbreken, vandaag weer geluisterd en moet toch mijn stem aanpassen! De volle mep voor Curtis!

Natuurlijk is de stem van Curtis geweldig, maar op dit album val ik enorm voor de blazerspartijen. Dit gecombineerd zorgt voor een tijdloos juweel.

En die lange versie van Move on Up blijft tijdloos.

avatar van Silky & Smooth
God, wat een heerlijke plaat! Elke keer weer genoten van elke minuut! De schallende en volle producties knallen door de boxen, zonder dat ze prachtige stem en positieve teksten van Curtis Mayfield overstemmen. Move On Up is het mooiste nummer, ik draai het inmiddels dagelijks. OOk Ms. Black America is een pareltje hier! Bravo!

avatar van Metalhead99
Erg sterke productie voor een plaatje uit de jaren '70. Curtis Mayfield laat met deze plaat horen dat hij een geweldige zanger is. Een sterk album.

avatar van reptile71
Man man dit is toch gewoon fantastische zalige muziek. "Sisters, niggers, whities, Jews, rockers, Don't Worry, If There's a Hell Below, We're All Going to Go... whaaaaaaa"

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door Rhythm & Poetry:

Eén van de hoogst gewaardeerde albums van één van de bekendste soulnamen. Toen deze mij getipt werd had ik de verwachting dat ik het een prima doch niet bijzonder geweldig album zou vinden. Dit was gebaseerd op wat ik van het album ‘Superfly’ vind, namelijk wat ik vaak van soul vind: het klinkt allemaal goed, maar echt raken kan het me zelden, soms enkele nummers daargelaten. Ik ben dan ook blij verrast dat deze beter is dan Superfly: dit is één van de beste soul albums die ik ken! Dit heeft voor het grootste deel te maken met de ongelooflijk fijne, funky instrumentatie. Met name de blazers leveren heerlijk werk af en geven dit album, samen met de percussie, een relaxt en zomers sfeertje mee. Als je Move On Up hoort word je toch direct vrolijk? Ook de rest van de rijke en veelzijdige instrumentatie draagt bij aan de sterke sfeer die hier wordt geschept. Daarnaast laat Curtis Mayfield hier met zijn bevlogen zang horen waar de term ‘soul’ vandaan komt. Zijn kenmerkende hoge stem past prima tussen de vaak behoorlijk volle en gelaagde muziek. Overigens is niet alles zonneschijn op dit album, de erg goede teksten gaan vaak over serieuze onderwerpen, zoals sociale en politieke problemen.

Al met al is het een heerlijk album dat swingt aan alle kanten maar ook nog iets te melden heeft. Eén van de beste soul albums die ik ken. 4*

niels94 schreef:

Maar wel altijd met een positieve boodschap erbij ......... Curtis werd niet voor niks het sociale geweten van de afro-amerikanen genoemd.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Mijn eerste indruk is dat dit wel echt een heul sterk soulalbum is zeg... Hoewel ik funk nou geen geweldig genre vindt doen de funkinvloeden het album ook duidelijk goed.

avatar van Droombolus
Ik heb deze jarenlang alleen maar op ( krakend Frans ) vinyl gehad en een tijdje geleden heb ik de Original Albums boks maar eens in laten vliegen.

Ik moet zeggen dat die franse persing mijn beeld van deze plaat toch wel enigszins gekleurd had. De orkestarrangementen klinken opeens een stuk minder blikkerig en dragen nu veel duidelijker bij aan het totaal.

Wat de CD niet heeft kunnen verhelpen is mijn mening dat de plaat na Move On Up een beetje instort kwa komposities en dat Roots, ondanks dat daar niet zulke fantastiese uitschieters op staan, in de breedte een stuk beter album is wat ik daardoor vaker in de spelert zal douwen.

Drie van de uitschieters staan bovendien op Curtis Live en laat dat nou mijn fave Mayfield album zijn .....

avatar van iggy
Bij nader inzien heeft droombolus wel een beetje gelijk. De eerste vijf nummers zijn wat mij betreft van een ongekende klasse. De laatste drie halen dit nivo inderdaad niet. Die live plaat vind ik dan weer niet zo geweldig. Maar ja smaken he. Maar 4 pingels is deze zeker wel waard

Mjuman schreef:

Of je hebt geluk en vind 'm in enorme nieuwstaat bij de kringloop voor 1 euro 50

Wat een lekkere lange versie van Move on up zeg! Ik wist dat ie bestond, had 'm ook wel eens gehoord, maar toch heerlijk om 'm nu gewoon op vinyl te hebben!

De hele plaat heeft een heerlijke soul sfeer! Ik hou ervan! En de man's stem is erg prettig, dus elke song heeft een bepaalde aantrekkingskracht!

avatar van Bartjeking
Heerlijke versie inderdaad van Move on up. Wat opvalt, en al vaak genoemd is, is de fantastische productie van deze plaat. Dit staat echt als een huis dat in geen eeuwen in zal storten. Teksten geven ook een 'mooi' inkijkje in de jaren '70; helaas lijkt er soms nog maar weinig veranderd.

lennon schreef:

Je hebt echt mazzel gehad, maar ook voor 12 euro is dit nog iedere cent waard. Dit is echt Soul with a capital "S"
De opener is al erg sterk. Het tijdloze van dit album bleek maar weer eens toen Angie Stone tijdens een van haar NSJ-optredens The Makings of You Song zong en Curtis memoreerde.

avatar van Droombolus
Komplimenten voor madame Stone want da's gelijk een van zijn kippenvel nummers .......

avatar van Broem
Gelijk maar weer eens een draaibeurt gegeven. Zag dat ik het album nog niet had beoordeeld. Doodzonde uiteraard. Heerlijk album met idd een prachtige (oer) uitvoering van Move on Up.

Op deze Curtis vindt Curtis Mayfield een mooie balans tussen fraaie soul en een wat meer funky insteek. Prachtige en lekkere muziek levert het op. Het mooiste vind je dat op het prachtige We The People Who Are Darker Than Blue, wat eerst sloom en zwaar begint en vervolgens een fraaie versnelling kent. Het album begint met nog zo'n mooie titel: (Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go. Eerst weer die funky bas en ritmes met daaroverheen de stem van Curtis. Dan de blazers en de funky guitar en dit nummer loopt as hell: echt heerlijk. And there's also a message in the music.

Move On Up is gewoon al een erg lekker nummer, maar de lange albumversie is om van te watertanden, geweldig. De rest van de plaat is gevuld met leuke, mooie en goede nummers, waarbij ik het oh zo mooie The Other Side Of Town, met fraaie strijkers en blazers, nog een speciale vermelding wil geven. De uitvoering is echt ijzersterk: wat een band, wat een stem! En zo heb je dan alles bij elkaar een Soul / Funk klassieker om echt van te genieten.

avatar van Broem
Toch maar eens gekocht op vinyl dit pracht album van Curtis. Heerlijk.

avatar van Raul
Curtis is voor mij toch wel de beste who ever did it in soul.. geweldige stem, geweldige teksten, geweldige muziek, fantastische plaat.

Superfly misschien nog net iets beter voor mij.

avatar van Ernie
Onlangs heb ik mij Roots, Superfly en deze Curtis aangeschaft, dat was een uitstekend idee van mezelf moet ik zeggen.

Alleen al door de overload aan HipHop die de laatste jaren gedraaid werd ten huize Ernie ben ik vanzelf meer geïnteresseerd geraakt in dit genre en aanverwante artiesten. Ze stelen als de raven die hiphoppers (en zijn er gelukkig ook heel creatief mee ) maar als je bij grootheden als Parliament/Funkadelic, Stevie Wonder, Marvin Gaye, Sly & The Family Stone en deze Curtis Mayfield uitkomt ben je daar heel dankbaar voor. 1 van de eerste samples die ik trouwens zelf ontdekte was California Soul van Marlena Shaw die gebruikt wordt bij de Intro van Gang Starr's Check the Technique en bij de DJ Shadow mix op Brainfreeze. Haar album 'the spice of life' heb ik dan ook maar op de Ipod gezet

Dit album ligt sinds gisteren op repeat en wordt alleen maar beter en beter.
Prachtige muziek en warme vocalen en heerlijk uitgesponnen jams. Kraakheldere productie ook wat een verschil is met het enige Sly Stonealbum dat ik heb (There's a Riot Goin' On) die een beetje onder een stoflaag lijkt te zitten.

Voorlopig zijn (Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go & Move on Up de favorieten.
4* voor nu

avatar van Droombolus
Nòg handiger was het geweest het Original Albums boksje aan te schaffen, had je Curtis Live er ook nog bij gehad .......

avatar van bonhovinyl
Geweldig album!
Het sleept, scheurt, zweept en is daarnaast uiterst dansbaar. Tel daarbij de geweldige arrangementen op en naar mijn idee heb je een wereldplaat die tot de beste soul albums ooit behoort.
Top-10 materiaal!

avatar van Reijersen
Als prominent lid van The Impressions was het wachten op het solodebuut van Curtis Mayfield, maar dat dit debuut een klassieker zou worden had niemand durven dromen. Curtis is samen met Superfly zonder twijfel het meest prominente album van Curtis Mayfield.
Zoals je mag verwachten van Curtis Mayfield worden ook de sociaalkritische onderwerpen niet vermeden, maar Mayfield weet er toch altijd een positieve draai aan te geven. Van de teneergeslagen opener naar het houdt je hoofd omhoog van Move On Up, alles klopt aan dit album.
(Don’t Worry) If There Is a Hell Below, We’re All Going to Go – psychedelisch een zeer rijk georkestreerd nummer. Mafyield laat horen hoe je een song moet opbouwen zonder dat het saai en langdradig wordt. Geweldige tekst, geweldige zang en een geweldige muzikaliteit komen op deze opener al samen.
The Other Side of Town – als we het dan toch al hiervoor over goede opbouw en een rijke instrumentatie hebben dan kunnen we gerust daar verder over spreken bij dit nummer. Mayfield trekt dat met gemak het hele album door en creëert daarmee één volledige sfeer. Niet alleen muzikaal, maar ook tekstueel. Prachtig nummer ook dit weer.
The Makings of You – Mayfield houdt het wat meer timide hier. De instrumentatie is nog onveranderd rijk en warm. Curtis laat zelf een meer gevoelige kant van zich horen in deze intieme slowsong.
We the People Who Are Darker than Blue – bij dit nummer heb ik de tekst altijd speciaal gevonden. Zit zo’n goede, diepe boodschap in. Deze komt nog meer binnen door de bijna nonchalante manier waarop Curtis zingt. Maar er zit onderhuids zoveel urgentie en energie in dit nummer.
Move on Up – generaties lang gaat dit nummer overleven. Generaties lang gaat dit nummer glimlachen op gezichten toveren bij mensen. Vanaf de eerste noot is het al zo herkenbaar en vooral in de uitgestrekte versie is het minuten lang puur genieten.
Miss Black America – subtiel en uiterst sfeervol nummers met een warme vibe. Mooie strijkers, muzikaal weer zeer rijk en Curtis’ stem legt er het juiste gevoel bij in.
Wild and Free – zit iets meer een groove in, maar de strijkers bepalen hier ook weer veel (net als bij voorgaande song). De boodschap is, zoals altijd bij Mayfield, weer duidelijk en sterk. Curtis doet nooit iets zomaar en dat hoor je in dit nummer juist zo goed.
Give It Up – pakt de sfeer van voorgaande nummers weer moeiteloos op. Prachtige en stemmige afsluiter van een wereldplaat.