Curtis Mayfield - Curtis (1970)

Soul / Funk
Label: Curtom

1. (Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (7:50)
  2. The Other Side of Town (4:01)
  3. The Makings of You (3:43)
  4. We the People Who Are Darker Than Blue (6:05)
  5. Move on Up (8:54)
  6. Miss Black America (2:58)
  7. Wild and Free (3:16)
  8. Give It Up (3:49)
  9. Power to the People [Demo Version] * (2:47)
  10. Underground [Demo Version] * (3:11)
  11. Ghetto Child [Demo Version] * (5:10)
  12. Readings in Astrology [Demo Version] * (3:31)
  13. Suffer [Demo Version] * (2:31)
  14. Miss Black America [Demo Version] * (2:22)
  15. The Makings of You [Backing Tracks, Take 32] * (4:35)
  16. [Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (Backing Tracks, Takes 1 & 2] * (9:34)
  17. [Don't Worry) If There's a Hell Below, We're All Going to Go (Edited Single Version] * (3:26)
avatar van Droombolus
Nòg handiger was het geweest het Original Albums boksje aan te schaffen, had je Curtis Live er ook nog bij gehad .......

avatar van bonhovinyl
Geweldig album!
Het sleept, scheurt, zweept en is daarnaast uiterst dansbaar. Tel daarbij de geweldige arrangementen op en naar mijn idee heb je een wereldplaat die tot de beste soul albums ooit behoort.
Top-10 materiaal!

avatar van Reijersen
Als prominent lid van The Impressions was het wachten op het solodebuut van Curtis Mayfield, maar dat dit debuut een klassieker zou worden had niemand durven dromen. Curtis is samen met Superfly zonder twijfel het meest prominente album van Curtis Mayfield.
Zoals je mag verwachten van Curtis Mayfield worden ook de sociaalkritische onderwerpen niet vermeden, maar Mayfield weet er toch altijd een positieve draai aan te geven. Van de teneergeslagen opener naar het houdt je hoofd omhoog van Move On Up, alles klopt aan dit album.
(Don’t Worry) If There Is a Hell Below, We’re All Going to Go – psychedelisch een zeer rijk georkestreerd nummer. Mafyield laat horen hoe je een song moet opbouwen zonder dat het saai en langdradig wordt. Geweldige tekst, geweldige zang en een geweldige muzikaliteit komen op deze opener al samen.
The Other Side of Town – als we het dan toch al hiervoor over goede opbouw en een rijke instrumentatie hebben dan kunnen we gerust daar verder over spreken bij dit nummer. Mayfield trekt dat met gemak het hele album door en creëert daarmee één volledige sfeer. Niet alleen muzikaal, maar ook tekstueel. Prachtig nummer ook dit weer.
The Makings of You – Mayfield houdt het wat meer timide hier. De instrumentatie is nog onveranderd rijk en warm. Curtis laat zelf een meer gevoelige kant van zich horen in deze intieme slowsong.
We the People Who Are Darker than Blue – bij dit nummer heb ik de tekst altijd speciaal gevonden. Zit zo’n goede, diepe boodschap in. Deze komt nog meer binnen door de bijna nonchalante manier waarop Curtis zingt. Maar er zit onderhuids zoveel urgentie en energie in dit nummer.
Move on Up – generaties lang gaat dit nummer overleven. Generaties lang gaat dit nummer glimlachen op gezichten toveren bij mensen. Vanaf de eerste noot is het al zo herkenbaar en vooral in de uitgestrekte versie is het minuten lang puur genieten.
Miss Black America – subtiel en uiterst sfeervol nummers met een warme vibe. Mooie strijkers, muzikaal weer zeer rijk en Curtis’ stem legt er het juiste gevoel bij in.
Wild and Free – zit iets meer een groove in, maar de strijkers bepalen hier ook weer veel (net als bij voorgaande song). De boodschap is, zoals altijd bij Mayfield, weer duidelijk en sterk. Curtis doet nooit iets zomaar en dat hoor je in dit nummer juist zo goed.
Give It Up – pakt de sfeer van voorgaande nummers weer moeiteloos op. Prachtige en stemmige afsluiter van een wereldplaat.

avatar van Nr.4
Fantastisch album, waar ik deze druilerige zondag heerlijk van geniet. The otherside of town is zo mooi, sowieso een alltime favoriete plaat dit.

Arbeidsdeskundige
Dit is een fenomenaal album. Move on Up is het ultieme feel good nummer waarin een pure en oprechte boodschap verpakt zit. Hierdoor komt dit nummer echt binnen. Heerlijk die waanzinnige drumsessie en dan die saxofoon.

avatar van nico1616
Wat is dit goed!!! Ik kende Move on Up als single wel maar dit hele album is zo ontroerend mooi.
Waar heeft deze muziek zich heel mijn leven verborgen gehouden?

avatar van Nr.4
Eens in de zoveel tijd moet deze gewoon gedraaid worden. The makings of you . Schitterend album!

avatar van Van4sen
15 was ik…disco De Peppers in HvH. De DJ gooide snel een bierviltje op het label, zodat je niet wist wel plaatje die draaide, was zojuist uit America over gewaaid. Had ie zelf meegenomen. Bleek Move on Up…..heel de zaak stond te swingen…. Wat een geweldig album, tijdloos.

avatar van Muziekliefhebster1979
Vandaag ontvangen op vinyl en wat ben ik blij met dit prachtige album!

avatar van AOVV
Prachtig solo-debuut van Curtis Mayfield. Sterke, geëngageerde teksten, héél veel soul en funk, en een ontzettend aantrekkelijke stem die warm en cool tegelijk klinkt. Move on Up is het majesteitelijke hoogtepunt, maar mindere songs staan hier eigenlijk niet op. Tot zover mijn summiere opinie.

4,5 sterren