XTC - Apple Venus Volume 1 (1999)

Label: Cooking Vinyl

1. River of Orchids (5:53)
  2. I'd Like That (3:50)
  3. Easter Theatre (4:37)
  4. Knights in Shining Karma (3:39)
  5. Frivolous Tonight (3:10)
  6. Greenman (6:17)
  7. Your Dictionary (3:14)
  8. Fruit Nut (3:01)
  9. I Can't Own Her (5:26)
  10. Harvest Festival (4:15)
  11. The Last Balloon (6:40)
avatar van bikkel2
Mooie review zaaf en helemaal mee eens.
Een ondergewaardeerd stukje vakmanschap.
Goed dat dit onder de aandacht komt.

avatar van zaaf
Nou, ondergewaardeerd... Ik heb t net gepost en het eerste compliment is binnen!

avatar van bikkel2
Ik tracht de belangstelling extra aan te zwengelen.
1 pagina is natuurlijk te weinig voor zo'n fraaie plaat.
XTC is sowieso een band die niet heel veel langs komt hier.
Moet potdomme maar eens veranderen !

avatar van Tony
De plaat zaaf, de plaat.

avatar van zaaf
Eerste kerstdag vriend, eerste kerstdag...
En Tony... zou je denken...

kistenkuif
bikkel2 schreef:
Ik tracht de belangstelling extra aan te zwengelen.
1 pagina is natuurlijk te weinig voor zo'n fraaie plaat.
XTC is sowieso een band die niet heel veel langs komt hier.
Moet potdomme maar eens veranderen !

Het is voor mij ook een raadsel waarom XTC nooit echt de aandacht heeft gekregen die het verdiend op basis van een hele rij prachtalbums. Hoe komt dat? Een paar veronderstellingen. Allereerst hebben ze niet een 'sexy' frontman/vrouw met dito stem, integendeel zelfs. Ze zijn niet begonnen met een knallend debuut. Het duurde een paar albums voordat ze hun stiel hadden gevonden. Omdat ze uitgekiende composities maken, duurt het ook even voordat de songs je bij je lurven grijpen. Hoewel uiterst catchy is het bepaald geen easy listening, mede door de scherpzinnige teksten. Daarom komt de band wellicht bij de buitenwacht over als intellectuele nervonerds. Opvallend vind ik de wirwar aan stijlen bij de coverart van de platen. Weinig consistent en herkenbaar. De albumtitels zijn bovendien nogal cryptisch. En dan is er de bandnaam. De associatie met de pretpil en daarbij gangbare dansmuziek ligt bij wat jongere luisteraars voor de hand. Blijken het pure popmeneren te zijn met een eigenzinnige draai. Verwarrend, zo alles bij elkaar. Mij kan het niet schelen want ik ben al lang verkocht maar voor instappers is XTC geen eenvoudige kluif. Je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat. In dit geval een meesterlijk album. De prima recensie van zaaf op de vorige pagina, spreekt boekdelen.

Mee eens kistenkuif.

Ik vind vooral hun verloop interessant.
Je hoort binnen korte tijd een enorme groei in het hele totaalplaatje.
Englisch Settlement bijv is geen gemakkelijk album.
Voor mij een meesterwerk, maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen er wat nerveus van worden.
Het vroegtijdig stopzetten van live peformen zal ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld in het verloop.
Daar trek je uiteindelijk ook meer publiek mee.
Ik vind de cultstatus van XTC niet zo'n probleem, maar afgaand op de kwaliteit hadden ze wel wat meer verdiend.
Hetzelfde gevoel heb ik trouwens bij The Sound.

avatar van Alicia
Ik heb ook geen probleem met een "cultstatus". XTC is een van mijn meest favoriete bands in de loop der jaren geworden. Wat scheppingskracht en muzikaliteit betreft staat XTC bij mij gelijk aan de grote
namen in de popmuziek, waarvan sommigen de laatste tijd zelfs behoorlijk afgezakt zijn naar een bedenkelijk niveau! Ik ben dan ook zeer tevreden met het gehele oeuvre van deze band, zeker uit de jaren '80 en '90.

avatar van bikkel2
Inmiddels ook in de verzameling opgenomen.
Er stond bij de platenboer een uitnodigend wit boxje met ook Wasp Star er bij, maar dat album raakt mij niet zo.
Dus deze los besteld en binnen 3 dagen binnen.
Veel gedraaid de laatste dagen en over de boxen een waar genot.
Greenman en The Last Balloon nu ook als meesterwerkjes gaan zien.
Prachtplaat met vooral ook een mooie smaakvolle produktie en tijdloze muziek.

Ik denk niet dat het er ooit nog in zit, maar wat zou het mooi zijn als XTC weer eens de koppen bij elkaar zou steken.
Denk dat er nog best uit kan komen.
Kan mij bijv.niet voorstellen dat Partridge niets meer schrijft.

avatar van EttaJamesBrown
Als ze optreden dan wil ik graag met bikkel2 en zaaf een biertje doen. Ik betaal.

avatar van Rudi S
Waar treed dat duo dan op

Overigens, volgens Andy is touren toch een soort van horror Andy Partridge interview 03/08/2014, Alan Thompson - BBC Radio Wales - YouTube

avatar van Alicia
Mooi, dat dit fraaie album inmiddels weer op cd verkrijgbaar is! Al lijkt mij de Apple Box ook niet verkeerd. Dus je hebt deze box bij je platenboer gezien, bikkel2? Wow! Die box met Apple Venus, Pt1 en Wasp Star zoek ik! Maar ik kan beide albums nu eindelijk ook los op cd kopen.
Dit is vast het werk van Andy geweest! Dat schreef hij tenminste! Andy twittert er nog altijd lustig op los, dus liedjes schrijven kan hij vast ook nog wel!

Voor mij is dit dé klassieker van XTC geworden. Wat een plaat!

avatar van Brunniepoo
Ik ben niet al van oudsher fan van XTC maar zit er de laatste tijd wel meer van te luisteren. Het komt niet vaak voor dat een band in de nadagen nog even de beste plaat van de carrière uitbrengt, maar dat is XTC hier toch wel gelukt.

EttaJamesBrown schreef:

Etttajames......deal !

Maar voor publiek speelde XTC al vanaf 1982 niet meer.
Partridge en Moulin zijn sinds een aantal jaar niet meer on speaking terms.

Alicia : Het boxje staat er nog steeds, al een paar jaar ondertussen. Ik weet alleen de prijs niet.
Apple Venus los kostte mij 14,95.

avatar van Poles Apart
Alicia schreef:

Zeker, maar dan ook zeker voor de "Apple Box" gaan! Heb hem zelf een jaar of twee eindelijk voor een vriendelijk prijsje zo goed als nieuw via eBay binnengehaald. Ben hem recent nooit in een platenzaak tegengekomen, weet dus niet wat de vraagprijs is. Hoorde verleden jaar ook geruchten dat er wellicht een heruitgave van de box aan zit te komen, maar weet niet hoeveel waarheid erin zat.

Alhoewel de twee demo schijfjes niet kunnen tippen aan de uitgebrachte versies vind ik persoonlijk de demo's van Partridge en Moulding fascinerend, en zeker de extra investering waard.

bikkel2: is dit 'em?

Yep. Dat is 'm.

avatar van Alicia
Ik heb ook geruchten gehoord (ergens gelezen) dat Apple Box opnieuw uitgebracht gaat worden. Ik ben heel benieuwd wanneer! Even Andy vragen!

EttaJamesBrown schreef:
we kunnen het ook omdraaien. wij optreden en dan ter verzoening die gasten van XTC uitnodigen voor een biertje. zij betalen.

avatar van bikkel2

Ik drum en zingen gaat ook wel aardig.
Begiinnen in Paradiso voor een warming up ?

avatar van EttaJamesBrown
zaaf schreef:

Vroeger wel accordeon gespeeld, maar of dat nu volle zalen trekt....

avatar van waltzinblack
Een tijdje niet opgezet maar wat een ijzersterk album is dit toch! Ook schitterend geproduceerd.

avatar van Alicia
De lucht is grauw, het lijkt te gaan regenen. De kokmeeuwen cirkelen rond het huis en vechten om wat restjes mensenvoer. Het ijs ligt er troosteloos verlaten en waterig bij en ik draai Apple Venus, Pt. 1.
Alsof ik de lente een duwtje in de rug wil geven.

avatar van bikkel2
Bondige en mooie beschrijving van een troosteloze Zondag.
Voor we het weten is het Easter Theatre weer geopend en lopen langs en kijken wij weer naar The River Of Orchids.
Tijdens de Paasmarkt mag een meisje The Last Balloon de lucht in laten.
April Comes....She Will ( Art Garfunkel.)

Ik vind deze minder; als je op een bepaald moment rustige, zoete Paul McCartney achtige muziek gaat maken, is een scheiding van echtgenoot te begrijpen.

Foei deric

Ik hoor het ook wel.
Maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de liedjes.
Het Beatlesque heeft er bij XTC overigens altijd wel ingezeten.
Partridge klinkt vanaf een bepaald moment idd regelmatig als McCartney.
Afgezien daarvan, vind ik wel dat XTC wat dieper gaat dan Macca.

avatar van Alicia
Klinkt soms als en beïnvloed door, maar XTC heeft hier en daar een vrij scherp randje. De kwaliteit van de liedjes van zowel The Beatles als XTC is echter over het algemeen vrij hoog, dus heb ik er absoluut geen moeite mee. Of de muziek McCartney- achtige trekjes heeft durf ik niet te zeggen, ik ken het solowerk van Paul namelijk niet zo goed. Na The Beatles ben ik McCartney min of meer uit het oog verloren. Wings bijvoorbeeld was toen voor mij niet zo interessant meer. Maar dat is weer een ander verhaal!

avatar van bikkel2
McCartney solo is wat wisselvallig naar mijn idee.
Rond deze tijd begon hij na wat middelmatig/ redelijk werk weer op stoom te raken ( Flaming Pie.)
XTC klinkt hier best groot en dat komt mede door de strings die regelmatig te horen zijn.
Gaaf geproduceerde plaat.
En de zoetsapigheid hoor ik niet zo.

Telamon
Hoi (latere) Beach Boys! Maar daar waar ik wel snel klaar ben met de BB's vind ik dit er eentje om in te lijsten. 4.5*

avatar van bikkel2
Orchestrale acoustische pracht. Man man, wat blijft dit een genietbaar geheel.
Net weer even luid over de speakers en wat een prachtig verzonnen details.
Mooie herfstmuziek en Easter Theatre moet je nu maar ff voor lief nemen.
Prachtig.

avatar van Alicia
Het is weer de hóógste tijd voor Apple Venus Pt. 1...

*lentekriebels*