XTC - Wasp Star (2000)

Alternatieve titel: Apple Venus, Pt. 2

Label: Cooking Vinyl

1. Playground (4:17)
  2. Stupidly Happy (4:13)
  3. In Another Life (3:35)
  4. My Brown Guitar (3:51)
  5. Boarded Up (3:23)
  6. I'm the Man Who Murdered Love (3:44)
  7. We're All Light (4:39)
  8. Standing in for Joe (3:42)
  9. Wounded Horse (4:11)
  10. You and the Clouds Will Still Be Beautiful (4:18)
  11. Church of Women (5:06)
  12. The Wheel and the Maypole (5:55)
avatar van c-moon
Het vervolg op "Apple Venus Volume 1", WASP STAR, is een potige rocker. De strijkers en arrangementen van Apple Venus ruimen plaats voor de gitaarhooks...

Maar net zoals zijn voorganger: XTC in topvorm.. Prima popsongs van Moulding & Partridge themselves...

"you may leave school but it never leaves you" (Playground).. een waarheid als een koe!

avatar van Alicia
Wat zo knap van XTC is, dat als ik het nummer "Wounded Horse" beluister, mijn paard inderdaad ietwat kreupel lijkt te lopen... en toch gaat, volgens mij, de tekst over iets heel anders...
Al met al, ook dit is weer een fijne plaat van XTC. Misschien moesten ze nog maar een paar schijfjes maken.

avatar van bikkel2
Zou mooi zijn Alicia, maar Partridge en Mouldin gaan niet meer samenwerken - en dat waren wel de creatiefste van de band. Partridge schat ik overigens wel hoger in dan Mouldin.

Andy staat wel weer op goede voet met Dave Gregory, die met zijn herkenbare gitaarsound ook belangrijk was voor de totaalsound van de groep.

Maar ik verwacht niet dat er ooit nog een plaat onder de XTC vlag zal verschijnen.

avatar van Alicia
Jammer! Gelukkig zijn er nog aardig wat XTC platen om van te genieten! Toch lijkt mij momenteel Andy redelijk actief. Zeker in een aantal aardige samenwerkingsverbanden zoals o.a. met Steve Wilson.

avatar van bikkel2
Apple Venus vind ik beter dan deze. Maar dat is me ook wel een prachtwerkje. De dromerige sfeer en de uitstekende songs die smaakvol zijn ingekleurt.......subliem werkje.

Deze moet ik toch weer eens horen. De rock getinte XTC, maar vond 'm niet overal even overtuigend. Ik ben een Partridge fan en ook hier is hij prima op dreef. Mouldin zijn bijdragen vind ik hier wat vlakjes. Beslist niet zijn sterkste werkjes.

avatar van Alicia
Apple Venus pt. 1 is niet alleen beter, maar ook mooier. Toch is deze ook de moeite waard. Het duurt altijd even voordat je een klik met de muziek hebt. Maar dat vind ik van bijna alle XTC albums tot dusver. Alleen het debuut heb ik nog niet helemaal beluisterd. Ik ging pas luisteren naar de band ten tijde van Drums and Wires.

avatar van bikkel2
Het debuut ken ik niet, wel Go2, is ook een heerlijke plaat. Oerwave noem ik het wel eens.
Lekker springerig, maar tevens al met ijzersterke melodielijnen.
White Music is wat punkier naar het schijnt.Wil 'm er nog wel bij hebben.

avatar van Alicia
Zekers, ook nu wil ik alles weer zo compleet mogelijk hebben, net als bij o.a. David Sylvian. Altijd heel boeiend hoe bepaalde artiesten zich ontwikkelen.

avatar van Alicia
Zal ik dan straks eindelijk een echte "Wasp Star" in de handen houden? Prikkelend! Samen met het zusje "Apple Venus" worden deze schijfjes namelijk weer opnieuw uitgebracht op CD. Ik lees nog niets over een vinylversie.

Andy twitterde:

"APPLE VENUS and WASPSTAR are back on CD !! To pre order for June 29th release simply go here
Ape - burningshed.com
Your ears deserve them".

Dat je oortjes dit verdienen, dát weet ik wel zeker!
Ook worden álle XTC schijfjes in 5.1 surround uitgevoerd! Tenminste... als Andy de originele tapes nog kan vinden.

Plus dat je ook alle XTC albums straks in flac kunt downloaden.
Ook mooi!

avatar van zaaf
Toch wel erg jammer dat XTC met deze plaat het oeuvre afsluit.

Hoewel een fijne plaat hoor ik er wat krampachtig nagestreefd enthousiasme in. En die verkramping is nieuw, niet in de thematiek van XTC, maar wel dat dat hoorbaar is voor mij.
XTC maakte op het moment van verschijnen van dit album al 18 jaar platen louter als studio-band en dat hoor ik er nu pas aan af. Misschien daardoor de zwanenzang (niet omdat ìk dat hoor natuurlijk )?
Het kan ook heel goed zijn dat het gemis van Dave Gregory zich juist bij deze plaat laat gevoelen.

Playground
Een goede opener, prima compositie - typisch XTC. Prominent en origineel 'lopend' gitaarwerk, prima drums van Chuck Sabo, goede zang, met koortjes met een interessante tekst. Andy’s dochter Holly draagt vocaal bij.

Stupidly Happy
Het intro dat je qua ritme op het verkeerde been zet, paar keer terugspoelen en je hoort het veranderende gitaarthema. Los van die prank is het een happy-go-lucky song met een riff waarover Andy zegt: ik vond net die ene riff die Keith Richard niet vond. Opvallend is zijn stemgeluid in de ‘Stupidly Happy’ verses, dat lijkt ineens verdomd veel op die van Colin…. Weer een prettige song.

In Another Life
Een Colin-song. Met nu het lopende thema op mondharmonica. Een naar mijn smaak wat te kabbelend nummer.
3.5

My Brown Guitar
Dit is een veel stekeliger nummer met ritme-overgangen zoals ik ze graag hoor bij XTC. Beetje zuigend in het couplet, pompend in het refrein. Een van de lekkerste nummers van de plaat.
Quote van Andy: “Sounds like the entire Beatles ‘White Album’ put into a blender. The lyrics make no sense at all. But they're probably about my penis (modest of size, but beautifully formed).”
4.5

Boarded Up
Alweer zo’n kabbelend nummer van Colin. Hij heeft zijn gebruikelijke vorm niet op deze plaat, ook niet op de basgitaar.

I’m The Man Who Murdered Love
Leuke song die het vooral van de tekst moet hebben en het enthousiasme. Dat is op deze plaat wel degelijk hoorbaar aanwezig bij Andy.

We’re All Light
Dat dit nummer het ook van de ludieke tekst moet hebben stoort me hier wel. De compositie is mij wat te nietszeggend.
2.5

Standing In For Joe
Beste nummer van Colin op deze plaat. Bedoeld als kruising van C&W met Bubblegum. Goed gelukt vind ik. Dit nummer sprankelt wél.

Wooden Horse
Prachtig bluesy break-up nummer. Hier klopt alles weer. Fijn om te horen.
4.5

You and the Clouds Will Still Be Beautiful
Lekkere groovy song. Ook happy-go-lucky maar hier stoort me dat niet.

Church Of Women
Andy mijmert weer over religie. Dat levert weer een sterke tekst op. De compositie is ook inventief waardoor dit ook een van de betere nummers van de plaat is. Het loopt wel wat te lang door, wat ten koste gaat van de zeggingskracht.
4.25

The Wheel and the Maypole
Is een wat vreemde eend in de bijt. Het is samengesteld uit twee song-ideeën van Andy die elkaar naar mijn smaak net niet helemaal completeren. Het luistert goed weg, maar het blijft wat te oppervlakkig.
3.5

Kortom, een album van XTC dat mijn goedkeuring grotendeels kan wegdragen, maar waar ook wat zwaktes aan het licht komen.