Paolo Nutini - Caustic Love (2014)

Pop / Soul
Label: Atlantic

1. Scream (Funk My Life Up) (3:09)
  2. Let Me Down Easy (3:32)
  3. Bus Talk (1:31)
  8. Iron Sky (6:13)
  9. Diana (3:36)
  10. Fashion (3:06)

met Janelle Monáe

11. Looking for Something (6:22)
  12. Cherry Blossom (6:14)
  13. Someone Like You (2:12)
avatar van Mathough
Met Iron Sky doet Paolo Nutini een serieuze poging naar de titel ''Beste nummer van het jaar 2014". Helaasch, vind de rest toch beduidend minder, niet slecht, maar Iron Sky overschaduwt de boel dusdanig dat tijdens het beluisteren van een willekeurig nummer op Caustic Love mijn hoofd nog bij dat lichtbaken is.

avatar van thelion
Goed album van de heer Nutini (net als zijn vorige 2), deze is alleen wat meer "Soul" gericht naar mijn mening.
Ook leuk dat op Bettye LaVette mee doet op het 2e nummer.

avatar van Rodolfo
Vanaf zijn eerste plaat een liefhebber van de muziek van Paolo Nutini en bij het derde album moet ik vaststellen dat hij steeds beter wordt, prachtplaat, wat wil je nog meer?

avatar van JelmerHolwerda
Was een lekker concert in het HMH afgelopen donderdag. Las op een recensie van het Parool dat ze hem slungelig vonden overkomen en dat ze de muziek niet upbeat genoeg vonden. Wat wilden ze dan, dat hij iets heel anders zou spelen dan zijn eigen nummers van zijn nieuwe album op de Caustic Love tour? Beetje raar.

Ik heb wel genoten, wat heeft die vent een stem zeg.. Vond zijn zang live nog beter dan op de plaat om eerlijk te zijn. De muzikale begeleiding was ook dik in orde (die bassdrum klonk echt heerlijk).

avatar van Madjack71
Prima plaat van deze vocale alleskunner. Hij brengt met Caustic Love op een geloofwaardige muzikale wijze een eerbetoon aan de soullegendes en haalt het naar deze tijd. Daarnaast heeft hij met Iron Sky zelf ook een klassieker neergezet, die m.i. de komende jaren een mooi plaatsje verdiend in de top 2000.

avatar van IntoMusic
Hoezo een geweldig album gemist in mijn top 10 van 2014...
Wat een geweldige plaat en wat is Iron Sky een wereldnummer. Inderdaad nu al een klassieker!
Albumpje tussen kerst en oud/nieuw in België aangeschaft en zelf vrouwlief is eraan verslaafd geraakt. Inmiddels ook niet meer weg te denken van mijn iPod.

Ik sluit mij danook geheel aan bij de opmerkingen van jetje inclusief het aantal sterren.

avatar van IntoMusic
Mooi dat Iron Sky tot 3FM Megahit is benoemd. Los van de commercie: dit nummer is vooral deze week door de gebeurtenissen in Parijs, recht in de roos. De speech uit The Great Dictator is niet eerder zo treffend ten gehore gebracht.

avatar van Tommeh
En dankzij 3fm zit het met die top2000 notering wel snor de komende jaren.

Sowieso terecht m.i.

avatar van Silky & Smooth
Wow, dit is even wat anders dan die jongen met z'n nieuwe schoenen. Nou heb ik zijn albums nooit beluisterd en heb ik geen vergelijkingsmateriaal, maar wat ik hier hoor klinkt erg goed. Lekkere, gevarieerde soulnummers met als uitschieter Iron Sky. Die variatie vind ik echter ook meteen een klein minpuntje, omdat ik het gevoel heb dat ik meer naar imitaties luister dan naar Paolo Nutini's eigen stijl. Uitstekende imitaties, maar ik mis een unieke, kenmerkende stijl. Iron Sky is één van weinige uitzonderingen daarop. Voor de rest niks te klagen, heerlijk plaatje!

avatar van terom
5 sterren voor Iron Sky, de rest is prima, maar zoals eerder aangehaald toch minder aansprekend.

avatar van pureshores
heerlijk zomeralbum, wel aan de korte kant.
De single Scream blijf ik het leukst vinden, maar voor mij bevinden de pareltjes zich achteraan, met uitzondering van Fashion wat ik veel minder vind.
Iron sky kan ik gelukkig luisteren zonder associaties met wat in januari gebeurde-dat nummer wil ik op zichzelf horen en niet aan aanslagen en toestanden verbinden, ook al zou dat tekstueel kunnen.

Ik moet trouwens tijdens het luisteren naar dit album constant aan Terence Trent D'Arby denken, stemmen liggen niet heel ver uit elkaar

avatar van Monsieur'
Heb deze Caustic Love helemaal niet genoeg aandacht gegeven. Even een paar keer digitaal laten roteren, zag hem laatst liggen voor een tientje dus wie weet...

avatar van Mark17
Wat een prachtige discografie heeft deze Paolo Nutini! Van een leuk, weliswaar inwisselbaar, geluid naar wereldklasse op Caustic Love. Scream, Let Me Down Easy, One Day, Iron Sky...enz. enz. Dit valt moeilijk meer te evenaren...

avatar van Chungking
Niemand anders die Numpty het beste nummer vind? (vintage Otis Redding)

Fijne plaat in zijn geheel verder.

avatar van PUbu
De cd maar eens gekocht. Geen ab in mijn hand en genieten maar.

avatar van Zwaagje
Mark17 schreef:

Ik vraag me af of hij dat überhaupt nog van plan is. Het album is alweer zes jaar oud en het is beangstigend stil. Geen levensteken, of ik moet wat gemist hebben. Jammer!

avatar van Monsieur'
Inderdaad muzikaal volledig stil. Doet spaarzaam nog wat kleine dingen met oud materiaal en zijn gitaar online - maar na dit album was het klaar.
Paolo is een rasmuzikant, maar wellicht dat hij onder zijn eigen naam nooit meer ten tonele verschijnt met een nieuwe plaat.

Het maakt deze plaat des te bijzonder, de zwanenzang van zijn muzikale leven.

avatar van Scurio
Monsieur' schreef:

Het maakt deze plaat des te bijzonder, de zwanenzang van zijn muzikale leven.

En dan ineens, als uit het niets, volgt de aankondiging van een nieuw 70-minuten durend album op 1juli waarvan de eerste twee vrijgegeven tracks werkelijk prachtig (Through The Echoes) en spannend (Lose It) klinken. De zwanenzang wordt op overtuigende wijze uitgesteld schat ik zo in.

avatar van Poles Apart
"Last Night in the Bittersweet" heet het nieuwe album.

avatar van AstroStart
Chungking schreef:
Niemand anders die Numpty het beste nummer vind? (vintage Otis Redding)

Fijne plaat in zijn geheel verder.

Ja, Numpty is het beste wat deze man ooit heeft geproduceerd en nog zal produceren.