Pink Floyd - Meddle (1971)

Label: Harvest

1. One of These Days (5:56)
  2. A Pillow of Winds (5:13)
  3. Fearless (6:08)
  4. San Tropez (3:43)
  5. Seamus (2:15)
  6. Echoes (23:27)
avatar van HiLL
Seamus is geweldig Casar!

avatar van Casartelli
Het is altijd prettig om te merken dat je nog gelezen wordt.

Altijd Casar altijd.

avatar van HammerHead
Ik ben het met je eens Casartelli dat het middenstuk van deze plaat niet het sterkste is wat PF ooit op plaat heeft gezet. Vandaar ook mijn 4,5*. De inleiding "One of these days" en het magnifieke meesterwerk "Echoes" zijn dit echter wel. Alleen al op basis van die 2 nummers is dit voor mij dé Pink Floyd plaat.

avatar van Gajarigon
Seamus is het enige dat ik niet fantastisch vind hoor. San Tropez en Fearless vind ik van hetzelfde niveau als eenders wat ze later hebben uitgebracht, A Pillow Of Winds vind ik echter wat te zacht (geen drums weet je wel )

Gajarigon schreef:
Seamus is het enige dat ik niet fantastisch vind hoor.

Juist, leuke Jazz-invloeden erin, maar verder te gewoon en te lichtzinnig in vergelijking met de andere nummers...

avatar van IMPULS
Als geheel is Echoes niet volkomen boeiend. Het wordt soms zelfs wat landerig, minder spannend. Seamus is een beetje ridicuul en misstaat enigzins. Een 3,5 vind ik genoeg.

Marcel²
Ben ook de laatste tijd wat Pink Floyd albums aan het luisteren en daar is Meddle er 1 van. Nooit echt albums gehoord van voor Dark Side Of The Moon. Meddle is toch een goed album. Nog geen stem later

IMPULS schreef:

Hier kan ik mij wel in vinden. Echoes wil ik wel eens afzetten na ongeveer 12 minuten als dat enorme tussenstuk komt. Allemaal goed en wel zo'n lang nummer, het is niet omdat het lang is dat je het automatisch fantastisch moet vinden. A Pillow Of Winds kan soms ook wat te lang zijn, en zoals ik al eerder zei is Seamus een ietwat overbodig. De 4,5* krijgt deze plaat vooral dankzij Fearless, waarschijnlijk mijn favoriet Pink Floyd nummer.

Ace
Op de één of andere manier valt het kwartje hier bij mij wat minder makkelijk dan bij alle andere PF-albums. Vanwege Echoes toch maar 4*. Het is tenslotte wel Pink Floyd

avatar van HiLL
Ace, en Fearless dan? Waanzinnig nummer toch?

avatar van the viking
Inderdaad Echoes brengt Meddle naar een subliem niveau !

Zeer sterke PinkFloyd-plaat, naar mijn mening hun eerste meesterwerk met Gilmour. "Pillow Of Winds" is echt een van mijn favorieten, subliem nummer met een fantastisch sfeertje. "Fearless" is ook echt goed en "Echoes" is fascinerend. Vooral als je ze samen hoort zingen... fantastisch. Twee nummers, totaal niet à la Pink Floyd, staan hier ook op: "San Tropez" en "Seamus". Klinkt wat ongepast, maar stoort zeker niet, integendeel. 4*

avatar van orbit
Hier staan twee van mijn favoriete PF songs op, het magistrale One Of These Days en Fearless. Echoes is ook een erg cool nummer, en één van de weinige lange PF nummers die me wel van begin tot einde kan boeien (misschien beheersten ze het hier beter..).
Pillow of winds is wel mooi, maar een beetje vlak. Seamus vind ik een nietsnuttig vullertje helaas.

Al met al een 4*. Had makkelijk een 5 kunnen zijn als ze voor die vullers gewoon twee sterke nummers hadden genomen

avatar van dynamo d
Als je beseft dat dit album uit 1971 stamt, dan is zo'n nummer als 'One of these Days' helemaal knap en zeer baanbrekend voor de moderne muziek.

avatar van orbit
Da's niet eens mijn referentiekader voor goede muziek, zo kan ik talloze platen opnoemen die hun tijd ver vooruit waren

Nee, het is gewoon een zeer goed nummer!

Vorig jaar ergens gekocht samen met Atom Heart Mother en Piper at the Gates of Dawn. Deze en Atom Heart Mother vond ik de beste 2 daarvan. Geniaal goed zelfs!

avatar van LZA
LZA
Zat toevallig ff te googelen en kwam wat leuks tegen.

Bij het 2e deel(echoes)....gewoon kippevel tot op het bot man pfff....
(alleen jammer dat het laatste deel er niet bijzit)

avatar van Toon1
LZA schreef:
Zat toevallig ff te googelen en kwam wat leuks tegen.

Bij het 2e deel(echoes)....gewoon kippevel tot op het bot man pfff....
(alleen jammer dat het laatste deel er niet bijzit)

Dit is toch gewoon het (fantastische) optreden in Pompeii? Ik verwachte al iets wat ik nog niet gezien had .

Vind trouwens de versie van Echoes in die film beter dan op cd. Die geheel komt zoveel beter uit en de solo is oo zoo mooi! Kan je die versie niet op cd kopen?

Belgie heeft ook iets met die film, alleen vind ik niet echt wat.
Weet er iemand dat?

avatar van meyer
[quote]Iron_man schreef:

quote]

ik heb hem op cd iron man, ge moet er maar eens omkomen é
vind wel de versie op meddle beter.

avatar van LZA
LZA
Toon1 schreef:

ja dus??Niet iedereen heeft dat optreden gezien(waaronder ik) vandaar dat ik hier ff een linkje neer zet.

Trouwens, vanwaar die hoge verwachtingen..ik post hier amper wat

nicolas
Echoes is toch gewoonweg een fantastisch nummer. Kan bijna tippen aan Shine on you Crazy Diamond (Parts I-IV). Verveelt zelfs niet na 23 minuten...

HiLL schreef:
San Tropez is echt een heerlijk relaxed nummer. Lekker in een auto rijden door de bergen van Frankrijk, zon, windje en een heerlijke vrouw naast je. En heen en weer met dat hoofd.

Aardig weetje: sprak alweer heel wat jaren geleden i n het zuiden van Frankrijk een man die vertelde dat hij bevriend was geraakt met de band toen hij ze in st Tropez leerde waterskien... Ze hebben daar een tijdje in de zon gezeten, het nummer St Tropez is daar duidelijk opgebaseerd, en misschien ook nog wel andere nummers van Meddle, gezien de vrij relaxte sfeer hier en daar. Van udsher 1 van m'n favoriete

nicolas schreef:

Het is ook gelijk één van de weinige nummers van zo'n lengte die niet verveelt (vind shine on wel vervelen trouwens).

avatar van nevyn
One of These Days is mijn favoriet. Dat nummer is zo raar

nicolas
bij shine on you crazy diamond heb ik liever delen 1 tot 5 dan 6 tot 10 moet ik wel zeggen.

avatar van avdj
nicolas schreef:

Ik ook maar die nummers staan toch niet op deze LP?

avatar van Hans Brouwer
Op dit album is op een gegeven moment toch een voetbalstadion te horen?? Liverpool toch als ik mij niet vergis?
(ik had deze plaat vroeger op een cassettebandje, later nooit op cd gekocht )

avatar van Gajarigon
Ja, het einde van Fearless bevat fragmenten van you'll never walk alone