The Delines - Colfax (2014)

Country / Folk
Label: D├ęcor

1. Calling In (5:09)
  2. Colfax Avenue (3:30)
  3. The Oil Rigs at Night (4:22)
  4. Wichita Ain't So Far Away (2:31)
  5. I Won't Slip Up (4:13)
  6. Sandman's Coming (2:39)
  7. State Line (3:24)
  8. Flight 31 (2:58)
  9. He Told Her the City Was Killing Him (4:11)
  10. I Got My Shadows (2:38)
  11. 82nd Street (4:41)
avatar van Lura
Wat een heerlijk album! Misschien binnenkort maar eens een recensie over schrijven. Voor mij een van de mooiste releases van 2014 tot nu toe!

kistenkuif
Zo oh...Lura, wat een verrassing! De door mij gewaardeerde Willie Vlautin van Richmond Fontaine én Amy Boone van The Damnations bundelen hun talent met nog wat fijn muziekvolk. Dat kan bijna niet mis gaan. Veelbelovende eerste beluistering. Hier ga ik echt even voor zitten. Kom maar op met je verhaal.

kistenkuif schreef:
Kom maar op met je verhaal.

Zo gauw ik de cd in huis heb en me meer in de teksten heb kunnen verdiepen.

avatar van Renoir
Wat een prachtig album is dit! Willie Vlautin staat natuurlijk altijd wel garant voor mooie, sombere muziek met indringende teksten, maar wat een goed idee om met Amy Boone in zee te gaan! Ik kende haar niet, maar haar stem is een van de fraaiste in de hedendaagse Americana. Wat jammer nou dat The Delines het Europese vasteland (nog) niet aandoen...

avatar van Hendrik68
Wat een tip dit. Ik wist helemaal niet dat Vlautin een nieuw bandje was begonnen. Ik ben nu halverwege de 2e luisterbeurt en ik ben nu al om. Ik ben een groot liefhebber van Richmond Fontaine en dus Willy Vlautin. Zijn verhalende teksten zijn werkelijk grandioos. Hoewel ik nog niet over info beschik omtrent dit album weet ik wel zeker dat de teksten en composities voor het grootste deel van Vlautin afkomstig moeten zijn. Goed beschouwd is dit gewoon Richmond Fontaine met zangeres, een zangeres met een heerlijke stem. Hier ga ik veel plezier aan beleven. Americana van het zuiverste water.

avatar van Lura
Op Altcountryforum is een recensie te lezen van Koos Gijsman, Hendrik. Daarin staat dat de stem van Amy Boone Willy Vlautin inspireerde tot het schrijven van songs en het formeren van een nieuwe groep rondom de zangeres.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Delines - Colfax - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Richmond Fontaine voorman Willy Vlautin trok de afgelopen jaren meer aandacht met zijn, overigens fantastische, boeken dan met de muziek van zijn band, die de afgelopen jaren helaas geen platen meer uitbracht.

Het geduld van de fans van de band wordt nog wat langer op de proef gesteld, want Vlautin dook onlangs op als lid van de gelegenheidsband The Delines (ter geruststelling: volgens Vlautin wordt hard gewerkt aan een nieuw Richmond Fontaine album).

The Delines is verder samengesteld uit leden van The Decemberists en Minus 5 en heeft als boegbeeld de van The Damnations TX (on)bekende zangeres Amy Boone. Deze Amy Boone drukt nadrukkelijk haar stempel op Colfax van The Delines, want het is haar prachtige stem die het meest opvalt bij beluistering van deze plaat. Wanneer je wat beter naar de plaat luistert en je ook in de teksten verdiept komt de belangrijke rol van Willy Vlautin aan de oppervlakte. Vlautin schreef de prachtige verhalen die zich laten lezen als een boek en had ook in muzikaal opzicht een stevige vinger in de pap.

The Delines maken op Colfax muziek die meerdere kanten op kan gaan. Een aantal songs raakt aan de klassieke vrouwelijke singer-songwriter muziek uit de jaren 70 (variërend van Carole King tot Rickie Lee Jones), verleidt met lome alt-country die wel wat heeft van The Cowboy Junkies, doet meer dan eens denken aan de muziek van Natalie Merchant (met of zonder 10,000 Maniacs) en is tenslotte niet vies van lome nachtclub jazz of bezwerende muziek die is te omschrijven als Mazzy Star met wat minder valium en een country twist. Tenslotte mag niet onvermeld blijven dat Amy Boone beschikt over flink wat soul.

Plak alle songs aan elkaar vast en je neemt deel aan een fraaie road-trip door de Verenigde Staten, waarbij Willy Vlautin de gastheer is en Amy Boone zorgt voor het kippenvel. Colfax is een lome, sfeervolle en intieme plaat die in muzikaal opzicht al vrij makkelijk weet te overtuigen, maar wanneer Amy Boone begint te zingen ben je verkocht. Ik had persoonlijk nog nooit eerder van Amy Boone of van haar band The Damnations TX gehoord, maar sinds de eerste beluistering van Colfax ben ik verliefd op haar stem.

The Delines hebben een alt-country plaat gemaakt waarbij je alleen maar wilt wegdromen en waarbij het bijna zeker is dat mooie beelden op het netvlies zullen worden getoverd. Zeker als het tempo uiterst laag is, en dat is het in de meeste gevallen, heeft de muziek van The Delines een bijna hypnotiserende werking, maar ook als Amy Boone voorzichtig gas geeft zit de muziek van The Delines vol emotie en bezieling.

Omdat ik meestal niet zo gecharmeerd ben van gelegenheidsbands, heb ik Colfax van The Delines iets langer laten liggen, maar toen ik de plaat uiteindelijk hoorde had ik daar direct spijt van. The Delines hebben op het moment met Colfax absoluut één van de mooiste platen in het genre gemaakt en het is een plaat die nog lange tijd groeit en bloeit. Inmiddels terecht de hemel in geprezen in Engeland, maar nu is Nederland aan de beurt. Ga dat horen. Erwin Zijleman

Heerlijke laid-back warme sfeer op dit album. Zo op het eerste gehoor doet het meer aan oude Richmond Fontaine (Winnemuca, Post To Wire) denken dan aan het nieuwere (meer literaire?) materiaal. Deze muziek ademt, is luchtig en komt heel ontspannen over.

De samenwerking tussen Vlautin en The Damnations (TX) is trouwens een logische en niet de eerste. Hij deed het op de gelijknamige titelsong van Post To Wire ook al met die andere zangeres van de band, Deborah Kelly. Nog nooit iets van die band gehoord, maar daar ga ik dus ook maar een keertje achteraan.

kistenkuif
Deborah Kelly is ook op dit album, zij het minder prominent, van de partij. Ze is de zus van Amy Boone en ze zongen al samen in The Damnations TX waarvan één studio- en een liveplaat valt te beluisteren op spotify. Opvallend hoe Boone zich vocaal ontwikkeld heeft van een soort countrypunkmeisje tot een grote zangeres. Geen wonder dat Vlautin daarop valt. Ik toen ook en nu weer. Plaat net binnen. Zuivere kost.

avatar van zaaf
@ erwinz : alinea's! beter zo!

avatar van erwinz

kistenkuif schreef:
Plaat net binnen.
Ik nog niet. Zit er een tekstboekje bij, Kistenkuif?

avatar van Ducoz
Bij de cd iig wel, dus zal bij de lp ook wel een textsheet zitten. Alle nummers zijn geschreven door Vlautin.

avatar van Renoir
Niet alle nummers zijn van Willy Vlautin. Sandman's Coming is van Randy Newman. En die tekst staat niet in het boekje...

uilenei
Zojuist gestart met de eerste luisterbeurt, zit pas bij nummer 2, maar moest ff kwijt dat het me direct bij de strot grijpt. Benieuwd naar het vervolg.

zaaf schreef:
@ erwinz : alinea's! beter zo!

Heb je misschien ook al naar het album geluisterd, Zaaf?!

Lura schreef:

Heb je misschien ook al naar het album geluisterd, Zaaf?!

hahaha, jazeker! heeft deze vraag iets met onze stekeligheden bij een ander album te maken?

ik vind dit een erg mooi en sfeervol album. wil het vaker luisteren om tot een echt oordeel te komen. daar nodigt dit album me iig toe uit.

ga jij m nog uitgebreid reviewen?

avatar van Lura
Ik ben gewoon benieuwd of het jouw smaak is. Erwin heeft het album al gerecenseerd, dus heeft het nog weinig zin om nog een recensie te schrijven. Misschien dat ik binnenkort een recensie schijf over The spark van Grant Campbell, een album wat mij zeker net zo boeit als dit album.

avatar van zaaf
nou, het ligt meer in de periferie van mijn smaakgebieden, maar zoals ik al schreef, ik vind t een mooie plaat.
vind the decemberists en richmond fontaine ook meestal zeer de moeite waard.

avatar van Savant
Zonder het te merken heb ik opeens natte voeten. Plaat waarvan je ontzettend gaat kwijlen. En dat na een keer luisteren pas. Dat belooft wat! De krantenkop 'man verdrinkt in eigen plas kwijl' zou zomaar kunnen opduiken. Gelukkig maar dat ik op de lagere school mijn zwemdiploma moest halen.

Off topic: reddend zwemmen is er nooit van gekomen. Heb me noodgedwongen toegelegd op reddend zwammen. Kun je ook ver mee komen.

On topic: die stem in combinatie met de spannende en toch vertrouwde muzikale omlijsting glijdt als aurale honing naar binnen. Van die prachtige, goudgeel gekleurde honing, die niet te zoet is en die traag van je lepel valt. Verlicht door de ochtendzon, opkomend op een kleine franse camping zonder hinderlijke Medelanders.

Van die muziek dus. Uitzonderlijk.

Savant schreef:

Het is inderdaad een album, wat je direct doet opveren.

avatar van dix
dix
Mooi hoor, als je retro doet, doe het dan zó. Muzikaal zit alles snor maar het is vooral de stem van Amy Boone die dit werk naar een torenhoog niveau tilt. Eigenlijk is die stem vrij kil, maar ze gebruikt deze op een heel aangename manier. Lastig te omschrijven merk ik. Voornoemde referenties kan ik allemaal thuisbrengen, en met 82nd street in gedachte zou ik daar Fleetwood Mac aan willen toevoegen. Maar eigenlijk heeft deze combinatie van stem en band het in zich om een referentie op zich te worden.

Vento Vivimus
Aardig album, al blijft het wel erg braaf. T mag van mij best wel eens wat meer geèxperimenteerd worden.

De Delines hebben idd erg goed naar de Canadese Cowboy Junkies geluisterd. Vooral Amy Boone´s stem lijkt erg op die van hun lead zangeres Margot Timmins.

Vento Vivimus schreef:
Aardig album wel, al blijft het wel erg braaf.

Dat is ook de bedoeling. Had je er graag een punknummer tussendoor gehad?!

Ik wel hoor, maar dat terzijde. Tis goed zo!

Vento Vivimus
Lura schreef:

Dat is ook de bedoeling. Had je er graag een punknummer tussendoor gehad?!

Als dat even zou kunnen ... Dat wijs ik niet meteen af. De Delines zijn wel very eager to please, waardoor het album wat saai wordt en ik een geeuw wat moeilijk kan onderdrukken, maar ik merk dat het ook helpt als ik de nieuwe David Eugene Edwards meteen erna draai en ... sterke expresso helpt ook heb ik gemerkt.

avatar van Lura
Muziek blijft een kwestie van beleving. Wat door de een als wat saai wordt ondervonden, is dat bij een ander totaal niet. Een uptempo nummer had hier echt niet gewerkt. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Paris 1919 van John Cale. Macbeth valt daar volkomen uit de toon.

avatar van rolandobabel
mooi album, maar om dit nou gelijk te stellen aan het beste van the beatles.....

rolandobabel schreef:

nee, klopt, dit is beter!