The Delines - Colfax (2014)

Country / Folk
Label: D├ęcor

1. Calling In (5:09)
  2. Colfax Avenue (3:30)
  3. The Oil Rigs at Night (4:22)
  4. Wichita Ain't So Far Away (2:31)
  5. I Won't Slip Up (4:13)
  6. Sandman's Coming (2:39)
  7. State Line (3:24)
  8. Flight 31 (2:58)
  9. He Told Her the City Was Killing Him (4:11)
  10. I Got My Shadows (2:38)
  11. 82nd Street (4:41)
avatar van perrospicados
Een aantal posts al eerder genoemd en ook mijn onmiddelijke associatie: Cowboy Junkies. Geen straf om daarmee vergelijken te worden dacht ik.
Dit album vind ik nog wat desolater. Margo kan nog wel eens gezellig kwetteren over wat ze zo allemaal meemaakt.

avatar van Vineyard
The Delines is een Portland band opgericht door Richmond Fontaine frontman Willy Vlautin.
Colfax beluisterd als een soundtrack behorende bij de schilderijen van Edward Hopper, zoals Nighthawks. De stem van Amy Boone, en de instrumenten, zoals de Rhodes piano en de pedal steel gitaar zorgen voor een sfeer die het best tot z'n recht komt in de stilte van de nacht. Treurige songs over tragische levens.

De songs zijn door Vlautin geschreven voor Amy Boone (The Damnations TX).
Vlautin werd verliefd op haar stem, toen zij als plaatsvervangster van haar zwangere zus met Richmond Fontaine op tournee was. Hij voelde zich bevrijd om te schrijven voor iemand die echt kan zingen, en geen rekening te hoeven houden met zijn eigen beperkte zangcapaciteiten.
Boone zingt de songs met groot inlevingsvermogen, ze weet de emoties van de karakters over te brengen naar de luisteraar. Ze klinkt triest maar toch hoopvol. Een heel mooi album.

dix
'I leave a note, and start driving up and down Colfax Avenue'

Het titelnummer van deze plaat was al mijn favoriet vanwege thema, lyric en de geweldig subtiele wijze waarop het gebracht wordt. Schrijnend mooi. Maar nu begreep ik recent dat die bewuste Colfax Avenue met 26 miles bekend staat als de langste straat is in de VS. Wat beeldspraak vermag ...

'But he's my little brother, and he's out there somewhere ... Up and down, Colfax Avenue'

Hartverscheurend. Halfje erbij.

kuifenco
Altijd geinig om een paar jaar na de release de impressies van MuMers te vergelijken met de verzamelde externe recensies (zie: de link). De meningen zijn onverdeeld: dit album krijgt van velen het predikaat van een (bijna) meesterwerk. Willie Vlautin, Amy Boone en de overige kompanen slaan een homerun en iedereen staat op de banken. Terecht. Mooier worden ze in het genre (bijna) niet gemaakt. Wat een heerlijk album!

Colfax by The Delines Reviews and Tracks - Metacritic

avatar van perrospicados
Gisteravond bij DWDD vond Dolf Jansen dat we dit album allemaal moesten beluisteren. Toch leuk

avatar van Poles Apart
Er is ook een versie van dit album met een aantal bonustracks:

"Slim & Margy"
"Walking Alone"
"What One Bottle Can Do"
"I Won't Slip Up" (KEXP Session)
"Colfax Avenue" (KEXP Session)

perrospicados schreef:
Duh.

In Den Bosch stond ik tussen 35 andere fans. Dat was eigenlijk best aangenaam.

Fuck Dolf Jansen.

dix schreef:
Duh.

In Den Bosch stond ik tussen 35 andere fans. Dat was eigenlijk best aangenaam.

Fuck Dolf Jansen.

Dat laat ik graag aan anderen over, het album beluisteren af en toe - when the lights are low - graag zelf, met name wanneer de bodem van de fles in zicht is

Mjuman schreef:
... met name wanneer de bodem van de fles in zicht is

82nd Street heeft een heel fraai laag. Dat loopt dan mooi parallel met je inname

avatar van heartofsoul
Toen dit album een paar jaar geleden uitkwam is het me ontgaan. De plaatselijke platenwinkel had het niet bijbesteld en ik had niet in de gaten dat het van topniveau was. Gelukkig heb ik het veel later alsnog gevonden. Ik kocht het in een impuls omdat de waarderende woorden van veel muziekminnaars waren blijven hangen. De songs zijn zonder uitzondering prachtig, zowel melodie als tekst (ik kon meelezen met behulp van het tekstboekje), maar het is vooral de sfeer van dit album dat ik zo betoverend vind. Ik kan de cd, met enige fantasie, gewoon in mijn kast zetten naast die van Cowboy Junkies, al heeft Amy Boone heeft een rauwere stem dan Margo Timmins.
Verder vind ik de instrumenten zó mooi klinken dat ik oren tekort kom. Over dit album is echt wel nagedacht en daarom hulde aan Willy Vlautin wiens Richmond Fontaine-albums ik alle graag inruil voor dít dankzij Amy Boone superieure album.

avatar van Venceremos
Post to Wire en Thirteen Cities incluis?

avatar van heartofsoul
Venceremos:
Die twee titels staan nog op mijn lijstje "te beluisteren''. Ik verwacht echter niet dat ik alsnog liefhebber zal worden. Dat heeft (wat je misschien al begrepen had) te maken met de stem van Vlautin die ik niet kan waarderen en mij zelfs tegenstaat. Hoe dat precies komt weet ik niet. Draaide vandaag ook weer eens (via Spotify)The Fitzgerald, maar het zegt me niets. Sorry.

avatar van Lambchop
heartofsoul schreef:
Venceremos:

Wat is dit toch een lekker plaatje. Komt er nog een keer een nieuwe plaat ?

avatar van Lura
Amy Boone heeft in 2016 een auto ongeluk gehad en zodra ze volledig hersteld is, zal er een vervolg komen.

avatar van Renoir
Volgens mij is het vervolg al klaar en komt dat in februari 2019 uit. Volgend jaar april doen The Delines een reeks concerten in Nederland. Optredens in Den Haag, Wageningen, Rotterdam en Eindhoven zijn al bevestigd. In januari doen ze al een tour door Ierland en Engeland.

avatar van heicro
Ook een optreden in Goes op 2 mei 2019. Ik kijk ook uit naar hun nieuwe album.

avatar van Bill Evans
Optreden in Den Haag wil ik wel heen. Vind dit een mooi album. Pakt me nog niet zo als sommige Richmond Fontaine-platen, met name door het ontbreken van Vlautin's breekbare stem, maar het komt in de buurt. Nog vaker luisteren misschien.

avatar van perrospicados
Hoe komen ze nou in Wageningen - of all places - terecht?

perrospicados schreef:
Hoe komen ze nou in Wageningen - of all places - terecht?

Ja da's ca 85 km van de hoofdstad van ons land. Hier achter me staat: The Comsat Angels - Land (1983) met daarin een concertkaartje: woensdag 19 oktober 1983, Junushof, Wageningen - The Comsat Angels.

Al eerder en vaker vonden/vinden daar memorabele concerten plaats. Ook deze dame treedt daar binnenkort op LAKSHMI - LAKSHMI (2017)

Mjuman schreef:

Zo bijzonder is dat niet, dat jaar traden The Comsat Angels, bijvoorbeeld op tijdens Pop-Inn in Etten-Leur.
Kaartje niet bewaard. Grappig is dat ik me niks meer van die andere optredens kan herinneren. Zullen waarschijnlijk weinig indruk gemaakt hebben, terwijl TC Matic in die tijd een meer favoriete band van mij was dan Comsat Angels.

avatar van perrospicados
Comsat Angels heb ik tijdens Parkpop mee mogen maken. In mijn beleving was dit ook een band met de statuur voor Parkpop

Etten-Leur, als dat ik van mijn stoel pleur Word ik effe teruggebeam'd naar die goeie ouwe tijd: mee met het busje (voor uitzendbureau Keser aan de Spoorlaan in Kruikania), muziek onderweg: Nederlands, Nederlands, Nederlands (Corry & The Rekels, Heikrekels, Zangeres zonder stem en andere Telstar-ellende); bestemming: Tomadofabriek in Etten-Leur, vakantiewerk.

CSA in Etten-Leur: wavistisch zendingswerk, men on a mission

avatar van Lura
Je vergeet nog Hanny en de Rekels, Mjuman, bekend van het toepasselijke "Maar vanavond heb ik hoofdpijn". Zij was trouwens een goede vriendin van een zus van een vriend van mij uit die tijd.

On topic : de titel van het nieuwe album is bekend, The imperial.

avatar van Wallie1985
Lura schreef:

On topic : de titel van het nieuwe album is bekend, The imperial.

The Imperial | The Delines - thedelines.bandcamp.com en de eerste single is al te downloaden.

Een leuke single en direct weer kippenvel van de muziek en de stem van Amy Boone.

avatar van Lura
Heb je hem meteen even toegevoegd, Wallie1985?

avatar van Wallie1985
Lura schreef:
Heb je hem meteen even toegevoegd, Wallie1985?

Jazeker!

avatar van Broem
In de ban geraakt van deze band door het nieuwe album The Delines - The Imperial (2019) van deze band. Uiteraard gaan luisteren wat er nog meer te horen valt. Soms heb je zo’n klik die moeilijk uit te leggen valt. Alles komt samen. Prachtige voice, mooie arrangementen, lekker timbre enz. Dit album uit 2014 versterkt dat gevoel. Vreemd, omdat ik niet zo van de country/roots ben. Dit is voor mij net die subtiele sound wat het aantrekkelijk maakt. Heb ik niet zo heel vaak en koester het moment dan maar. Tickets voor het optreden in Eindhoven op 6 mei in the pocket.