Cat Stevens - Tea for the Tillerman (1970)

Pop / Folk
Label: Island

1. Where Do the Children Play? (3:52)
  2. Hard Headed Woman (3:47)
  3. Wild World (3:20)
  4. Sad Lisa (3:45)
  5. Miles from Nowhere (3:37)
  6. But I Might Die Tonight (1:53)
  7. Longer Boats (3:12)
  8. Into White (3:24)
  9. On the Road to Find Out (5:08)
  10. Father and Son (3:41)
  11. Tea for the Tillerman (1:01)
avatar van Vinck
Weerklinkt nu door de koptelefoon...schitterend. Heerlijke warme stem heeft die man en wat een lekkere melodietjes

avatar van musician
Vrij snel na de aanschaf ben ik al vals gaan spelen: ik heb de nummers Lady d'Arbanville, Morning has broken en Matthew & Son toegevoegd. Omdat ik die nog had liggen en ik graag dit album nog wat wilde opwaarderen. Tea for the Tillerman is ook het enige album dat ik van hem heb, naast een compilatie.

Je hoort met het toevoegen van de nummers, dat Stevens toch wel degelijk ook een ontwikkeling meemaakt, zijn stukken aanpaste aan de tijd.
Matthew & Son (geweldig nummer) wilde ik graag als afsluiter maar is duidelijk jaren '60. Het komt ook uit 1967 maar scheelt natuurlijk slechts drie jaar met Tea for the Tillerman.

Lady d'Arbanville, van het vorige album van Cat Stevens uit 1970 (Mona Bone Jacon) sluit naadloos aan bij Tea for a Tillerman. Dat is waarschijnlijk Stevens' beste nummer uit dat jaar en overigens ook zijn grootste succes.

Het is aangename muziek om naar te luisteren waarbij ik nogal gecharmeerd ben van het gitaarwerk van Stevens. Niet dat hij ellenlange solo's op een elektrische gitaar speelt maar hij speelt gewoon goed op zijn (veelal) akoestische gitaren. Prima folk composities.

avatar van bommel
Cat stevens was 40 jaar geleden een van mijn helden.
Heb veel vinyl platen van hem, en die bewaar ik heel goed.
Maar deze plaat, Tea For The Tillerman, is toch altijd mijn favo gebleven.
Heerlijke muziek die je diep raakt

avatar van henk01
Niet in de top 250? Schande!
Daar moet verandering in komen.

Fantastisch album van Cat Stevens. Prachtige stem en de nummers zitten ook goed in elkaar. Dit is muziek die me echt kan raken, zeker de twee mooiste nummers op dit album, Father and Son en Where do the children play?. Zoals henk01 hier al noemt, dit album moet zeker in de top 250 staan!

avatar van MIAB
Where Do The Children's Play is natuurlijk een heerlijke start van dit album. Wild World is natuurlijk een bekend nummer. Sad Lisa spreekt mij ook zeer aan. Boven alles is Father & Son natuurlijk de absolute kraker op dit album. Wat een prachtig nummer. Blij met deze aankoop.

avatar van bas1966
miles from nowhere is na al die jaren mijn favoriet op dit tijdloze album

avatar van teus
Idd...Tijdloos sterk album , en zijn mooiste!
Mijn topper op dit album is al jaren ...Wild Word
Zo mooi , gecoverd door vele andere musici
waarvan ik die van Jimmy Cliff het meest geslaagd vind

Mn eerste lp gekocht van geld dat ik bij de supermarkt verdiende. Later een speciale persing gekocht en weer later de cd waar ik inmiddels ook een speciale versie van heb.
Album blijft voor mij een speciale plek houden ondanks dat ik veel andere muziek heb keren kennen.

Dit is trouwens een album dat het verdient op een knappe installatie af te spelen, zowel muzidk als technisch hoog niveau. De opvolger stelde niet teleur maar daarna werdt het toch minder.