Carole King - Tapestry (1971)

Label: Ode

1. I Feel the Earth Move (2:58)
  2. So Far Away (3:55)
  3. It's Too Late (3:53)
  4. Home Again (2:29)
  5. Beautiful (3:08)
  6. Way over Yonder (4:44)
  7. You've Got a Friend (5:09)
  8. Where You Lead (3:20)
  9. Will You Love Me Tomorrow? (4:12)
  10. Smackwater Jack (3:41)
  11. Tapestry (3:13)
  12. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman (3:49)
  13. Out in the Cold * (2:44)
  14. Smackwater Jack [Live] * (3:21)
  15. I Feel the Earth Move [Live] * (3:05)
  16. So Far Away [Live] * (3:34)
  17. It's Too Late [Live] * (3:55)
  18. Home Again [Live] * (2:23)
  19. Beautiful [Live] * (2:29)
  20. Way over Yonder [Live] * (4:25)
  21. You've Got a Friend [Live] * (4:50)
  22. Will You Love Me Tomorrow? [Live] * (3:21)
  23. Smackwater Jack [Live] * (3:08)
  24. Tapestry [Live] * (3:03)
  25. (You Make Me Feel Like) a Natural Woman [Live] * (4:01)
Inderdaad heerlijke plaat van deze dame die zelfs op Spotify nog best goed klinkt.

avatar van teus
WillemM schreef:

nog best goed? Eens goed altijd goed volgens mij , valt niet onder gedateerd ,of je dit album op Lp of Cd of op Spotify beluisterd dat maakt geen verschil volgens mij

teus schreef:

Ik merk wel degelijk verschil tussen Spotify (premium) en goed opgenomen cd's. Vinyl is meestal nog beter opgenomen met af en toe een plopje en kraakje en ruis. De muziek van deze dame is los van de bron, geweldig.

avatar van janneman
Voor mij een absolute missing link. Geweldig dit album.

janneman schreef:
Voor mij een absolute missing link.

Het is mij een compleet raadsel wat je hiermee bedoelt. Verklaar u nader.

avatar van matthijs
Ja, wat is de missing link van dit raadsel?

avatar van teus
janneman schreef:
Voor mij een absolute missing link. Geweldig dit album.

Ik dacht zaterdag ,heb ik hem nou niet door ofzo,maar gelukkig er zijn er meer
Hopelijk spoedig de ontknoping.......

avatar van janneman
Missing link is voor mij dat het album zich daar zo weet te plaatsen dat het tijdsbeeld mooier wordt.

Ik dacht altijd dat het een suf zangeresje was die het wel eens aanlegde met wat figuren uit die tijd en daar van profiteerde. Nu blijkt dus dat ze de bepalende link is geweest tussen al die figuren. Getuige de originele nummers die op dit album staan.

* Vooringenomenheid mijn kant is er dus debet aan*

avatar van matthijs
Oh, ja, dat is een stuk duidelijker janneman. Je dacht toch niet dat je uitleg overbodig was?!

avatar van R-Know
Enkele weken terug de 180 gr Legacy Vinyl gekocht.
Super.
Prachtige plaat, al 45 jaar maar is nu zoveel beter als de tweede hansjes op vinyl.
Aanrader!!

avatar van blunnie
Ik ben heel blij met mijn pas verworven 2ehandsje bij de kringloop.Kosten een euro.De hoes heeft de tands des tijd niet goed doorstaan maar de plaat is prachtig met hier en daar een klein tikje.

avatar van Marco van Lochem
Carole Joan Klein werd op 9 februari 1942 geboren in Manhattan New York en is dus inmiddels 76 jaar. Toen ze studeerde bij Queens College ontmoette ze Gerry Goffin met wie ze jarenlang een zeer succesvol song schrijvers duo vormde. Ze trouwden toen King nog maar 17 jaar jong was en het huwelijk hield stand tot 1968. Goffin & King schreven onder andere de hits “WILL YOU STILL LOVE ME TOMORROW” van The Shirells, “TAKE GOOD CARE OF MY BABY” van Bobby Vee, “SOME KIND OF WONDERFUL” en “UP ON THE ROOF” van The Drifters, “THE LOCO-MOTION” van Little Eva, “ONE FINE DAY” van The Chiffons, “I’M INTO SOMETHING GOOG” van Herman’s Hermits, “DON’T BRING ME DOWN” van The Animals, “GOIN’ BACK” van Dusty Springfield en The Byrds, “PLEASANT VALLEY SUNDAY” van The Monkees en “(YOU MAKE ME FEEL LIKE) A NATURAL WOMAN” van Aretha Franklin. Haar tweede solo album “TAPESTRY” kwam uit op 10 februari 1971 en werd een wereldwijd succes. Enkele songs die ze voor anderen had geschreven, nam ze zelf op en verschenen op “TAPESTRY”. De eerste single “IT’S TOO LATE/I FEEL THE EARTH MOVE” stond in Amerika 5 weken op de eerste plaats van Billboard Hot 100 en laat horen wat je van de rest kunt verwachten, 12 prachtige singer-songwriter songs. Met veel klasse gespeeld door de beste sessie muzikanten die destijds in Los Angeles speelden en Carole King zingt ze met veel gevoel en emotie. Prachtig album en terecht uitgegroeid tot een klassieker van formaat.

avatar van brandos
Marco van Lochem:
Prachtig album en terecht uitgegroeid tot een klassieker van formaat.
Voor mij staat Carole King ten opzichte van Joni Mitchell als Bob Dylan t.o.v. Neil Young.
Gevoelsmatig heb ik een voorkeur voor de laatstgenoemden. Maar een bijzondere kwaliteit van de eerstgenoemden is dat hun nummers - in hun universaliteit - door Jan en alleman kunnen worden uitgevoerd en daar soms zelfs nog beter van worden. Mitchell en Young hadden zodanig hun persoonlijke signature in het schrijven en vertolken dat ze bij het coveren zelden werden verbeterd. Is dat een beperking aan de songs? Ik denk het niet. Maar ik vind wel dat Carole King lof verdient voor haar songschrijverschap - al zijn haar nummers misschien minder uniek dan die van Mitchell (die in de credits voor de backing vocals (samen met toenmalige lover James Taylor) door King "The Mitchell" wordt genoemd - dat zegt toch ook iets, en dan moest haar Hejira nog komen). Haar eigen vertolkingen zoals op dit album te horen zijn ook prima en tijdloos. Er zit ook een bluesy feel in haar composities en pianospel, wat bijdraagt aan de houdbaarheid, het blijft goed weg van de zoetsappigheid die singer-songwrtiers nog wel eens parten speelt. Dat maakt het ook weer begrijpelijk waarom b.v. Aretha Franklin er mee uit de voeten kon. Ik had hem laatst in de auto op met mijn 16-jarige dochter. We waren het erover eens dat het een tijdloos werk is.