Ought - More Than Any Other Day (2014)

Canada
Label: Constellation

1. Pleasant Heart (5:55)
  2. Today, More Than Any Other Day (5:16)
  3. Habit (6:04)
  4. The Weather Song (4:37)
  5. Forgiveness (4:52)
  6. Around Again (5:27)
  7. Clarity! (6:59)
  8. Gemini (6:51)
avatar van Rain King
Shit, wat een mooie plaat is dit. Habit is fantastisch

avatar van sj0n88
Een 8,4 op Pitchfork trok mijn aandacht. Na de eerste luisterbeurt omver geblazen.. De zang kwam me erg bekend voor, maar ik wist niet direct aan wie het me deed denken. In een review zag ik de referentie naar David Byrne. Duh! Ik ben benieuwd wat meerdere luisterbeurten gaan opleveren..

Vette plaat.

avatar van mr-mucho
Lekker dit. Doet me overigens een beetje aan Modest Mouse denken.

avatar van Obscure Thing
Meesterlijke plaat moet ik zeggen. Ik hoor Television en ik hoor een vleugje Slint! Plaatje van het jaar misschien...

avatar van itchy
Hoorde ik dat er maar in... helaas word ik hier niet zo enthousiast van. Zeker niet slecht, maar nou ook weer niet heel bijzonder.

avatar van Matthijs72
Ik moest aan de band Clap Your Hands Say Yeah denken, ook zo'n zanger met een beetje onvaste stem, niet overal even zuiver, maar daardoor ook wel weer leuk, net alsof het achteloos opgenomen is, terwijl de productie wel op orde is. Hele fijne plaat dit, nu een keer of wat op repeat, ik wordt steeds enthousiaster

avatar van Norrage
Het debuutalbum van Ought, More Than Any Other Day, is alweer een paar maanden uit. Maar we hadden deze nog niet gerecenseerd, en dat is toch zonde. More Than Any Other Day is namelijk een heerlijke catchy indie-post-punk plaat met knallende gitaarriffs! Ought is een nieuwe band uit Montreal, Canada, die al sinds 2011 aan de weg timmert en al een EP uitbracht.

More Than Any Other Day is in elkaar gezet met 9 nummers, die eigenlijk stuk voor stuk verschillend klinken. Zo hebben we het hele catchy The Weather Song; een bijna poppy nummer met een opzwepend en vrolijk ritme en de kortste speelduur van de hele plaat (4.37). Heerlijk zoals het nummer halverwege punky openbarst, en in tempo keihard toeneemt. Je kan hier niet stil blijven zitten, en het lijkt wel alsof we een herboren Pavement, of de swingende The Feelies horen. Hoe anders is het nummer dat hiervoor afgespeeld wordt: Habit. Een down-tempo nummer dat een paar keer onderbroken wordt ("There It Comes Again!") door een heerlijk refrein, met sfeervolle zang, keyboard en gitaar. Zo verrast de plaat telkens opnieuw. Een spannende rauwe attitude, af en toe zwoele intermezzo's, dan toch weer die felle gitaren. Ook op Clarity!, een stoer nummer, soms fluisterend en soms volstrekt uitbundig gezongen, horen we de kwaliteit van Ought. Maar de echte knallers zijn mijns inziens de opener en de afsluiter van het album. Opener My Pleasant Heart knalt er keihard in; heerlijke drums, hysterische zang en prikkelende melodie. En de afsluiter is Ought op hun meest psychedelisch; op Gemini horen we bijna een soort krautrock, met herhalende en hypnotiserende instrumentatie die langzaam wordt opgebouwd naar een album-climax (doet die denken aan Wilco's Misunderstood, of niet?). Zijn er dan ook minpunten? Jazeker. De plaat luistert goed weg, en is een punk-klassieker in spé. Maar voor een post-punk plaat zijn een aantal nummers toch wel wat te lang en weet het niet de hele speelduur te boeien. Ook horen we wel heel veel verschillende stijlen; het had deze punkplaat gesierd als het wellicht wat coherenter was geweest. En die stem van leadzanger Tim Beeler he, je moet er maar van houden. Ook ik vind die soms een beetje teveel van het goede.

More Than Any Other Day is nu al dé post-punk plaat van 2014. En wat een punk plaat hoort te doen, doet deze plaat zeker. Het rammelt, het beukt, het ontregelt je gehoor en het laat je mee-swingen op je stoel. Bij vlagen wellicht wat te langdradig, en té afwisselend, maar ze laten door al die afwisseling zeer duidelijk horen dat we ze de komende tijd uitvoerig in de gaten moeten houden!
Pat-sounds: Album Ought - More Than Any Other Day (2014) - pat-sounds.blogspot.nl

avatar van Co Jackso
Eens in de zoveel tijd hoor je een nieuw geluid langskomen, maar zelden is er een cd van een nieuwkomer die mij zo heeft weggeblazen als deze knaller van Ought.

Ieder nummer is bovengemiddeld goed. Zanger Tim Beeler heeft daadwerkelijk iets te vertellen, de instrumentatie is rijk en heerlijk chaotisch, het schreeuwerige stemgeluid kruipt onder de huid en de liedstructuur wijkt op een unieke wijze net wat af van vergelijkbare bands binnen het genre.

Ought is wat mij betreft niet eens meer een belofte. Ze hebben een 5 sterren album afgeleverd en ik kan niet wachten tot ik getuigen mag zijn van het vuurwerk die ze ongetwijfeld zullen overbrengen op het podium.

Zang klinkt als Case Mayfield die in een punkband is gaan spelen. Verder hoor ik David Byrne en in sommige nummers ook Ian Curtis terug, met name in The Weather Song. Briljante plaa.

Qua stemgeluid ergens tussen Television, Violent Femmes en Clap Your Hands Say Yeah wat mij betreft. Lekker nerveus post-punkplaatje met echo's van Wire, Gang of Four, Sonic Youth etc. maar toch een eigen geluid. Deze gaat de komende tijd nog veel gedraaid worden hier.

avatar van stoepkrijt
De manier van zingen spreekt me erg aan. Vaak heerlijk uitbundig, maar soms ook tegen het irritante aan. Gelukkig gaat het nergens heel ver over het randje. De teksten zijn ook erg interessant en soms gewoon ronduit leuk.

Over de gehele lijn een vrij opvallende en tegendraadse plaat. Niet alle nummers spreken me evenveel aan, want soms ligt het tempo gewoon veel te laag. Vooral de uptempo passages / nummers vind ik de moeite waard.

avatar van Chronos85
Zojuist gezien in de bovenzaal Paradiso en behoorlijk hotel de botel op deze band. Live heeft de zanger een Byrnesque stagepresence en de band klinkt vrij intens en behoorlijk strak. Sympathieke jongens ook. Voor wie deze plaat fijn vindt: op Le Guess Who?, eind november dit jaar, valt Ought ook live te bewonderen. Komt dat zien!

avatar van Co Jackso
Inderdaad een geweldig optreden. Heel intens, net als het album. Ook het nieuwe materiaal klinkt fantastisch na één luisterbeurt. En die teksten blijven van buitencategorie, ook thematisch is dit album een parel.

avatar van Linius
Jullie maken de verwachtingen hoog gespannen, heel benieuwd. Ik ga ze vrijdag zien.

En nieuw materiaal? Ze speelde dus ook dingen die niet op het album staan?

Linius schreef:
En nieuw materiaal? Ze speelde dus ook dingen die niet op het album staan?

Dat klopt. 3 muziekstukken stonden niet op het album. De laatste was iets minder, maar de overige 2 waren weer een flinke schop tegen de hedendaagse cultuur en klonken bovendien fantastisch.

De gelijkenissen met Ian Curtis en Tim Beeler zijn trouwens opmerkelijk. Zowel qua bewegingen en zang, als ook de nummers zelf in zekere zin. Een echte frontman!

avatar van Linius
Live was inderdaad prachtig. Nieuwe nummers klonken inderdaad ook weer fijn. Hopelijk kan ik ze op LGW? nog een keertje meepakken. Wat een heerlijk bandje is dit met een fantastisch debuut. Hopelijk pakken ze door met de moeilijke tweede.

Zeker een lekker plaatje. Niet te moeilijk, maar toch redelijk afwisselend en ook wel een eigen geluid. Dit zou live weleens kunnen knallen dit weekend.

avatar van Linius
Dat gaat wel knallen ja. Ought is uitstekend live. En ik ben er bij gelukkig.

avatar van Martijn76
Nou en of het knalde, werkelijk subliem optreden gisteren op LGW.

avatar van Linius
Jep! New Calm Pt. 2 was weer het hoogtepunt voor mij.

avatar van jurado
....werkelijk fantastische show gisteren op Le Guess Who.
Plaat snel bemachtigen want die ken ik nog niet.

avatar van Obscure Thing
Geniaal optreden in een uitpuilende EKKO! Mijn hoogtepunt van Le Guess Who? en misschien wel mijn hoogtepunt van concertjaar 2014.

avatar van Norrage
Wat een ontzettend geweldige live-act inderdaad. Hoogtepunt van LGW14.

avatar van rolandobabel
kan iemand mij uitleggen hoe zij dit doen.... ik bedoel in de 00s waren er the strokes, interpol, franz ferdinand. Het leek alsof postpunk a la television/gang of four niet meer kon. Alsof dit een platgetreden pad was, maar nu komt Ought met dit album.......

avatar van Linius
Denk dat liefhebbers hiervan Viet Cong ook zullen waarderen. Wat zwaarder dan dit, maar ook post-punk met een twist. Of hoe je het ook noemen wil. Tourde ook niet toevallig met Ought de afgelopen weken.

avatar van DargorDT
Ought is voorlopig de minste van alle cd's uit 2014 die ik momenteel aan het proberen ben. Ik vind dit echt verschrikkelijk... Die zang! Hoe kan iemand zo zingen? Jack White kan ik ook niet aanhoren, het zal wel aan mij liggen. Hemeltergend onvast gekras. En de muziek is een onsamenhangend rommeltje.

avatar van Linius
Onsamenhangend rommeltje? Het zal wel weer.

avatar van DargorDT
Zo komt het op mij over. Maar ik hou ook niet van punk, terwijl zang voor mij belangrijk is. Muziek (of hoe je het ervaart) is altijd persoonlijk! Ik kan ook slecht tegen psychedelica. Vanaf 3:30 in Pleasant Heart gaat het mis voor mij

Ik kan me ook wel voorstellen dat anderen dit wél goed vinden. Een negatieve mening wordt hier vaak niet gewaardeerd, maar ik mag mijn mening wel geven toch?