The Sound - Shock of Daylight (1984)

4,13

Label: Statik

1. Golden Soldiers (3:18)
  2. Longest Days (5:09)
  3. Counting the Days (3:36)
  4. Winter (4:19)
  5. "a New Way of Life" (4:39)
  6. Dreams Then Plans (4:06)
58 BERICHTEN

DonDijk
geplaatst: 7 april 2008, 09:48 uur [permalink]
beaster1256 schreef:
fantastische groep maar dit is hun zwakste plaat.

Welnee, gewoon niet goed geluisterd! 🙂

geplaatst: 16 april 2008, 14:01 uur [permalink]
beaster1256 schreef:
fantastische groep maar dit is hun zwakste plaat.

Ge zijt toch niet zot?

perfume
geplaatst: 16 april 2008, 15:09 uur [permalink]
Ik was vroeger zo gek van dit album dat ik destijds geprobeerd heb met mijn schoolbandje Winter en A New Way Of Life te coveren (hahaha) Natuurlijk niet gelukt! De muziek van The Sound is heel moeilijk na te spelen. De enige die dat een beetje kan is Mark Burgess van The Chameleons 😉 Geeft aan hoe goed deze muziek eigenlijk is.

geplaatst: 16 april 2008, 18:40 uur [permalink]
Zeker geen zwak album dit. Zeer sterk zelfs. 'Winter' en 'A new way of life' zijn wereldsongs. Kan ik duizenden keren achter elkaar beluisteren zonder dat de verveeldheid toeslaat.

Op dit album verlaat The Sound de wegen van de wave.

avatar van orbit
geplaatst: 24 mei 2008, 19:42 uur [permalink]
Volgens mij is dit dan ook geen album, maar een EP. Maar hier staan een paar van hun beste nummers gewoon zomaar op! Met name het fenomenale Longest Days, Winter, maar ook zeker Dreams Then Plans. De rest is zeker wat minder, maar niet slecht. Ik verhoog derhalve weer met 0,5, om The Sound nu in totaal 3 platen met 4,5* te geven en één met 5*****. Geen slechte score!

geplaatst: 25 mei 2008, 17:51 uur [permalink]
'Dreams Then Plans' is idd ook fantastisch. Het valt mij trouwens op dat velen 'A New Way of Life' vaak wat minder vinden. Ik begrijp dat niet. Net zoals 'Dreams Then Plans' een nummer met een mooie opbouw en bovendien met een in zijn eenvoud zeer fraaie en mooi naar een climax toewerkende gitaarsolo van Borland. Puur genieten toch?

perfume
geplaatst: 25 mei 2008, 17:54 uur [permalink]
Precies CD! Sterker nog A New Wave Of Life is een van mijn favorieten van The Sound. Geweldig nummer met een prachtige climax met die gitaarsolo op het eind.

geplaatst: 25 mei 2008, 18:42 uur [permalink]
@ perfume: mmm, perfume het wordt tijd dat jij hier je sound top 10 eens invult.

Mordor
geplaatst: 25 mei 2008, 18:46 uur [permalink]
Wacht nog altijd op mijn Amazon Shock of Daylight pakketje. 😠

avatar van dj maus
geplaatst: 28 juli 2008, 01:31 uur [permalink]
Winter is mijn favo Soundtrack.
Sowieso een sterke EP.

avatar van nightfriend
geplaatst: 28 juli 2008, 01:34 uur [permalink]
Toegankelijker dan op dit album zou The Sound niet meer worden. Maar ik heb het ze meteen vergeven bij het beluisteren van zoveel schoonheid.
Lievelingstrack toch wel Winter 😅 dat zo heerlijk simpel begint met dat monotone gitaartje met Adrians stem erover, waarna bas, synth en drums er later geleidelijk aan bijkomen.

avatar van STaRS
geplaatst: 30 januari 2009, 22:06 uur [permalink]
Prachtige EP.
Ook bij mij is Winter de favoriet, gevolgd door Golden Soldiers en Dreams Then Plans. Dit doet me nog maar eens beseffen dat The Sound terecht tot één van mijn lievelingsgroepen behoort, onbegrijpelijk dat ze niet meer erkenning hebben gekregen.

lowriderluuk
geplaatst: 16 april 2009, 11:08 uur [permalink]
Voor mij het meest favo album van The Sound.
favo nummers op volgorde:
5. golden soldiers
6. counting the days

avatar van Mindshifter
geplaatst: 26 mei 2009, 18:29 uur [permalink]
Geweldig EP' tje. Door de korte duur vlieg je er zo doorheen. Stuk voor stuk te gekke nummers. *4.

avatar van Spiritwalker
geplaatst: 25 juli 2009, 13:53 uur [permalink]
Weet iemand hoe ik aan de CD Shock of Daylight/Heads and Hearts kan komen?

avatar van De-noir
geplaatst: 25 juli 2009, 17:46 uur [permalink]
Voor een normale prijs is het origineel geloof ik niet meer te vinden. Op het web vrij gemakkelijk te vinden.

avatar van sander.h
geplaatst: 15 februari 2010, 12:06 uur [permalink]
Nou, dit "toegankelijke" jasje past The Sound uitstekend. Niet zo somber/duister als From The Lions Mouth (al is het nog steeds alles behalve vrolijk), maar goede volwassen wave/pop/rock-nummers met uitgekiende arrangementenen en mooi "vol" geproduceerd. Waren de synth-sounds op Songs From The Lions Mouth nog wat aan de iele kant, hier is dat euvel volledig van de baan.

Voorlopige favorieten zijn Longest Days en Winter.

avatar van Blue88
geplaatst: 18 april 2010, 13:24 uur [permalink]
Ik vind dit een erg fijn album eigenlijk. Toegankelijker wellicht, maar ik schaam me er niet voor om deze een laatste plaats in mijn op 10 te geven. Thunder Up moet ik nog luisteren, dus ik heb geen idee hoe ik die zal gaan vinden.

Longest Days 🙇

Ik neem het deze site erg kwalijk dat ik na deze ontdekking de laatste vier dagen mezelf opgesloten heb en als een kluizenaar heb geleefd om deze band te ontdekken. (nee ik dank u allen 🙂)

Sheplays

Sheplays schreef:
Namens de site: graag gedaan 😉
Nu je punten nog!

Done!

Bands als deze geven mij de neiging om mijn drumstel in te ruilen voor een basgitaar.

Jammer dat ik iets dergelijks nooit heb kunnen aanschouwen live. Hetzelfde mbt Joy Division. 😐

avatar van King of Dust
geplaatst: 12 december 2011, 15:19 uur [permalink]
De-noir schreef:

Dat dacht ik ook. Toch kwam ik deze, volledig onverwacht, tegen op een platenbeursje in Popei Eindhoven. In goede staat, zowel lp als hoes. Ik had dan ook wel een hoge prijs verwacht, maar tot mijn grote verbazing vroeg de verkoper slechts 2 euro en de belofte dat ik het album thuis loeihard zou draaien. Hij wist heel goed wie The Sound waren en dat deze nogal zeldzaam was, dus zo'n weggeefprijsje had ik nooit verwacht. Waarschijnlijk vond hij het gewoon vet dat ik met mijn 16 jaar interesse toonde voor The Sound. Volkomen verbaasd betaalde ik 2 euro en kon hem vervolgens mee naar huis nemen. Natuurlijk ben ik er ontzettend blij mee en dat loeihard draaien: dat kwam wel in orde 😉

geplaatst: 10 november 2012, 23:19 uur [permalink]
Lezenswaardige recensie.

avatar van lebowski
geplaatst: 11 november 2012, 02:47 uur [permalink]
Prachtig verhaal inderdaad, thanks!

avatar van Premonition
geplaatst: 2 augustus 2014, 02:01 uur [permalink]
Ik denk dat dit mijn favoriete album is van The Sound, hier treft Borland mij wel met zijn jammerklachten én de productie stoort eens niet 😉. Belangrijker, dit album klinkt tijdloos.

avatar van orbit
geplaatst: 2 augustus 2014, 03:02 uur [permalink]
Het is meer een EP, maar best leuk. Bij lange na geen FTLM echter..

geplaatst: 20 december 2015, 23:36 uur [permalink]
[quote]Ligt regelmatig in de cd-speler en wat blijft dit toch een prachtig document.
Een wat relaxtere Borland, die meer voor het persoonlijke lijkt te gaan.
Counting The Days en Winter zijn parels die in een betere wereld klassiekers zouden moeten zijn.
Fraaie productie ook - helder, warm en ietwat toegankelijker dan voorgaand werk.
En wat zit de bas heerlijk prominent in de mix.

The Sound had meer verdiend. Dit is echt niet minder dan menig populaire New Wave band uit die tijd.
Heel blij dat ik met de boxsetjes alles in huis heb van deze nog altijd ondergewaardeerde groep.

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst: 15 december 2016, 01:07 uur [permalink]
Prachtige plaat!
Met Longest Days noem ik een van de mooiste Sound nummers ooit gemaakt, alleen al vanwege die geweldige basloop!
Inderdaad een wat meer toegankelijker plaat, ik heb deze Shock Of Daylight met bonus tracks & lost demo"s uit de boxset van de band.
Sommige demo"s klinken nogal rammelend en zijn matig van kwaliteit maar bonustracks als Oiled & Steel Your Air zijn toch wel erg fraaie nummers die nooit op een regulier album zijn verschenen.
Er staat overigens ook een aparte vermelding bij de boxset aangaande de demo recordings , deze hebben jaren op de plank gelegen, de tapes waren oud en soms en beroerd van kwaliteit.
Dat is bij het slotnummer Whirlpool ook wel te horen maar dat maakt het juist wel tot een uniek document.
Sommige bonus tracks keren opnametechnisch in een verbeterde versie terug op het album Heads & Hearts.

geplaatst: 15 december 2016, 15:31 uur [permalink]
Ja is mooi Frank. Winter is ook zo geweldig.
Met zo weinig middelen doeltreffend iets neerzetten.
Soort van Minimal Music.
Ik draai deze ook vaak.