Genesis - Abacab (1981)

Label: Charisma

1. Abacab (7:02)
  2. No Reply at All (4:41)
  3. Me and Sarah Jane (6:00)
  4. Keep It Dark (4:34)
  5. Dodo / Lurker (7:30)
  6. Who Dunnit? (3:22)
  7. Man on the Corner (4:27)
  8. Like It or Not (4:58)
  9. Another Record (4:30)
avatar van Hans Brouwer
Running On Empty schreef:
Vanavond begint de Last Domino Tour in Birmingham..
Komt die tour ook naar ons kikkerland? Of halen we er met z'n allen onze neus voor op... "Abacab" is toch niet zo'n beroerd nummer c.q. album?

avatar van meneer
Running On Empty schreef:
Vanavond begint de Last Domino Tour in Birmingham en Abacab van deze plaat schijnt op de setlist te staan.

Main set Last Domino Tour. Bron: Domino (Genesis song) - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

"Duke's Intro" ("Behind the Lines/"Duke's End")
"Turn It On Again"
"Mama”
"Land of Confusion"
"Home by the Sea/Second Home by the Sea"
Medley:
"Fading Lights"
"The Cinema Show"
"Afterglow"
"Hold on My Heart"
”Jesus He Knows Me”
”That 's All”
”The Lamb Lies Down On Broadway”
"Follow You Follow Me"
”Duchess”
”No Son Of Mine”
"Firth of Fifth"
"I Know What I Like (In Your Wardrobe)"
"Domino”"

”Dancing With the Moonlit Knight
"The Carpet Crawlers"

avatar van Running On Empty
Hans Brouwer schreef:

Nee dat zit er niet in. Laatste show is half December in Boston en dat schijnt echt de laatste te zijn.

avatar van vigil
Nou, dat is geen verkeerde setlist

avatar van Mr. Rock
Het album begint niet eens zo verkeerd. Abacab en ook No Reply at All en Me and Sarah Jane zijn aardige popsongs. Verder is het wel zoeken naar goede momenten. Man on the Corner is een aardig Collins-nummer in de stijl van Another Day in Paradise maar heeft weinig op een Genesis-album te zoeken. Over Who Dunnit is genoeg gezegd. De heren realiseren zich zelf maar al te goed dat dit hun slechtste nummer ooit is. Leuk om te zien hoe ze daarop met humor terugblikken in deze interviewserie ('the most awful sound!') > Genesis - Interviews - (ATOTT - W&W - ATTW3 - Duke - Abacab) - YouTube Ook het concert in Leiden waar ze werden uitgejouwd wordt even gememoreerd.

Misschien wel net zo erg vind ik Keep It Dark dat makkelijk kan meedingen naar de irritantste riff ooit gemaakt. Om hoofdpijn van te krijgen. De overige nummers zijn vooral kleurloos, al heeft Dodo/Lurker nog wel zijn momenten met fijn drumwerk en een aardige overall sfeer. Maar toch ook weer irritante synthesizers, wat bezielde Tony Banks op deze plaat?

Dat het album afsluit met de woorden 'just put another record on' is wel toepasselijk. Toeval?

avatar van little lion man
Mr. Rock schreef:

Volgens mij gaat het liedje over een oude rock 'n' roller, die niets anders wil dan dat er nog een plaatje wordt gedraaid. Dus zet nog maar een rock 'n' roll plaat op!
Ik zie er wel een knipoog in, want Genesis wilde met deze plaat juist iets anders dan ze altijd al deden.
Onwaarschijnlijk dat er bedoeld wordt: 'Just put another Genesis record on'

avatar van Rainmachine
Wel grappig dat mensen zo vallen over dit album, maar ik begrijp het ook wel als je helemaal wild bent (was) van de "oude" Genesis. Er is echter ook een categorie mensen (waaronder ondergetekende) die niet veel hebben met het oude Genesis werk en voor die mensen was dit wel een instap naar de muziek van Genesis. Ook ik ben er destijds in gekomen via Abacab in 1981. Heb het oudere werk wel geprobeerd maar daar kan ik niet lang naar luisteren, behalve naar een plaat als Seconds Out en 3 Sides Live. Ik heb het oude werk hier wel staan maar ik kom er nog steeds niet doorheen. De solo platen van Peter Gabriel kan ik dan wel weer prima hebben en die draai ik ook liever dan het solo werk van Collins. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en daarin verschillen ook de meningen.

avatar van teus
Zwak Genesis album
Alhoewel ik de titeltrack wel sterk vind, dan ben je beter af met de live versie op three sides live....die i.m.o stukken beter klinkt dan deze studio versie
Dit album kun je beter links laten liggen
zeker wat het album totaal plaatje betreft

avatar van Twinpeaks
Ouch! Deze is toch wel een pak minder dan het voorgaande op mijn zoektocht. Kleurloos en zielloos zou ik dit willen noemen. Titeltrack en Dodo/Lurker redden nog enigzins de plaat, maar alles wat er tussen staat en na komt is zo anoniem dat het weg glijdt in een groot zwart gat. 2 sterren voor beide songs.

dj@
wat mij betreft een prima album, helemaal passend in het tijdsbeeld van 1981. zeker niet hun beste, maar de recensies hier doen ‘abacab’ geen recht. het is gewoon niet de oude progrock van destijds, dat zul je moeten onderkennen. ik heb het vinyl weer eens opstaan, en ik word er blij van!

avatar van IntoMusic
Kwestie van smaak, maar inderdaad voor die tijd was het een ‘ok’ album. Vergeet niet welke kwaliteit Genesis tot die tijd had geleverd en dan was dit een té grote verandering, althans zo lees ik dit album. Maar de volle pond geven gaat mij in ieder geval te ver, zeker vanwege het draaknummer wat hier al vaak voorbij is gekomen. De eerste 5 track met MotC maken het een voldoende.

avatar van Arjan Hut
Het is dat whodunnit erop staat, dat ervaar ik als erg irritant, maar voor de rest een topplaat. Ik ben ook een fan van de jaren 70 Genesis, waardoor ik lang een weerstand voelde tegen de latere, jaren 80 albums, maar dat vooroordeel is afgestorven en ik hoef het ook niet terug.

Nee, zeker geen topplaat. Behoorlijk zwak en vooral richtingloos album met bijna geen goede songs. Vergelijkingen met zowel hun meer commerciële werk als hun symfonische platen vallen in het nadeel van dit album uit. 2 sterren

Ik heb het album nog niet in mijn collectie en heb het ook niet beluisterd, maar het is wel de vraag wat Who Dunnit? op dit album doet. Het is zo slecht, dat het vanzelf komisch klinkt. Het titelnummer klinkt daarentegen erg goed. Dat zijn de enige twee nummers die ik tot nu toe ken. Deze twee voorbeelden tonen aan dat het met dit album alle kanten op kan gaan voor mij. Dat is ook terug te zien in de wisselvallige recensies. Ik ben er wel benieuwd naar als ik dit album ooit ga beluisteren in de toekomst.

Rainmachine schreef:

Luister eens naar het grandioze And then there were three. Die plaat wil je echt niet missen, geloof me.

avatar van FrodoK
Dennis2003 schreef:
Het is zo slecht, dat het vanzelf komisch klinkt.

Wij hebben een volstrekt verschillend gevoel voor humor...

avatar van Rainmachine
Leonidas55 schreef:

Die staat hier ook in de kast hoor, net als de andere oude Genesis platen...

geplaatst:
dj@ schreef:

Helemaal mee eens! Ik vind het juist erg leuk hoe Genesis op dit album experimenteert met de keyboards, het fenomenale titelnummer is daar absoluut het beste voorbeeld van. Zeker een van de beste nummers van de band. Jammer eigenlijk dat die albumversie nooit in de Top 2000 heeft gestaan.

Niet het hele album is goed, No Reply At All en Who Dunnit? halen de beoordeling van dit album naar beneden. Maar 2,86 sterren voor dit album? Dat vind ik vrij laag. Gewoon een prima album zolang je het niet met het oudere werk vergelijkt.