10cc - Greatest Hits 1972-1978 (1979)

Label: Mercury

1. Rubber Bullets (4:44)
  2. Donna (2:57)
  3. Silly Love (3:16)
  4. The Dean and I (2:54)
  5. Life Is a Minestrone (4:28)
  6. The Wall Street Shuffle (3:53)
  7. Art for Art's Sake (4:22)
  8. I'm Mandy, Fly Me (5:22)
  9. Good Morning Judge (2:55)
  10. The Things We Do for Love (3:23)
  11. Dreadlock Holiday (5:03)
  12. I'm Not in Love (6:06)
avatar van Jan Wessels
10CC was de band van de doortimmerde productie, arty teksten en prachtige hoezen. O ja, de vier heren konden ook geweldig zingen en spelen! Deze verzamelaar biedt een geweldig overzicht van hun allereerste hit tot hun laatste. I'm Mandy, fly me is in mijn ogen hun beste nummer (niet voor vliegangstigen a la Bergkamp). In twee duo's gingen ze verder (10CC en Godley and Creme). 4,0

avatar van Madjack71
10cc had er een handje van om prachtige goed in het gehoor liggende liedjes te maken, die toch ook wel weer innoventief waren.
Dit album heeft allemaal toppers in mijn oren.

avatar van musician
Zo uitgebreid als het overzicht Collected kom je het bij 10cc niet meer tegen. Maar daar moest wel bijna 30 jaar langer op worden gewacht dan op Greatest hits 1972-1978.

Deze verzamelaar verscheen al in 1979 en was een beknopte bloemlezing uit 10cc's meest bewierrookte periode. Vooralsnog als viertal; Goodmorning judge, The things we do for love en Dreadlock holiday als duo.

Béter is het na 1979 bepaald niet meer geworden.

De studentikoos aandoende rock, vernieuwend en verfrissend, komt het meest tot uitdrukking in nummers als The Dean and I, I'm mandy fly me en Art for art's sake.

Het succes in de VS kwam pas met I'm not in love (1975) en hun nummer 1-hit aldaar, The things we do for love. Een beetje aan de late kant, maar het was dan ook een echte op en top Britse band. En dat dringt dan meestal niet direkt door in de VS.

Met wat schaarse uitzonderingen, hebben alle vier de 10cc leden, als 10cc, Godley and Creme of solo zelden nog potten weten te breken, vergelijkbaar als de periode 1972-1978.

Mij valt dat nog altijd enorm tegen, er leek een ongebreideld talent aanwezig.

Ik zou mij maar daarom ook niet beperken tot deze verzamelaar. Al het 10cc materiaal uit deze periode is geweldig, zoveel studio-cd's zijn dat nu ook weer niet. Leuke, digitaal geremasterde versies.

Deze was ik bijna vergeten . Ik had 'm op Lp toendertijd .

Goede liedjes , in feite allemaal hits .

Verder eens met musician's stukje . 10CC was leuk voor zolang het duurde . Altijd , ook na de toptijd , leuke singles .
Idem voor Godley & Creme . Weinig echt memorabel album werk , maar de singles altijd leuk .

avatar van Rinus
Deze heb ik nog op vinyl. Kan natuurlijk niet in de schaduw staan van het in 2008 uitgebrachte "Collected", maar toch een aardige verzamelaar.

avatar van Boenga
Heb 10cc een paar weken terug gezien op het 'Nostalgie Beach Festival' in Bredene (B). Met de 12 nummers op deze collector heb je dan meteen zo ongeveer de ganse playlist van dat optreden voor ogen.
Het was trouwens heel goed, heel sterk, en helemaal 'af'. Eerste keer ooit dat ik ze live te zien kreeg, en daar ben ik bijzonder blij om.

avatar van Darkzone
Vandaag voor een euro op vinyl gekocht op een braderie tijdens Koningsdag. Opvallend hoeveel nummers je er van kent eigenlijk. Lekker om op een zonnige zomerse dag op te zetten

avatar van Ewreck
Vinyl afgelopen weekeinde voor 5 euro gekocht. Heerlijk al die oude nummers weer voorbij horen komen. Verbaasde me eigenlijk hoeveel nummers ik kende. Top album!

avatar van adri1982
bikkel2 schreef:
Deze was ik bijna vergeten . Ik had 'm op Lp toendertijd .

Goede liedjes , in feite allemaal hits .

Ik kocht dit album (in 2008) op LP, in een kringloop. En toen kende ik 10 van deze 12 nummers al.
The Dean and I werd gelijk een leuke ontdekking voor mij, terwijl Art for Art's Sake een van de minst goede nummers van de LP werd. Maar desondanks blijft het een leuke verzamelaar, met The Wall Street Shuffle, I'm Mandy, fly Me (Het eerste nummer die ik op 9-jarige leeftijd van de band leerde kennen, dat fluitintro vond ik toen der tijd best eng, maar het gitaarwerk is goed), en de parel I'm Not in Love. Op deze veramelaar mis ik o.a. Blackmail.

avatar van gaucho
Ik heb deze LP heel lang geleden gekocht, ik denk in het verschijningsjaar 1979. Inmiddels heb ik een groot deel van hun reguliere albums, alsmede de Collected 3CD, die nogal wat aanvullende pareltjes bevat. Dat zou deze LP natuurlijk overbodig maken, maar ik vind dit als verzameling van bijna 50 minuten toch een mooi doorkijkje naar het allerbeste van 10cc.

Alle hits tot die tijd staan er in elk geval op, en ik moet musician bijvallen: beter is het er daarna zeker niet op geworden, al blijf ik als uberfan een zwak houden voor het tweeluik Ten out of 10 en Windows in the jungle. Achterhaald qua samenstelling, zeker, maar in 1979 vond ik dit de circa twintig gulden die ik ervoor neertelde zonder meer waard.

Maar in tegenstelling tot bikkel2 vind ik 10cc behalve een singles- ook een echte albumband. Weinig echt memorabel albumwerk? Ik vind de eerste 4 (en vooruit, de vijfde met alleen Stewart en Gouldman, nog steeds toppers, waarbij ik Sheet music en The Original soundtrack tot het beste van de jaren zeventig reken. Maar zoals gezegd, ik ben een uberfan die het zicht op de realiteit misschien een beetje is kwijtgeraakt...

Ik ben er inmiddels wel een beetje op teruggekomen gaucho. Maar ook weer niet helemaal.
De eerste vier 10CC albums (originele line up) zijn crackin' natuurlijk.
Daarna wat mij betreft niet meer spectaculair.
En idd....de singles zijn altijd wel leuk.
G&C maakten een aantal albums die best de moeite waard zijn, maar meestal volkomen onbegrepen. Ook meestal prima singles.