The Sound - Heads and Hearts (1985)

Label: Statik

1. Whirlpool (4:02)
  2. Total Recall (4:31)
  3. Under You (4:20)
  4. Burning Part of Me (3:27)
  5. Love Is Not a Ghost (4:16)
  6. Wildest Dreams (5:13)
  7. One Thousand Reasons (3:04)
  8. Restless Time (3:38)
  9. Mining for Heart (2:47)
  10. World as It Is (2:11)
  11. Temperature Drop (4:22)
  12. Blood and Poison * (3:23)
  13. Steel Your Air * (3:37)
beaster1256
goeie plaat van the sound , maar niet de beste , total recall , under you , zijn voortreffelijk en ook mining for heart is adrian op zijn best meer de eerste 2 van the sound zijn fenomenaal

avatar van Rainmachine
Na het verschijnen van de mini-elpee Shock Of Daylight toonde The Sound een eerste aanzet tot een lichte koerswijziging, die op deze vijfde, door Wally Brill geproduceerde elpee wordt voortgezet, Het aantal lichtvoetige composities is groter dan ooit, zonder dat The Sound in een dodelijke oppervlakkigheid vervalt. Adrian Borlands teksten, waarin hoofd en hart hand in hand gaan, zijn voorzien van een toegankelijk geluid dat hoofdzakelijk bepaald wordt door de melodieuze synthesizer van Colvin Mayers en fraai gedoseerde gitaarpartijen van Borland en Mayers.

Hoewel nummers als "Restless Time", "World As It Is" en "Whirlpool" die kenmerkende jachtige Sound-structuur van weleer hebben, zijn diverse songs stemmiger van karakter. In deze categorie spannen het desolate "Mining For Heart" en het aan het rustigere werk van New Order herinnerende "Wildest Dreams" de kroon. Een spaarzame, maar effectieve saxofoon en een verdwaalde piano dragen bij tot het welslagen van een elpee, die door de aard van de composities en doordachte, soepele uitvoeringen tot de meest commerciële Sound plaat bestempeld kan worden. Deze constatering biedt echter geen enkele garantie voor hoge verkoopcijfers, want helaas bepalen andere factoren of een elpee een verkoopsucces wordt of niet. Dat moet mensen met een hart aan het denken zetten.

avatar van orbit
Een plaat die prima in elkaar zit, veel toegankelijker dan de eerdere platen inderdaad, maar dat betekend in dit geval niet meteen slechter. Want dit is gewoon een goede band en laten zich blijkbaar niet snel op broddelwerk betrappen. De eerste twee nummers vind ik meteen het sterkst, goede composities en iets bijterigs. Under You begint ook meesterlijk, maar blijft wat steken. Daarna komen 2 nummers die wat toegankelijkheid wat tever zijn doorgeschoten wat mij betreft. Wildest Dreams is een dromerig nummer, evenals het daaropvolgende. Maar geen slechte nummers. Restless Time is wederom prima, sneller en doet wat meer aan de oude Sound denken, Mining For The Heart doet me erg aan de oude Simple MInds denken en de stem van Borland komt ook af en toe dicht bij die van Kerr. World As It Is en vooral het laatste nummer pakken mij dan weer veel minder. Al met al een goede plaat, waarop The Sound in ieder geval bewijst geen echt slechte nummers te kunnen maken, hoogstens wat te vervallen in vlakke composities. Tel ik daar de twee bonusnummers bij op (waarvan Blood & Poison heerlijk is!) kom ik wel op 4 sterren. Zoals op de achterkant van mijn ceedee staat: "The Sound are the greatest undiscovered British band of the 80's" Niets aan toe te voegen.

Sheplays
Is dit album ook ergens te verkrijgen, Orbit?

avatar van orbit
Ik heb hem hier besteld: http://www.redsunrecords.com/
Pijlsnelle aflevering en geen verzendkosten! Er zit alleen een krasje bij het eerste nummer waardoor die blijft steken, maar dan geef ik gewoon een tik op de cd-speler Wel jammer, maargoed.. zal wel alleen bij mijn exemplaar gelden

Sheplays
Ik hoop het wel, mijn CD speler staat tussen wat andere apparaten in geklemd. Ik zie het niet zitten om er iedere keer een dreun tegenaan te geven

Wel gek dat een CD kan blijven steken!

Sheplays
Binnen! Samen met Shock of Daylight op een schijfje in een re-issue van Renascent.

In het boekje staat wat commentaar van Adrian Borland zelf. Een hele leuke vind ik wel deze, bij Love is not a Ghost:

-from my 'let's wander around Amsterdam with a note pad drinking Vodka and orange all day, not forgetting a quick dip into the red light district' period. Some street graffiti said "Love is A Ghost" so obviously I had to contradict that one. Turned out to be the work of a Spear of Destiny* fan.

*feitelijk Theatre of Hate

avatar van Alicia
Als ik dan eindelijk klaar wakker ben geworden, zie ik ineens dat ik nog geen stukje bij dit voortreffelijke album heb geplaatst!
Dat kan natuurlijk niet als groot liefhebber van The Sound. Er is altijd stof genoeg om over deze band te schrijven. Ik kan er trouwens wel een hele website mee vullen, daar niet van.
Maar goed, je zult op dit schijfje weer enkele onvervalste The Sound klassiekers treffen zoals "Total Recall", "Restless Time", "Wildest Dreams" en ach....ik vind ze bijna allemaal wel erg goed. Waarom ik The Sound zo goed vond en nog steeds vind, zal altijd wel enigszins in duistere nevelen gehuld blijven. Het zal wel een combinatie van allerlei factoren zijn....duidelijk is dat dit bandje mij het meest van alle groepjes uit deze periode aanspreekt vanwege de (h)eerlijke stem van Adrian en de sterke composities, die de goede, helaas veel te vroeg gestorven man heeft gemaakt. Waarvoor hulde!

Sheplays
Ik begrijp je goed Alicia! Adrian had een prachtige stem en hij kon erg zuiver zingen. Mooi ook hoe hij ieder nummer op dit album een eigen karakter geeft en inkleurt met zijn zang.

Ik verhoog met een halve naar 4,5*!

perfume
Dit was mijn tweede album dat ik kocht van The Sound. In het jaar dat het werd uitgebracht. De populariteit van deze Londenaren hier in de Lage Landen is nu nauwelijks meer voor te stellen.

Ik weet nog dat ik gegrepen werd door The Sound en inderdaad hoofdzakelijk door de stem van Adrian Borland. En dat ik elke week er weer op hoopte om eens een glimp te mogen opvangen in het muziekprogramma Countdown van deze mysterieuze zanger! The Sound was voor mij een groot mysterie destijds en omdat we nog niet de moderne communicatie middelen hadden zoals internet, kon je er je fantasie op los laten. En eigenlijk was dat ook heel erg leuk en spannend!

Deze plaat is inderdaad geweldig. Zoals eigenlijk elke plaat van The Sound.En ook alweer zijn alle nummers van grote klasse.

avatar van VanDeGriend
Mijn eerste Sound album destijds en eerlijk gezegd vond ik er toen erg weinig aan. Weet nog dat ik dat toen gek vond omdat de vergelijkingen met andere bands die in de pers werden gebezigd mij spoorslags naar de platenzaak hebben doen spoeden. Bij herbeluistering helaas nog steeds geen klik. Vind het nog steeds maar een zozo Sound album

skyline
Prima plaat, maar wat mij betreft geen Sound-topper.
Het fenomenale Total Recall staat er wat verloren bij. Als dat nummer naar Shock of Daylight was gegaan had die plaat kunnen wedijveren met From The Lions Mouth. Maar dan hadden er twee platen van één band in mijn top10 gemoeten en dat wil ik niet. Dus misschien toch beter zo.

avatar van Spiritwalker
Weet iemand hoe ik aan de CD Shock of Daylight/Heads and Hearts kan komen?

lowriderluuk
Bij google kom je gauw bij Amazon terecht waar ze er een kapitaal voor vragen.
Ik heb wel een origineel liggen, maar die gaat niet weg, copie......

avatar van Mindshifter
Ik vind dit een minder album van The Sound. From The Lions Mouth en Jeopardy bezitten toch meer sfeer. Dit klinkt vaak wat te algemeen en soms zou ik zweren dat ik naar een matig album van The Cure zit te luisteren. *2.

avatar van Blue88
Waarom hoor ik niemand over 'World as it is' ?

avatar van King of Dust
Weer een uitstekend album van The Sound (alhoewel ik het minder waardeer dan From The Lion's Mouth en All Fall Down). Het rebelse wat de vorige albums wel hadden ontbreekt hier wel. Maar dat neem ik voor lief als ik de prachtige melodieen en teksten hoor die ook dit album weer tot een juweeltje maken.

avatar van nightfriend
Na lange tijd weer beluisterd. Halfje erbij, dit is toch wel erg goed. Het lijkt wel of Adrian op dit album en op Shock of Daylight nog emotioneler en doorleefder klinkt dan op de eerste twee albums. Als je de teksten zo beluisterd heeft Adrian zich uit alle macht proberen vast te klampen aan het leven, wat dus helaas niet gelukt is uiteindelijk.

Mooi vind ik aan The Sound ook dat nummers soms naar het einde toe pas helemaal openbloeien zoals bijvoorbeeld bij Love is not a Ghost.. Zo'n nummer wordt dan echt meeslepend.

avatar van Spiritwalker
Nog maar weer een keer proberen.
Weet iemand hoe ik aan de CD Shock of Daylight/Heads and Hearts kan komen?
Liefst origineel, maar op een andere manier mag ook.
Ik wil deze CD heel graag in mijn collectie, ik ben blij met mijn MP3 tje maar wil hem graag eens via mijn stereo horen ongecomprimeerd.
Na de mooie 4 CD box die dit jaar is verschenen hoop ik ook op een heruitgave van deze CD met de Shock of Daylight EP.

avatar van Alicia
THE SOUND - SHOCK OF DAYLIGHT + HEADS & HEARTS + IN THE HOTHOUSE + THUNDER UP + PROPAGANDA
Box nummertje twee

Scheduled releasedate February 9th, 2015

avatar van Alicia
Dat wordt echt interessant met o.a. Shimmer! ?

avatar van Chameleon Day
Maar geen 'Through and Through' en '13 Hours'....

avatar van Alicia
Nee, die zie ik er ook niet tussen staan. Helaas! Wel Fall Of Europe! Jammer... maar toch een leuk boxje voor degenen die nog niet alle reguliere albums hebben plus een paar leuke extra's voor niet al teveel!

avatar van Chameleon Day
Alleen 'Shimmer' is de aanschaf al waard.

Dat bedoel ik!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldig album wat wat mij betreft kan wedijveren met From The Lions Mouth.
Zat in 1985 in militaire dienst en was druk doende nieuwe bands te ontdekken en vind het voor mezelf onverklaarbaar dat ik The Sound toen heb gemist.
Vooral de eerste 6 nummers zijn ijzersterk en Shimmer is een fantastische ( onbekend ) nummer van deze ondergewaardeerde band.
Under You vind ik het hoogtepunt van de plaat.

avatar van stoepkrijt
De liedjes op Heads and Hearts klinken warmer en lijken rijker gearrangeerd dan die uit hun beginperiode. Ook de zang klinkt net wat soepeler en gevarieerder. Dit was op voorganger All Fall Down ook al deels te horen, maar wordt op Heads and Hearts wat consistenter en beter uitgevoerd.

De eerste vijf nummers zijn erg goed, daarna wordt het niveau helaas minder en zakt de aandacht wat weg. De twee bonustracks zijn gelukkig weer wel sterk. Ik zie een verband tussen de hoeveelheid pit die er in een liedje zit en hoe goed ik het vind.

Total Recall is voor mij het prijsnummer. Ik kan niet echt onder woorden brengen wat dit nummer nu precies zo goed maakt en misschien zit het 'm daar wel in: De vanzelfsprekendheid waarmee dit nummer me weet te boeien.

Degelijke overgangsplaat van Borland en consorten.
Ik vind het wel hun minste studiowerk, maar dan nog is het een prima geheel.
Eerste drie nummers zijn de beste, daarna wordt het nooit slecht, maar minder memorabel.
De produktie is tevens wat gepoleister.