The Sound - Heads and Hearts (1985)

Label: Statik

1. Whirlpool (4:02)
  2. Total Recall (4:31)
  3. Under You (4:20)
  4. Burning Part of Me (3:27)
  5. Love Is Not a Ghost (4:16)
  6. Wildest Dreams (5:13)
  7. One Thousand Reasons (3:04)
  8. Restless Time (3:38)
  9. Mining for Heart (2:47)
  10. World as It Is (2:11)
  11. Temperature Drop (4:22)
  12. Blood and Poison * (3:23)
  13. Steel Your Air * (3:37)
avatar van orbit
Een plaat die prima in elkaar zit, veel toegankelijker dan de eerdere platen inderdaad, maar dat betekend in dit geval niet meteen slechter. Want dit is gewoon een goede band en laten zich blijkbaar niet snel op broddelwerk betrappen. De eerste twee nummers vind ik meteen het sterkst, goede composities en iets bijterigs. Under You begint ook meesterlijk, maar blijft wat steken. Daarna komen 2 nummers die wat toegankelijkheid wat tever zijn doorgeschoten wat mij betreft. Wildest Dreams is een dromerig nummer, evenals het daaropvolgende. Maar geen slechte nummers. Restless Time is wederom prima, sneller en doet wat meer aan de oude Sound denken, Mining For The Heart doet me erg aan de oude Simple MInds denken en de stem van Borland komt ook af en toe dicht bij die van Kerr. World As It Is en vooral het laatste nummer pakken mij dan weer veel minder. Al met al een goede plaat, waarop The Sound in ieder geval bewijst geen echt slechte nummers te kunnen maken, hoogstens wat te vervallen in vlakke composities. Tel ik daar de twee bonusnummers bij op (waarvan Blood & Poison heerlijk is!) kom ik wel op 4 sterren. Zoals op de achterkant van mijn ceedee staat: "The Sound are the greatest undiscovered British band of the 80's" Niets aan toe te voegen.